Hop til indhold

Skulderluxation


Amocca
 Share

Recommended Posts

Nogen der har nogle tips, råd, gode links vedrørende skulderluxation hos hunde?

 

Johna har netop fået konstateret dette :???: i venstre skulder. Jeg kan gætte mig til at opbygning af muskelmasse nok er en god ide, men nogle konkrete øvelser eller ideer, ville være kærkomne. Google er ikke rigtigt min ven pt????

 

Hendes agilitykarrierere ryger ud af vinduet - typisk lige som hun begynder at vise gode takter :roll:. Hun har godt nok aldrig været halt af agility, men tænker at en sport hvor man lander på forbenene hele tiden, ikke er en god plan...

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv, det lyder ikke sjovt. Og dobbelt ærgerligt når man gerne vil gå til noget bestemt og så hunden ikke kan/ bør.

 

Vi gik til gymnastik hos en fysioterapeut i foråret og da lavede vi øvelser hvor ejeren skulle skubbe forsigtigt (bare så hunden kom lidt ud af balance). Først kun bagfra, så forfra, og til sidst fra en side ad gangen. Så skulle vi skubbe fra tilfældige retninger, først langsomt og senere ca. 2-3 gange pr. sekund. Samtidig lærte hundene at gå over forskellige underlag, såsom luftmadrasser, hårde og bløde madrasser og hynder, sækkestole osv. og tilsidst lærte de at stå på et balance bræt. Da de var blevet fortrolige med de forskellige underlag skulle vi lave skubbeøvelserne på de forskellige underlag. Det styrker hundens muskulatur og giver den en bedre fornemmelse af at den har en hel krop og ikke blot en forende. Desuden giver det mere selvtillid og jeg som ejer, lærte en hel del jeg tror jeg kan bruge i fremtiden.

 

Måske kunne du finde en fysioterapeut i nærheden der tilbyder sådanne kurser, :vedikke: for jeg ved ikke helt om man bare selv skal springe ud i det uden instruktion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det vidste jeg ikke. Tror nok jeg ville søge råd hos en fys og ikke på internettet hvis jeg havde en hund med slags problemer. I mine ører lyder det for farligt at teste ting,.. ikke for at lyde nedladende eller noget....

 

Jeg er helt enig. Hun går jævnligt til kiropraktik og får laser terapi - så har bestilt tid på mandag igen. Det var mere hvis nogen havde personlig erfaring med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig. Hun går jævnligt til kiropraktik og får laser terapi - så har bestilt tid på mandag igen. Det var mere hvis nogen havde personlig erfaring med det :-)

Ja, det regnede jeg egentlig også med. Skrev kun sådan for at få det frem i tråden. Mht. personlig erfaring kan jeg ikke lige bidrage med noget men vil da gerne ønske god bedring til lille Johna.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå. Den gode nyhed er, at det åbenbart ikke gør ondt, undtaget når den popper ud. Det er en medfødt ting, så vidt jeg kan læse mig frem til, så hun har altså altid haft det. Jeg har aldrig set det før i sidste uge, hvor jeg har oplevet det to gange...

 

det ser ud til kun at ske når hun kommer helt ud i yderposition, altså fx i max spurt ud over en mark... Så låser hendes ene forben pludselig og hun er trebenet et par skridt, før hun så løber videre som om intet var hændt... Hvis nogen har set en patellahund løbe, så er det meget på samme måde. Bare på forbenet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...