Hop til indhold

HTM færdighedsprøve træningstråden


Rams
 Share

Recommended Posts

Det har jeg nok. Fordi touch bare var en leg i starten hvor jeg skulle øve mig med klikkeren. Men nu skal jeg jo bruge det til noget fornuftigt :stupid:

 

Han holder det ikke længere, når han tilbyder et kraftigere dut. Så giver han mere to hurtige, kraftige.

 

Kan være, jeg skal forsøge mig med det med at indlære en anden øvelse, som du gør, og så holde lidt pause fra det 'almindelige' dut for at gå tilbage til det senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke at det er en trøst, men jeg har samme problem med Karla - som jo er "klikkerklog"... tilgengæld er det nada problem med Johna... hun bliver ved med det hun mener er det rigtige indtil belønningen falder. Hun vil dog så bare ikke "holde i hånd" :roll: så jeg ville faktisk høre om "give pote" skal være på hånden? Må hun give pote på mit lår fx og fastholde poten der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke at det er en trøst, men jeg har samme problem med Karla - som jo er "klikkerklog"... tilgengæld er det nada problem med Johna... hun bliver ved med det hun mener er det rigtige indtil belønningen falder. Hun vil dog så bare ikke "holde i hånd" :roll: så jeg ville faktisk høre om "give pote" skal være på hånden? Må hun give pote på mit lår fx og fastholde poten der?

 

Ja, give pote skal være på hånden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et ret almindeligt problem, hvis det er en trøst. ;-) Ofte har man fået belønnet for mange gange for bare et dut. Holder han duttet lidt længere, når han tilbyder et kraftigere touch? For så kan du belønne det.

 

Men ellers kan jeg fortælle, hvad der virkede for Lemon, som havde samme problem. Jeg indlærte "hide" i kegle (altså at hun skulle stikke hovedet i keglen og holde det der), så hun fik trænet fastholdelse af position i en anden kontekst. I starten skulle hun naturligvis bare stikke hovedet ind i keglen og trak det så ud igen med det samme (men klikket kom selvfølgelig, når hovedet var inde i keglen), men jeg satte hurtigt kriterierne op, så hun skulle holde hovedet i keglen længere og længere, før hun blev klikket. Da hun havde lært at holde hovedet i keglen i ca. 5 sekunder, begyndte jeg at træne snudetouch igen, og denne gang forstod hun ret hurtigt, at hun også i denne øvelse blev klikket for at holde positionen lidt længere. :-)

 

he he... må man godt synes at det er lidt sejt, at Lemon - som dårligt kan være mere end 3 måneder HAVDE det samme problem? Dygtige Lemon :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Med begge mine hjalp det på at holde næsen i længere tid, ved at belønne dem for at presse hårdere.

 

********************************************************************'

 

Suk, altså... jeg synes jeg er gået lidt i stå med træningen til FP3. Der er et par øvelser vi ikke rigtig har styr, bl.a. løfte poter skiftevis, bakke slalom og ryg til fører-øvelsen. Det er jo ikke meget, men de driller og jeg kan ikke rigtig tage mig sammen til at arbejde med dem. De andre øvelser kan hun, men vi har ikke arbejdet med dem i et stykke tid. Jeg kan virkelig godt mærke at vi pt. holder pause fra det trickshold(det er på samme tid som Calles hvalpehold, og han fik første prioritet denne gang), for så har man ikke en dag på ugen hvor der gerne skulle ske fremskridt til.

 

Og nå ja, krydser fingre for at der starter endnu et trickshold op til oktober, for så skal lille Calle med :slem: På visse punkter er han altså bare så meget skarpere end Cassi. Cassi fatter endnu ikke hvad turn og twist betyder, Calle går igang med det samme han hører kommandoerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Wups.. havde glemt at tjekke tråden.

 

Miss M: ja, det kunne være en idé med omvendt lokning. Har ikke arbejdet synderligt med det, men havde om det til trænertræf i foråret. Så ved nogenlunde hvordan det fungerer. Skal lige have tjekket lidt op på det.

 

Amocca: det er faktisk en lille trøst at Karla også har svært ved den :mrgreen:

 

Boris kan godt give pote nu efter at vi forsøgte at lege frem, at han skulle bruge poten, da han skulle vælte en vandflaske. Pludselig fandt han ud af at han også kunne bruge poten til touch. Så nu giver han også gerne pote i hånden. Hvilket han slet ikke ville førhen. Jeg skal så have specificeret øvelsen mere igen for han vil gerne dutte hurtigt med snude og så give poten.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Ok. Vi har fået styr på at Karla kan give pote i længere tid. Dog først efter at hun lige klapper mig hårdt med poten to gange, før hun ligger den roligt i min hånd og lader den blive :roll:

 

næseduttet tror jeg simpelthen jeg må opgive. Hun kører sig selv helt op og giver sig tilat gø og knurre når jeg forsøger at forlænge tiden - eller amokdutter mig 30 gange.... Men hvis den bliver øvelsen jeg undlader, så skal jeg jo have lært hende at smide hovedet ned på gulvet i dæk... Og det kører ikke for mig. Jeg er kommet til at belønne hende for mange gange for bare at nikke tror jeg, for vi sidder fast der...

