Hop til indhold

pottepleje i vintervejr


Anettesb
 Share

Recommended Posts

Hvad gør I?

 

 

da jeg havde hund sidst boede vi så det kun var sne og kulde og det klarede vores old English fint, fik max tørret potter.

men vi var jo heldige at kunne gå lige i skoven

 

her skal jeg forbi steder hvor de kan (og allerede har været) meget gavmilde med saltet.

Jackie er en klog pige hun går ud til siden hvor der ikke er salt... eller er mindre. Men det ændre jo ikke på at vi skal forbi det.

efter knap 3 måneder må jeg nu gerne tørre potter når vi kommer hjem... uden de helt store protester. Men hvor blev jeg upopulær over at prøve potevoks i dag. :???: en tredje hånd havde været godt - så kunne den havde kløet/givet godbider :hmm:

at vaske pote efter tur vil nok ikke blive nemt... Jackie er stadig ikke gode venner med rindende vand eller badeværelset (vi nærmer os)

 

så.. ja

hvad gør I?

ide til at træne hende til at lade mig creme poten ind?

og hvor meget voks går der på en corgi pote?

andet jeg kan gøre for at hjælpe hende, forebygge evt problemer?

 

vil genre undgå at bruge sko...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde får olie hver dag året rundt. Jeg bruger torske tran. Det smører hele systemet og mine beagler har altid hele trædepuder uden revner. I efterår og vinter perioden får de smurt poterne i almindelig Helosan (den blå)

 

Når de har gået tur bruger jeg en fugtig klud som jeg ligger parat til når vi kommer hjem - så får de lige tørret tæer i den - mine er nemlig heller ikke vilde med at få dyppet poter i rindende vand - men den fugtige klud accepterer de fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

ok.. bor ikke rigtig i by... bare lidt by.. landsby... bliver det nødvendigt må vi jo prøve sko

 

Jackie får også olie dagligt (dog har vi måtte droppe det lidt her under løbetiden da hun fik tendens til blødmave mens den har stået på)

 

kluden er en genial ide... den vil hun måske acceptere... det jo bare som håndklædet.

 

kikker lidt på helosan

 

tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor også i en lille landsby, og selvom de strøer salt, er det jo ingenting sammenlignet med byerne. Så jeg gør faktisk ikke rigtig noget - jeg skifter fortorv når jeg kan se der er smidt salt, og på mange af vores veje hverken ryddes eller saltes der - så der går jeg bare på vejen, hvis jeg kan se fortorve med salt på. Og på alle lyse tidspunkter går vi så i skoven. :-)

 

Men selv når vi går på fortorvene, så gør jeg ingenting - udover at undgå at gå lige der hvor der er salt, i det omfang jeg kan. Jeg tørre og evt lige vasker poterne når jeg kommer hjem, og så er det dét. Potevoks er forsøgt, tøserne er ikke fan - og eftersom vi aldrig har haft problemer med poteskader pga. salt, så gider jeg ikke give dem sko på - for det vil helt sikkert heller ikke være en succes! :lol:

 

I de 10 år jeg har været hundeejer har jeg gjort som beskrevet, og jeg har aldrig oplevet hunde med skadet poter pga. salt. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke får masseret sine poter daglig med kopatsalve, 25 kr for en stor tube i Netto. Det har vi gjort hele sommeren, så hendes poter er rigtig fine lige nu, trods alder, allergi og gigt i tæerne.

Jeg håber, at det er nok vinteren over.

 

Når vi kommer hjem med snavsede poter, så dypper vi poterne i en lille plastic-skål (der har været is i engang) og tørrer dem godt.

Hun har hurtigt fundet ud af, at det kolde vand lindrer, hvis der er noget, der generer.

Så hun er meget samarbejdsvillig og løfter en pote af gangen.

 

ER der sprækker eller rødmen mellem tæerne, så sprøjter jeg bagefter klorhexidin sårrens 0,2% ind mellem tæerne.

Hun finder sig helt roligt i det hele, for hun kan mærke med det samme at det hjælper.

 

Hvis hunden ikke rigtig har prøvet sådan noget før, så må man starte med bare at dyppe den værste pote i koldt vand og tørre grundigt. Måske to poter næste gang. Det er nemt at lære, fordi det lindrer lige med det samme.

Hvis badeværelset er er ubehageligt sted, så kan man gøre i køkkenet. Der skal bare være en vandhane, så man kan skifte vand for hver pote. Og en stol,så man kan sidde afslappet og gøre det. Det skal ikke være en kamp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor også i en lille landsby, og selvom de strøer salt, er det jo ingenting sammenlignet med byerne. Så jeg gør faktisk ikke rigtig noget - jeg skifter fortorv når jeg kan se der er smidt salt, og på mange af vores veje hverken ryddes eller saltes der - så der går jeg bare på vejen, hvis jeg kan se fortorve med salt på. Og på alle lyse tidspunkter går vi så i skoven. :-)

 

Men selv når vi går på fortorvene, så gør jeg ingenting - udover at undgå at gå lige der hvor der er salt, i det omfang jeg kan. Jeg tørre og evt lige vasker poterne når jeg kommer hjem, og så er det dét. Potevoks er forsøgt, tøserne er ikke fan - og eftersom vi aldrig har haft problemer med poteskader pga. salt, så gider jeg ikke give dem sko på - for det vil helt sikkert heller ikke være en succes! :lol:

 

I de 10 år jeg har været hundeejer har jeg gjort som beskrevet, og jeg har aldrig oplevet hunde med skadet poter pga. salt. :5up:

 

så lille en by er det heler ikke... vi har tros alt skolen, statioen, brugsen, plejehjem + noget kommune..... men de fleste fortove er private

 

men ja hvis vi træner og bare får lidt på, samt så holder os fra de værste steder.... så går det nok

 

tak

 

 

måske vil et bivoks baseret voks være mere populært..... tøsen er ihvertfald vil med duften fra slyngerumet hos mine forældre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke får masseret sine poter daglig med kopatsalve, 25 kr for en stor tube i Netto. Det har vi gjort hele sommeren, så hendes poter er rigtig fine lige nu, trods alder, allergi og gigt i tæerne.

Jeg håber, at det er nok vinteren over.

 

Når vi kommer hjem med snavsede poter, så dypper vi poterne i en lille plastic-skål (der har været is i engang) og tørrer dem godt.

Hun har hurtigt fundet ud af, at det kolde vand lindrer, hvis der er noget, der generer.

Så hun er meget samarbejdsvillig og løfter en pote af gangen.

 

ER der sprækker eller rødmen mellem tæerne, så sprøjter jeg bagefter klorhexidin sårrens 0,2% ind mellem tæerne.

Hun finder sig helt roligt i det hele, for hun kan mærke med det samme at det hjælper.

 

Hvis hunden ikke rigtig har prøvet sådan noget før, så må man starte med bare at dyppe den værste pote i koldt vand og tørre grundigt. Måske to poter næste gang. Det er nemt at lære, fordi det lindrer lige med det samme.

Hvis badeværelset er er ubehageligt sted, så kan man gøre i køkkenet. Der skal bare være en vandhane, så man kan skifte vand for hver pote. Og en stol,så man kan sidde afslappet og gøre det. Det skal ikke være en kamp.

 

ja vi må vel lege list med pote hold og massage uden creme...

 

gangen har godt nok ikke vandhane men... badeværelset er lige ved siden af.

 

vi øver videre

 

tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...