Hop til indhold

Jack Russell - BRUG FOR RÅD


Gæst Schalley
 Share

Recommended Posts

Gæst Schalley

Jeg har en JRT tæve på små 3 år der er steriliseret. Vi har fået hende i en alder af 2 år, og jeg har et specielt tæt forhold til hende. Både min mand og jeg bruger meget tid med hende mht træning, motionering og putning. Hun har før boet med 2 større hunde som har mobbet hende. Hun er virkelig en dejlig loyal hund, der er bare nogle situationer, jeg ikke ved, hvordan jeg skal håndtere.

 

Håber nogle herinde har nogle gode råd.

 

Hun gør/rejser børster fuldstændig umotiveret af forbigående folk - det er lige meget om de kigger på hende eller går forbi hende.. hvorfor og hvordan får jeg hende til at stoppe?

 

Hvis min mand klapper mig i hånden, og det giver en lyd markerer vores hund straks ved at flyve hen mod ham og knurre. Jeg ved, hun er meget beskyttende overfor mig - men hvor går grænsen, og kan jeg sætte en grænse?

 

Hun gør og rejser børster af børn - det er absolut NO GO! Hvad gør jeg?????

Hun har for første gang mødt en baby, hvor hun slikkede ham i hele hovedet - hun var lidt voldsom, men til gengæld gøede hun ikke! alt i alt synes hun babyen var spændende.

 

Til tider har vi svært ved at kalde hende til os, hvordan gør jeg hende total lydig overfor mig?

Jeg ønsker, at hun uanset om hun ser et egern og hendes jagtinstinkt slår ind, så skal hun blive ved min side.

 

Hun bliver teritoriel og besiderisk når hun får et legetøj eller fx da hun lå med babyen.. Ingen anden hund må lege med det. også hvis hun sidder på mit skød og en anden hund går forbi knurrer hun og springer ned og puster sig op. Hvordan markerer jeg overfor min tæve, at jeg ikke vil have det?

 

 

Udover de ting er hun en typisk aktiv jack Russell der ELSKER at putte, jage, grave og være aktiv :) Håber der er nogle kloge mennesker, der har et par tips :)

 

Venligste hilsner

Liselotte

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første, så fortæller du hende ikke at du ikke vil have det. Det kan du ikke. Det svarer til at skælde dit barn ud fordi han eller hun bliver bange for en mand klædt ud som julemanden når han er to år. Og ja, det bliver mange børn.

 

Din hund reagerer sådan fori hun bliver utryg, de er hendes måde at sige, puh ha deter farligt det der, gå væk fra mig! Hun er terrier, så det er sådan hendes reaktion vil være, modsat en anden type hund, som måske ville tage halen mellem benene og gemme sig.

 

Så du skal hjælpe hende vedat lade hende forbinde de ting hun synes er farlige med noget hun godt kan lide, feks godbidder eller leg. Og dette på en afstand hvor hun kan klare det uden at reagerer.

 

Men jeg tror du skal have hjælp til af nogen til at vise dig hvordan. Så måske kontakte paff.dk for at finde e adfærdsbehandler i dit område eller måske nogen herinde kan anbefale nogen de kender til i nærheden af dig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schalley

Jeg beklager den gule farve - man kan desværre ikke se farven inden man trykker indlægget ;)

 

 

Tak for rådene. Det er dog alle sammen nogen, jeg har prøvet..

 

Når hun puster sig op overfor fremmede uprovokeret på gaden, har jeg ikke fornemmelsen af, at hun er utryg. Ikke på samme måde som når hun gør af børn, fordid et gør hun helt tydeligt fordi hun føler sig utryg.

 

Jeg tager fat i en dog whisperer :)

 

God weekend..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en JRT tæve på små 3 år der er steriliseret. Vi har fået hende i en alder af 2 år, og jeg har et specielt tæt forhold til hende. Både min mand og jeg bruger meget tid med hende mht træning, motionering og putning. Hun har før boet med 2 større hunde som har mobbet hende. Hun er virkelig en dejlig loyal hund, der er bare nogle situationer, jeg ikke ved, hvordan jeg skal håndtere.

 

Håber nogle herinde har nogle gode råd.

 

Hun gør/rejser børster fuldstændig umotiveret af forbigående folk - det er lige meget om de kigger på hende eller går forbi hende.. hvorfor og hvordan får jeg hende til at stoppe?

