Hop til indhold

Hvad er optimalt som gnave snack?


PBC
 Share

Recommended Posts

Det synes jeg nu giver god mening, at folk ikke vil have. Hvis jeg havde en hund der var vant til kun at få tørfoder og slet ikke råt, så ville jeg heller ikke lade en pension give den rå ben - af hensyn til hvordan maven evt kan reagere på noget ukendt. I det hele taget ville jeg slet ikke have en pension til at give min hund diverse længerevarende tyggeting, da det i mine øjne vil kræve konstant overvågning af hunden. Det ved jeg selvfølgelig heller ikke om du gør :-) men ellers ville jeg ikke have det, af frygt for at hunden ville få noget til at sidde fast i halsen. :???:

;) tja, så er det godt de ikke skal i pension her;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

;) tja, så er det godt de ikke skal i pension her;)

De skal slet ikke i pension nogle steder.

Men er du ikke ræd for at hundene kan få slugt tyggetingene så de sidder fast, og du så ikke er der til at hjælpe?

 

Det oplevede jeg nemlig med min gamle hund Kency, som mistede så meget luft at hun faldt om, og siden da har længerevarende tyggeting kun været under opsyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg nu giver god mening, at folk ikke vil have. Hvis jeg havde en hund der var vant til kun at få tørfoder og slet ikke råt, så ville jeg heller ikke lade en pension give den rå ben - af hensyn til hvordan maven evt kan reagere på noget ukendt. I det hele taget ville jeg slet ikke have en pension til at give min hund diverse længerevarende tyggeting, da det i mine øjne vil kræve konstant overvågning af hunden. Det ved jeg selvfølgelig heller ikke om du gør :-) men ellers ville jeg ikke have det, af frygt for at hunden ville få noget til at sidde fast i halsen. :???:

 

jeg vil også klart foretrække at min hund kun får hvad jeg har givet med, inklusive guf og gnave ting.... både for at få hvad hun er vant til, men også for at få den mængde hun er vant til... på vante tidsrum.

 

og forventer da et opsyn når en hun er i pension... specielt mens de har ting man selv kun ville lade dem lege med under opsyn

Link til indlæg
Del på andre sites

De skal slet ikke i pension nogle steder.

Men er du ikke ræd for at hundene kan få slugt tyggetingene så de sidder fast, og du så ikke er der til at hjælpe?

 

Det oplevede jeg nemlig med min gamle hund Kency, som mistede så meget luft at hun faldt om, og siden da har længerevarende tyggeting kun været under opsyn.

Helt ærlig nej;) jeg giver aldrig knuderne og sørger for at tyggesnags er så store at de ikke umiddelbart kan sluges, jeg tænker lidt at risikoen for at hundene skal kvæles i tyggting ikke er størrer end risikoen for at hunden får et hjerteanfald eller blive kvalt i et stykke tæppe;) jeg fjerner heller ikke tæpper om natten;)

lige som mennesker skal hunde jo også leve livet ikke bare overleve;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine får tyggeruller og politistave og de elsker det men aldrig når de er alene, kun når vi er hjemme og kan følge med i om de får noget galt i halsen, bruger tit tyggeruller i haven om sommeren så har jeg ro til havearbejdet, men altid under opsyn, jeg er nok hysterisk lige ved det men er så bange for de får noget galt i halsen.

 

Her får de ikke rå ben, De elsker det, men Walther kan slet ikke tåle det, vi har prøvet et par gange men han får simpelthen sådan diarre med blod i, Tarmbetændelse, så vi skal til dyrlægen, så det er no go her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærlig nej;) jeg giver aldrig knuderne og sørger for at tyggesnags er så store at de ikke umiddelbart kan sluges, jeg tænker lidt at risikoen for at hundene skal kvæles i tyggting ikke er størrer end risikoen for at hunden får et hjerteanfald eller blive kvalt i et stykke tæppe;) jeg fjerner heller ikke tæpper om natten;)

lige som mennesker skal hunde jo også leve livet ikke bare overleve;)

