Hop til indhold

Gør i haven når andre kommer forbi


Gæst Runekjensen
 Share

Recommended Posts

Gæst Runekjensen

Ja som emnet siger har vi et problem med vores snart 1 årige Yorkshire terrier, som gør nogle gange hvis der kommer andre fordi især andre hunde. Det er helt sikkert territorial da han aldrig gør når vi er ude at gå ell.

Han gør også af lyde ude i haven nogen gange, eks. hvis naboens hund gør.

Det er noget der er kommet fornyligt og ikke været sådan før...nu er jo selvfølgelig også først nu at det er blevet så godt vejr.

Der skal siges han nemt kan se de fobigående da det er rionet der er ud til stien.

Hvordan får man adfærden stoppet nemmest muligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har intet med territorie at gøre, men han larmer dels for at gøre opmærksom på sig selv, dels for at lege vagtsom. Men det er egentlig bare en dårlig vane. Tag ham direkte ind HVER gang han giver lyd, som i HVER gang! Kan i ikke kalde ham ind eller fange ham, er det på med lang line. Ikke noget med at skælde ud, med mindre i kan irettesætte i det sekund han gør. I så fald kan i sige nej, hvis han ved hvad et nej betyder.

 

Edit: altså, det KAN vel have noget med territorie og kønsmodningen at gøre, men løsningen skal ikke findes i "dominans" og lederskab, men i opdragelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Runekjensen

Ok tak for svar 😊

Det var var lidt der vi overvejede, men hvor lang tid skal han være indenfor før han må komme ud igen?

Det virker også som om det bliver værre jo mere træt ham bliver og problemet er at der er så meget spændende udenfor i haven så han får ikke rigtigt sovet. Så jeg ved ikke om det kan spille ind også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville holde ham inde, til han var rolig og afslappet og sørge for at vænne ham til, at være rolig og afslappet, når i lukker ham ud. Og så lad være med at lukke ham ud, når du ved at han er træt og stresser mere op. Giv ham en kold tyrker og så ændr den opførsel han har i haven og hvordan han tænker på haven. Brug også hundes egne dæmpende signaler; smask, gab højlydt og vær rolig og cool når han gør og du tager ham ind, for at vise ham, at det udenfor haven i hvert fald ikke genere dig, som flokfører.. Ellers totalt enig med Anne..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Runekjensen

Mange tak for alle svarene :)

Det er dejligt man kan få så hurtig respons, især nu når sommeren for alvor kommer :cool:

 

Vi prøver jeres råd og ser om ikke det hjælper. Han er meget opmærksom og rimelig hurtig til at fange signaler, så mon ikke det går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med de der gøende racer synes jeg det er en meget langsommelig proces at tage hunden ind hver gang.

 

Jeg synes det er meget mere effektivt at belønne en alternativ adfærd.

 

Først bare lære hunden at sidde og kigge på folk der passerer. Ros og godbid straks i får øje på nogen, altså inden han begynder at gø. Når I har brugt nogle dage på det hvor du altid er lige ved siden af ham når han er i haven, så lader du ham få lidt afstand og ser om han ikke kigger på dig hver gang han ser noget passere. Ros og godbid for at komme over til dig og sladre om at der er nogen uden at gø.

 

Efter en uges tid med dette, kan du formentlig lave havearbejde igen og han vil komme og sige at der nu er noget der gør at han skal have en godbid. Men det skal være lækre godbidder. Kød for eksempel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man må jo også lige have racens egenskaber og temperment med i sine betragtninger og så vidt jeg kan læse mig frem til, så er Yorkshire terrieren en "alarmhund" og at det ligger til den race, at være noget gøende, om man så kan "træne" det væk, skal jeg lade være usagt, men jeg tvivler lidt på det... den er en lille selvstændig hunde med et stort ego :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Runekjensen
Med de der gøende racer synes jeg det er en meget langsommelig proces at tage hunden ind hver gang.

 

Jeg synes det er meget mere effektivt at belønne en alternativ adfærd.

 

Først bare lære hunden at sidde og kigge på folk der passerer. Ros og godbid straks i får øje på nogen, altså inden han begynder at gø. Når I har brugt nogle dage på det hvor du altid er lige ved siden af ham når han er i haven, så lader du ham få lidt afstand og ser om han ikke kigger på dig hver gang han ser noget passere. Ros og godbid for at komme over til dig og sladre om at der er nogen uden at gø.

 

Efter en uges tid med dette, kan du formentlig lave havearbejde igen og han vil komme og sige at der nu er noget der gør at han skal have en godbid. Men det skal være lækre godbidder. Kød for eksempel.

 

Denne træning kan vel også kombineres med at tage ham ind tænker jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Runekjensen
Man må jo også lige have racens egenskaber og temperment med i sine betragtninger og så vidt jeg kan læse mig frem til, så er Yorkshire terrieren en "alarmhund" og at det ligger til den race, at være noget gøende, om man så kan "træne" det væk, skal jeg lade være usagt, men jeg tvivler lidt på det... den er en lille selvstændig hunde med et stort ego :-)

 

Ja det har du ret i, han er nu ellers en meget stille hund normalt og gør kun sjældent, så jeg håber det kan trænes væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne træning kan vel også kombineres med at tage ham ind tænker jeg.

 

ja, det kan du, men ikke som indledning. Når du har etableret et andet mønster og han generelt er blevet mere afslappet og rolig i haven og søger dig når der går nogen forbi, så kan du straffe forkert handling = at gø ubehersket, ved at tage ham ind.

 

jge gør ovenstående med minislandske fårehund, men jeg tager hende sjældent ind. Tilgengæld bruger timeout i form af at jeg henter hende og sidder og holder hende lidt i halsbåndet indtil hun er rolig igen. Det virker lige så godt.

 

Og så har jeg sat noget på hegnet så hun ikke kan se alt der foregår ude på stien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...