Hop til indhold

Store adfærdsproblemer - hjælp!


Sofie(Eddie&Milo)
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg har en Jack russel terrier på 17 måneder som jeg har massive problemer med både i hjemmet og udenfor.

 

I hjemmet knurrer, viser tænder og bider han efter os hvis vi beder ham om noget. Det kan være hvis vi beder ham om at gå over i kurven eller hvis han ligger sammen med os i sofaen og vi kommer til at skubbe lidt til ham. Han slikker sine forben meget og hvis man beder ham om at stoppe, truer han igen med tænder og knurren.

Jeg har aldrig hverken slået ham eller gjort andet som kunne fremprovokere denne adfærd. Han har desuden tendens til at vogte forskellige ting rigtig meget - det kan være et stykke tøj, en malerpensel osv. Dette gør at vores anden hund, kan være noget utilpas/ bange for ham i nogle situationer, hvilket ikke er ideelt.

 

Udenfor, når vi går tur og er til træning er han meget aggressiv hvorfor andre hunde. Han blev overfaldet engang som mindre med et hul i halsen som resultat, men også inden da blev han hurtigt aggressiv overfor andre hunde når de legede. Han er indkøbt til at være min nye agility hund, men pt. kan jeg ikke træne det med ham, da jeg simpelthen ikke tør slippe ham når der er andre hunde, da han løber direkte over og går til angreb med tænderne fremme. Jeg er godt klar over at den aggressive adfærd med andre hunde, højst sandsynligt kommer af overfaldet, men jeg synes ikke det bliver bedre ligemeget hvor meget jeg træner det.

 

Nogle gange er jeg i tvivl om han ser dårligt da han kan afstandsbedømme helt forkert og vælte ind/ hoppe direkte ind i ting.

 

PT. er han efter dyrlægens anvisning på Zylkene, og det har lige taget toppen, men slet ikke nok, og jeg kan/vil ikke have en hund som har behov for beroligende 24/7 for at man nogenlunde kan være sammen med ham.

 

Håber nogle kan komme med gode råd, da jeg efterhånden ikke ved mine levende råd og er blevet utryg ved at være sammen med ham, da jeg ikke ved hvornår han bider til for alvor.

 

Hilsen Sofie

Redigeret af Sofie(Eddie&Milo)
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 75
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Han lyder ikke som om han har det helt godt?

 

Den slikken på benene tyder på enten stress eller smerter. Eller allergi.

 

Du lyder som en fornuftig hunde ejer, så det er vel fra din beskrivelse nærliggende at der er noget fysiologisk der ligger til grund for adfærden. Og så har han selvfølgelig lært af det med tiden også.

 

Jeg ville ringe til en fornuftig dyrlæge og tale med vedkommer først om at du vil have udelukket sygdom. Have hans syn tjekket, måske blod prøve med mere. Og i tillæg til dyrlægen ville jeg få ham tjekket af en kiropraktor eller lignende

 

Hvis ingen af disse findes noget ville jeg prøve 14 dage på smertestillende piller.

 

Og først der ville jeg kontakte en erfaren adfærdsbehandler der kan give jer råd og vejledning.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder til at han opfører sig som om det er ham der bestemmer mest i hjemmet. Han forsøger at lære resten af flokken at han bestemmer ved at finde ting som han gør "tabu" for andre og han lader sig ikke rette på. Da det er ham der bestemmer er det også hans job at forsvare flokken mod alle andre hunde - især hanhunde.

