Hop til indhold

Cirkelspor?


Hofferne
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt og læst om "cirkelspor" - men ingen steder er det specificeret hvad det går ud på.

Hvad er det, og hvordan lægger man det? Og hvad er det specielle ved den type spor?

 

Input og gode fif til den type spor er velkomne :-D Min træner har luftet muligheden for at prøve det på lørdag, og jeg vil da gene vide hvad det går ud på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Et cirkelspor er, som ordet siger, et spor der er lagt i en cirkel:lol:

 

Hvis du vil lave det helt snorelige, og have fuldstændig styr på hvor sporet er, sætter du en pind og sætter fx 8 meter line på pinden. Du går væk fra pinden til linen er strakt, sætter en startmarkering, og lægger så sporet rundt om pinden (stop et par meter før starten). Når du så går sporet, kan du ved hjælp af linen hele tiden finde sporet.

 

Jeg plejer at lægge det i græs, så jeg kan se hvor sporet er (mest fordi jeg er for doven til at gå med en hjælpeline).

 

Ved et cirkelspor skal hunden gå 100% koncentreret for ikke at falde væk fra sporet. Hvis den kommer væk fra sporet, er det svært for den at rette ind. Sporet er jo et stort knæk. Husk at lægge det så i får succes med det. For nogle hunde, særligt dem der ikke er så gode til knæk og spor generelt, er et cirkelspor meget svært, så derfor skal du hjælpe hunden mere undervejs (flere godbidder).

 

Du kan også lægge sporet i slangegang, men alt andet lige, er et cirkelspor nemmere for HF at finde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet det et par gange, det er lidt svært for hunden for de kommer hurtigt "ud af cirklen".

 

Første gang jeg prøvede havde vi stukket en pind i jorden, i midten af cirklen, og en line ud fra pinden så den passer med cirklen hele vejen rundt.

 

Så kunne vi se hvornår hunden trådte udenfor :-) og som Anne skriver brugte vi også masser af guffer især første gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med det der allerede er skrevet - vil bare tilføje at det gør hunden stærk i alle vindretninger, når det indlæres på hundens niveau.

Der er ikke skarpe knæk op i en helt anden vindretning og det kan gøre det nemmere for hunden at lære at gå lige på sporet uanset vind.

Det samme med slange spor i øvrigt

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Rasmus havde jeg en udfordring i at finde arealer som hans E spor kunne ligge på, så jeg gik faktisk altid cirkelspor (eller i grøftekanter) da de ikke kræver så meget areal + at man får en rigtig grundig sporsøger ud af det.

 

Cirkelspor blev introduceret for mig som en måde at finde ud af om ens hund faktisk gik spor og derfra fandt jeg ud af at bruge cirkelspor - også til begynderhunde. Kan en hund søge cirkel kan den søge alt. Det kræver dog en pænt høj motivation så hunden ikke mister modet ved at blive "hældt af" gang på gang hvis den ikke søger godt nok.

Jeg gik typisk cirkelspor lagt med 50 m snor, hvilket giver et pænt lille spor og når jeg var ved slutmarkeringent knækkede jeg ind mod midterpinden og cirklede modsat og derefter ud gennem start og slutmarkeringen.

Dette har den fordel at da krumningen bliver mindre i slutningen af sporet, lærer hunden udholdenhed og at bevare koncentrationen i alle vindretninger. Hvis man så også typisk går på kort underlag lærer hunden at søge med dyb næse.

Cirkelspor kan virke lidt besværligt de første gange, men det er ikke mere besværligt end så meget andet træning som kræver udstyr.

Som en lille krølle kan man lære sin hund - også begynderhund - selv at opsøge sporet og hunden lærer grundighed lige fra starten af sporet, hvor en del hunde som går for mange ligeud spor har lært sig, at de bare kan fedte lige ud et stykke før de behøver bruge næsen og dermed mister de grundighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Rasmus havde jeg en udfordring i at finde arealer som hans E spor kunne ligge på, så jeg gik faktisk altid cirkelspor (eller i grøftekanter) da de ikke kræver så meget areal + at man får en rigtig grundig sporsøger ud af det.

 

Cirkelspor blev introduceret for mig som en måde at finde ud af om ens hund faktisk gik spor og derfra fandt jeg ud af at bruge cirkelspor - også til begynderhunde. Kan en hund søge cirkel kan den søge alt. Det kræver dog en pænt høj motivation så hunden ikke mister modet ved at blive "hældt af" gang på gang hvis den ikke søger godt nok.

Jeg gik typisk cirkelspor lagt med 50 m snor, hvilket giver et pænt lille spor og når jeg var ved slutmarkeringent knækkede jeg ind mod midterpinden og cirklede modsat og derefter ud gennem start og slutmarkeringen.

