Hop til indhold

Ny hunderace og ny brug af kvælerhalsbånd

PBC
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg er selvsagt stadig ikke imponeret :genert: På mig virker det helt unødvendigt at placere halsbåndet helt oppe bag ved ørerne, hvor man ved det gør ondt og det virker helt unødvendigt at bruge ryk til at få hunden til at lystre. Den eneste grund til at det virker er jo fordi det gør ondt på hunden og det er godt nok ikke en træningsmåde jeg bryder mig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kæden der blev placeret bagved ørerne gled desværre ret hurtigt ned (og ingen bemærkede det tilsyneladende) så man fik egentlig bare set hvordan man traditionelt har trænet med kvælerkæde i 100 år og en madpakke, hvor hunden bliver advaret af en lyd. Intet nyt under solen, med mindre manden mener at han har opfundet timingens vigtighed i hundetræning.

Hvis kæden havde siddet korrekt bag ørerne har jeg dog svært ved at forstå hvordan man kan skulle kunne få en lyd ud af den, uden at rykke i den, så jeg kan ikke se en overensstemmelse imellem hvad han siger og hvad han gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke holde ud at se længere en få min. Det var simpelthen for dumt.

Jeg ville godt have set hvordan han havde det hvis han lige glemte du øjeblik at han havde den på menskyndte at flytte sig. Gerne med kæden over hans strube hoved. .

Nå så alligevel det sidste

Det er der jo intet nyt over. Beklager Henrik. Slå op i en gammel trænings bog fra 80 ern e og man kan finde sammen teknik udførligt beskrevet. Jeg gik endda selv til træning med Sheila som unghund et sted hvor samme teknik blev praktiseret.

Jeg skiftede så dog efter første time til almindeligt læder halsbånd og træneren blev mega sur, især fordi jeg jo så alligevel havde den hund der gik pænest på plads.

Hvorfor vil man træne med straf når man ved hvor mange bivirkninger det har...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg ikke forstået det - hvis I har ret.

jeg forstår at der belønnes ,med godbid når kæden giver lyd (ikke noget ryk og ikke nogen egentlig stramning) og hunden tager kontakt (svarende til klikker). Om det virker aner jeg ikke, men det er hvad jeg ser der vises.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg ikke forstået det - hvis I har ret.

jeg forstår at der belønnes ,med godbid når kæden giver lyd (ikke noget ryk og ikke nogen egentlig stramning) og hunden tager kontakt (svarende til klikker). Om det virker aner jeg ikke, men det er hvad jeg ser der vises.

Ej vel. Han taler om korrektion, om lynhurtigt at stramme og give slip og om at sætte halsbåndet højt oppe

Hvis han bare vil have kæden til at være betinget og betyder godbid, så er der jo ingen grund til at sætte den på hunden. Ydermere ville han fremad rettet få en hund der trak mere i snoren hvis lyden af kæden svarede til lyden af en klikker. Eller rettere svarede til en betinget forstærker som klikker en.

Ydermere

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der bliver nævnt flere gange i videoen, at Henrik (hunden) skal korrigeres gennem ryk i kæden. Hvis jeg opfatter det rigtigt, så skal hunden lære at gå pænt og holde kontakt til ejeren for at undgå de ryk. Og det er en tankegang jeg ikke kan forstå, når der findes masser af kontaktøvelser, hvor man ikke skal påføre hunden et ubehag eller en smerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke det jeg forstår. Jeg forstå at man laver lyden med lænken og når det bevirker, efter et par gange, at hunden tager kontakt og af samme grund holder igen får den en godbid. Efter at den har oplevet det et par gange, vil hunden tage kontakt når lyden frembringes og da den forbinder lyden med en godbid, bliver lyden positiv/belønning. Altså bliver lyden et signal om at holde igen og tage kontakt og positivt.

Om det virker aner jeg ikke. Det er blot sådan jeg forstå filmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke det jeg forstår. Jeg forstå at man laver lyden med lænken og når det bevirker, efter et par gange, at hunden tager kontakt og af samme grund holder igen får den en godbid. Efter at den har oplevet det et par gange, vil hunden tage kontakt når lyden frembringes og da den forbinder lyden med en godbid, bliver lyden positiv/belønning. Altså bliver lyden et signal om at holde igen og tage kontakt og positivt.

Om det virker aner jeg ikke. Det er blot sådan jeg forstå filmen.

ja og så er det jeg siger, at hvis lyden virkede sådan, så ville han ende med at belønne hunden for at stramme snoren og dermed udløse lyden.

Det passer ikke med det der sker på hans videoer af hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare for tåbeligt, men det kunne tyde på, at han er trængt, siden han føler sådan en video nødvendig.

Den rare dame siger "Så venter jeg bare på, at du laver en fejl" og dette korrigereres ikke. Som Luna siger vil lyden markere at fejlen belønnes, hvis lyden er betinget positivt.

