Hop til indhold

jagthunde og halekupering!?!


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Min mand og jeg kom igår til at snakke om jagthunde og halekuperinger.

 

Han siger at det stadig er lovligt at halekupere nogle jagthunde, da de får deres haler ødelagt når de løber vildt op, apportere m.m. - de får dem ødelagt af bl.a. siv og andet de er nødsaget til at løbe igennem!

 

Men jeg var bare ikke sikker på at det var den egentlige begrundelse... Jo måske for racer som weimaraner som har en meget tynd hale. Men det er det jo ikke alle jagthunde der har!

Jeg spurgte ham så, om der så om hvorfor der så ikke var problemer hos labradors, flat coated ret., settere, kleiner münsterländere... for jeg mener ikke at f.eks. setter har de tykkeste haler heller!!! Og hvad så med labradors mht. watertail... skulle de så halekuperes af den grund... nej vel...

 

Så nogle med forstand på jagt og jagthunde, kom lige på banen, og gør min forvirring mindre :blink: :oops: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 130
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er desværre rigtig nok :neutral:

 

Vi har én i familien, som har en tysk ruhår (den har dog stadig halen) og efter at have mødt den, måtte jeg da lige søge lidt på racen på nettet. Og fandt en DANSK kennel, hvor man faktisk ikke kunne vælge, at købe dem med hale :megaked: Opdrætteren sørgede "ganske enkelt" for det og der var ikke ngoet at gøre der :???:

 

Mener generelt det gælder alle hønsehundene, men er ikke sikker på det...

Redigeret af bernerazuro
Forkert betegnelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Hønsehund, Breton, Vizla og Weimaraner må stadig halekuperes. Grund????, der er totalt forbud i f.eks. Tyskland, der skulle man da også mene at de kunne pådrage sig haleskader!

Link til indlæg
Del på andre sites

"Desværre" rigtig nok???

 

Nej. Heldigvis rigtig nok. Desværre ikke nok racer der MÅ.

 

Og ja. Det er et problem ved mange jagthunderacer, og enhver der har set hvad skader og problemer der kan opstå, ville ikke være i tvivl.

En lab med watertail er intet i sammenligning med dét. Og en lab er jo, i modsætning til de andre, ikke en stødende/drivende hund.

 

Vi snakker ruhårsracer, weimaraner og et par flere. Jeg så gerne dispensationen udbredt til at inkludere flere af de drivende/stødende racer.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hønsehund, Breton, Vizla og Weimaraner må stadig halekuperes. Grund????, der er totalt forbud i f.eks. Tyskland, der skulle man da også mene at de kunne pådrage sig haleskader!

 

Passer nu ikke helt. Også i tyskland må forskellige jagthunderacer halekuperes, såfremt de er avlet og solgt som værende jagthunde.

Og ja. De pådrager sig også haleskader i Tyskland.

Link til indlæg
Del på andre sites

øh var lidt for hurtig til at svarer - man kunne jo prøve google før man ......... :blink:

Bekendtgørelse om halekupering af visse hunderacer

spacer.gif

I medfør af § 14, stk. 3 og 4, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven,

jf. lov nr. 386 af 6. juni 1991 fastsættes:

§ 1. Halekupering, som har til formål at ændre en hunds udseende, må kun foretages på hvalpe efter stambogsførte forældredyr af følgende racer:

  • 1) Ruhåret hønsehund,
  • 2) Korthåret hønsehund,
  • 3) Weimaraner,
  • 4) Vizla,
  • 5) Breton.

§ 2. Halekupering må kun foretages af en dyrlæge. Indgrebet må ikke foretages, når hunden er mere end 4 dage gammel.

 

§ 3. Overtrædelse af §§ 1 og 2 straffes med bøde eller hæfte.

 

§ 4. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 1991.

 

Justitsministeriet, den 29. august 1991

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nogen er i tvivl om hvorfor der kan være et reelt behov for halekupering, så er dette forum et ganske godt sted at søge: http://www.nobs.org.uk

 

Bare en enkelt historie fra det virkelige liv, og ikke stuedanmarks hyggehund på skovtur: http://www.nobs.org.uk/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=15913&highlight=docking

 

En simpel søgning derinde forklarer mange ting, endda i deres dyrlægehjørne, hvor der er dyrlæger med speciel interesse i jagt og brugshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nogen er i tvivl om hvorfor der kan være et reelt behov for halekupering, så er dette forum et ganske godt sted at søge: www.nobs.org.uk

 

Bare en enkelt historie fra det virkelige liv, og ikke stuedanmarks hyggehund på skovtur: http://www.nobs.org.uk/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=15913&highlight=docking

 

En simpel søgning derinde forklarer mange ting, endda i deres dyrlægehjørne, hvor der er dyrlæger med speciel interesse i jagt og brugshunde.