Dengang jeg råfodrede Kency & Sitto og de fik store kødfulde ben i haven, troede jeg også det var så stort at der ingen kvælningsrisiko var. Alligevel lykkedes det Kency at få brækket ét eller andet stykke af og det satte sig i halsen på hende - jeg kiggede ud af vinduet ved et tilfælde, og kunne se hun skiftevis sad op og lagde ned - og inden jeg nåede at reagere, faldt hun om på græsset. Jeg løb ud på græsset til hende og hun kunne slet ikke få luft og var ikke ordentlig ved bevidsthed - jeg måtte gøre mit bedste forsøg i at lave en heimlich på en hund, ryste hende med hovedet ned af og til sidst stikke fingrene i halsen på hende for at få det op! Så får man respekt. Og siden da har alle tyggeting og ben altid være under skarp opsyn!

 

Og jeg tror alligevel kvælningsrisikoen er større ved ben end ved et tæppe, vores hunde spiser i hvert fald ikke tæpper.... - eller for at en ung og sund og rask hund får et hjertestop. Det sker ja, jeg tror oftere at hunde får noget galt i halsen. Og i mange tilfælde kan de selv få det fri igen - men indimellem kan de ikke, og så ender det fatalt. :(

 

Jeg giver dig helt ret i at hunde skal leve livet fremfor bare at overleve, men jeg mener også at hunden lever livet fuldt ud ved at man lige holder lidt øje når den spiser tyggeting. Det tror jeg simpelthen ikke på gør oplevelsen dårligere for hunden ;-)

 

Men hvad du gør i din pension er jo op til dig - det var blot en lille bemærkning. For jeg havde ikke selv skænket det den store tanke dengang med Kency - men dét skal jeg love dig for at jeg gør nu!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid brugt at give hundene tyggeting når de skal være alene, som beskæftigelse. Der er risiko ved alting, men det må man vist bare acceptere

 

 

Det gør jeg også, men helst kun noget jeg har set hvordan de håndterer og af den vej bedømt risikoen

 

Sheila har aldrig haft tendens til at sluge tygge ben eller få dem halv i halsen, men i år har jeg opdaget hende to gange være ved at kløjes i et. Så nu er det helt sikkert slut med den slags til damen når hun er alene.

 

De får fyldte marv ben og tørrede ting der er lette at tygge, da jeg aldrig har oplevet problemer med dem. Men en ivrig passe hund fik engang vredet underkæben ned i en knogle og sad fast. Kunne dog selv lirke ham ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

kunne godt få mig til at sige nej... alt efter typen af godbider, og mængden.

Men Jackies godbider er også med i hendes kost plan.

Helt ok;) jeg ville bare ikke kunne gå forbi en hund i boks og sige, nej du får ikke noget godt, du har ikke noget med;(

hver gang hunde skal i boksen her, så bliver de ellevilde og glade, de kappes nærmest om at komme først;) de får altid noget;) når jeg siger godnat så venter de alle forventningsfulde ved lågerne, de ved det giver nus og noget godt;)

helt ærligt, jeg vil ikke passe en hund der ikke må få lidt ekstra når den har ferie;)

jeg har haft nogle stykker med allergi, de har selv alle deres tyggting med, men er der skal være rigeligt, der bruges mange i løbet af en dag;)

jeg bruger forøvrigt kun rene varer fx tørret kød m.m har en fin aftale med essential, særligt deres kalkunstænger er i høj kurs;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør jeg også, men helst kun noget jeg har set hvordan de håndterer og af den vej bedømt risikoen

 

Sheila har aldrig haft tendens til at sluge tygge ben eller få dem halv i halsen, men i år har jeg opdaget hende to gange være ved at kløjes i et. Så nu er det helt sikkert slut med den slags til damen når hun er alene.

 

De får fyldte marv ben og tørrede ting der er lette at tygge, da jeg aldrig har oplevet problemer med dem. Men en ivrig passe hund fik engang vredet underkæben ned i en knogle og sad fast. Kunne dog selv lirke ham ud.