Helt igennem tåbeligt og som andre siger: Hvorfor bruge kæden når der er så mange andre og sjovere måder at træne på?

I 80'erne var jeg på kursus, hvor brugen af kvælerkæden, som Henrik bruger den, blev gennemgået af en meget anerkendt kredsinstruktør i DcH og jeg brugte faktisk en ganske kort overgang selv metoden med kæden bag ørene på hunde, som ikke ville samarbejde, nej jeg skammer mig ikke, jeg beklager bare meget, at jeg faldt for det i min naivitet. Jeg fulgte med mængden dengang.

Man må og kan ikke være i tvivl om, at en kvælerkæde som bruges (nyk/ ryk) udelukkende virker pga. ubehaget/smerten denne frembringer og hvem husker i øvrigt ikke træningsudsendelserne med Barbara Woodhouse allerede i 70'erne, som brugte kæden?

Så nix, der er intet nyt i det, kun en tudsegammel metode som Henrik, beklageligvis, har fundet frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må så bare indrømme at jeg aldrig har set metoden beskrevet - eller forsøgt anvendt i de 40 år jeg har gået til hundetræning.

Jeg har kun set kvælerhalsbånd anvendt hvor det er meningen at man skal straffe hunden ved at rykke kontant, når den går frem, til siden, tilbage - altså "forkert". Så har jeg også gået til ringtræning hvor kæden placeres højt oppe på halsen og hvor den holdes stram der så hunden automatisk udløser straf hvis ikke den holder hovedet højt og bliver hvor den er. Man kan undre sig over at hunde viser sig så flot i ringen hvis dette er virkeligt ubehageligt for hunden, men det ved jeg meget lidt om.

Jeg mener faktisk det Henrik viser er nyt, men jeg tror ikke på at det virker. Jeg tror at når døren er lukket og kameraet er væk bruges halsbåndet mere traditionelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må så bare indrømme at jeg aldrig har set metoden beskrevet - eller forsøgt anvendt i de 40 år jeg har gået til hundetræning.

Jeg har kun set kvælerhalsbånd anvendt hvor det er meningen at man skal straffe hunden ved at rykke kontant, når den går frem, til siden, tilbage - altså "forkert". Så har jeg også gået til ringtræning hvor kæden placeres højt oppe på halsen og hvor den holdes stram der så hunden automatisk udløser straf hvis ikke den holder hovedet højt og bliver hvor den er. Man kan undre sig over at hunde viser sig så flot i ringen hvis dette er virkeligt ubehageligt for hunden, men det ved jeg meget lidt om.

Jeg mener faktisk det Henrik viser er nyt, men jeg tror ikke på at det virker. Jeg tror at når døren er lukket og kameraet er væk bruges halsbåndet mere traditionelt.

Det er absolut ikke nyt, blev flittigt brugt i 70'erne ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad ser du som det nye, jeg er ikke helt med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg ser er at de vifter "hunden" om næsen med en godbid. Når hunden så tager efter godbidden, får den et ryk i kæden og den der typiske hundehvisker lyd "tsch." Det skulle åbenbart være en måde at få hunden til at tage kontakt til føreren på, men der findes da andre måder at træne kontaktøvelser på end ved at påføre hunden et ubehag.

Det er skam også muligt, at der ikke bliver rykket hårdt, men nu er det jo altså også en menneskehals kæden sidder på. Er ikke sikker på der bliver vist den samme hensynstagen, når kæden kommer på en hundehals :hmm: Jeg har i hvert fald set videoer, hvor der bliver rykket godt til og hvor hundene bestemt ikke virker glade ved hele situationen omkring den kæde.

Jeg forstår simpelthen ikke, at det er nødvendigt at korrigere gennem en kæde (eller et hvilket som helst halsbånd for den sags skyld) når man i langt de fleste tilfælde kan klare det på andre OG få en gladere, mindre trykket hund ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig set at man belønner når hunden tager kontakt og stopper fordi man frembringer en lyd med kvælerhalsbåndet (altså uden at rykke eller stramme til).

Som sagt har jeg kun set at man strammer helt til, ved udstillingstræning og kæden helt oppe - eller at man giver et kort ryk og slækker og belønner når hunden kommer tilbage på plads eller sitter eller hvad man nu gør.

Men jeg tror da på hvad I siger hvis metoden har været almindelig kendt i vide kredse af os der træner hund passer det vel. Så har jeg bare haft skyklapper på og læst de forkerte blogs og bøger. Jeg har så også bevæget mig mest i jagthundetræning de seneste 15 år, men før den tid i DCH og Politihundeforening. Og der har jeg aldrig hørt om denne metode.