 

Man kan desvære ikke læse artiklen uden at logge ind :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til at der stadig er enkelte racer der må kuperes er vel af den simple grund at det er det bedste for hunden. Et hensyn der er baseret på statistikker og gode begrundelser, og desværre nok også for mange kedelige episoder med ødelagte haler.

 

Samt at eftersom det skal gøres så tidligt som muligt, bliver de alle kuperet da alle jagthundeopdrættere håber på at alle deres hunde bliver brugt som sådanne. At nogle så ikke bliver brugt til formålet det er jo hvad der sker ved stort set alle opdrættere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan desvære ikke læse artiklen uden at logge ind :megaked:

 

Dét beklager jeg dybt. Jeg kan af gode grunde ikke ligge samtlige tror-snart-der-er 70+ forumsider i blot denne ene tråd jeg linkede til, herind. Men jeg klippeklistrer fluks starthistorien ind, da denne i sin enkelthed beskriver problematikken med bl.a. spaniels (som jo desværre IKKE må kuperes herhjemme) utroligt godt.

 

Ingen hemmelighed i at det er engelsk sproget, da det jo er en engelsk side det kommer fra, dedikeret til skydere, drivere og jagthundefolk. Det vi i Danmark under et kalder "jægere".

 

I had my young Cocker out on heathland this morning and was hunting her through some fairly light scrub.

She was running through a gap in a couple of large bramble patches when she came to a fairly violent stop.

When I got to her I found her tail, which had been docked to about six or seven inches, had been wrapped up in a single strand of new growth from a bramble bush.

The density of the thorns on the piece that was wrapped round her tail was the worst I have ever seen.

I took a good couple of minutes for me to untangle her tail, this was obviously distressing the dog and she ended up trying to bite the brambles off.

We both ended up scratched and cut from the experience.

I dread to think what would have happened if she had a full tail and, worse still, if she was in the middle of the bramble patch.

Blot én af mange, og lur mig om ikke wspa har fået luret et kuperingsforbud lig det danske ind i England iløbet af de sidste mange år, så dette nu blot er et endnu større problem. I Skotland må de SLET ikke, og dette har ført til ufatteligt mange amputationer, som jo velnok må betegnes som værre for dyrene end kuperingerne i selv de mest kupérskys hoveder nogensinde kan være.

 

Ok. Kan ikke lade være. Klistrer alligevel et par historier ind, der beskriver problemet. Ikke statistikker, blot oplevelser.

We rehomed a nine-month old w.cocker last summer - he hadnt been docked and the mess he used to get himself in nearly every walk was awful. On one walk I actually remember losing him and then hearing screaming because his tail was caught and he couldnt get back to me. Dog was very upset and panicky which is totally understandable, we saw our vet about getting him docked when we first got him and obviously under new laws she couldnt, after this little episode (one of many) she had all the evidence she needed to dock, thank goodness. It was so upsetting to see him at the end of every walk in pain and bleeding that it was such a relief when he was docked. This is my first spaniel and i now would never get another one that wasnt docked - all his tail problems have gone since he was docked, lets just hope we can keep on having it done!
Last season my vet bill was about £960 for working two undocked dogs one had to have tail amputated the other dogs tail was saved.
Not good Neil, not just the bills but the size of them suggest a lot of pain for the dogs. Was the tail amputated completely and why didn't you have the other docked to save the same again next year?

 

William

og det bliver ved.

Der er masser af tråde med historier lignende, fra hele UK og Irland.

Forbavsende nok, er der endnu flere tråde om et seriøst oplysningsarbejde foretaget igennem snart et årti, for at få de kloge hoveder der skriver lovene til at indse at en paragraf der burde TJENE dyrevelfærd, reelt kun skader den. Desværre endnu formålsløst, pga WSPA's umådeholdne usaglige og ubegrundede appel til den "almindelige" befolkning, og den deraf følgende popularitetskonkurence politikerne igennem.