 

Det er blevet besvaret

 

Hvis min mand klapper mig i hånden, og det giver en lyd markerer vores hund straks ved at flyve hen mod ham og knurre. Jeg ved, hun er meget beskyttende overfor mig - men hvor går grænsen, og kan jeg sætte en grænse?

 

Du er nødt til at tage din hunds grænser med i beregningen og tænke lidt anderledes. Nemlig hvorfor har hun behov for at beskytte dig?

Når vi skal ændre en hunds adfærd er det ikke hvad den gør, der skal kikkes mest på, men hvorfor den gør det

 

Hun gør og rejser børster af børn - det er absolut NO GO! Hvad gør jeg?????

 

Ser lidt anderledes på det... Du kan lige så godt sige at det er NO GO at du reagerer med utryghed ved synet af en kæmpe giftslange 1 meter fra dig eller hvad du kunne være utryg overfor. Igen, det er ikke hvad men hvorfor, der skal findes hjælp til :-D

 

Hun har for første gang mødt en baby, hvor hun slikkede ham i hele hovedet - hun var lidt voldsom, men til gengæld gøede hun ikke! alt i alt synes hun babyen var spændende.

Rigtigt dejligt, så kunne du se på forskelle i situationerne: Babys størrelse, hans position (liggende, siddende...) var han på vej imod hende eller fik hun selv lov til at nærme sig osv. Det er der du ser hvad triggeren er og den skal findes før du kan arbejde med situationen.

 

 

Til tider har vi svært ved at kalde hende til os, hvordan gør jeg hende total lydig overfor mig?

 

Ville du forvente at et lille barn med turpas i Tivoli var totalt lydig?

Det er et dyr du har med at gøre og dels er racen meget selvstændig, dels har den en reaktionstid på et splitsekund, dels har den en meget stærk vilje og et godt jagtinstinkt = jagtlyst. Du skal ikke forvente total lydighed, men du kan arbejde hen imod dette ved at tilbyde noget (aktivering) som hun er meget glad for inden hun er smuttet, sådan at hun lærer at sætte pris på dine tilbud. Gør hun det, ser hun ikke så meget efter andre af dagens tilbud.

 

Jeg ønsker, at hun uanset om hun ser et egern og hendes jagtinstinkt slår ind, så skal hun blive ved min side.

 

 

Det kræver en stor grad af samarbejdslyst fra en hunds side og din race er ikke den mest samarbejdende, men du bør kunne komme langt alligevel med en intelligent og lærevillig terrier. Igen, det kræver at du kan tilbyde hende noget, hun synes er sjovt og værdifuldt nok til at opveje de muligheder, hun selv kan få øje på.

Sæt struktur på jeres ture og inddel f.eks. turen i en del til hunden, hvor den kan pleje egne interesser evt. i en 20m tynd line i selen, tid til aktiviteter sammen med dig (øvelser og aktivering) og tid hvor du suverænt bestemmer hvad I skal foretage jer. Sådan en tur på 1½ - 2 timer en gang daglig vil give en masse i form af øget samarbejde, tillid og positiv kontakt.

Din mand bør også involvere sig på samme måde, så han og hunden opbygger et tillidsbånd, så hun ikke føler hun er nødt til at passe på dig.

Jo mere positivt din mand laver med hende, des mindre vil hun have behov for at holde ham væk fra dig.

Læs evt. min bog "Sjov på turen med din hund" som giver ideer til aktivering I begge kan tilbyde hende.

 

Hun bliver teritoriel og besiderisk når hun får et legetøj eller fx da hun lå med babyen.. Ingen anden hund må lege med det. også hvis hun sidder på mit skød og en anden hund går forbi knurrer hun og springer ned og puster sig op. Hvordan markerer jeg overfor min tæve, at jeg ikke vil have det?

 

Dette ligger til racen, men kan dæmpes.

Hvis nogen i hendes fortid har taget ting fra hende er den medfødte tendens blevet forstørret.

Lær hende at du bytter noget hun har, med noget af større værdi og vær selv afslappet og meget positiv omkring det.

 

Øv et forbudsord i neutrale situationer og beløn stort for at hun reagerer, som du ønsker.

Når ordet sidder kan du bruge det, når hun skal til at puste sig op.

Hvis du ved at situationen vil opstå, ville jeg selv ikke lade hende komme i situationen, dvs. jeg ville rejse mig op og gå væk fra dem, som nærmer sig.