Dette har den fordel at da krumningen bliver mindre i slutningen af sporet, lærer hunden udholdenhed og at bevare koncentrationen i alle vindretninger. Hvis man så også typisk går på kort underlag lærer hunden at søge med dyb næse.

Cirkelspor kan virke lidt besværligt de første gange, men det er ikke mere besværligt end så meget andet træning som kræver udstyr.

Som en lille krølle kan man lære sin hund - også begynderhund - selv at opsøge sporet og hunden lærer grundighed lige fra starten af sporet, hvor en del hunde som går for mange ligeud spor har lært sig, at de bare kan fedte lige ud et stykke før de behøver bruge næsen og dermed mister de grundighed.

 

:shock::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik vi prøvet det! Og egentlig var det både svært og nemt...det var nemt at lægge, og faktisk havde Sinus ikke de store kvaler med at gå det - men det havde jeg :stupid: Så jeg endte med at ødelægge den midterste cirkel (jeg havde lagt 3).

Det var nemt at lægge med den lange line og tydelige markeringer på den - men er det meningen man også skal gå med den når hunden går sporet? For hvis det er tilfældet søger jeg input til hvordan i gør det. Og er det ikke meningen - hvordan sikrer i så at hunden virkelig går i sporet?

Normalt bruger jeg markeringskalk hvis det kan være svært at finde mit spor, tænker det også er en ide til cirkelspor?

eller har jeg bare rodet gevaldigt rundt i det...... :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal kun lægge ét spor (én cirkel)! Hvordan har du fået ideen til at forstyrre dine egne spor? Du er nødt til at sætte dig selv og hunden op til succes. Så én cirkel der er lagt med hjælp fra en line og en stok i midten, så du har linen at støtte dig til når i farer vild på sporet. Og ja, du skal selvfølgelig gå med:-) Med cirkelspor er det, som tidligere skrevet, pisse vigtigt at DU ved hvor sporet er. Så prøv igen - uden at komplicere det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik vi prøvet det! Og egentlig var det både svært og nemt...det var nemt at lægge, og faktisk havde Sinus ikke de store kvaler med at gå det - men det havde jeg :stupid: Så jeg endte med at ødelægge den midterste cirkel (jeg havde lagt 3).

Det var nemt at lægge med den lange line og tydelige markeringer på den - men er det meningen man også skal gå med den når hunden går sporet? For hvis det er tilfældet søger jeg input til hvordan i gør det. Og er det ikke meningen - hvordan sikrer i så at hunden virkelig går i sporet?

Normalt bruger jeg markeringskalk hvis det kan være svært at finde mit spor, tænker det også er en ide til cirkelspor?

eller har jeg bare rodet gevaldigt rundt i det...... :confused:

 

Jeg holdt snoren (tyndt sejlgarn)den i hånden og holdt hånden ud for et tænkt bæltespænde, men du kan også sætte snoren i en bæltestrop med en karabinhage, så ved du, at når snoren er strakt går du lige i sporet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik vi prøvet det! Og egentlig var det både svært og nemt...det var nemt at lægge, og faktisk havde Sinus ikke de store kvaler med at gå det - men det havde jeg :stupid: Så jeg endte med at ødelægge den midterste cirkel (jeg havde lagt 3).

Det var nemt at lægge med den lange line og tydelige markeringer på den - men er det meningen man også skal gå med den når hunden går sporet? For hvis det er tilfældet søger jeg input til hvordan i gør det. Og er det ikke meningen - hvordan sikrer i så at hunden virkelig går i sporet?

Normalt bruger jeg markeringskalk hvis det kan være svært at finde mit spor, tænker det også er en ide til cirkelspor?

eller har jeg bare rodet gevaldigt rundt i det...... :confused:

 

Jeg mener linen - er helt klar på at jeg skal gå med hunden når den går sporet :-D

 

Grunden til at jeg lagde flere cirkler var, at jeg blev introduceret til begrebet på et sporkursus, og her sagde man at man lavede flere cirkler. Man starter inde og går første cirkel, knækker ud (2 tætte knæk) og går næste cirkel den modsatte vej, igen 2 tætte knæk, og sidste cirkel igen i modsat retning. Egentlig simpelt nok, bortset fra jeg kludrede med den lange line og derved forstyrrede min hund.