 

Så enten skal du have vendt om på den situation og han skal forstå at det ikke lige er den rolle han skal have (det er der flere måder at gøre på) - og hvis det ikke kan lade sig gøre, hvis viljen og vanen med at ville bestemmer så stærk, at du/i ikke kan bryde/ændre den hos jer, kan det være er en erfaren hundemand/jæger med behov for en rævehund, måske kunne få en rigtig brugbar hund ud af ham. Det er jo hvad han er lavet til og derfor har han nok også en stærk psyke og let til aggressiv adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

LuckyLuna -

 

Jeg har allerede været ved dyrlægen, da han er blevet dobbelt så stor som begge forældre og sine søskende, har jeg tænkt om han har vokset sin krop helt i smadder. Hans familie vejer de hver omkring 6 kg, ham her vejer 12,5 og er næsten dobbelt så stor. Dyrlægen kunne ikke lige finde noget, så hun gav ham smertestillende i 14 dage, hvilket ikke har haft den vilde virkning synes jeg. Han har dog en virkelig høj smertetærskel ( eller er det lav, når de ikke nemt føler smerte). Både da den anden hund bed ham, eller hvis jeg kommer til at jokke på ham ( det sker jo engang imellem når det er små hunde som løber rundt om benene på en) og selvom jeg nærmest rammer med hele min vægt, siger han aldrig et ord, har faktisk aldrig hørt ham pive pga. noget gør ondt.

 

Han har også været til massør som kommenterede at han var fin og lækker i musklerne, og viste ikke tegn på smerte.

 

PBC-

Det kan sagtens være at han tror det er ham som bestemmer i nogle situationer, men jeg må indrømme at jeg ikke rigtig ved hvordan det skal vænnes eller ændres. Synes jeg prøver at gøre hvad jeg kan. Selvom han truer og bider mig, bliver jeg ved, til han gør det. hvis han f. eks knurrer hvis vi skubber til ham, "smider" jeg ham ned af sofaen og beder ham ligge sig i sin kurv også selvom han bider, men det har jeg efterhånden gjort omkring 1000 gange og han er lige sur/ stædig hver gang. Jeg har også prøvet at give godbidder hver gang og lokke ham til de ting som gjorde ham sur, f. eks igen med sofaen så lokker ham ned og giver godbid henne i kurven, men dette ændrer heller ikke noget.

 

Jeg har overvejet et andet hjem til ham, men vil aldrig kunne tilgive mig selv hvis han bider en anden for alvor, og hvem vil også have sådan en aggressiv hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

LuckyLuna

 

han er kastreret og han var ikke ret gammel før han begyndte på den adfærd første gang, der var det dog iforbindelse med mad og det løste jeg ved at han kun får ben i buret og sådan, så han ved han ikke behøver være aggressiv og at ingen tager hans mad.

 

Ja Zylkene er interessant, men jeg har bemærket at hans slikken og aggressivitet om forbenene er blevet værre af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder altså op af bakke. Måske står han ikke til at redde. E 17 mdr. hund der opfører sig såden - og er blevet behandlet "normalt" (og det lyder det jo til at du gør) tror jeg måske ikke nogensinde bliver et godt familiemedlem. og med den størrelse, bliver han heller ikke rævehund.

 

Det lyder heller ikke som en hund som vil få det bedre efter en omplacering. Jeg ville overveje aflivning. der er jo trods alt hunde som er sådan sat sammen at de er udenfor pædagogisk rækkevidde. Og livet er for kort til den slags hunde.

 

Det kan man naturligvis ikke afgøre på baggrund af lidt skriveri, så jeg vil foreslå at du allierer dig med en erfaren JR mand eller en god adfærdsbehandler og tager Ham/hende med på råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv aflivning i tankerne, selvom det vil knust mit hjerte. Jeg er i tvivl om det nogensinde vil være et godt hundeliv, plus at jeg føler jeg hele tiden skal have øjnene på ham. Jeg går også lidt med frygten om han kunne finde på at gå til angreb på min anden hund, og jeg vil aldrig kunne tilgive mig selv hvis det skete. Desuden er det hårdt at have en hund man aldrig kan have med nogle steder og altid være på vagt, med at andre hunde ikke kommer tæt på, hvis man så har ham med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt han er blevet tjekket på kryds og tværs.

 

For os her er det umuligt at sige hvorfor han gør som hsn gør, det skal man se ham for at kunne vurdere.