 

EN skam at reel hensyntagen til dyrevelfærd endnu engang skal modarbejdes af uvidenhed og popularitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til at der stadig er enkelte racer der må kuperes er vel af den simple grund at det er det bedste for hunden. Et hensyn der er baseret på statistikker og gode begrundelser, og desværre nok også for mange kedelige episoder med ødelagte haler.

 

Samt at eftersom det skal gøres så tidligt som muligt, bliver de alle kuperet da alle jagthundeopdrættere håber på at alle deres hunde bliver brugt som sådanne. At nogle så ikke bliver brugt til formålet det er jo hvad der sker ved stort set alle opdrættere.

 

Ikke helt. 2 af racerne på den "godkendte" liste, er der intet formål med at kupere. Ikke det formål der ligger til grund for dispensationen ihvertfald.

Og at man helt har overset at racer som de forskellige spaniels, og settere faktisk har endnu større problemer med skader end vizla og breton, er helt til grin.

 

Grunden til de kuperes så tidligt, er samme årsag som at smågrise kuperes og tandskæres så tidligt som dé gør:

Nervebanerne er endnu ikke helt funktionsdygtige, hvilket betyder at dyret ikke føler indgrebet. Ligeledes lukkes såret af meget hurtigere og meget mere naturligt. Faktisk ses ved kupering i den unge alder, at nogle af dem endda får pels på "stumpenden", hvilket i givet fald er et særdeles godt resultat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dét beklager jeg dybt. Jeg kan af gode grunde ikke ligge samtlige tror-snart-der-er 70+ forumsider i blot denne ene tråd jeg linkede til. Men jeg klippeklistrer fluks starthistorien ind, da denne i sin enkelthed beskriver problematikken med bl.a. spaniels (som jo desværre IKKE må kuperes herhjemme) utroligt godt.

 

Ingen hemmelighed i at det er engelsk sproget, da det jo er en engelsk side det kommer fra, dedikeret til skydere, drivere og jagthundefolk. Det vi i Danmark under et kalder "jægere".

 

 

 

Blot én af mange, og lur mig om ikke wspa har fået luret et kuperingsforbud lig det danske ind i England iløbet af de sidste mange år, så dette nu blot er et endnu større problem. I Skotland må de SLET ikke, og dette har ført til ufatteligt mange amputationer, som jo velnok må betegnes som værre for dyrene end kuperingerne i selv de mest kupérskys hoveder nogensinde kan være.

 

Ok. Kan ikke lade være. Klistrer alligevel et par historier ind, der beskriver problemet. Ikke statistikker, blot oplevelser.

 

 

 

 

og det bliver ved.

Der er masser af tråde med historier lignende, fra hele UK og Irland.

Forbavsende nok, er der endnu flere tråde om et seriøst oplysningsarbejde foretaget igennem snart et årti, for at få de kloge hoveder der skriver lovene til at indse at en paragraf der burde TJENE dyrevelfærd, reelt kun skader den. Desværre endnu formålsløst, pga WSPA's umådeholdne usaglige og ubegrundede appel til den "almindelige" befolkning, og den deraf følgende popularitetskonkurence politikerne igennem.

 

EN skam at reel hensyntagen til dyrevelfærd endnu engang skal modarbejdes af uvidenhed og popularitet.

 

Tak for hjælpen. :5up:

Synes det var lidt ærgeligt ikke at kunne læse artiklerne - men her var de!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hjælpen. :5up:

Synes det var lidt ærgeligt ikke at kunne læse artiklerne - men her var de!

 

Jamen velbekomme da. Kun et lillebitte udpluk. Jeg tør ikke engang prøve at finde ud af hvor meget der reelt ligegr derinde om netop haleskader.

 

Jeg har bedt den tilknyttede dyrlæge om at maile billeder til mig af det, men nu er det ikke ligefrem at tage billeder en jæger tænker på, når han står der med en hund, hvor hud og pels er flået af ned til halebrusken..

Men de har samlet billeder og beskrivelser igennem mange år derinde, for på sigt at kunne køre en appelsag mod forbuddet, så mon ikke jeg kunne få et par af de billeder at se og fremvise herinde, såfremt ønsket er der.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig overhovedet ikke om idèen med at skære hverken det ene eller det andet af hunde. Hvis man ikke synes haler er hensigtsmæssigt for en race, må man avle dem kortere. End of discussion for mit vedkommende.

