Hop til indhold

Rottweiler avl.


Gæst Javer85
 Share

Recommended Posts

Jeg kan ikke se hvorfor det er i orden...

 

Indrømmet jeg er en "stamtavle-snob" og stolt af det :engel:

Du har en tæve du gerne vil have hvalpe på, fordi den er sød og dejlig (!) og fordi det kunne være sjovt...

 

Men hvad kan din hund tilbyde racen??? Ingenting i mine øjne, hvorfor: ja, for det første fordi den ingen stambog har, og dette er også gældende for forældrenedyrene til den!

 

Jeg går selv og venter på en tævehvalp, som med tiden gerne skulle blive stamtæve i min egen kennel, og den kombination (dens forældre/linier) den er ud af, har jeg nøje undersøgt... Netop for at få en hund, som jeg mener kan være med til at fremme racen!

 

Du aner ikke hvad der ligger i din hunds gener, og så vil du trække hvalpe på den - jeg kan slet ikke forstå dette, du må meget undskylde, men jeg fatter bare ikke hvorfor man vælger at lave hovedløs avl!

 

Opdrætterne arbejder hele tiden på at opdrætte sunde og raske (både psykisk og fysisk) hunde, og det er altså noget der kræver en hel del af opdrætterne - tid, penge, engagement og viden.

Og det er altså ikke lige sjovt altid, men det er selvfølgelig også nemt bare at springe let og elegant henover dette, og så bare få et kuld hvalpe på sin "familie"hund, uden at tænke over hvad dælen man egentlig har gang i!

 

Ja undskyld at dette indlæg måske ikke er det mest positive, men jeg synes virkelig du skal sætte dig ned og tænke dig grundigt om - måske tage Tanten´s indlæg godt og grundigt til overvejelse...

Hvis du virkelig var interesseret i at AVLE/OPDRÆTTE og ikke bare avle hovedløst på din hund, så droppede du tanken om at få hvalpe på den tæve du har nu, og venter til du har en hund, som kan fremme racen og som du kan sælge hvalpe efter med god samvittighed, fordi du ved at du har gjort dit arbejde som opdrætter grundigt - altså sat dig ind i hundens gener (igennem stambog!) og har forsøgt at gøre noget positivt for racen!

 

Hvis man er så negativ behøver man ikke svare på min tråd. Jeg er træt af at høre på hvor dumt det er. Nu er det engang min hund og jeg skal nok finde den hanhund!!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 123
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvis man er så negativ behøver man ikke svare på min tråd. Jeg er træt af at høre på hvor dumt det er. Nu er det engang min hund og jeg skal nok finde den hanhund!!

 

Jeg kan godt forstå at du reagerer som du gør i forhold til de indlæg der bliver skrevet i din tråd, men det er nogle gode spørgsmål der bliver stiller, og det er ærgerligt du ikke besvarer dem alle.

 

Vi er mange herinde som interesserer os for avl mm. Og det er derfor der kommer den respons på dit indlæg som der nu engang gør.

 

Der er blandt andet blevet spurgt til hvad I gør hvis I ikke kommer af med alle hvalpene når de er 8 uger, og det kan da godt være det ikke rager os, men grunden til at vi spørger er fordi der er utrolig mange hvalpe til salg. Og det er ikke usædvanligt at man brænder inde med nogle langt efter de er 8 uger. Jeg kender opdrættere med hvalpe på 6 måneder der stadig ikke er afsat... Kig på den blå avis eller hundegalleriet, det vil hurtigt give dig et overblik over hvor mange hvalpe der er til salg.

 

Hvis du efter at have læse denne tråd, og forhåbentlig gjort dig nogle overvejelser alligevel kommer frem til at du vil have hvalpe på hende, så må du have held og lykke med det. Jeg vil ikke lægge skjul på at jeg ikke ville vælge at gøre det, men jeg er også stambogssnob som BlackGSD (Og lige så stolt af det...) og jeg synes simpelthen der er for mange risici forbundet med at lave hvalpe på hunde man ikke kender linerne bag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld mig, men er der nogen der vil mene det ville være uansvarligt af mig at lade min hund parre med TS's tæve og evt. hvorfor?

 

Altså hvis det nu var for at lave hvalpe på TS´s tæve, så ja... og du ved hvorfor.

Men jeg synes også det ville være synd, at lade ham parre bare for at parre, både for ham og tæven... tror det ville give dem alt for meget kriller i hovedet :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man er så negativ behøver man ikke svare på min tråd. Jeg er træt af at høre på hvor dumt det er. Nu er det engang min hund og jeg skal nok finde den hanhund!!

 

Nu er det altså et debatforum, og et frit land med ytringsfrihed ;-)

det markerede: er det fordi du godt kan se, at det faktisk er sandt det vi skriver!

