Hop til indhold

afstand "bliv"


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke forsøgt mig ret meget med stillingerne med hunden ved min side og generelt har jeg en udfordring med lineføring.

Pyt i denne forbindelse med lineføring og "stillingerne med hunden ved min side", for nu gælder det kun "stå og bliv for fanden stående, nå".

 

Jeg tror, at jeg ville få ham til at stå, mens jeg selv stod ved siden af med hænderne ned langs siden, måske endda lidt skråt for ham, så jeg ikke provokerede ham til at trippe. Og så ville jeg tunge-klikke og give en lille godbid, hvis han stod helt stille. Denne belønning ville jeg gentage 7-8 gange med et par sekunders mellemrum, så han virkelig fattede, at han blev belønnet for bare at stå dér og se sød ud.

 

Så ville jeg forsøgsvis tage et lille skridt til siden, og gik det godt, ville jeg træde frem igen (klik & beløn hele tiden for godt udført arbejde, så det nævner jeg ikke mere). Og så ville jeg i det hele taget tage et lille skridt frem, til siden, bagud (kan provokere meget) og foran ham.

 

Hvis disse små skridt i hans umiddelbare nærhed går godt, ville jeg prøve at træde et skridt fremad og laaangsomt dreje mig en hel omgang. Det KAN have den virkning, at hunden bliver så forbavset, at han bliver stående. Går det godt, har han lært, at han sagtens kan blive stående, selvom du tér dig sært. Og den erfaring er god for ham, for på et tidspunkt skal du danse trallende imod ham, smide dig i græsset og kravle forbi ham og slutte af med nogle kolbøtter, uden at han så meget som tænker på at flytte sig en mm. (Glæder du dig ikke?) Bevæger han sig, er du gået for hurtigt frem (den kan man jo altid bruge, hæ).

 

Og på den trælse måde kan du måske hurtigt få held til at arbejde dig hele vejen rundt om ham, UDEN at han tripper eller skifter stilling. Det værste tidspunkt er, når du når halvt rundt om ham med kurs mod numsen. Men når det lykkes - og det gør det, hvis du er stædig -, har han til gengæld fået det ind med en teske, at hvis han står stille, uanset hvor uroligt du bevæger dig rundt, så er der kys, klap og leg i farvandet.

 

Når du synes, at det går gevaldigt godt, kan du evt. få en anden hundefører til at kigge på jer, mens du stiller dig 5 m foran hunden, med ryggen til ham. Dernæst giver du en dæk-kommando, og din medhjælper kan bagefter fortælle dig, hvor hurtigt din hund reagerede på kommandoen. Smækkede den sit korpus i grønsværen med et hurtigt DUNK, så er du kommet ritti ritti langt. Det kan være lidt svært for hunden, at du står med ryggen til, men det viser tydeligt, om hunden reagerer på dit ord eller dit kropssprog.

 

Husk endelig at holde legepauser. Jeg kender en meget dygtig hundefører, som altid siger til mig: "Diiiiiina, husk nu for fanden at leeeeeege med ham". Jeg har nemlig fra gammel tid den uvane at blive lidt for fokuseret på øvelserne, så hun er guld værd for mig.

 

Bortset fra, at hun er et pænt menneske, der ikke bander. Men det gør ikke legemomentet mindre vigtigt. :slem:

 

At du kun træner det, du finder på og som du og hunden synes er skægt, har min store sympati. Så er der lagt en god bund til at bygge mere proffe øvelser på.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 110
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Detligt med videoer!

 

Du ryger i fælder på dem alle, desværre, og jeg vil i stedet for at påpege, hvad du får gjort forkert foreslå, at du ser videoerne grundigt igennem, som om så du på en fremmed ekvipage. Du ved ikke hvad de øver, så hvad får du ud af at se videoerne? Altså hvad mener du, denne hund bliver belønnet for?

Link til indlæg
Del på andre sites

De to første er super gode - det ser virkelig flot ud!

Nr. 3 kommer der noget rod i slutningen (men rigtig fin i starten) og nr. 4 er noget rod. Altså med rod ment at du får for meget adfærd du ikke ønsker at have i den her øvelse. Det betyder at du kommer til at belønne for eksempelvis at H. flytter sig eller H. kravler/vælter. Vær skarp på dine kriterier og undgå at belønne for uro :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

De to første er super gode - det ser virkelig flot ud!

