Hop til indhold

Træk/løb/mushing tråden


Nikolaj
 Share

Recommended Posts

Jeg tænkte vi skulle have en tråd til os der træner træk med vores hunde. Så kan vi dele historier, erfaringer og spørgsmål slædehundefolk i mellem.

 

Selv har jeg været i gang med løbstræningen af huan (samojedhund på 11 mdr.) i små 2 måneder. På sigt vil vi gerne konkurrere lidt indenfor Dansk Trækhundeklub, men det næste lange stykke tid står den bare på hyggemushing - han skal jo i træning :)

 

Huan har været i løbesele foran rulleskøjter, mountainbike, og løbesko. Vi har været ude og se træning med en husky-kennel, og snakket med flere folk, der er engagerede indenfor sporten - det er en niche herhjemme, så folk er utroligt hjælpsomme når man viser interesse!

 

Nu er jeg meget grøn i løbstræningen, så har ikke gjort så mange erfaringer endnu. Men her er hvad jeg har lært so far :mrgreen:

 

- Blandt slædehundefolk betragtes det som en sejlivet myte at hunde ikke må trække eller løbe før 1-års alderen. Det skal blot være på hundens præmisser.

 

- Det fungerer ikke så godt at træne løb på en velkendt rute, fx ens daglige gåtur. Huan er alt for ufokuseret fordi det vante lige skal undersøges undervejs.

 

- Nogle slædehunde har bare instinktivt trangen til at trække. Det er fascinerende at se, hvor fokuserede de er, og det tog ikke lang tid for Huan at finde ud af hvad han skulle. Omvendt skal der kun et par generationer til før dette instinkt kan avles ud, hvilket kan være et problem, fx. i show-linjer.

 

- Selvom Huan er begyndt at trække lidt mere på gåtur, efter vi er begyndt på løbstræningen, kan han godt skelne mellem hvornår han skal tonse igennem, og hvornår han skal gå pænt. Så vidt jeg har hørt er det sådan med de fleste hunde.

 

- Selv en lille smule løb kan øge appetitten meget. Ikke dårligt til småtspisende hunde (:

 

Det var vist det fra mig. Er der nogle af jer, der trækker med jeres hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen anelse hvad det der ". Såb" laver i overskriften :shock: Der skulle have stået "Træk/løb/mushing tråden" - måske en admin kan være behjælpelig (:

 

Til nørderne er her desuden en artikel, der omhandler forskningen i slædehundenes vanvittige fysiologi, med henblik på applikation hos mennesker. Det er helt tåbeligt så godt de er skruet sammen til langvarigt arbejde.

 

http://www.outsideonline.com/fitness/endurance-training/It-s-the-Dog-in-You.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er desværre skadet lige nu, men har løbet canicross med mine 3 hunde. Den bedste af dem er min spaniel/border collie blanding, som har en helt fantastisk vilje og indstilling til arbejdet. Her under et meget mudret løb i februar. Schæferen ved siden af mig er også min, en fra min løbeklub har lånt hende til konkurrencer flere gange da hendes egen hund er meget nervøs og ikke ville kunne klare sådan et miljø.

 

Vil rigtig gerne se billeder af din hund i action! Hvilken sele bruger du til løb og hvilken til træk? Dexter løber nu i samme sele som Sally (schæfer) har på her, den han har på på biledet fik han strukket helt ud af form med sine fremragnende trækkeevner :mrgreen:

 

ann 40 full postjpg (1).jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi var ude og se huskyerne træne havde de faktisk også en grå schæfer med i spandet. Jeg har faktisk ikke nogle billeder af ham hvor han løber, men en lille video hvor han løber foran mountainbike om aftenen. Vi skal på tømmermændstur i Fosdalen i morgen, så jeg kan lige tage lidt billeder der :)

 

Vi bruger X-back og løbeline, begge fra Hike. Indtil han er kommet i bedre træning bruger vi også løbelinen til træk

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jo drømmeferien! Og så er Mols bjerge også et genialt sted at hunde den.

