Hop til indhold

Tilpasning af seler/valg af størrelse?


 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden prøvet en del seler til tøserne og ikke fundet nogle, som jeg synes sidder optimalt og så er det jeg tænker, at jeg måske ikke helt har fanget hvor presset på brystet skal ligge.

 

Jeg er, indtil nu, gået udfra en regel, der siger, at selen skal have presset på brystbenet; hverken over eller under... Men jeg kan ikke finde en sele, der ligger sådan på tøserne....

 

Så hvor ligger presset på brystet/bringen på jeres sele og hund?

 

Lige nu har jeg en Julius K9 Power-sele hjemme på prøve, som ligger en 1,5 cm. over brystbenet og bagved skulder"topperne" på ryggen - lyder det ok?

 

Jeg synes ikke jeg helt kan regne med diverse salgspersonaler, da de alle siger god for den model og størrelse jeg nu har udset mig.... og nogle af dem har virkelig siddet ringe på tøserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

det erjo også megt afhængig af model. Og personlalet i en butik har ikke mere erfaring end de evt har som hundeejer. Det lyder fint med den du har på prøve, kan du vise et billede?

 

Det jeg kigger efter er: ved y eller h sele, at "halsremmen" følger skulderbladende liggende lidt foran dem og at den ikke glider op i halsen, når der er pres på snoren. Det sidste bestemmes dels af størrelse på halsremmen og dels af længden på stroppen mellm benene. remmen om maven må IKKE komm forlangt tilbage. DEn fejl er bare så forbudt i mit hoved. Den skal ligge en potebredde bag forbennet cirka og ikke længere tilbage end at den ikke kommer bag de faste ribben, altså dem som sidder fast på brystbenet. Ellers risikerer man i den grad at genere hundens vejrtrækning, mellemgulv, rygsøjle med mere. Jeg kan slet ikke holde ud når jeg ser en hund der trækker i en h sele som sidder alt for langt tilbage og hunden så bevæger sig med en ryg som en flitsbue til den ene side. det kan ikke være sundt!

 

Spor seler eller t seler skal ikke sidde for højt, så jeg gå efter at de skal sidde lige ovenover spidsen på skulderen og igen at forbenet skal kunne bevæge sig frit, så ryg/mavestroppen bag skulderne.

 

Håber det var til hjælp:)

Link til indlæg
Del på andre sites

8852.jpg og her har sheila en hjemmelavet y sele på som bare passer perfekt da je har syet den til hende. desværre have jeg problemer med at få syningerne ved ringen til at holde, så vi bruger den ikke mere. Mysla i t sele. Sidder perfekt foran, men lige kort nok, så den glider lidt frem over hendes skulder ved ryggen og kan genere forbenes bevægelse.

15810.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene :-)

 

De hjalp mig til at afprøve nogle ting :-) Jeg havde flere forskellige størrelse af Wolfsong-seler (både H og Y) liggende og dem har jeg afprøvet på tøserne på gåture. Der har jeg kigget på deres bevægelsesfrihed og fundet en størrelse til dem hver, der generer mindst ud af mine muligheder (de glider dog rundt på kroppen af dem, så jeg er ikke helt tilfreds).

 

Julius K9'erne kunne jeg ikke afprøve på en gåtur, da de skal returneres til en forretning, hvis de ikke passer, men med LuckyLunas beskrivelse så sidder de en anelse for højt på brystet - jeg får derfor lov til at prøve IDC-modellen istedet.

 

Stjernetosse: Jeg vil følge med på din side omkring de seler, da det lyder ret interessant med "byg-selv-modeller" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Tak for svarene :-)

 

De hjalp mig til at afprøve nogle ting :-) Jeg havde flere forskellige størrelse af Wolfsong-seler (både H og Y) liggende og dem har jeg afprøvet på tøserne på gåture. Der har jeg kigget på deres bevægelsesfrihed og fundet en størrelse til dem hver, der generer mindst ud af mine muligheder (de glider dog rundt på kroppen af dem, så jeg er ikke helt tilfreds).

 

Julius K9'erne kunne jeg ikke afprøve på en gåtur, da de skal returneres til en forretning, hvis de ikke passer, men med LuckyLunas beskrivelse så sidder de en anelse for højt på brystet - jeg får derfor lov til at prøve IDC-modellen istedet.

 

Stjernetosse: Jeg vil følge med på din side omkring de seler, da det lyder ret interessant med "byg-selv-modeller" :-)

 

De er her:

http://dogsrus.dk/hundeseler-13/perfect-fit-sele-20mm-p94

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Ideen er god. Måske skulle man overveje det. Lige nu har mine tre ponti seler. Den sidder ok på Karla, men Johna er lige midt imellem to størrelser, så den glider på hende... Godt jeg kun bruger seler når de er i flexliner = once i a blue moon ... Ellers var jeg blevet vanvittig

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

 

Jeg har haft brugt Perfect Fit-seler på tøserne siden slutningen af maj, da min daværende træner lige havde taget dem hjem til hendes shop og jeg tænkte det ikke kunne skade at bruge dem.

 

Umiddelbart er jeg positiv overfor dem, selvom jeg synes de er smalle i nylondelen og fleecen er lidt tynd.

 

De sidder umiddelbart godt på tøserne og de virker glade for dem, men jeg har været nødt til at beklæde de nylonstykker uden fleece med fleece for at undgå skravemærker og vi er stadig i gang med at justere indstillingerne for at finde den bedst mulige indstilling.