 

Måske skal du se alle disse "negative" indlæg, som en hjælp - for at undgå at havne i en rigtig kedelig situation, fordi du ikke kan komme af med hvalpene, fordi køberne fortryder deres valg og måske ender med at ville sælge hvalpen igen (hvordan ville du have det med det...), eller hvis nogle af hvalpene fik kroniske/dødelige sygdomme - fordi du ikke har grundarbejdet i orden - hvordan ville du have det med dette, hvordan ville din samvittighed være overfor køberne??? Som stambogs opdrætter har man trods alt en garanti, og man kan se køber i øjnene!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man er så negativ behøver man ikke svare på min tråd. Jeg er træt af at høre på hvor dumt det er. Nu er det engang min hund og jeg skal nok finde den hanhund!!

 

Jeg håber for hvalpene (og de evt. købere) at der ikke ligger nogle grimme gener i hverken din tæve eller i hanhunden.

Som mange andre allerede har været inde på, så håber jeg for dig du allerede nu har nogle seriøse hvalpekøbere på hånden - ellers kan du enten risikere at "brænde" inde med mange hvalpe eller blive nødttil at aflive dem (dette er så en helt anden diskution).

 

Hvordan har du tænkt dig det skal forgå hvis tæven bliver drægtig? Jeg tænker på tiden op til fødslen, selve fødslen og tiden efter. Er du klar til på stedet at aflive en evt. misdannet hvalp?

Hvalpene og tæven skal fodres rigtigt igennem de forskellige stadier, sundhedstjek af hvalpene, øremærkning/chip osv?

Er dette (som bare er en lille del) noget du har tænkt over/sat dig ind i?

 

Har du evt. overvejet at få din egen tæve fotograferet (HD/AD) om ikke andet så ved du da hvordan tæven er på dette punkt?

 

Hvilken pris har du tænkt dig at tage for hvalpene? og hvor vil du sætte dem til salg?

 

Uha - jeg ved godt der er mange spørgsmål, men der er mange ting at tænke på/overveje i forbindelse med hvalpe.

 

Nå - men Held og Lykke med det - hvis du gennemfører det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld mig, men er der nogen der vil mene det ville være uansvarligt af mig at lade min hund parre med TS's tæve og evt. hvorfor?

 

Fordi TS tæve ikke har stambog eller kendt HD/AD-status.

Din hanhund har overbid ergo er han kasseret idet han har en graverende fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber for hvalpene (og de evt. købere) at der ikke ligger nogle grimme gener i hverken din tæve eller i hanhunden.

Som mange andre allerede har været inde på, så håber jeg for dig du allerede nu har nogle seriøse hvalpekøbere på hånden - ellers kan du enten risikere at "brænde" inde med mange hvalpe eller blive nødttil at aflive dem (dette er så en helt anden diskution).

 

Hvordan har du tænkt dig det skal forgå hvis tæven bliver drægtig? Jeg tænker på tiden op til fødslen, selve fødslen og tiden efter. Er du klar til på stedet at aflive en evt. misdannet hvalp?

Hvalpene og tæven skal fodres rigtigt igennem de forskellige stadier, sundhedstjek af hvalpene, øremærkning/chip osv?

Er dette (som bare er en lille del) noget du har tænkt over/sat dig ind i?

 

Har du evt. overvejet at få din egen tæve fotograferet (HD/AD) om ikke andet så ved du da hvordan tæven er på dette punkt?

 

Hvilken pris har du tænkt dig at tage for hvalpene? og hvor vil du sætte dem til salg?

 

Uha - jeg ved godt der er mange spørgsmål, men der er mange ting at tænke på/overveje i forbindelse med hvalpe.

 

Nå - men Held og Lykke med det - hvis du gennemfører det :-D

 

Ja vi har sat os ind i de forskellige ting, med fødsel osv. vi har købt hvalpegård de skal være i sammen med modreren.

Vi har allerede på nuværende tidspunkt et par købere hvis det lykkes at få hvalpe i hende. Prisen vil ligge omkring 3000-3500 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle
Nej der hun ikke og det har vi heller ikke planer om. Kun blevet undersøgt udefra af dyrlæge.

 

 

:roll:

Undskyld mig men den kommentar er da for latterlig!

 

Ved du ingenting om anatomi eller vil du bare ikke høre på fornuft.

 

Jeg syntes det er helt fint du vil ha hvalpe, men det mindste du kan gøre (hvis du ikke vil lave hvalpene på aner du kender), er da at tjekke hunden for arvelige sygdomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer mig også at du kan være så ansvarlig mht til din berner sennen

Hej...

Ja det er berner sennen der har allergi, derfor har vi også valgt at vi ikke vil have hvalpe i hende, da det kan overføres til hendes hvalpe.

og samtidig være så uansvarlig/ligeglad med din rottweiler's helbredsstatus.....og ikke mindst hendes evt. hvalpe :roll:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer mig også at du kan være så ansvarlig mht til din berner sennen

 

og samtidig være så uansvarlig/ligeglad med din rottweiler's helbredsstatus.....og ikke mindst hendes evt. hvalpe :roll:

 

Jeg er bestemt ikke ligeglad med min rottweiler, men hun har ikke synlige men som min berner havde!!

Link til indlæg
Del på andre sites

I tilfælde af at du ikke er klar over det:

 

HD/AD kan IKKE konstateres ved en almindelige undersøgelse!

 

Det kræver røntgenbilleder!

 

Det er jeg udemærket klar over men du undersøger ikke mennesker før de får børn... De kan også have arvelige sygdomme...