Når hun ikke puster sig op skal hun belønnes stort.

Tal venligt og positivt til og om dem som nærmer sig: "Ihh har du set at X er her?" osv. Det hjælper som regel.

Generelt er terrier, andre hunde og ressourcer ikke en god kombination. Jeg ville selv fjerne ressourcer min terrier ville beskytte, når der var andre hunde omkring hende.

 

Udover de ting er hun en typisk aktiv jack Russell der ELSKER at putte, jage, grave og være aktiv :) Håber der er nogle kloge mennesker, der har et par tips :)

 

Hvis ikke hun allerede får anvendt sine jagtevner, synes jeg det er der, du skal sætte ind gennem fodersøg, sporsøg, genstandssøg og evt. eftersøgning. Der er jo oceaner af muligheder med en terrier og en masse energi som skal bruges :-D

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schalley

Hej Ninja mor - der er nogle rigtige god tips ind i mellem. Nogle er tingene er forsøgt, men der er helt sikkert nogle af dine svar som kan være en stor hjælp.

Tak :)

 

Vh,

Liselotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ninja mor - der er nogle rigtige god tips ind i mellem. Nogle er tingene er forsøgt, men der er helt sikkert nogle af dine svar som kan være en stor hjælp.

Tak :)

 

Vh,

Liselotte

 

Selv tak.

Når du skal ændre på en hunds adfærd, og dermed følelsen bag adfærden, er det vigtigt at du prøver i et længere stykke tid før du prøver noget nyt. Endelig skal flere ting ændres samtidig og ikke kun en eller to :-D

 

Hvad har I afprøvet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg beklager den gule farve - man kan desværre ikke se farven inden man trykker indlægget ;)

 

 

Tak for rådene. Det er dog alle sammen nogen, jeg har prøvet..

 

Når hun puster sig op overfor fremmede uprovokeret på gaden, har jeg ikke fornemmelsen af, at hun er utryg. Ikke på samme måde som når hun gør af børn, fordid et gør hun helt tydeligt fordi hun føler sig utryg.

 

Jeg tager fat i en dog whisperer :)

 

God weekend..

 

Ingen dog wisperer. Find en uddannet person, som rent faktisk har noget bevis for at han eller hun har sat sig ind i den nyeste viden. Jeg ved ikke hvor du bor så kan ikke foreslå dig nogen?

 

En hund har kun en grund til at knurre og rejse børster og det er fordi hun føler behov for det, altså er hun ikke tryg og sikker ved situationen. Men hun er sikkert mest utryg ved børn, så der viser hun det måske mere tydeligt.

 

Jeg vil helst ikke rådgive mere konkret over nettet, da jeg ikke har set din hund og dig.

Men den største fejl man begår når man skal træne på noget sådan er at stille for store krav for hurtigt. Du skal på så stor afstand så mange gange at din hund slet ikke begynder at knurre på den afstand. Så skal du lidt tættere på, stadig uden at hunden presses til at reagere.

 

Og jo, de teknikker virker og udført rigtigt kommer man langt på en weekend med et styret miljø, men det betyder stadig mange skal være ekstra opmærksom længe når man færdes ude i virkeligheden hvor noget pludselig kan komme forbi tæt på.

 

Angående jagt instinkt så mener jeg det er urealistisk. Det er en selvstændig jagt hund du har. 100 procent lydighed kan du ikke forvente når det er små bytte dyr i nærheden.

 

og at hun vogter når hun sidder på dig, betyder bare at det skal hun ikke havde lovet til med andre hunde i nærheden. Og skulle det ske alligevel, så fjerner du ressourcen, altså dig, fra hende. Du skal ikke tage pinde og deslige fra hende, det er naturligt hunde adfærd at forsvare dem overfor andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Tillæg: Terrier, ressourcer og andre hunde er en skidt kombination pga. terrierens ressourceforsvar. Derfor ville jeg sørge for der ikke var ressourcer tilgængelige, når der var andre hunde i nærheden
jeg ved ikke hvorfor terriere skulle have et større resourceforsvar end fks. hyrdehunde eller selskabshunde - jeg har kendt mange forskellige terriere af forskellige racer også JRT uden at opleve dette , jeg har fks. selv haft 6 airedales uden mindste resourceforsvar , bortset fra det vil jeg anbefale TS at finde en træningsplads gerne gennem www.dansk-terrierklub.dk

.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...