 

De kan have slikken som en del af en hundeversionen af ocd og jack russels kan være ramt af dette og der kan være andre neurologiske problemer i forbindelse med dette. Men det kræver at nogen med forstsnd på dette ser ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umulia - Han har allerede været på smertestillende i 14 dage, dog ikke kombineret med Zylkene.

 

Jeg "håber" han har smerte et sted, så der i det mindste kan være en forklaring på hans adfærd. Jeg tror jeg ender med at ringe til dyrlægen og bede om røntgen hele kroppen igennem.

 

Altså hvis smertestillende ikke havde effekt på hans generelle trivsel, så er det næppe smerter i den forstand. Det kan dog stadig være allergi eller for eksemprl ocd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha - han blev kasteret da han var 9 måneder grundet den allerede lidt aggressive adfærd han allerede dengang havde tendens til mod andre hunde, og dyrlægen anbefalede det. Slikken på forbenene har stået op flere måneder, dog slikker han sig ikke til blods men som sagt viser han tænder hvis man rører forbenene efter/ imens han slikker.

 

En normal dag begynder med lidt morgenmad, en gåtur på omkring 20 min, de fleleste dage er min kæreste hjemme om dagen, så der er han sammen med ham, går en tur ved 12-1 tiden på 35min, om eftermiddagen kommer jeg hjem og der bliver gået en tur til, og 2 dage i ugen går han til agility og 2 andre dage er han nogle med når jeg er til træning med min anden hund, hvor mine 2 så leger lidt sammen før og efter. derefter er det aftensmad og så en gåtur på ca 15 min til at tisse af inden nat. de dage hvor han ikke er med til træning eller der ikke er træning, træner jeg lidt sjove ting derhjemme på stuegulvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstod at smertestillende havde været prøvet.

 

Men bed en erfaren JR mand/kvinde (jeg ville henvende mig i klubben) eller en fornuftig (hvordan man så definerer det) adfærds behandler om at kigge på hunde, før drastiske beslutninger tages. Hvis en af disse også mener at hunden er udenfor pædagogisk rækkevidde, vil du have lettere ved at beslutte og leve med en beslutning om aflivning. Men det lyder faktisk som en hund der potentiels er farlig for sine omgivelser - og ryger den først for alvor på en anden hund - evt. hvalp som kommer alvorligt til skade er det for sent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha - han blev kasteret da han var 9 måneder grundet den allerede lidt aggressive adfærd han allerede dengang havde tendens til mod andre hunde, og dyrlægen anbefalede det. Slikken på forbenene har stået op flere måneder, dog slikker han sig ikke til blods men som sagt viser han tænder hvis man rører forbenene efter/ imens han slikker.

 

En normal dag begynder med lidt morgenmad, en gåtur på omkring 20 min, de fleleste dage er min kæreste hjemme om dagen, så der er han sammen med ham, går en tur ved 12-1 tiden på 35min, om eftermiddagen kommer jeg hjem og der bliver gået en tur til, og 2 dage i ugen går han til agility og 2 andre dage er han nogle med når jeg er til træning med min anden hund, hvor mine 2 så leger lidt sammen før og efter. derefter er det aftensmad og så en gåtur på ca 15 min til at tisse af inden nat. de dage hvor han ikke er med til træning eller der ikke er træning, træner jeg lidt sjove ting derhjemme på stuegulvet.

Tjah, det lyder jo ret fornuftigt. :vedikke:

 

Jeg fornemmer at I bor i lejlighed, men ellers kunne du prøve at samle alle aktiviteterne til et tidspunkt på dagen. På den måde sætter man ikke gang i hans stresshormoner hele tiden, med fare for at "bygge ovenpå" hvis han ikke er faldet helt ned fra sidst. Det var et råd fra Ninjamor, jeg fulgte med min sidste hund der var kanon stresset,.. og det havde klart en positiv effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstod at smertestillende havde været prøvet.