De har dog langt den bedste pasform af de mange seler vi har afprøvet gennem tiden og det er altså rart at kunne få noget, der langt nok mellem forbenene og på ryggen på dem :-)

 

Så indtil videre får de ihvertfald sådan en her fra os: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Jeg har haft brugt Perfect Fit-seler på tøserne siden slutningen af maj, da min daværende træner lige havde taget dem hjem til hendes shop og jeg tænkte det ikke kunne skade at bruge dem.

 

Umiddelbart er jeg positiv overfor dem, selvom jeg synes de er smalle i nylondelen og fleecen er lidt tynd.

 

De sidder umiddelbart godt på tøserne og de virker glade for dem, men jeg har været nødt til at beklæde de nylonstykker uden fleece med fleece for at undgå skravemærker og vi er stadig i gang med at justere indstillingerne for at finde den bedst mulige indstilling.

De har dog langt den bedste pasform af de mange seler vi har afprøvet gennem tiden og det er altså rart at kunne få noget, der langt nok mellem forbenene og på ryggen på dem :-)

 

Så indtil videre får de ihvertfald sådan en her fra os: :5up:

 

Hej, de ser også gode ud, men har lige et spørgsmål. Synes spænderne ser voldsomme ud og har du oplevet at lukkespænderne i siderne genere hunden i albuen når den går ? Jeg har også prøvet en del forskellige seler og synes altså der opstår to problemer. Den ene er at lukke spændet, eller der man justere med, sidder lige i albue højde, så hver gang hunden tager et skridt, skaver den ind i hans albue. Det andet problem jeg har oplevet med en fleece sele er at trækket ligger alt for langt tilbage. Hvis selen passer hunden over hovedet, så kommer den til at ligge helt nede midt på ryggen, det ville sige at når hunden går fremad eller trækker, så knækker den næsten sammen midt på ryggen og går man til siden, så ligger trykket på alle ribbene. Ja det er lidt svært at forklare.

 

 

Det er de her fra trixie jeg mener http://vufido.dk/product/trixie-sele-med-bloedt-fleecefor-492/

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

På denne her blog ( aner ikke hvem der er og det er ikke kritik af nogen eller noget ) er der et billede nr 7 og 8 når man kommer ind på siden og bladre ned. Der står en hund med en rød flecce sele og det er nøjagtig sådan det ser ud på tjaldur når der kommer sådan en flecce sele på. Når den passer over hovedet, så kommer der en meget smal hals og smalt bryst og vupti, så sidder resten af selen nærmeste på lænden.

 

http://meiliylva.blogg.no/m_092011.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Tror desværre kun at de kan købes det ene sted..

og ja, den er virkelig god og holdbar.

 

Synes det er super smart, det med at man også kan sætte linen foran. Så kan jeg på trækdyret på turen ud, når han er hyper, sætter den foran og så når der er gået lidt tid og vi skal hjem, sætte den i ryggen. det gør jeg i forvejen med en antitræksele, men der er hverken støttende eller sidder godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, de ser også gode ud, men har lige et spørgsmål. Synes spænderne ser voldsomme ud og har du oplevet at lukkespænderne i siderne genere hunden i albuen når den går ? Jeg har også prøvet en del forskellige seler og synes altså der opstår to problemer. Den ene er at lukke spændet, eller der man justere med, sidder lige i albue højde, så hver gang hunden tager et skridt, skaver den ind i hans albue. Det andet problem jeg har oplevet med en fleece sele er at trækket ligger alt for langt tilbage. Hvis selen passer hunden over hovedet, så kommer den til at ligge helt nede midt på ryggen, det ville sige at når hunden går fremad eller trækker, så knækker den næsten sammen midt på ryggen og går man til siden, så ligger trykket på alle ribbene. Ja det er lidt svært at forklare.

 

 

Det er de her fra trixie jeg mener http://vufido.dk/product/trixie-sele-med-bloedt-fleecefor-492/

 

På Perfect Fit-selen sidder spænderne på den øverste del (topstykket) og jeg tror ikke, at topstykket vil komme så langt ned, så det kan genere i armhulerne på den. Det kommer ihvertfald ikke i nærheden af armhulerne på mine og sidder som på dette billede: http://dog-games-shop.co.uk/perfect-fit-fleece-dog-harness/20mm-harness/m-s-s-harness.html

 

Topstykket hviler på toppen af skuldrebladene på hunden og vil ikke komme så langt bagud, som det billede du henviser til - i såfald er topstykket købt for stort.

 

Det er frontstykket, der styrer halsbredden på selen.

 

Jeg kender udemærket til de problemer du beskriver, da mine tøser åbenbart også er bygget imellem størrelser og størrelsestabeller på diverse hjemmesider har været totalt ubrugelige for mine hunde (de har aldrig passet).

 

Jessie er en høj og relativt spinkel hund; hun er vel en 52-53 cm. høj og er ca. 63 cm. i ryggen (hvis jeg skal måle hende til et dækken) med en vægt på ca. 23 kg.. Hendes Perfect Fit-sele har et topstykke i str. L, et frontstykke i str. M og et gjordstykke i str. XL.

Emma er en lille og bred hund (i forhold til Jessie); hun er 48 cm. høj og er ca. 58 cm. i ryggen (også dækken-mål) med en målvægt på 19 kg. (lige nu vejer hun et par kg. for meget). Hendes Perfect Fit-sele har et topstykke i str. M, et frontstykke i str. M og et gjordstykke i str. L.

 

Disse størrelser passer ikke med størrelsestabellen fra producenten og tøserne er forøvrigt samme race.

 

Mine tøser trækker stort set aldrig i snoren, så jeg ved ikke hvordan selen vil opføre sig på en ihærdig "trækker".

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...