 

Jeg benægter ikke at hunde, brugt til praktisk jagt, kan komme til skade med deres haler (selvom jeg aldrig har hørt om nogen). Men det er meget overvurderet som argumentation og da garanteret heller ikke grunden. Det er ikke alle specialklubber i DKK der er lige magtfulde men de stående hønsehundes har virkelig været gode til at dyrke lobbyisme. Se bare på hvor meget de fylder i Hunden, eller se det tilskud de får i forhold til meget større specialklubber. :shock:

 

Jeg er overbevist om, at det er hvad man har været vant til at se, der har afgjort hvilke hunde man har tilladt at kupere og ikke så meget selve de risici der er forbundet med det at have en hale. Bla. kunne man da ikke drømme om at skære halen af en pointer. Heller ikke af den langhårede version af hverken hønsehund eller weimraner.

 

I det hele taget synes jeg det er vildt at foretage kirurgiske indgreb som forebyggende middel mod en eventuel skade, på hunde hvor flertal aldrig nogensinde kommer på jagt. Mon ikke selv jagthunde, generelt løber en større risiko for at få halen i klemme i en bildør end at få den skadet under en jagt?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig i at langt de færreste hunde bruges til jagt, ændrer ikke på behovet, som rent faktisk er tilstede ved de hunde der bruges på jagt.

 

Jeg er ganske enig i at den liste der nu er gældende lov, er opstået af lidt andre årsager end hvad der reelt er behov. De hunde der står på den liste, er kun sjældent udsat for noget.

 

Det undrer mig dog meget at du som ejer af spaniels endnu ikke er stødt på problemet.

 

Problemet er IKKE klemning eller brækkede haler, men derimod fuldstændig sønderflåede haler, infektioner der spreder sig til marv og ben, blodforgiftninger grundet infektioner, ja sågar afrevne haler.

 

Det er ganske vist ikke 5 ud af 10 hunde vi snakker hér. Nok nærmere 1/10 eller måske endda endnu færre. Det er ikke noget jeg har tal for.

Risikoen alene er dog al rigelig grund til at kupere i tidlig alder hvor hunden alligevel ikke kan mærke det, istedet for at udsætte den ene ud af 10 hunde for umådeligt smertefulde ture i det fri, og deraf følgende endnu mere smertefuld behandling efterfølgende.

Måske endda med følgende amputation af halen, som ganske mange haleamputerede hunde endda får problemer med iform af dårlig afheling, infektioner, og fantomsmerter.........

 

Her er ikke noget der hedder valget mellem godt og skidt, snarere et valg mellem minimal hvis overhovedet nogen gene og potentiel smerte med endnu værre følgevirkninger.

 

Og er man en opdrætter der opdrætter specifikt mod brug af hundene, så ser jeg intet problem i at tage hele kuldet.

Snakker vi derimod en udstiller, der avler mod netop udstillingshunde og alt andet end brugen, ja så ser jeg skam heller intet formål med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig overhovedet ikke om idèen med at skære hverken det ene eller det andet af hunde. Hvis man ikke synes haler er hensigtsmæssigt for en race, må man avle dem kortere. End of discussion for mit vedkommende.

 

Jeg benægter ikke at hunde, brugt til praktisk jagt, kan komme til skade med deres haler (selvom jeg aldrig har hørt om nogen). Men det er meget overvurderet som argumentation og da garanteret heller ikke grunden. Det er ikke alle specialklubber i DKK der er lige magtfulde men de stående hønsehundes har virkelig været gode til at dyrke lobbyisme. Se bare på hvor meget de fylder i Hunden, eller se det tilskud de får i forhold til meget større specialklubber. :shock:

 

Jeg er overbevist om, at det er hvad man har været vant til at se, der har afgjort hvilke hunde man har tilladt at kupere og ikke så meget selve de risici der er forbundet med det at have en hale. Bla. kunne man da ikke drømme om at skære halen af en pointer. Heller ikke af den langhårede version af hverken hønsehund eller weimraner.

 

I det hele taget synes jeg det er vildt at foretage kirurgiske indgreb som forebyggende middel mod en eventuel skade, på hunde hvor flertal aldrig nogensinde kommer på jagt. Mon ikke selv jagthunde, generelt løber en større risiko for at få halen i klemme i en bildør end at få den skadet under en jagt?.

 

Hep :5up:

 

Man kunne jo også overveje at lade være med at gå på jagt eller at finde en anden måde at gøre det på, hvis det medfører risiko for så stor skade for hunden. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :5up: :-D

 

Men er det fordi, at de logrer meget med halerne når de støver (eller hvad det nu hedder), eller er det fordi at krat, siv og hvad de ellers går igennem skærer/river i deres haler???