 

Men bed en erfaren JR mand/kvinde (jeg ville henvende mig i klubben) eller en fornuftig (hvordan man så definerer det) adfærds behandler om at kigge på hunde, før drastiske beslutninger tages. Hvis en af disse også mener at hunden er udenfor pædagogisk rækkevidde, vil du have lettere ved at beslutte og leve med en beslutning om aflivning. Men det lyder faktisk som en hund der potentiels er farlig for sine omgivelser - og ryger den først for alvor på en anden hund - evt. hvalp som kommer alvorligt til skade er det for sent.

 

Jeg vil bestemt prøvet at hende mig i Jack russell klubben. Men ja han er vel lige på kanten til at være farlig, og derfor slipper jeg ham aldrig når der er andre hunde i nærheden. "Heldigvis" har han indtil videre ikke gået amok, de 2 gange han har været oppe og slås - han bider og holder så fast. Han bider ikke hul, ruster eller andet, han holder bare fast! Men som sagt kunne jeg aldrig finde på at slippe ham, hvor der er risiko for at han kan komme op og slås

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, det lyder jo ret fornuftigt. :vedikke:

 

Jeg fornemmer at I bor i lejlighed, men ellers kunne du prøve at samle alle aktiviteterne til et tidspunkt på dagen. På den måde sætter man ikke gang i hans stresshormoner hele tiden, med fare for at "bygge ovenpå" hvis han ikke er faldet helt ned fra sidst. Det var et råd fra Ninjamor, jeg fulgte med min sidste hund der var kanon stresset,.. og det havde klart en positiv effekt.

 

ja vi bor i lejlighed. Jeg har virkelig prøvet at lave en stressfri hverdag for ham ved f. eks at slappe meget af dagen efter vi har været til stævne en weekenden eller lavet andet så han ikke blev overstimuleret men det hjælper heller ikke det store.

 

ved bare ikke hvordan jeg skal samle alle aktiviteter til en gang da han jo ikke kan tisse nogle steder andet end indenfor og der sætter jeg altså grænsen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får ham vist lidt til at lyde som en monster, men det fylder bare en del. 80% af tiden indenfor er han en meget meget kærlig hund, sidder helst på skødet og vil meget gerne have kropslig kontakt hele tiden, men det er bare de sidste 20% der desværre fylder så meget, fordi at jeg føler jeg ikke kan stole på ham. Jeg kan ikke finde noget mønster i hvornår han kammer over og bider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får ham vist lidt til at lyde som en monster, men det fylder bare en del. 80% af tiden indenfor er han en meget meget kærlig hund, sidder helst på skødet og vil meget gerne have kropslig kontakt hele tiden, men det er bare de sidste 20% der desværre fylder så meget, fordi at jeg føler jeg ikke kan stole på ham. Jeg kan ikke finde noget mønster i hvornår han kammer over og bider.

 

Såden er det vist med mange voldsforbrydere incl. mordere

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget svært at rådgive om når man ikke har set hunden.

Mit bedste råd er at kontakte en dygtig adfærdsbehandler, som primært arbejder med belønningsbaserede metoder.

 

Det er en ung hund og selv om det selvfølgelig fylder meget med hans problemer, kan det være at det kan løses med noget arbejde i den rigtige retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ked af at sige det, men jeg er faktisk enig med PBC i denne sag (og det sker meget sjældent at jeg er enig med ham).

 

Dog ville jeg kontakte fx DcH's konsulenttjeneste og høre om de kunne risikere at have nogle guldkorn. Personligt tvivler jeg på smerter, hvis både dyrlæge om massør siger ok for ham, og smertestillende ikke har haft en effekt.

 

Så min løsning ville desværre nok være at give ham fred i erkendelse af at han bare ikke passer ind i vores verden:( Det er uden tvivl en løsning der vil give dig hug fra mange kanter, men sådan må det være. Og hvis det bliver enden på det, skal du bare vide at der trods alt er et par stykker der kan forstå dit valg:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...