 

hun gør det af og til af sig selv, men kun til agilitytræning når hun bliver dækket af mens jeg går banegnnemgang, så jeg har ikke lige kunnet fange det - eftersom vi ikke har trænet agility i år suk...

 

nogen gode ideer? Hvordan har i indlært det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok. Vi har fået styr på at Karla kan give pote i længere tid. Dog først efter at hun lige klapper mig hårdt med poten to gange, før hun ligger den roligt i min hånd og lader den blive :roll:

 

næseduttet tror jeg simpelthen jeg må opgive. Hun kører sig selv helt op og giver sig tilat gø og knurre når jeg forsøger at forlænge tiden - eller amokdutter mig 30 gange.... Men hvis den bliver øvelsen jeg undlader, så skal jeg jo have lært hende at smide hovedet ned på gulvet i dæk... Og det kører ikke for mig. Jeg er kommet til at belønne hende for mange gange for bare at nikke tror jeg, for vi sidder fast der...

 

hun gør det af og til af sig selv, men kun til agilitytræning når hun bliver dækket af mens jeg går banegnnemgang, så jeg har ikke lige kunnet fange det - eftersom vi ikke har trænet agility i år suk...

 

nogen gode ideer? Hvordan har i indlært det?

 

Du kan prøve at bruge target, hvor du først indlærer at lægge hovedet på et target, du holder i hånden, og så holde det længere og længere ned mod jorden, indtil du kan lægge det på jorden. Men ellers behøver det jo ikke at være at lægge hovedet på jorden, det kan også være at lægge det på din hånd eller arm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. target i 1'eren, så blev Cassi manipuleret til at lægge det i hånden. Jeg lagde selv hånden under hovedet på hende og klikkede da jeg rørte. Hun er heldigvis kvik og efter to gange begyndte hun selv at tilbyde den adfærd.

 

Så tænker som andre at det måske var en ide at vælge den frem for dæk-versionen.

 

Jeg kan så lige sige at Cassi i hendes to'er prøve bestod selvom vi nullede en øvelse og fik 3 i fire. Så jeg tror der skal meget til ikke at bestå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal hovedet lige ned eller må det gerne glide ind i hånden? Viktor har forstået øvelsen som snuden først og så ellers glide hagen hen over hånden til han ikke kan nå længere, men så ligger hovedet også stille. Jeg vil gerne vænne ham af med det, men ved ikke helt hvordan

 

Hvis hovedet kommer ind og ligger rigtigt på hånden og ligger stille, kan jeg ikke forestille mig, at du bliver trukket for, at han "glider" hagen ind i position.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

En bagpote på target, nogen ideer til indlæring. Jeg har forsøgt mig med et lille target i form af en halv flise(10*15 cm), men hun har arbejdet så meget med at have begge bagben oppe på noget, så hun sørger desperat for at få begge poter op. Om hun så skal stå med den ene pote på den anden, så skal begge derop. Jeg kan ikke rigtig gøre target mindre, for det er svært nok for hende at ramme den lille flise vi bruger nu.

 

jeg overvejer at bruge et lodret target i stedet. Hvis jeg da kan få det skaffet...

Link til indlæg
Del på andre sites

En bagpote på target, nogen ideer til indlæring. Jeg har forsøgt mig med et lille target i form af en halv flise(10*15 cm), men hun har arbejdet så meget med at have begge bagben oppe på noget, så hun sørger desperat for at få begge poter op. Om hun så skal stå med den ene pote på den anden, så skal begge derop. Jeg kan ikke rigtig gøre target mindre, for det er svært nok for hende at ramme den lille flise vi bruger nu.

 

jeg overvejer at bruge et lodret target i stedet. Hvis jeg da kan få det skaffet...

 

Jeg brugte et højt target til indlæringen til tyson, netop for at jeg kunne nå at klikke, før han satte begge poter op. Senere kunne jeg overføre det til lavere targets.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er lidt at Cassi bevæger sig lynhurtigt, og jeg kan sjældent se hvad hun foretager sig. Hun er ret god til at stå i så man ikke kan... Samtidigt med det, så er hun lige så sulten som en labrador og derfor er meget aktiv i at tilbyde adfærd. Nogen gange er hun endda i stand til at løfte hele bagpartier på en gang... Men vi må jo nok bare træne noget mere....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...