Hop til indhold

Træningsplan ´Alene hjemme´. Hvad tænker i? Mangler nogle kloge hoveder.


Garfield
 Share

Recommended Posts

ps: Her var han også afgrænset før - men nu er han i hele huset da jeg filmede ham og kunne se at han ofte skulle undersøge de forskellige døre og jeg tror det stressede ham at han ikke kunne overskue hele huset og se om vi evt. gemte os i et andet rum. Jeg tror i hvert fald selv også at det har haft en betydning :)

Link til indlæg
Del på andre sites

ps: Her var han også afgrænset før - men nu er han i hele huset da jeg filmede ham og kunne se at han ofte skulle undersøge de forskellige døre og jeg tror det stressede ham at han ikke kunne overskue hele huset og se om vi evt. gemte os i et andet rum. Jeg tror i hvert fald selv også at det har haft en betydning :)

 

Det er en relevant tilføjelse og en fornøjelse, da mange ofte mener, at hunde har det bedst på et afgrænset område/lukket rum, og det du skriver viser med al ønskelig tydelighed, at vi skal tage udgangspunkt i den individuelle hund og ikke i "sådan gør man".

 

Det kan være utrolig svært at lære en selskabshund at være alene hjemme, men utroligt nok lige så svært at lære mere selvstændig hund det. Deres adfærd kan se ens ud, men bunder i forskellige tilstande og derfor er et godt råd givet til min nabo ikke nødvendigvis et godt råd til min genbo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det, som har hjulpet min hund, har været rutine, rutine, rutine.

 

At han ved præcis hvad der sker hvornår... og at det betyder, at jeg kommer tilbage igen. Han har jo ikke kognitiv forståelse til selv at regne ud, at jeg nok ikke skrider for evigt. Men ligesom at han ved, at at "sit" og en pegefinger betyder, at sætter han røven i gulvet, så får han ros og godbid, så ved han også, at "Vi ses Taiki, jeg kommer igen snart!" sammen med en minigulerod på tæppet betyder "Hun går, men kommer tilbage".

 

Det startede med intervaltræning, hvor jeg kun gik kort (og han kun fik små stykker af gulerod :blink: ). Men så eskalerede jeg tidsrummet jeg var væk, stille og roligt, så han opdagede, at det betød det samme uanset om jeg var væk 10 minutter eller 5 timer.

 

Oh, så husker jeg også at have lidt lys tændt, nu hvor det bliver hurtigt mørkere. Bare lige et loftslys i stuen og emhætten i køkkenet, eller sådan noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg beklager jeg ikke lige har set de sidste kommentarer der er kommet i tråden. Sætter stor pris på i vil bruge tid på at komme med jeres erfaringer. Jeg har lige født for 14 dage siden, så nu bliver det igen igen en anderledes hverdag for Miko. Men nu har han vænnet sig til baby, og herfra må vi så finde en struktur i hverdagen så ikke der hele tiden sker ændringer.

Jeg er rigtig glad for de ideer i kommer med.

Det som jeg synes mest trækker tænder ud ift alene hjemme træning, det er det her med at skulle starte fuldstændig fra bunden af med at tage sko af og på, jakke af og på, åbne og lukke døren, rasle med nøgler osv. Alt sammen indtil han lissom er tryg ved det. Men har i valgt at springe direkte til bare at tage tøj på og gå ud og ind?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg beklager jeg ikke lige har set de sidste kommentarer der er kommet i tråden. Sætter stor pris på i vil bruge tid på at komme med jeres erfaringer. Jeg har lige født for 14 dage siden, så nu bliver det igen igen en anderledes hverdag for Miko. Men nu har han vænnet sig til baby, og herfra må vi så finde en struktur i hverdagen så ikke der hele tiden sker ændringer.

Jeg er rigtig glad for de ideer i kommer med.

Det som jeg synes mest trækker tænder ud ift alene hjemme træning, det er det her med at skulle starte fuldstændig fra bunden af med at tage sko af og på, jakke af og på, åbne og lukke døren, rasle med nøgler osv. Alt sammen indtil han lissom er tryg ved det. Men har i valgt at springe direkte til bare at tage tøj på og gå ud og ind?

Tillykke med baby :hjerte:

Vi har aldrig brugt det med at tage sko af og på, rasle med nøgler osv. som første skridt - det har været at gå ud af døren i ganske få sekunder og øge tiden derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal du ha😊.

Ok, ja jeg har også tænkt om jeg nødvendigvis skal gå helt ned i detaljer. Men gør det selvfølgelig hvis det er nødvendigt.

Uden at nogen skal rive hovedet af mig, fordi jeg ved det er et ømtåleligt emne, så lufter jeg lige tanken om følgende:☺️

Ville det på nogen måde være en ide at kastrere ham? Ikke ift alene hjemme problemet i sig selv, men fordi han bla er begyndt at blive aggressiv overfor andre hunde. Han har været op at slås flere gange nu, og virker generelt nervøs. Ville det måske gøre ham mere rolig på flere måder?

Jeg ved jo der sker en masse med ham hormonelt lige nu fordi han er en unghund, og håber sådan det bare er for en periode og at han falder ned. Men er ret splittet omkring det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...