Nr. 3 kommer der noget rod i slutningen (men rigtig fin i starten) og nr. 4 er noget rod. Altså med rod ment at du får for meget adfærd du ikke ønsker at have i den her øvelse. Det betyder at du kommer til at belønne for eksempelvis at H. flytter sig eller H. kravler/vælter. Vær skarp på dine kriterier og undgå at belønne for uro :-D

 

Siri, du havde jo skrevet jeg skulle belønne for at hunden trak sig, så det gjorde jeg. Det er tre forskellige hunde på videoerne og den sidste er mest anmasende, så jeg tænkte hun skulle vide det var godt hun rykkede væk. Men..... det her var mest for at se hvad de egentlig accepterer eller hvor det er jeg skal starte, så jeg pressede lidt på, på dem alle tre. For mig er det grænseoverskridende at lægge sådanne videoer op et sted hvor alle andre er dygtigere end mig selv, men jeg tænker at hvis man vil være dygtig skal man spørge dem der er dygtigere, ellers kommer man ingen steder. Så ja, det var en demonstration af hvor meget eller lidt forstyrrelse de magter, ment som udgangspunt for hvordan jeg skal arbejde fremadrettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri, du havde jo skrevet jeg skulle belønne for at hunden trak sig, så det gjorde jeg. Det er tre forskellige hunde på videoerne og den sidste er mest anmasende, så jeg tænkte hun skulle vide det var godt hun rykkede væk. Men..... det her var mest for at se hvad de egentlig accepterer eller hvor det er jeg skal starte, så jeg pressede lidt på, på dem alle tre. For mig er det grænseoverskridende at lægge sådanne videoer op et sted hvor alle andre er dygtigere end mig selv, men jeg tænker at hvis man vil være dygtig skal man spørge dem der er dygtigere, ellers kommer man ingen steder. Så ja, det var en demonstration af hvor meget eller lidt forstyrrelse de magter, ment som udgangspunt for hvordan jeg skal arbejde fremadrettet.

 

Jaja, det er jeg helt med på - det er kun der hvor hundene rent faktisk kravler frem eller vælter til siden at jeg mener du skal tilbageholde belønning.

Jeg havde så overhovedet ikke fattet at det var tre forskellige hunde :oops: Det giver meget mere mening så :-D

 

Uanset hvad, så synes jeg det er et ret godt skridt på vej, som jeg har sagt før - du ender med virkelig at blive bidt af træningen!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaja, det er jeg helt med på - det er kun der hvor hundene rent faktisk kravler frem eller vælter til siden at jeg mener du skal tilbageholde belønning.

Jeg havde så overhovedet ikke fattet at det var tre forskellige hunde :oops: Det giver meget mere mening så :-D

 

Uanset hvad, så synes jeg det er et ret godt skridt på vej, som jeg har sagt før - du ender med virkelig at blive bidt af træningen!!

 

Det er rigtigt, de der gule hunde godt kan se ens ud for andre end mig selv ;-)

Og så kan jeg se at jeg fik skrevet mit indlæg helt uden at fortrække en mine, det var ikke helt hensigten, beklager hvis det fremstod surt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt, de der gule hunde godt kan se ens ud for andre end mig selv ;-)

Og så kan jeg se at jeg fik skrevet mit indlæg helt uden at fortrække en mine, det var ikke helt hensigten, beklager hvis det fremstod surt.

 

Jamen det giver bare meget mere mening nu, hvor det er tre forskellige hunde. Synes det er generelt rigtig fornuftigt, men du skal være obs på hvad du belønner for!

Ser frem til et flot billede, med hele flokken i fællesdæk :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for meget fine videoer. Jeg skal ikke kloge mig på hvad der er godt og skidt. Det er meget anderledes end jeg træner, men ser meget fint og spændende ud. Det er virkelig godt at se øvelser på den måde. Jeg forstår Siris kommentarer fint, men er meget spændt på en uddybning fra Ninjamor. Håber den kommer.

 

Med den entusiasme kan det kun ende godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det giver bare meget mere mening nu, hvor det er tre forskellige hunde. Synes det er generelt rigtig fornuftigt, men du skal være obs på hvad du belønner for!

Ser frem til et flot billede, med hele flokken i fællesdæk :blink:

 

Først er det Valdemar, så to med Dana og den sidste med Dizzy.

Jeg har lige set dem igennem igen og kan sagtens se at Dizzy virker komplet rodet hvis man ser det som træning af en specifik handling. Jeg prøvede bare at distrahere på forskellige måder, og belønnede hende for at blive i dæk eller komme tilbage i dæk, mere organiseret end det var jeg ikke. Hun tilbyder i øvrigt spanske skridt så snart hun blir lidt i tvivl, det er bare herligt :stupid: :mrgreen:

 

Nå men så snart sygdommen er ude af kroppen tager jeg kampen op ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...