Hop til indhold

Ny hundeejer til omplaceret hund søger hjælp


MASF
 Share

Recommended Posts

Kære alle sammen

 

Jeg er ny herinde, men har tjekket jeres side ud i et par uger.

 

Min kæreste og jeg blev pludselig hundeejere sidste sommer (hvordan det skete er en historie for sig, den hund har været igennem lidt af hvert). Vi har nu en vidunderlig lille Bichon havanaise, som egentlig er meget nem, kærlig og selvfølgelig højt elsket. Jeg har tusinde spørgsmål jeg gerne vil vende med jer, men starter med det der under mig mest.

 

Aja (som hun hedder) har tillagt sig en vane med, at humper min arm. Der sker oftest når hun har spist, leget, trænet. Til at begynde med, troede jeg det var pga. en løbetid, men det har stået på I flere måneder nu. Det er ret harmløst - det er en lille hund hund - og jeg har bare ladet hende gøre det. Efter et minut holder hun op og lægger sig til at slappe af. MEN er det nu smart? Hvorfor gør hun det og bør jeg omdirigere hendes opmærksomhed når hun vil i gang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun bliver fire år i næste uge. Jeg giver lige et eksempel på hvad der udløser det. Da jeg kom hjem fra arbejde gik vi en lang tur (1,5 time vil jeg tro). Da vi kom hjem lavede jeg mad og Aja fik kallun (det får hun et par gange om ugen). Da hun havde spist (og virkede glad og afslappet) ville hun gerne lige pare sig med min arm. Hun virker altså ikke steresset når det sker.

 

Måske har det noget at gøre med de ting hun har været udsat for, men er der et smart sted at skrive hendes "livshistorie" så I kan tage det med I jeres vurdering?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen - tak for dine gode svar Blueberry :-)

 

Jeg har nu lagt Ajas lange historie under "hudehistorier" (En lykkelig historie om Aja) som du foreslog.

 

Lige nu leger Aja med sit kødben - hvis man kendte hende tidligere, ville man elske det syn <3

 

Det er muligt du her ret med hensyn srtes, selvom jeg ikke synes det virker sådan. Måske giver det hele mere mening, når man ved havd hun har været igennem.

 

Tak igen for input :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle samen

 

Opkørthed lyder bestemt som det rigtige bud! Og hvis jeg rejser mig op spurter hun rundt I sofaen og vil lege. Jeg vil prøve at følge dit råd luckylune, og aflede hendes opmærksomhed stille og roligt.

 

 

Bare for en god ordens skyld - er det dårligt for hende, at få lov? Altså, er det med til at bibevarer hendes opkørthed eller for det hende til at slappe af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle samen

 

Opkørthed lyder bestemt som det rigtige bud! Og hvis jeg rejser mig op spurter hun rundt I sofaen og vil lege. Jeg vil prøve at følge dit råd luckylune, og aflede hendes opmærksomhed stille og roligt.

 

 

Bare for en god ordens skyld - er det dårligt for hende, at få lov? Altså, er det med til at bibevarer hendes opkørthed eller for det hende til at slappe af?

 

Min den ældste - som generelt kører ret højt i sit hoved - bliver absolut mere opkørt af at få lov. Derudover gider jeg ikke se på det - hun humper dog ikke mig, kun bamser eller min anden hund -så hun bliver stoppet med det samme når det sker. Det kan hurtigt udvikle sig til en ærgerlig vane. Der er sundere ting at bruge sit hoved og krop til ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Min den lille lab Zeus gjorde det også - og det var gerne efter en god gåtur træning mv... og jeg ville også sige opkørthed / over træt hed ;-)

Jeg stoppede det også - det var så ikke på mig men på min gamle lab som ikke kan sige fra! Han blev mere opkørt af at få lov at humpe... jeg har faktisk fået det stoppet helt ved at stoppe adfærden hver gang han gjorde det.

 

Han blev stoppet og afledt med noget andet som var mere rolig - og jeg strøg ham kærligt hen af ryggen og han faldt faktisk til ro over det... træls at det så lige skulle gentages så mange gange men det blev en dårlig vane som nu er væk ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til, at jeg ikke er den eneste med "problemet" :-) Sjovt nok er det kun mig, nogle børn i familien og min kærestes bror hun humper - det fik mig til at tænke at det kunne være noget dominans (hvis man da stadig burger sådanne udtryk). Jeg har på en made ikke noget imod det, men det er da ikke specielt charmerende :-)

 

Hun er jo efterhånden blvet en rigtig humørbombe der elsker at lege (det ville hun slet ikke da vi fik hende). Hun er især glad for fangeleg og vil også gerne bide I vores ærmer. Jeg læste I en anden tråd, at de kunne blive stresset af at apportere og lege trækkeleg - er det korrekt forstået? Hvis ja, hvad bygger det så på?

Link til indlæg
Del på andre sites

velkommen til herinde :vinken:

 

det lyder til at hun rigtig trives hos jer og at i er opmærksomme på mange ting der kan gøre hendes hundeliv endnu bedre :-D

 

jeg kaster max apporten 3 gange og der er indbygget trækkeleg i det fordi jeg er ved at lære hende det. min erfaring fra den forrige hund var, at det virkede stressende på ham, hvis det var flere gange.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...