Hop til indhold

Hund Nr 2...


Gæst monihes
 Share

Recommended Posts

Gæst monihes

Hej

Vi har en ruhåret gravhund han, på 10 år. Han er super dejlig og vi har længe ønsket os en til. Vi har nu valgt en hvalp og skal snart ha den hjem. Men der er noget jeg gerne vil høre jer om. Jeg er nemlig faldet for en han hvalp. Jeg snakkede med dyrlægen om det var en go ide med hvalp Nr 2 og hun rådede mig til at tage en tæve for så blev der ingen problemer. Og den var jeg med på..indtil jeg tabte mit hjerte til den dejligste kælepot af en han hvalp. Meget stille og rolig og kælen . Men kan man ha 2 hanhunde sammen. ??? Vores store er kastreret og har ingen problemer med andre hunde. Kan ikke lave være med at tænke at jeg har valgt for meget med hjertet og ikke tænkt praktisk. Hjælp

Link til indlæg
Del på andre sites

Er den nye hvalp af samme race? For jeg tænker lidt at hvis det nu er en vildt atletisk og "vild" race, kan en ældre gravhundeherre måske ikke helt være med, rent fysisk..? Og så skal man nok være lidt obs på dem, og se til at hvalpen ikke plage den ældre for meget. Hvis han altså ikke helt kan sige fra selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med en sød hanhund på 10 år kan det nok ikke gå helt galt uanset om man får en hanhvalp eller en tævehvalp.

 

Det bliver rigtig spændende for jer. Det er en fin oplevelse at få en hvalp ind i husstanden når manallerede har en hund i forvejen.

 

Vær opmærksen på at den gamle lige den første uge kan opfatte den nye som besøgende og ikke som en del af flokken. Det kan betyde at man skal passe lidt mere på og ikke lade hundene være alene sammen. Efter en til to uger opfatter den gamle hvalpen som tilhørende og den er accepteret. Først ifbm kønsmodningen skal man så op på dubberne igen, men hvis ikke den lille er meget pågående og dominerende kan dey give skærmysler.

 

jeg har altid behandlet den ældste hund som mere betydelig end den unge. Får de tyggeben får den gamle først, den får lov til at ligge nærmest, hvis der er konkurence om det. Den går tættest på mig når de går på plads osv. Det betyder muligvis ikke så meget, men dels giver det forudsigelighed, metode og dels skader det i hvert fald ikke. Jeg behandler naturligvis hundene lige godt og gør ikke noget stort ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst monihes

Tusind tak for svar og for de gode råd. Dem vil jeg huske på. Vi har ferie når vi får ham.. så skal nok holde øje med dem. Det lyder helt rigtig som du siger med at den gamle skal først.. det vil jeg helt sikkert bruge ☺

Link til indlæg
Del på andre sites

Som de andre siger, så burde der ikke være nogen problemer med så stor en aldersforskel. Der er et helt naturligt aldershieraki. Jeg fik nummer 2, da min nummer 1 var 3 år gammel - begge intakte tæver, den første ikke en "flink" hund overfor andre hunde. Jeg har aldrig haft ballade imellem dem... Det er fantastisk at få en hvalp i huset, når man i forvejen har en voksen fornuftig hund. Man kan blive helt "nyforelsket" i sin gamle hund, når man oplever den opdrage på og interagere med hvalpen :lun:

 

Og ja billeder! Det er vi fan af :mrgreen:

 

photo.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg selv haft 3 gravhunde og de er jo oftest meget sort/hvide i deres vurdering af hvem der egenlig må være i deres hjem. Jeg synes så, du har valgt forkert, da den nye jo i 1-2 års alderen kan udfordre den gamle , der måske så er lidt svag. Måske finder de en balance, men det bør jo ikke være sådan, at den ældre , lidt svagelige skal trække sig.

En tævehvalp ville jo give den naturlige balance hundene imellem. Hun ville se op til den ældre og hvis hun er psykisk stabil, altid respekterer hans evt svagheder. Det kan så ikke forventes af en viril ung pupertets hanhund.

Jeg siger ikke det går galt, men synes at de ældre skal have sikkerhed for en god alderdom uden for stor konkurrence fra udfordrende unghunde af samme køn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med FT Spaniels er det er den ældste og mentalt stærkeste som bestemmer. Jeg har jo så tæver men har aldrig haft problemer med hierakiet. Tror også man selv kan gøre en del gennem sin håndtering. Og her er der desværre mange så støtter hvalpen for meget, så den får den ide at den er mere betydningsfuld end den gamle.

 

Hvis man ikke bryder sig om hieraki skal man måske holde sig til en hund, for hundene er ikke altid så fantastiske til det der med demokrati og medbestemmelse. Det er team medlemmer med roller, ansvar, rettigheder osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst monihes

Tak for svar ☺ Heldigvis er han en frisk basse, selvom han er 10 år og hvalpen er ikke en dominerende han.. som PBS siger så Kan man gøre meget selv ang hvon man håndterer det. Jeg håber det bliver godt for os alle , når lille Waldemar flytter ind d. 2 august. ☺💖

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...