Hop til indhold

BAT træning - muligt indendørs?


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lærer Pajko at reagere anderledes når vi får gæster. Han er tydelig utryg og fare gøende frem - og bliver ved, hvis det er folk han ikke genkender. Men det må vel være muligt at vende hans reaktion til noget mere fornuftigt….?

 

Jeg har læst lidt om BAT træning, men det foregår jo på stor afstand, men er det muligt at træne noget ligende indendørs? Jeg vil så gerne lærer ham, at gå væk fra gæsterne, hvis/når han er utryg i stedet for at gø af dem…

 

Nogen ideer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige haft en adfærdsbehandler ude til Zazu, ifht hendes reaktion på andre hunde - men vi snakkede også lidt om når vi får gæster, da Zazu også gøer dér pga utryghed.

 

Hun anbefalede at når der kommer gæster så skal de give hunden noget - gerne en tyggeting som varer en 20 minutters tid, da det adrenalin der kommer rundt i blodet, når de kører sådan op, det tager 20 minutter inden det har forladt kroppen igen. Så hvis han kunne ligge og slappe af med en tyggeting, som han har fået af gæsten, så vil han også være mere afslappet igen bagefter.

 

For den adfærdsbehandler vi havde ude lagde hun meget vægt på at man ikke kun skal lærer hunden at tie stille, for den vil jo stadig være utryg ved gæsterne så - blot have lært at tie stille - men man skulle lade den forbinde gæsterne med noget positivt = en ekstra lækker godbid/tyggeting som der KUN gives af gæster, aldrig ellers!

 

Det kunne da være et forsøg værd for Pajko måske :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige haft en adfærdsbehandler ude til Zazu, ifht hendes reaktion på andre hunde - men vi snakkede også lidt om når vi får gæster, da Zazu også gøer dér pga utryghed.

 

Hun anbefalede at når der kommer gæster så skal de give hunden noget - gerne en tyggeting som varer en 20 minutters tid, da det adrenalin der kommer rundt i blodet, når de kører sådan op, det tager 20 minutter inden det har forladt kroppen igen. Så hvis han kunne ligge og slappe af med en tyggeting, som han har fået af gæsten, så vil han også være mere afslappet igen bagefter.

 

For den adfærdsbehandler vi havde ude lagde hun meget vægt på at man ikke kun skal lærer hunden at tie stille, for den vil jo stadig være utryg ved gæsterne så - blot have lært at tie stille - men man skulle lade den forbinde gæsterne med noget positivt = en ekstra lækker godbid/tyggeting som der KUN gives af gæster, aldrig ellers!

 

Det kunne da være et forsøg værd for Pajko måske :-D

 

Pajko kan slet ikke koncentrer sig om at spise tyggeting, når der kommer gæster. Det er han alt for stresset til… Godbidssøg går lige, men han skal mindes på, at han skal søge og ikke gø… Men håber det virker for jer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg mener ikke det kan lade sig gøre. Konceptet er jo netop at man ikke overskrider den grænse, hvor det ligesom kammer over for hunden, men at man hele tiden holder sig bag den. Og at hunden derfor lærer at den har muligheden for at fjerne sig fra situationen (i starten med hjælp fra fører). Når gæsterne kommer ind af døren, så er Pajko jo allerede langt langt over den grænse. Han gøer og er utryg,

Jeg ville nok arbejde med at gæster skulle ignorere ham, og så sætte et børnegitter i indtil dit værelse, som han kan være bag. For at give ham tryghed og ro til at iagttage situationen uden at han skal føle sig presset til at håndtere at gæsten er tæt på. Jeg ville derfor nok heller ikke lade gæsten give ham noget, før han er nede i stressniveau, men bare lade ham være og ignorere ham. Du kan evt. berolige og hjælpe ham, hvis du synes det virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Siri, mine hunde har også tendens til at stresse op når der kommer gæster, de er altid lukket bag gitter og kommer først ind når gæsterne er pladseret, mine gæster har strenge ordrer til at ignorerer hundene totalt, der må ikke ses på dem;)

det har betydet at der nu er total ro når der kommer gæster og faktisk kan Alfen spise godbidder nu, det kunne hun apsolut ikke før;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Siri, mine hunde har også tendens til at stresse op når der kommer gæster, de er altid lukket bag gitter og kommer først ind når gæsterne er pladseret, mine gæster har strenge ordrer til at ignorerer hundene totalt, der må ikke ses på dem;)

det har betydet at der nu er total ro når der kommer gæster og faktisk kan Alfen spise godbidder nu, det kunne hun apsolut ikke før;)

 

Jeg har også mine to unge bag gitter - mest fordi de bliver så glade, at jeg faktisk synes de bliver for stressede. De elsker gæster - lidt for meget. Så indtil de er lidt mere modne, så er det bag gitter til de er rolige og ingen hilser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan skal jeg gribe det an?

 

Han skal være i snor, når der kommer gæster, og så med ind på værelset, hvis han gøer eller?

 

Ja okay, nu svarede jeg bare på om det kunne lade sig gøre indendørs og det mener jeg stadig sagtens det kan - men det kommer selvfølgelig an på den enkelte hund.

 

Som siri skriver skal hans grænser ikke overskrides og dermed skal træningen til rettelægges så han stort set aldrig kommer derud hvor han begynder at gø.

 

Og det kan jeg egentlig sagtens forestille mig at du kan praktisere indenfor, med rigtig planlægning og ved ikke at gå for hurtigt frem.

 

Hvordan har han det med gæsterne hvis han møder dem udenfor ? Jeg tænker om han ikke er mere cool med folk der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er meget mere cool, hvis vi mødes med dem uden for hegnet, men når de at komme ind i haven er løbet kørt… Jeg har prøvet at lave skilt på porten og bedt folk om at blive ude, indtil vi kan nå ud og hilse på dem, men det virker ikke helt. Folk går alligevel ind… Det er heller ikke altid jeg ved, der kommer nogen - vi bor jo tre sammen - men prøver at have ham i snor, når jeg ved der kommer nogen… han gør også af mine roomies når de kommer hjem…

 

Jeg har børnegitter indtil mit værelse, og har forsøgt bag at have ham bag det, men han falder ikke rigtig til ro…

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...