 

Men jeg må prøve igen, og så med kun en cirkel...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal kun lægge ét spor (én cirkel)! Hvordan har du fået ideen til at forstyrre dine egne spor? Du er nødt til at sætte dig selv og hunden op til succes. Så én cirkel der er lagt med hjælp fra en line og en stok i midten, så du har linen at støtte dig til når i farer vild på sporet. Og ja, du skal selvfølgelig gå med:-) Med cirkelspor er det, som tidligere skrevet, pisse vigtigt at DU ved hvor sporet er. Så prøv igen - uden at komplicere det.

 

Det gør vi, vær sikker på det! Og ja, jeg må forsøge igen uden for meget rod - tak for respons!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener linen - er helt klar på at jeg skal gå med hunden når den går sporet :-D

 

Grunden til at jeg lagde flere cirkler var, at jeg blev introduceret til begrebet på et sporkursus, og her sagde man at man lavede flere cirkler. Man starter inde og går første cirkel, knækker ud (2 tætte knæk) og går næste cirkel den modsatte vej, igen 2 tætte knæk, og sidste cirkel igen i modsat retning. Egentlig simpelt nok, bortset fra jeg kludrede med den lange line og derved forstyrrede min hund.

 

Men jeg må prøve igen, og så med kun en cirkel...:blink:

 

Jeg forstår slet ikke hvorfor man vil lægge et spor som hverken hund eller fører kan følge. Sporlægger skal ALTID vide hvor sporet er, så hunden kan hjælpes tilbage og få succes. Jo mere urutineret hunden er, des nemmere skal sporet være. Og så synes jeg det er super ærgerligt at i ikke har fået en bedre intro på det kursus:( Cirkelspor er såååå fede, men hvis man bare roder rundt og bliver forvirret, hjælper det jo hverken hund eller fører.

 

Pøj pøj næste gang! Prøv evt. at lægge det i halvfugtigt og halvhøjt græs, så du kan se hvor sporet ligger:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår slet ikke hvorfor man vil lægge et spor som hverken hund eller fører kan følge. Sporlægger skal ALTID vide hvor sporet er, så hunden kan hjælpes tilbage og få succes. Jo mere urutineret hunden er, des nemmere skal sporet være. Og så synes jeg det er super ærgerligt at i ikke har fået en bedre intro på det kursus:( Cirkelspor er såååå fede, men hvis man bare roder rundt og bliver forvirret, hjælper det jo hverken hund eller fører.

 

Pøj pøj næste gang! Prøv evt. at lægge det i halvfugtigt og halvhøjt græs, så du kan se hvor sporet ligger:-)

pas nu på, kan du se sporet så kan hunden også, det dur ikke hvis man har en hund der gerne vil bruge øjnene;) pas også på med afmærkninger med pinde, maling m m det kan også blive noget hunden følger med øjnene ;(

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der vel heller ingen grund til at være "hysterisk". Det bør da også være ret tydeligt at se om hunden går på synet eller færten. Det eneste min ser på sporet er hendes startmarkering. Ikke engang pinde til markering af knæk gider hun se på, for hun bemærker dem ikke, da de jo, som jeg er sikker på Anne også sikre sig(hvis hun bruger sådan noget), er placeret, så hunden ikke kan tage fært af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår slet ikke hvorfor man vil lægge et spor som hverken hund eller fører kan følge. Sporlægger skal ALTID vide hvor sporet er, så hunden kan hjælpes tilbage og få succes. Jo mere urutineret hunden er, des nemmere skal sporet være. Og så synes jeg det er super ærgerligt at i ikke har fået en bedre intro på det kursus:( Cirkelspor er såååå fede, men hvis man bare roder rundt og bliver forvirret, hjælper det jo hverken hund eller fører.

 

Pøj pøj næste gang! Prøv evt. at lægge det i halvfugtigt og halvhøjt græs, så du kan se hvor sporet ligger:-)

 

Intensionen var nu heller ikke at lægge et spor, som vi vidste vi ikke kunne finde! Det lød umiddelbart tilgængeligt - vi er jo ikke totalt urutinerede i at gå spor, og som jeg skrev tidligere havde Sinus ikke de store problemer, før jeg begyndte at rode rundt. Men du har ret, jeg SKAL vide hvor sporet er, og der glippede det, desværre :stupid:

cirkelspor.jpg Her er skitsen over mit spor, og afstandene mellem cirklerne var stor - men det var det med at gå sporet med den lange line i den ene hånd og sporlinen i den anden, der gav problemerne. Her vil jeg bruge Ninjamors idé med en karabinhage næste gang, og så starte op med kun én cirkel :-D

 

Mht. markeringer på sporet er jeg meget opmærksom på ikke at sætte dem så hunden "læser" dem. De sættes f.eks. aldrig samme sted i forhold til knæk - i øvrigt virker det ikke som om han overhovedet tager notits af om der står en pind undervejs. Går jeg skovspor bruger jeg klemmer som sættes oppe i træerne, og går jeg på græs bruger jeg tit markeringskalk - men ikke lange streger bare et drys her og der.

