Hop til indhold

Førerhund?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Havde en bekendt på besøg den anden dag. Efter at have observeret mine hunde i et stykke tid siger han: man kan godt se, at det er den rød/hvide (Johna) der er førerhund....

 

jeg er ikke enig. Men jeg kan godt se hvad han baserer det på. Karla gider ikke konflikter. Hvis Johna vil have en ting hun har, så er det ofte hun bare lader hende få den. Ligegyldigt om det er legetøj, sovepladser eller tyggeting.

Hvis hun ikke vil af med den, så vender hun ryggen til og ignorerer Johna hys-anfald.

 

Hvis Johna har noget og Karla kommer for tæt på, så knurrer Johna og Karla bøjer af.

 

Når Karla bliver opkørt, som hvis hun fx finder ud af, at vi skal træne eller når jeg kommer hjem fra arbejde, så stresser Johna op og afreagerer ved at bide i Karla og lave skinangreb på hende. Karla ignorerer dette, lader simpelthen som om det ikke sker.

 

Så set udefra i dagligdagen, så ser det ikke ud som om, at Karla styrer nogetsomhelst. Men hvis der sker noget uventet, som fx da jeg er til heldagsmøde i kbh og en træningskammerat dukker op midt på dagen og tager mine hunde ud at gå. Så ændrer alt sig.

 

Så er Johna pludselig from som et lam, står bag karla og afventer Karlas reaktion, Karlas ok til at gå frem. Karlas ok til at gø, flygte eller hvad der nu skal ske.

 

Så i mine øjne er Karla førerhunden, ikke så meget fordi hun tager rollen, men fordi Johna giver hende den, i de "vigtige" situationer....

 

hvad tænker I? Og hvordan ser I det hos jer?

 

edit. Karla er 6 og neutraliseret. Johna er 3 og intakt. Begge tæver. Blot til info.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm jeg læste for nuligt en ny undersøgelse hvor de have fundet ud af at man kunne finde lederen i en hundegruppe der kender hinandenved at se på hvilken hund de andre fulgte efter og holdt øje med. Ikke med hvem der vinder en ressource situation.

 

Og det passer godt med mine observationer.

 

Alle mine pigers hundevenner følger og holder øje med sheila. Hun er ældst og har derigennem en naturlig autoritet, som hun dog yderst sjældent bruger.

 

Mine opfører sig jo ellers som karla og johna at det virker som om mysla bestemmer. Men hvis sheila virkelig vil have noget, for eksempel den bedste plads i sengen, ja så tager hun den bare.

 

Hun tør ikke udfordre mysla omkring mad og legetøj, men et par at deres hanhunde venner kan hun sagtens tage ting fra helt uden at knurre. Hun kigger bare på dem og de overlader alt til dronningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ofte hunde der har det godt sammen lader den ældste styre i pressede situationer.

Herhjemme er Futte føreren. Lily er ofte frembrusende osv. men både Lily og Arne kigger på Futtes reaktion hvis de er usikre.

 

Da mine forældre overtog min brors lab/broholmer, var han fysisk deres lab/schæfer overlegen. Hun var gammel og svag og nok også syg (uden at de vidste det). Hun var "bestemmeren" mens han var "beskytteren" - Så hvem af dem var føreren? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...