Hop til indhold

Et nyt kapitel - soon to begin.


Sitto
 Share

Recommended Posts

Opretter denne tråd som en lille "dagbog" over det forløb vi skal igennem med Zazu - både til jer interesserede der har lyst til at læse med og kommenterer - og også blot en dagbog til mig selv, så jeg kan gå tilbage og følge forløbet.

 

Som nogen måske har set i min anden tråd, så søgte vi en adfærdsbehandler - jeg fik en anbefalet af MissM, som jeg valgte at tage kontakt til. I lørdags skrev jeg en lang og detaljeret mail til adfærdsbehandleren - og idag har jeg snakket i telefon med hende.

 

Jeg har en VILDT god fornemmelse for det her projekt! I hvert fald for hende adfærdsbehandleren - hun virkede så sød, sympatisk og virkelig dygtig - og uden at have delt mine tanker med hende, var hendes ret meget ala mine egne - så det er jo en god start, at vi er ret enige om hvor vi skal hen og hvordan vi skal komme det :5up:

 

Årsagen til alt det her er jo pga Zazus reaktion overfor fremmede hunde, især som vi spontant møder på gåture - en reaktion som om frem efter hun blev overfaldet af en Schæfer, da hun var hvalp.

 

 

Zazu har rykket sig utrolig meget siden dengang - virkelig. Og jeg er mega stolt af hende, over hendes udvikling - hun har nærmest rykket sig for hver eneste gåtur :lun:

 

Men den sidste tid synes jeg alligevel vi er endt et sted hvor vi står i stampe.. Jeg er også begyndt at tvivle lidt på Zazus grundlag for hendes reaktion - hvorvidt det stadig er pga reel utryghed, eller om det er et rigtig skidt mønster hun er kommet i. For hendes reaktion er ens, uanset om hun gerne vil snakke med den anden hund, eller ej.

 

Hun er meget frembrusende, halen HØJT og så gøer hun, og lyder ofte ret gal.. uden at være gal dog, men det ved folk der møder hende jo ikke :genert:

 

Og som igår i skoven hvor hun blev bange for nogle mennesker der gik rundt med farverige poser inde mellem alle træerne (tror de var inde og samle svampe :lol:) der er det altså halen ned mellem benene, holder meget høje og hendes gøen er meget afdæmpet og mere en blanding af brummen og dyb, men noget mere lav, gøen. Helt anderledes - og her er man slet ikke i tvivl om at hun ER utryg ved noget.

 

Fortalte adfærdsbehandleren om hendes kropssprog når vi møder andre hunde - og her spurgte hun om hun rejser børster - og nej, det gør hun ikke. Hvilket klart understøttede hendes mistanke om at det nok nærmere ER et dårligt reaktionsmønster - for den høje haleføring er det hun kalder en "bluff-hale". Og at hun måske sætter et lille skuespil op.

 

At Zazu efter overfaldet, fandt ud af at dét var måden at håndtere andre hunde på - på den måde sikrede hun sig at hun ikke skulle forholde sig til dem tæt på, hun kunne styre situationen - og det adfærdsmønster er så ind-programmeret i hende, at hun "sætter det på autopilot" i de situationer.

 

Adfærdsbehandleren tror stadig på at der ligger følelser i Zazu som har taget skade af overfaldet - men at overordnet set, er det nok mere et dårligt reaktionsmønster hun er inde i - for hun lukker sig meget ind i sig selv og stresser op.

 

Hun gav mig 3 muligheder:

1: clomicalm

2: kun træning

3: en kombi af to overstående, således de kan understøtte hinanden.

 

Jeg har valgt nr 3. Jeg har nemlig selv haft i tankerne, om noget medicin måske ville hjælpe hende i træningen - netop fordi hun stresser sig selv op, pga sin reaktion.

 

Så nu skal Zazu på medicinen fra imorgen af (der skal vi forbi dyrlægen og have det), og så skal hun være på det i 4 uger, inden vi skal have adfærdsbehandleren på besøg - så medicinen når at opnå en effekt.

 

Hun skal ikke medicineres ud af sine problemer, og hun skal ikke blot symptombehandles - men jeg tror de to ting går rigtig fint hånd i hånd, og vil være en hjælp - både for os, og Zazu selv. Så vi bedre kan trænge ind til hende i situationerne, få hende "hevet ud af dem" igen og lære hende at tackle situationen bedre, når hun oplever den frustration - som hun uden tvivl oplever! -når hun ser en hund.