 

Som Anne skriver så er det vigtigt man ved hvor sporet ligger - det kunne være sjovt at høre hvordan I andre gør?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en fin skitse - til den super rutinerede hund og fører:-) Jeg tror ikke at jeg turde kaste mig ud i sådan en. Vi er langt fra super rutinerede, på trods af at vi har gået spor i 3 år.

 

Jeg bruger som udgangspunkt ikke andet end startmarkeringer på spor. Hvis jeg fx går i stubmarker, har jeg dog brug for lidt ekstra. Så der sætter jeg grillpinde (de små træpinde). Dem sætter jeg altid på samme måde på et spor, fx 10 skridt før et knæk. Jeg sætter dem så langt til siden som jeg kan, uden selv at gå af sporet. Og min hund har aldrig slået på sådan en. Hvis vi går i skoven, sætter jeg krydser på træerne med kridt:-)

 

Ellers bruger jeg det at jeg tæller skridt, typisk at der er et knæk x antal skridt efter en genstand (det kan jeg bruge fordi hun nu er ret skarp til genstande, og altid finder dem). Ellers bruger jeg det naturen byder på - et muldvarpeskud, en sjov blomst, en ujævnhed i underlaget.

 

Vi kommer egentlig sjældent i problemer på sporene, og falder vi af, startes hun op der hvor hun røg af. Vi går en del fremmedspor, og det bedste de har lært mig, er at læse min hund. Nogle gange lægger sporlæggeren nogle virkelig fjollede spor til os med flade knæk, spidser og buer (i stedet for 90 graders knæk), og jeg har ikke jordisk chance for at gætte hvor sporet er. Sjovt nok er det som regel der hun går bedst:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger kun startsmarkeringer, ellers bruges ting i naturen, et stykke høj ukrudt, en blomst, en sten og lign. jeg har set rigtig mange hunde der tager pejling af pinde, markerings spray m.m ;) det er ofte de hunde der går over knæk når der ikke er markeringer;)

 

Jeg foretrækker også at pejle ud fra ting der alligevel findes i naturen - men, der er bare steder hvor det er svært. Enten fordi der ikke rigtig er nogle pejlemærker, eller fordi der er mange, der så ligner hinanden for meget.

Ved ind imellem at sætte pinde tror jeg at han er vænnet til at de findes altså bare. Jeg sætter dem forskelligt fra gang til gang, f.eks. til højre for og 5 skridt før et knæk - og næste gang (altså næste spor ikke næste knæk) kan den stå til venstre for og 10 skridt før knækket. Det virker ikke som om at han "læser" noget ud af dem, og har generelt ikke problemer med knæk...det samme gælder markeringskalken, jeg tror ikke han ser set.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved alm. spor (lige stykker og knæk) har jeg en port f.eks. to pinde eller naturlige markeringer.

 

Ca. 10 m før denne port starter mit spor, så jeg altså har gået 10m før jeg rammer porten og min hund sættes på sporet vinkelret. I oplæring beder jeg hvalpen/hunden sitte eller lægge sig vinkelret, hvor jeg starter sporet og da jeg typisk bruger godbidder vil hunden selv begynde at søge efter disse og derved finde sporet. På den måde er man 100% sikker på at hunden har sporet og den lærer at koncentrere sig fra starten.

 

Helst går jeg efter naturlige markeringer og er ret erfaren i dette, f.eks. lagde jeg B spor til en regional konkurrence med kun startmarkeringer og det fungerede 100%.

 

Det er min erfaring at den motiverede sporhund er hamrende ligeglad med markeringer og færten på disse er jo heller ikke den samme som sporfærten, men det er hurtigere at lægge og gå sporet uden at skulle stille op til det først og rydde op bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

YES! Vi gjorde det - og denne gang uden at rode rundt :banan:

Cirkelspor.jpg

Her er skitsen. Radius til første cirkel var ca. 5 meter og radius til 2. cirkel var yderligere 5 meter, der var kun en genstand til slut. Til gengæld var det jo temmelig kort målt i meter (knap 100).

Sinus gik det fint - faldt lidt af i starten, men fandt hurtigt tilbage igen uden hjælp. Årsag: at han gik for hurtigt - og da jeg holdt ham nede i tempo gik han resten så fint. :-D

 

Nu gælder det bare om at prøve det nogle flere gange, og udfordre lidt på længden og genstande hen ad vejen.

 

Tak til alle for tilrettevisninger og gode input :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...