Ifølge Henrik bruges kæden kun til at frembringe lyd (man kan så undre sig over at der ikke er et stop så den ikke kan stramme altså et halv-kvæler) - men er det ikke det han siger?

Om man tror på det er en helt anden snak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig set at man belønner når hunden tager kontakt og stopper fordi man frembringer en lyd med kvælerhalsbåndet (altså uden at rykke eller stramme til).

Som sagt har jeg kun set at man strammer helt til, ved udstillingstræning og kæden helt oppe - eller at man giver et kort ryk og slækker og belønner når hunden kommer tilbage på plads eller sitter eller hvad man nu gør.

Men jeg tror da på hvad I siger hvis metoden har været almindelig kendt i vide kredse af os der træner hund passer det vel. Så har jeg bare haft skyklapper på og læst de forkerte blogs og bøger. Jeg har så også bevæget mig mest i jagthundetræning de seneste 15 år, men før den tid i DCH og Politihundeforening. Og der har jeg aldrig hørt om denne metode.

Ifølge Henrik bruges kæden kun til at frembringe lyd (man kan så undre sig over at der ikke er et stop så den ikke kan stramme altså et halv-kvæler) - men er det ikke det han siger?

Uden at være ekspert, så vil jeg ikke tro, at en lyd fra et kvælerhalsbånd betyder noget særligt for hunden, hvis den ikke er betinget på en eller anden måde. I så fald er det vel bare en lyd. Jeg gætter på, at hunden reagerer på lyden, fordi de har lært, at de får et ryk i halsen som gør ondt, hvis de ikke reagerer ved at stoppe med at trække og tage kontakt til føreren i stedet.
Link til indlæg
Del på andre sites

Man har vel altid rost når en hund har gjort det man vil have den til. Her er det bare øjenkontakt træneren ønsker hunden skal svare med. Og jeg kan stadig ikke få ind i mit hoved hvordan man kan lave en lyd med en kæde der er strammet så meget til at den kan sidde fast bag ørerne, uden at trække i snoren. Jeg hører i hvert fald ikke Henrik sige at hun skal løsne kæden før hun laver lyden. At lyden spiller en central rolle i videoen skyldes jo at kæden er løs som man altid har brugt den. Det er bare ikke dér den skal sidde, viser han jo i starten. :vedikke:
Link til indlæg
Del på andre sites

Markeringen: Rigtig god pointe og jo, det er det han siger og det holder ikke vand ifl. de videoer jeg har set

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan også huske metoden fra ”gamle dage” dvs. i 80’erne da jeg startede med at gå til træning.

Det var mest i drk, men også enkelte hold i jagtforeningen og dkk. Som jeg husker det så var der ikke den store teori i jagtforeningen, der skulle man bare gøre som der blev sagt og vist. I dkk og drk, blev der fortalt meget om hvordan og hvorfor den skulle sidde rigtigt, så kæden kunne blive løs igen for det galdt jo om at man kunne rykke/hugge/nøkke igen hurtigt, hvis hunden ikke tog ved lære. I dkk var devisen at ”man kan jo ikke rykke hovedet af hunden”, og i drk var det Barbara Woodhouse der var den store guru, på det tidspunkt.

Men også i nyere tid, har jeg oplevet akkurat den samme metode, sidst var det da jeg startede på hvalpehold med min cavalier i dch for 2år siden, det var et must at hundene skulle have kæde på, og her var det også meget vigtigt med ”lyden”, det var absolut forbudt at gå med sele og det var ikke velset med fast halsbånd fordi det jo naturligt nok ikke kunne frembring ”lyden”, jeg nægtede kæden men de første par gange undlod jeg selen og brugte mit nomehalsbånd, indtil en træningsgang hvor vi skulle se kæden praktiseret på en lille cavalier på 6-7 måneder, som skreg som ind i helvede, heldigvis var det træneren der gjorde det så den stakkels hund ikke mistede al tilliden til sin ejer. Efter den dag brugte jeg selen og kun en gang fik jeg besked på at sætte kæden i halsbåndet, det var en dag da der var afløsere på.

Så det jeg prøver at sige er, at det er ikke en gammel metode der er taget op igen, for den har aldrig været forsvundet, det er bare en metode der bliver promoveret i forbindelse med nye ord som hundehvisker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det kommer an på om man overhovedet foretager et ryk - eller kun arbejder med lyden. Henrik påstår i denne video at det kun og udelukkende er lyden der arbejdes med. At vi så ikke tror ham er en anden sag.

Jeg har aldrig tidligere hør at man kun skulle arbejde med lyden - og som sagt, så kan man jo bare arbejde med halvkvæler. Det er faktisk hvad jeg selv bruger. Men det er nu ikke for at få lyden, men fordi de er så dejlig lette at tage af og sætte på :-) - doven, ja-.

Link til indlæg
Del på andre sites