 

Jeg er MEGA spændt på det her forløb - og glæder mig som et lille barn til juleaften, til adfærdsbehandleren kommer på besøg :ivrig: :klap: Glæder mig til at høre hvilke tanker hun mere gør sig om Zazus reaktion, når hun ser hende "in action".

 

Følg med hvis I har lyst! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg da helt klart følge - spændende! :5up: Fedt du vil dele det med os!

Fedt hvis I gider læse med! :-D

Her i starten kommer der jo nok ikke de helt vilde opdateringer - men jeg har valgt at oprette tråden allerede nu, da Zazu jo skal startes op på Clomicalm idag - og jeg synes det vil være lidt spændende også at have dén del med - som andre fremadrettet måske også kan bruge - altså med hvilke bivirkninger det evt giver hende i opstartsfasen, om vi kan mærke nogen forskel inden træning med adfærdsbehandleren osv. :-)

 

Men jeg glæder mig SÅ meget til adfærdsbehandleren kommer - der er læææænge til den 26/9 :genert::fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været ved dyrlægen. Med dyrlægens ordination af Clomicalm er jeg HELT sikker på at vi oplever en virkning af medicinen - på glasset står der 0,5 GLAS dagligt :sjov: :sjov:

Men jeg tror vi holder os til den mundtlige ordination han har givet os, på 1 pille dgl i 1 mnd og herefter 0,5 pille dgl - det lyder mere passende :mrgreen:

 

Det bliver spændende at komme i gang med, også om vi selv oplever en ændring hos hende, inden adfærdsbehandleren kommer. Giver hende den første pille i aften. I tilfælde af bivirkninger såsom kvalme/opkast, så vil jeg ikke give hende den nu - hun skal ikke sidde og evt have det skidt alene, mens vi er på arbejde. Så vi giver pillen om aftenen. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Så har vi haft adfærdsbehandleren på besøg idag. :-D Og jeg er meget, meget tilfreds og SÅ ivrig efter at komme i gang!

 

Mht Zazu så skal vi til at bruge en helt anden tilgang ifht at se andre hunde, end vi hidtil har gjort. Jeg har belønnet hende for at tie stille - altså proppet godbidder i hende når vi har set andre hunde, inden hun er begyndt at gø, og så taget hende lidt væk derfra hvis hun er gået igang med at gø. Det har der heller ikke været noget galt i, og vi er jo kommet ret langt med det, ifht hvad vi startede med. Men nu skal vi igang med en helt ny taktik.

 

Fremover er det forbudt - i en periode - at gå ture med alle hundene her i byen. Vi må gerne tage dem alle med i skoven, eftersom vi nærmest aldrig møder nogen - som i virkelig aldrig - så det er ok. Men turene her i byen, skal Zazu & jeg på alene. Jeg skal udstyres med noget EKSTRA lækkert som belønning - det allerbedste hun kan få og som hun så KUN får i de situationer - og så skal jeg også udstyres med en klikker.

 

Når vi så fremover møder hunde så skal jeg klikke i dét øjeblik Zazu kigger på hunden, også selvom hun gøer. Og så skal hun have en godbid. Det er jo en helt anden taktik end vi har brugt hidtil og slet ikke noget jeg selv havde overvejet - jeg ville tænke at jeg forstærkede hende i at gø. Men da Lotte forklarede det, gav det jo faktisk helt vildt meget mening. :5up: Men som Lotte forklarede, Zazu reagerer pga frygt/usikkerhed, og det er en følelse hun har og den kan vi ikke bare fjerne - men vi kan lærer hende at betinge andre hunde positiv - ved at hun finder ud af "Heeeey moar, der kommer en hund. Kom så med den godbid!!!! :ivrig:" - og derved lærer at tackle hendes følelser mere hensigtsmæssigt. Ej det kunne Lotte forklarer meget bedre, men håber I forstår pointen.

