Hop til indhold

Ny vovse om få år


Gæst BS Samson
 Share

Recommended Posts

Gæst BS Samson

Hej hundevenner

 

Vi har en Samson, en Berner Sennen på snart 4 år, og som er en super dejlig bamse! Når han en gang er væk, er jeg overbevist om, at vi skal have hund igen, men måske allerede inden Samson er væk.

Kan/vil I hjælpe med forslag til en Berner Sennen bare i en mindre udgave. Dog må det godt være en race, som ikke har det mindste imod at gå en rask tur - når den er voksen selvfølgelig.

 

Vh. Jonna og Samson

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BS Samson

Vi tænker en vovse i størrelsesorden af fx Cavalier King eller Border Collie, og med en Berners mindre aktive side.

 

Både min mand og jeg er opvokset med hunde, som var Papillon, Fransk Buldog og Schæfer. Før Samson havde vi 2 Golden Retrivere, begge hanner, i sammenlagt 25 år. Så vi syntes, at vores næste vovse skulle være en helt anden race, og det blev til Berner Sennen. I familien har vi også en mini gravhund. Den er kanon-sød, men lidt for lille og spinkel for os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi tænker en vovse i størrelsesorden af fx Cavalier King eller Border Collie, og med en Berners mindre aktive side.

 

Både min mand og jeg er opvokset med hunde, som var Papillon, Fransk Buldog og Schæfer. Før Samson havde vi 2 Golden Retrivere, begge hanner, i sammenlagt 25 år. Så vi syntes, at vores næste vovse skulle være en helt anden race, og det blev til Berner Sennen. I familien har vi også en mini gravhund. Den er kanon-sød, men lidt for lille og spinkel for os.

Hvis I vil have en hund med et aktivitetsniveau, der minder om Berner Sennen, så skal I nok ikke vælge en Border Collie. Eller ret mange hyrdehunde for den sags skyld. Derudover er en Border Collie i en lidt anden størrelsesorden end en Cavalier, så I må lige finde ud af hvilken størrelse I går efter :-D

 

Hvad kunne I godt tænke jer hos jeres næste hund udover at den skal være frisk på en god gåtur? Det er de fleste hunde heldigvis, så det vil nok hjælpe os med at komme med forslag, hvis vi kan komme lidt nærmere hvad I egentligt godt kunne tænke jer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BS Samson

Der er ganske vist nogen forskel i størrelsen på en Cavalier og en Border, begge racer har vi i nabolaget, så jeg kender dem, men det var størrelsen. Ved godt at Borderen/hyrdehunde kræver megen aktivitet, så det skal det ikke være. Om det bliver en race, som har størrelse med en Border eller en Cavalier er lige meget, det må bare ikke være en stor eller mini størrelse. Det kunne få så vidt være en Cavalier King Charles, men hvad er så jeres indtryk af den?

 

Den bliver vores efternøler-barn, men forkæles ikke mere end normalt :roll: (fx ligge i sofa og seng)

Vi er ikke interesseret i agility og konkurrencer, men går til træning og hundeskove.

Pga. andre aktiviteter, skal den også kunne passe sig selv lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps. Men eftersom det ikke er et krav at de skal tjekkes, er det jo ligegyldigt (ifølge den opdrætter TrineK og jeg talte med). Og i øvrigt mente hun ikke at hofter var et problem for små hunde.....:vedikke:

Jow jow :hmm: Ved slet ikke hvad jeg skal sige til sådan en holdning :vedikke: Har kigget lidt på racen som næste hund i stedet for cavalier, så kunne du lokkes til at sende et link, så jeg i det mindste ved hvilken opdrætter jeg skal undgå? Evt. via pb?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jow jow :hmm: Ved slet ikke hvad jeg skal sige til sådan en holdning :vedikke: Har kigget lidt på racen som næste hund i stedet for cavalier, så kunne du lokkes til at sende et link, så jeg i det mindste ved hvilken opdrætter jeg skal undgå? Evt. via pb?

 

Skal se om jeg kan finde hende. Men tror langt fra at hun er den eneste der har den holdning. Men undersøg evt. Hvilke krav der er i udlandet. Ved mange racer er DKK jo laaaaangt bagefter med restriktioner ifht. Norge/Sverige/Tyskland/GB.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal se om jeg kan finde hende. Men tror langt fra at hun er den eneste der har den holdning. Men undersøg evt. Hvilke krav der er i udlandet. Ved mange racer er DKK jo laaaaangt bagefter med restriktioner ifht. Norge/Sverige/Tyskland/GB.

Ja, jeg må jo høre dem om det, når det engang bliver mere aktuelt. Gider da i hvert fald ikke købe hos en opdrætter, der helt bevidst avler på sygdomme, fordi det ikke er et krav at teste for det - det er da noget fis!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Ellers er en whippet også et godt bud :-) Den hører under mynde-kategorien, og kræver IKKE meget motion, som man i første instans skulle tænke. Den er en mindre udgave af en greyhound, men den har to hastigheder: fuld fart over feltet (når den vel at mærke er uden for og løber frit) eller sofakartoffel (de ELSKER at putte). Du kan læse mere om dem inde på www . myndeklubben . dk (beklager mellemrummene i linket, men man må åbenbart ikke linke, når man har skrevet mindre end 25 opslag, suk altså!).

Min første hund er en whippet og jeg er vildt forelsket i racen :-) Derudover skal det lige nævnes, at de skal opleves 'live' - og ikke på billeder :)

Mht motionen så kræver de ikke mere end et par gange om ugen, hvor de får lov til at krudte af i ca 30 minutter - så er deres behov dækket ind. Ellers kan man gå til træning med dem (Lurecoursing, flyball, agility, almindelig hundetræning etc for at gøre dem trætte i skallen :))

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...