Hop til indhold

Mangler verdens bedste råd !


MariaGaarn
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen, jeg har et daglig problem med min hund og er på bar bund, og det ender altid med tårer.

 

Først og fremmest skal det siges at jeg ELSKER min hund overalt! Han hedder malthe og er 9 måneder nu. Han er en blanding af golden, broholmer og benner sennen. Det vil sige at han ligner en meget stor fuldvoksen hund, og er super stræk ca. 30-40 kg.

 

10171177_10152727855737782_728549165_n.jpg

 

De sidste par måneder er han begyndt på at bide i snoren og lege, og ender med at hoppe op ad mig og hvis jeg fjerner han hoved og siger klart NEJ bider han mig bare rundt om armen, hvilket gør mega ondt og får store blå mærker af det. Han angriber mig ikke da man kan se han leger og halen går frem og tilbage, har prøvet ALT, skubbet ham væk, sagt NEJ eller STOP, prøvet at aflede hans opmærksomhed med noget andet, vendt ryggen til, markeret min plads, lagt ham ned på jorden, hvor han begynder at gø... og det er SÅ PINLIGT !!! ellers går han så flot og indenfor er han en engel og rigtig putte trold! Men årh dette problem driver mig til vanvid, og jeg har bare ikke pengene til at gå til en professionel med hundetræning lige nu.

 

 

Håber håber HÅBER virkelig i kan hjælpe mig! Synes selv jeg opdrager og sætter grænser for ham men ja..

Overvejer om han skal steriliseres(hvilket jeg synes er lidt voldsomt!) eller skal have en slags snudesele.

 

på forhånd mange tak fra en meget fustrende hundeejer som bare elsker sin lille hundehvalp :cry::cry::cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet bare at standse op, stå fuldstændigt stille og bare ignorere ham lige så snart han begynder? Så burde "legen" hurtig blive kedelig for ham, hvis han ingen reaktion får fra dig overhovedet.. Jeg er godt klar over at det er svært at ignorere når det gør ondt, men det andet opildner ham jo tydeligvis til at fortsætte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft samme problem og det opstod på nogenlunde samme sted på gåturen hver gang.

Heldigvis var Basso madglad så før vi nåede derhen stak jeg en guffer ned til ham og så øvede vi "gå pænt, sit og dæk" m rigelige belønninger i 5-10 min

det virkede så vidt jeg husker og vi fik samtidig trænet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skyldes uvanen også, at han ikke får mulighed for at brænde krudt af?

 

Jeg aner jo ikke hvordan jeres hverdag ser ud, men nogle hunde kan godt begynde at finde på sådan nogle uvaner, hvis de har for meget overskudsenergi, som de ikke kommer af med, så jeg ville lige nævne det, hvis det kunne være relevant for jer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, lyder fuldstændig som min Golden Retriever i den alder. Han er nu 2 år og super rolig.

 

GIV IKKE OP.

 

Det lyder som om du er rigtig, rigtig glad for din hund. Tænk på han har rigtig mange hormoner hamrende rundt i kroppen lige for tiden. Prøv, som nr. 49 skriver, at aflede ham inden han gør det. Jeg havde efterhånden en klar formodning om hvornår han ville "gakke" ud og efterhånden fik jeg taget ham i opløbet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg havde helt de samme problemer med min Zeus han startede på det da han var en 9-10 mdr. Jeg ville også tro det kan være hormonerne men i Zeus tilfælde var det fordi han oplevede for meget tror jeg. Han var træt og mættet og begyndte at bide i snoren og derefter min arm og ja det gør hammer ondt.

 

Jeg lærte at stoppe inden han stressede op og blev "umulig". Men det tog mig lidt tid at se at det var der problemet lå. Nu ved jeg ikke hvordan jeres daglig dag ser ud, men hos os var det mangel på ro.

 

Men i mit tilfælde var det også hormonerne som spillede ind han humpede også min gamle hund når han blev for træt eller havde oplevet for meget på en dag.

 

Jeg stoppede al leg, inden det havde han lært at søge efter foder, så for at han lige skulle falde lidt ned inden vi gik ind, så fik han lov at søge en tre fire stykker foder også ind og sove ;-)

 

Jeg siger også giv ikke op det er en periode som i lige skal igennem, prøv de forskellige forslag og se om du kan finde noget der virker hos dig.

 

Zeus er også to år nu og er en meget rolig hund til tider :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som nogle af de andre skriver, er det meget normalt at unghunde får den slags flip. Men når det er sagt, er det også ofte et tegn på frustrastion fra hundens side. De situationer, hvor jeg selv har set den type adfærd fra egne og andres hunde, har det oftest været når hunden ikke forstod hvad der blev forlangt af den. Typisk kan en hund mærke hvis ejeren er sur eller vred, men hvis den ikke forstår hvorfor, vil den forsøge at aflede ejeren ved at opfordre til leg. Tænk på om balladen begynder når du selv er blevet lidt frustreret?

 

Du skriver at du opdrager og sætter grænser. Jeg tænker om du muligvis gør det på en måde, der ikke passer til din hunds temperament. Alle tre racer er ret "bløde" hunde, som trives bedst med positiv forstærkning og så lidt skæld-ud som overhovedet muligt. Det betyder ikke at man ikke sætter grænser, men at man indlærer grænserne ved at belønne god opførsel i stedet for at straffe forkert opførsel.

 

Det er i øvrigt en rigtig sød hund du har! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg fandt faktisk aldrig ud af hvorfor min gjorde det - det var typisk efter et god gåtur med badning og frit løb plus selvfølgelig en masse snus. i øvrigt syntes jeg også det var trælst over i det pinlige at have sådan en ustyrlig hund nærmest på hovedgaden i Svendborg - måske kunne han mærke det og så fik den fuld gas???

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig oplevet dette adfærdsmønster hos mine hunde, men måske er det en han - ung - hund - ting?

 

Der kan være flere grunde, men jeg tror at den enten er "kørt op" og stresser pga. for meget aktivitet og ikke kan falde ned igen. Hvis det er tilfælde vid du opleve det umiddelbart efter en aktivitets periode. Og så skal du måske finde færre og mere ro-krævende aktiviteter - som spor eller vanskelige apporteringer.

 

Hvis det skyldes manglende afløb for arbejdslyst - eller samarbejde (det kunne det godt tyde på når den forsøger at involvere dig) ville jeg sætte ind med træning som kræver intens kommunikation. Små korte apporteringer, krævende lineføring og evt. fvf. Noget helt nyt kunne være at prøve det nye "place board" med 4 PB placeret med passende mellemrum. Øvelser med PB kræver både kontakt og koncentration, men gør det let for hunden at vide hvornår den gør det rigtige - vigtigt især for en und spring-basse. Og du behøver ikke være tæt på hunden når den først har fattet ideen.

 

Du kan sikkert finde inspiration ved at søge efter Place board på Google

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes faktisk det er lidt irriterende og synes egentlig godt at man kunne kræve at folk var medlemmer i 24 timer inden de kunne skrive. Så var man også lidt skærmet for de personer der sidder og keder sig og lige finder ud af at det kunne være sjovt at hidse et forum op, et eller andet sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...