 

Vi prøvede idag, sammen med Lotte, hvor hende, Zazu & jeg gik en tur - og så havde jeg aftalt at mødes med en så vi var sikker på at møde en hund. Jeg havde leverpostej med og eftersom jeg ikke lige kunne finde den klikker jeg købte for lang tid siden, så måtte vi lige benytte os af "dygtig" idag istedet. Og hvad gik der, 5 minutter max, så så snart jeg sagde dygtig når Zazu kiggede på hunden, så kiggede Zazu straks på mig i klar forventning om at få en godbid - den fangede hun sgu hurtigt! :klap: Så det er altså dét vi skal lære hende - at hund i syne = LÆKKER godbid, som man KUN får i de situationer.

 

Hun snakkede om at vi i en 2 mdrs tid skal gå de her ture med Zazu alene og så må vi lige så stille koble de andre hunde på én af gangen.

 

Derudover observerede hun også, ganske rigtigt, at dét at der kommer gæster er noget der kan få flokken til at kører op. Så her skal vi også i gang med at betinge gæsterne med noget ekstra lækkert - så vi skal have en bøtte til at stå ude ved døren så gæsterne kan tage noget og give hundene. Igen noget ekstra lækkert som kun bruges i dé situationer. Og som hun sagde når først adrenalinen er sat i gang, så går der 20 minutter før det forlader blodet igen - så hvis vi kunne finde en tyggeting som varer de der cirka 20 minutters tid, som gæsterne kan give hundene, så ville det være perfekt. Og når vi så fx som på søndag skal have gæster til fødselsdag, så skal vi lade de første gæster give hundene tyggetingene - og når de så er færdige med dem/vælger dem fra til fordel for de næste gæster, så skal vi bare lade dem give dem nogle mindre godbidder, men stadig igen ekstra lækre og kun benyttes der.

 

Overstående med hilse/gæste-situationen er ikke ny for mig - men rart nok lige at få et spark i røven til at komme igang! :engel:

 

Jeg glæder mig helt vildt til at komme igang med begge dele - for det er klart de situationer der volder os størst "problemer"/mest stress. Men jeg er sikker på det kommer til at blive mega godt - især fordi hundene ER så madglade som de er, så der er virkelig noget motivation for dem den her vej, i begge situationer. :mums: Vi skal dog nok liiiige have nedjusteret madmængden de næste måneders tid, da jeg forudser en del godbidder ryge indbords - og de skal jo også helst kunne gå, og ikke kun trille, efterfølgende. :lol:

 

Og så vil Lotte gerne at vi lader Zazu være på clomicalm i 6 mdrs tid - indtil nu har hun været på det 4 ugers tid, så det er nu her omkring der rigtig kommer effekt af det.

 

Men positivt var det dog også at hun egentlig havde overvejet at foreslå en Thundershirt til Zazu også, men efter at have set hende in action, var det ikke så slemt som hun havde forestillet sig, så det syntes hun ikke var nødvendigt alligevel. :-D

 

Dog smed hun lige en tanke på bordet, efter at have set Zazus lange krop og skæve ben, at bare lige for at have helt rent bord, kunne det måske være en idé at få hende røntgenfotograferet, bare for at være helt sikker på at der ikke kan ligge dårlige hofter eller lign og påvirke hendes reaktioner ifht hvis hun har smerter. Og hun har helt ret, så det ringer jeg og bestiller tid til mandag! :-)

 

Imorgen skal jeg ud og købe en masse bøtter - vi kommer til at have en masse bøtter stående rundt omkring :lol: - og så skal jeg ud og have købt nogle lækre godter til Zazu. I dag brugte vi jo leverpostej, men jeg tænker det måske ikke er det sundeste i længden. Så jeg tror vi skal op og kigge på noget paté værk (som ikke er de billige til 10 kr i supermarkedet!) - så man føler det lidt mere ok med at det er mere madagtig det man fylder på hende - og så skal vi have fundet nogle lækre godbidder/tyggeting (uden alt muligt stads) som er læææækre, som skal bruges i situationerne med gæster.

 

Ja det var updaten på idag, de 1200kr er so far givet mega godt ud, og jeg er rigtig glad for at vi gjorde det! Jeg er som sagt vildt spændt på at komme igang, og jeg vil løbende opdaterer herinde! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi klar til at gå i gang! :cool:

 

collage_20140927135254149 (1).jpg

 

Har købt klikker, træningsvest, paté fra Taste Of The Wild og dertilhørende bøtter til at have det i, og så har vi købt henholdsvise holdbare tyggeting og mindre godbidder, som er i de to bøtter på nederste billede - som bliver det gæsterne skal give dem.