Laver du selv træk? Med schæferen altså, corgien er nok udelukket :mrgreen:

 

Nej, ikke andet træk end det de laver i 8 meter flexline hver dag:blink:

 

Min veninde har samojede og får en eurasier om et par uger, så hun skal inspireres til EM:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, ikke andet træk end det de laver i 8 meter flexline hver dag:blink:

 

Min veninde har samojede og får en eurasier om et par uger, så hun skal inspireres til EM:-)

 

Det er jo også rigeligt til at have et cykelspand :mrgreen: Men super god idé! Jeg kan varmt anbefale at hun snakker med nogen indenfor sporten. De er generelt virkelig hjælpsomme, og man kan lære meget om træningen på kort tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha havde da en fin tråd om hendes slødehundeferie i nordsverige, som sikkert kunne være interessant. Jeg prøver lige at se om jeg kan finde linket.

 

Video fra 2013 http://www.hunde-forum.dk/vis-os-din-perle/36044-heya-sverige.html

 

Beretning fra turen i 2012 http://www.hunde-forum.dk/spidshunde/30613-en-slaedehunds-meget-lange-beretning.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du så noget om, om der er nogen der snart starter noget canicross op hjemme i DK?

 

Nu skal jeg lige være sikker - men canicross er udelukkende løb (på to menneskeben) med hunden ikke? Umiddelbart kan jeg ikke finde noget. Du kan prøve at henvende dig til Dansk Trækhundeklub og høre om de har planlagt noget (:

 

Buddha havde da en fin tråd om hendes slødehundeferie i nordsverige, som sikkert kunne være interessant. Jeg prøver lige at se om jeg kan finde linket.

 

Video fra 2013 http://www.hunde-forum.dk/vis-os-din-perle/36044-heya-sverige.html

 

Beretning fra turen i 2012 http://www.hunde-forum.dk/spidshunde/30613-en-slaedehunds-meget-lange-beretning.html

 

Fed, fed, fed beretning! Det må jo være en fantastisk tur. Og sjovt som dommerne vægter så forskelligt fra DK til Sverige. En svensk "excellent" hund, kan jo få "good" i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal jeg lige være sikker - men canicross er udelukkende løb (på to menneskeben) med hunden ikke? Umiddelbart kan jeg ikke finde noget. Du kan prøve at henvende dig til Dansk Trækhundeklub og høre om de har planlagt noget (:

 

Jeg bor selv udenlands, så det var egentlig bare nysgerrighed. Herovre har det rigtig taget ved i popularitet, og der skyder nye canicross klubber op overalt. Der er også en del bikejor og scooter grupper, men de er færre, da det kræver tilladelser af forskellig art at den dyrke den slags i statsskovene.

 

og så er der klubberne kun med huskyer (oftest) og lidt andre spidser, men de bruger vist oftest at køre med rigg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor selv udenlands, så det var egentlig bare nysgerrighed. Herovre har det rigtig taget ved i popularitet, og der skyder nye canicross klubber op overalt. Der er også en del bikejor og scooter grupper, men de er færre, da det kræver tilladelser af forskellig art at den dyrke den slags i statsskovene.

 

og så er der klubberne kun med huskyer (oftest) og lidt andre spidser, men de bruger vist oftest at køre med rigg?

 

Rigg? You lost me :lol: Der bliver selvfølgelig både brugt huskyer til velo, kickbike mm., men tror klart at husky er den spidshund som bruges mest til træk af vogn og slæde i et spand.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Så er der "Monsen og hundene" på NRK1!

 

Alle sæsoner kan desuden også ses online: http://tv.nrk.no/serie/monsen-og-hundene

- Det er en fantastisk dokumentarserie om at overkomme forhindringer, og den viser hvor altafgørende et tæt forhold mellem musher og hunde er, for at køre slædeløb.

 

 

Vi skal forresten ud at mushe med lidt andre slædehunde på søndag, skal prøve at få taget lidt billeder :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Nu glemte vi jo helt at tage billeder, men er til gengæld et af Huans julegave, der tages i brug. Dækket vejer 8 kg, så kæresten måtte hjælpe lidt til op ad bakke. Men han var rasende god! Han bliver en god trækhund (:

 

20141225_151739.jpg

 

I må lige vende computeren på højkant :mrgreen: Skal nok huske lidt billeder når vi skal mushe på lørdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...