 

Ikke logren. Faktisk syntes jeg halerne på hundene, uanset race, har tendens til at blive mere stive i det, og kun gå lidt sideværts. Labber dog meget hurtigt men stadig kun lidt sideværts.

Ikke noget jeg vil bygge en tese op på, syntes bare det er dét jeg kan se.

 

Problemet er primært snitsår, skrabeskader, og ikke mindst at de hænger fast i ting.

Særligt spaniels og specielt cockere syntes jeg at jeg har set det ved mest, men det er også lige de 2 racer der mig bekendt går igennem det tætteste krat de overhovedet kan finde. Cockeren ser endda ud til at have en forkærlighed for alt det der gør ondt at gå igennem.

 

Når en sådan hund går igennem brombærkrat og tornekrat og andet, så er det mest almindelige at et nyt brombærskud lige får nok fat i halen til at hunden reelt sidder fast. Det er endda set at et sådant skud har viklet sig rundt om halen.

Logisk nok så får en hurtig hund ikke lige sådan stoppet igen, og da slet ikek med den drive og adrenalin der er på spil i en jagtsituation, så en haleskade er hér næsten forprogrammeret.

 

En lab har pga. pelsen, og déns arbejdsområde slet slet ikke samme problemer. Den går dels slet ikke ind i de samme områder en cocker vil gøre, og pelsen på en lab ser ud til at feje ting væk, istedet for at hænge fast i det. Så logisk nok er en lab IKKE en kandidat til halekupering. Selvom den da også kan få skader, bare slet ikke i samme grad som "de andre"

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det undrer mig dog meget at du som ejer af spaniels endnu ikke er stødt på problemet.

Jeg har aldrig observeret så meget som en bums på min hunds hale, (heller ikke på min tidligere flatcoat) selvom jeg altid går i skov hvor der er masser af brombærkrat, og det er ikke fordi han er så velopdragen at han holder sig til stierne. :lol:

 

Problemet er IKKE klemning eller brækkede haler, men derimod fuldstændig sønderflåede haler, infektioner der spreder sig til marv og ben, blodforgiftninger grundet infektioner, ja sågar afrevne haler.

Jeg har også mødt en flatter der havde fået sin hale amputeret af kæden på sin ejers cykel under en cykeltur.

 

Jeg kan ikke forstå at infektioner ikke skulle kunne opstå alle andre steder på hunden. Men måske det ville være upraktisk at amputere benene. :lol:

 

Det er ganske vist ikke 5 ud af 10 hunde vi snakker hér. Nok nærmere 1/10 eller måske endda endnu færre. Det er ikke noget jeg har tal for.

Risikoen alene er dog al rigelig grund til at kupere i tidlig alder hvor hunden alligevel ikke kan mærke det, istedet for at udsætte den ene ud af 10 hunde for umådeligt smertefulde ture i det fri, og deraf følgende endnu mere smertefuld behandling efterfølgende.

Måske endda med følgende amputation af halen, som ganske mange haleamputerede hunde endda får problemer med iform af dårlig afheling, infektioner, og fantomsmerter.........

Så du tror at fantomsmerter kun opstår hvis man er gammel når man får fjernet en legemsdel?.

Her er ikke noget der hedder valget mellem godt og skidt, snarere et valg mellem minimal hvis overhovedet nogen gene og potentiel smerte med endnu værre følgevirkninger.
Her bliver vi så ikke enige. Centralnervesystemet er færdigdannet ved fødslen så hvorfor skulle det ikke være smertefuldt. Det er nok bare fordi koordinationen af en krops bevægelser skal øves og udvikles og den manglende respons tolkes så, som at det ikke gør ondt.
Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke logren. Faktisk syntes jeg halerne på hundene, uanset race, har tendens til at blive mere stive i det, og kun gå lidt sideværts. Labber dog meget hurtigt men stadig kun lidt sideværts.

Ikke noget jeg vil bygge en tese op på, syntes bare det er dét jeg kan se.

 

Problemet er primært snitsår, skrabeskader, og ikke mindst at de hænger fast i ting.

Særligt spaniels og specielt cockere syntes jeg at jeg har set det ved mest, men det er også lige de 2 racer der mig bekendt går igennem det tætteste krat de overhovedet kan finde. Cockeren ser endda ud til at have en forkærlighed for alt det der gør ondt at gå igennem.

