Hop til indhold

Vurder en rundkørsel


Tanja_allen
 Share

Recommended Posts

Vi er en familie på 4 (børnene er 5 og knap 2 år) der kigger efter en hund. Vi er faldet for en hvalp hvor moderen er puddel/westie og faren er Lhasa apso.

 

hvad er worst case/Best case ved den blanding?

 

jeg har Googlet mig skeløjet og har læst om de forskellige racer men savner "rigtige" erfaringer

Link til indlæg
Del på andre sites

Worst case er at den er syg. Allergi og problemer med vejrtrækning kan være bud. Og i skal være lidt obs på temperamentet. Terrier kan godt være en smule skarp, og både pudel og LA kan være lidt nervøs. Men det kan alle hunde jo på den anden side rende ind i.

 

Best case er at i får en skøn, unik lille trold:lun:

 

Jeg har en blanding og en DKK hund. Blandingen er generelt ok sund, men døjer desværre med et par småting. DKK hunden er utrolig stærk og hårdfør, og det skyldes nok dels avlen, dels racen. Af sind er blandingen klart vinderen:hjerte:

 

Har i haft hund før? At have hvalp er slemt! Så forvent at bruge RIGTIG meget tid på den det første halve år. Dvs. i skal have styr på hvem der passer hvalp og hvem der passer børn. Og sørg for at børnene aldrig (aldrig!!!) er så meget som et sekund alene med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre kun kendt syge Lhasa Apso blandinger (3 styks) -lidt sært egentlig, for lhasa'en er vist egentlig et ret sund race. :vedikke: Min mosters lhasa / pudel blanding blev aflivet som 3 årig efter at have kæmpet med allergi og hud/pels problemer hele sit liv... om dette havde at gøre med racerne eller ringe avl tør jeg ikke sige, da jeg er ret sikker på, at hun fik den fra en hvalpefabrik hvor de avler på alt der kan kravle på 4 ben...

 

Når det er sagt, så har jeg selv 2 vidunderlige blandingskræ, som nærmest aldrig har været syge... udover skader / uheld.

 

Jeg vil sige som Anne, at med de racer her er der desværre odds for hudproblemer og allergi, da alle 3 racer døjer med det. Og temperamentet kan være specielt. Men det kan også blive en fantastisk lille sjov og robust hund... Det er jo desværre svært at sige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres tilbagemeldninger :-) det er også lidt der jeg er endt... At enten kan det blive en lærenem lille sjov hund, eller en hidsig lille reserveret hund... Moren er virkelig rolig og kærlig og kontaktsøgende. Faren har jeg ikke mødt.

 

Jeg havde ikke tænkt på det med allergi/hudsygdomme.åh :-( vil forældrene have det så? Eller kommer det bare "tilfældigt"

 

vi vi har haft hund før - begge gange fra hvalp. Dog har vi ikke haft hvalp og børn på samme Tid så det bliver absolut hårdt. Hårdere end før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres tilbagemeldninger :-) det er også lidt der jeg er endt... At enten kan det blive en lærenem lille sjov hund, eller en hidsig lille reserveret hund... Moren er virkelig rolig og kærlig og kontaktsøgende. Faren har jeg ikke mødt.

 

Jeg havde ikke tænkt på det med allergi/hudsygdomme.åh :-( vil forældrene have det så? Eller kommer det bare "tilfældigt"

 

vi vi har haft hund før - begge gange fra hvalp. Dog har vi ikke haft hvalp og børn på samme Tid så det bliver absolut hårdt. Hårdere end før.

 

Det kommer ikke "tilfældigt" - men selvom forældredyrene ikke har det, så kan det desværre ligge latent i dem. Jeg er dog heller ikke sikker på arvegangen vedr allergi og hudproblemer, men det må vel tildels være arveligt, eftersom man ser det oftere i bestemte racer / bestemte linier indenfor racerne

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en del lhasa blandinger efterhånden, godt nok ikke så gamle, men søde, glade og umiddelbart sunde.

 

Hvis mor og hvalpe (ALLE SAMMEN) er udadvente, kærlige og trygge, så vil jeg mene at sandsynligheden for at dette følger hvalpene er stor. I skal regne med en hund der gerne vil gø lidt, men de vil de fleste små hunde jo og i skal regne med meget pelspleje og klipning.

 

Allergi kender jo kun til som et problem hos westie - men sine forholdsregler kan man nok gøre lidt- i hvertfald på fodersiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund på over 15 kg er desværre ikke en mulighed :-/ lommestørrelse tror jeg dog ikke den bliver. Min søsters cavalier på 11 uger vejer det samme som denne hvalp der nu er 7 uger, så mit bud er at den bliver større end det. Men jeg ved at det betyder at vi skal være ekstra opmærksomme. Den skal ikke løftes på eller tumles

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund på over 15 kg er desværre ikke en mulighed :-/ lommestørrelse tror jeg dog ikke den bliver. Min søsters cavalier på 11 uger vejer det samme som denne hvalp der nu er 7 uger, så mit bud er at den bliver større end det. Men jeg ved at det betyder at vi skal være ekstra opmærksomme. Den skal ikke løftes på eller tumles

Det sidste formoder jeg de fleste forældre beslutter sig for, men det kræver jo at hund og børn aldrig er alene i samme rum, samt at man har superhurtige reflekser. Du skal selvfølgelig selv om det, men jeg ville nok afholde mig fra at købe hund indtil børnene var lidt større.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...