Det er vist lidt det samme!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg udemærket klar over men du undersøger ikke mennesker før de får børn... De kan også have arvelige sygdomme...

Det er vist lidt det samme!!

 

Hvis mennesker var ligeså tæt beslægtede som vores hunderacer er, kan jeg love dig at man ville teste for alverdens ting.

 

Hvis du absolut vil lave hvalpe vil jeg råde dig til at finde far af en anden race, der ligger tæt på rottweilerens temperament.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg udemærket klar over men du undersøger ikke mennesker før de får børn... De kan også have arvelige sygdomme...

Det er vist lidt det samme!!

 

Jeg tror ikke du skal sammenligne mennesker og hunde i denne sammenhæng... det er to vidt forskellige ting. Og der er også nogle mennesker der i mine øjne ikke burde have/få børn... Men det er en helt anden diskussion, og nogle helt andre aspekter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg udemærket klar over men du undersøger ikke mennesker før de får børn... De kan også have arvelige sygdomme...

Det er vist lidt det samme!!

 

Ej det er da overhovedet ikke det samme... Desuden er det jo også mligt at teste for mange arvelige sygdomme ved mennesker, hvis man er bange for at kunne give noget videre.

 

Jeg synes det er uansvarligt ikke at undersøge hende ordentligt igennem inden eventuelle hvalpe. Forstår slet ikke hvordan man kan undlade det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej det er da overhovedet ikke det samme... Desuden er det jo også mligt at teste for mange arvelige sygdomme ved mennesker, hvis man er bange for at kunne give noget videre.

 

Jeg synes det er uansvarligt ikke at undersøge hende ordentligt igennem inden eventuelle hvalpe. Forstår slet ikke hvordan man kan undlade det...

 

Jeres mening... Min hund.

Ja det lyder nok negativt, det er det måske også, er bare træt af at folk kommer med negative ting hele tiden i stedet for bare at ønske os det bedste.

efter jeg er kommet her ind på hunde forum må jeg nok sige at hundeejere med stamtavle er lidt nogle snopper. Nu er skal der nok komme mange henvendelser på dette også...

Kun en med stamtavle har jeg mødt der syntes det er fint!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle
Jeres mening... Min hund.

Ja det lyder nok negativt, det er det måske også, er bare træt af at folk kommer med negative ting hele tiden i stedet for bare at ønske os det bedste.

efter jeg er kommet her ind på hunde forum må jeg nok sige at hundeejere med stamtavle er lidt nogle snopper. Nu er skal der nok komme mange henvendelser på dette også...

Kun en med stamtavle har jeg mødt der syntes det er fint!!

 

 

Min hund har ikke stamtavle og jeg syns stadig det er en dum ide du har gang i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeres mening... Min hund.

Ja det lyder nok negativt, det er det måske også, er bare træt af at folk kommer med negative ting hele tiden i stedet for bare at ønske os det bedste.

efter jeg er kommet her ind på hunde forum må jeg nok sige at hundeejere med stamtavle er lidt nogle snopper. Nu er skal der nok komme mange henvendelser på dette også...

Kun en med stamtavle har jeg mødt der syntes det er fint!!

 

Det kan godt være jeg er en stamtavle snob. Ikke desto mindre ville jeg stadig tjekke min hund igennem selvom den ikke havde stamtavle. Lige på det punkt kan jeg ikke se noget snobbet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeres mening... Min hund.

Ja det lyder nok negativt, det er det måske også, er bare træt af at folk kommer med negative ting hele tiden i stedet for bare at ønske os det bedste.

efter jeg er kommet her ind på hunde forum må jeg nok sige at hundeejere med stamtavle er lidt nogle snopper. Nu er skal der nok komme mange henvendelser på dette også...

Kun en med stamtavle har jeg mødt der syntes det er fint!!

Det må så åbenbart også gælde for dem UDEN stamtavle ;-)

2 af mine hunde er der nemlig IKKE stamtavle på.......og de skal ikke bruges i avl

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

nu er jeg også for tavle hunde

 

og selvfølgelig skal vi ikke bestemme hvad du skal gøre om hun skal have hvalpe eller ej

 

men det mest fornuftige ville klart være og få fotograferet hofter og albuer evt ryggen for at tjekke om der evt kunne ligge noget der da der er masser af hunde med ledproblemer uden at de viser tegn på smerte eller noget det er jo som sagt forskelligt fra hund til hund men det er klart en fordel både så er du sikret og hvalpekøberne er sikret selvom det vil være tavleløse hunde :mrgreen:

 

jeg havde også planer på et tidspunkt om at parre min hanhund med nogen som ville bruge ham men men han er tjekket for hofter albuer og ryg og alt ok har A1 på begge hofter og 0 på albuer ryg ok samt brugsprøve og så er han med tavle

 

men jeg ville aldrig have brugt ham hvis jeg ikke havde tjekket om han havde arvelige knoglelidelser da det er et stort problem blandt større hunde både tavlehunde og hunde uden

 

det er ikke negativt ment men det mest smarte hvis du absolut vil have tæven parret og lave hunde uden tavle

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...