 

Nu er vi klar parat til at gå i krig! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, nu vil Zazu & jeg ud og se om vi kan finde nogle hunde så vi kan træne :mrsgreen: tror vi er nødt til at gå op til hundeskoven - og nej ikke I hundeskoven, men op TIL hundeskoven :blink: vi bor nemlig i en lille landsby, så det er begrænset hvor mange hunde man lige møder. Så chancen er størst deroppe omkring - der er nemlig en sti ved siden af, så vi kan se hundene i hundeskoven, men stadig med god afstand til. Det må vi forsøge os med, hvis vi ikke render ind i nogen på turen derop. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Både igår og idag har Zazu og jeg været ude og gå ture alene - det vrimler jo ikke ligefrem med hunde her i byen, men vi har gået op langs hundeskoven og så har jeg gået de steder hvor jeg ved der som regel står hunde i haven der gøer når vi går forbi. Og det har faktisk gået rigtig fint med træningen - hun er ved at forstå at klik = godbid. Så når hun bliver klikket, når hun ser en hund, så kigger hun op på mig. :5up:

 

Til gengæld afprøvede vi metoden mht gæster igår, at de skulle give hende en tyggeting - og det må jeg nok indrømme ikke er super vellykket. Zazu gøede som vanligt, eftersom det var min søster og hendes nye kæreste - altså én hun aldrig har mødt - jeg lod hende gø og rende hen og snuse til ham og så gav han hende tyggetingen. Hun gik godt nok ind i stuen og lagde sig med den, men spiste den ikke og gøede bare og kørte sig selv endnu mere op.... Idag har vi så haft gæster til fødselsdag, og der gjorde jeg som jeg plejer at gøre - lade hende rende hen og hurtigt snuse til gæsterne når de kommer, og så aflede hende/få ro på med godbidder, mens folk lige kommer ind og sådan - og så går jeg lige så stille rundt til gæsterne med hende så hun kan snuse, og roser hende til skyerne for at snuse til dem uden at gø, mens hun er i ro, og så vil hun gerne snuse til deres hænder mm, og spise godbidder som de får lov til at give hende :5up: og så var der sådan set ro på hende, også når gæsterne rejste sig igen. Så jeg tror vi fortsætter dén vej - det giver meget hurtigere ro på, og hun stresser slet ikke op i samme niveau, som hun gjorde da hun fik tyggetingen igår og ligesom selv skulle kontrollere det. Idag gik SÅ godt med gæsterne, jeg er simpelthen så stolt af hende over i dag! :hjerte: Og min bedstemor kommenterede også på at hun da slet ikke gøede som hun plejede. :lun: (Og derved heller ikke de andre, da de bare er totalt medløbere på Zazus narrestreger... :rolleyes:)

Link til indlæg
Del på andre sites

:megaked:

 

Zazu har spondylose i ryggen og svær HD i begge hofter - de vurderes til D/E hofter.... For fanden altså!

 

Det forklarer jo hendes til tider korte lunte og lidt sjove gang.

 

Nu skal vi igang med catrophen indsprøjtninger (den første har hun fået idag) og så er vi startet op på laserbehandlingen idag og skal også afsted fredag - skal have købt BoT dækken og alt efter hvad vores fys hos dyrlægen tænker og vil gøre, kunne det godt være vi tager en tur til Magtor i stedet.

 

Men for helved altså. Det var ikke lige dén besked jeg havde regnet med - hun er jo kun 2 år for pokker!

Link til indlæg
Del på andre sites

:megaked:

 

Zazu har spondylose i ryggen og svær HD i begge hofter - de vurderes til D/E hofter.... For fanden altså!

 

Det forklarer jo hendes til tider korte lunte og lidt sjove gang.

 

Nu skal vi igang med catrophen indsprøjtninger (den første har hun fået idag) og så er vi startet op på laserbehandlingen idag og skal også afsted fredag - skal have købt BoT dækken og alt efter hvad vores fys hos dyrlægen tænker og vil gøre, kunne det godt være vi tager en tur til Magtor i stedet.

 

Men for helved altså. Det var ikke lige dén besked jeg havde regnet med - hun er jo kun 2 år for pokker![/quote

å nejjjjjj... :cry: Det er jeg virkelig ked af at høre! :ae: Håber at indsprøjtninger og BOT kan hjælpe... :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...