 

Når en sådan hund går igennem brombærkrat og tornekrat og andet, så er det mest almindelige at et nyt brombærskud lige får nok fat i halen til at hunden reelt sidder fast. Det er endda set at et sådant skud har viklet sig rundt om halen.

Logisk nok så får en hurtig hund ikke lige sådan stoppet igen, og da slet ikek med den drive og adrenalin der er på spil i en jagtsituation, så en haleskade er hér næsten forprogrammeret.

 

En lab har pga. pelsen, og déns arbejdsområde slet slet ikke samme problemer. Den går dels slet ikke ind i de samme områder en cocker vil gøre, og pelsen på en lab ser ud til at feje ting væk, istedet for at hænge fast i det. Så logisk nok er en lab IKKE en kandidat til halekupering. Selvom den da også kan få skader, bare slet ikke i samme grad som "de andre"

 

Det markerede:

 

Kan det så ikke undgås ved enten at klippe størstedelen af den "overskydne" pels af halen på hunden? Det praktiske må sq da komme forud for det eksteriørmæssige i en jagtsituation ;-) Jageren går jo heller ikke i skoven i sit fineste jakkesæt :mrgreen:

Og så burde man vel avle efter kort hår på halen i så videst omfang muligt (og ja, ved godt at det ikke er så let som det lyder, tværtimod :-) )

 

Det er bare nogle tanker, jeg ikke kan lade være med at tænke, da jeg ikke synes det er fair for hunden, at miste en del af sit sprog, selvom den stadig kan udtrykke sig ok. Ville sq også blive trist, hvis jeg ikke ku' grine eller græde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du tror at fantomsmerter kun opstår hvis man er gammel når man får fjernet en legemsdel?.

Nej da. Men når man ikke ved man har den legemsdel når den bliver fjernet, kan man heller ikke have ondt i den.

 

Her bliver vi så ikke enige. Centralnervesystemet er færdigdannet ved fødslen så hvorfor skulle det ikke være smertefuldt. Det er nok bare fordi koordinationen af en krops bevægelser skal øves og udvikles og den manglende respons tolkes så, som at det ikke gør ondt.

Dén bliver vi ikke enige i.

Centralnervesystemet er ganske vist færdigdannet, men forbindelserne/"kontakten" i de ydre ekstremiteter er ikke i så tidlig en alder (4 dage, som er grænsen)

Det er i al fald hvad jeg har lært om netop dén del af fysiologien ved hunde, såvel som grise

 

Det sidste, Ascha skriver, har man også hørt i forbindelse med kastrering af smågrise. Det er en myte, at man ikke føler smerter, bare fordi man ikke er så gammel.

Og hvorfor lærer man det så den dag idag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det markerede:

 

Kan det så ikke undgås ved enten at klippe størstedelen af den "overskydne" pels af halen på hunden? Det praktiske må sq da komme forud for det eksteriørmæssige i en jagtsituation ;-) Jageren går jo heller ikke i skoven i sit fineste jakkesæt :mrgreen:

Selvfølgelig kan man det. Og det gør man skam også. Det er bare ikke nok.

 

Og så burde man vel avle efter kort hår på halen i så videst omfang muligt (og ja, ved godt at det ikke er så let som det lyder, tværtimod :-) )

Tjaaa. Du kan jo foreslå spaniels-opdrætterne det. Tror jeg ikke du kommer nogen vegne med, da netop disse "faner" jo er et udstillingspræg.

 

Det er bare nogle tanker, jeg ikke kan lade være med at tænke, da jeg ikke synes det er fair for hunden, at miste en del af sit sprog, selvom den stadig kan udtrykke sig ok. Ville sq også blive trist, hvis jeg ikke ku' grine eller græde :blink:

Dén holder ikke. Jovist bruges en hale til at "snakke" med.

Men den tilskrives langt større betydning end den har. Ikke at jeg på nogen måde er en adfærdsdims/hundesprogsdims, men langt størstedelen af hundesproget foregår med røven VÆK fra modparten. Hvor meget hale er så synlig?

De kigger jo heller ikke på halen for at "vejre" stemningen ved modparten.

Og hunde med kuperede haler fremviser jo altså et ligesågodt sprog som hunde med hele haler. (Selvom dét nu nok skal give debatstof hérinde)

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...