 

Helt ok;) jeg ville bare ikke kunne gå forbi en hund i boks og sige, nej du får ikke noget godt, du har ikke noget med;(

hver gang hunde skal i boksen her, så bliver de ellevilde og glade, de kappes nærmest om at komme først;) de får altid noget;) når jeg siger godnat så venter de alle forventningsfulde ved lågerne, de ved det giver nus og noget godt;)

helt ærligt, jeg vil ikke passe en hund der ikke må få lidt ekstra når den har ferie;)

jeg har haft nogle stykker med allergi, de har selv alle deres tyggting med, men er der skal være rigeligt, der bruges mange i løbet af en dag;)

jeg bruger forøvrigt kun rene varer fx tørret kød m.m har en fin aftale med essential, særligt deres kalkunstænger er i høj kurs;)

Jeg synes også det er en super idé at hundene får noget hver gang de skal i boksen - så det bliver en god ting :5up: og skulle mine hunde, rent hypotetisk set i pension (det kommer aldrig til at ske, nogle steder! - men hvis nu :lol:) så måtte de gerne få en snack når de skulle i boksen - det skulle bare være noget de kunne spise hurtigt, så de ikke skulle ligge med det alene når du var gået igen :-) Herhjemme har vores også en hel klart forventning om en farvel-godbid når jeg tager på arbejde, og det får de hver dag - det er et lille stykke tørret lammelunge, som de har spist inden jeg får låst døren. På den måde får de en godbid, og har koblet dét at jeg tager på arbejde som noget positivt - og jeg behøver ikke være nervøs for om de skulle få det galt i halsen. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemme hos os er en "mojn" godbid inden vi tager på job og er væk i over 8 timer, nok noget af det mest kedelige - (dårlig hundemor :-)) men de venter længsels fuldt i deres kasser og Zeus savler inden godbidden kommer - og ja det er så simpelt som deres tørkost (dog ikke kun en men måske en 5-10 stykker til hver) :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemme hos os er en "mojn" godbid inden vi tager på job og er væk i over 8 timer, nok noget af det mest kedelige - (dårlig hundemor :-)) men de venter længsels fuldt i deres kasser og Zeus savler inden godbidden kommer - og ja det er så simpelt som deres tørkost (dog ikke kun en men måske en 5-10 stykker til hver) :mrgreen:

ONDE hundemor! :shock:

Send du basserne herhjem så skal de få et stykke tørret lammelunge hver morgen :mums: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ok;) jeg ville bare ikke kunne gå forbi en hund i boks og sige, nej du får ikke noget godt, du har ikke noget med;(

hver gang hunde skal i boksen her, så bliver de ellevilde og glade, de kappes nærmest om at komme først;) de får altid noget;) når jeg siger godnat så venter de alle forventningsfulde ved lågerne, de ved det giver nus og noget godt;)

helt ærligt, jeg vil ikke passe en hund der ikke må få lidt ekstra når den har ferie;)

jeg har haft nogle stykker med allergi, de har selv alle deres tyggting med, men er der skal være rigeligt, der bruges mange i løbet af en dag;)

jeg bruger forøvrigt kun rene varer fx tørret kød m.m har en fin aftale med essential, særligt deres kalkunstænger er i høj kurs;)

 

Jeg synes at det er en helt fantastisk ide! Og var du ikke selv kommet på det, var det nok noget som jeg ville bede om skete. Og jeg ville sætte meget stor pris på at mine hunde fik rå ben, under deres ophold. Både fordi det er hjemligt og trygt for dem, men også fordi de elsker det og der er god beskæftigelse. Men selvfølgelig må det være op til ejeren.

 

Jeg har aldrig oplevet mine egne kløjs i ting, men venindens gør det ret ofte. Så selvfølgelig skal der tages hensyn til den enkelte hund, men fx tørret kallun, skal man da næsten anstrenge sig for at kløjs i:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har indtryk af at hunde som kan tage deres tygge ting hen i et beskyttet hjørne, i et bur eller en kasse og derfor har god tid og sikkerhed spiser eller angriber tyggetingen mere behersket og uden risiko for at kløjs i det. Jeg har aldrig oplevet at nogen af mine hunde har haft et problem med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har indtryk af at hunde som kan tage deres tygge ting hen i et beskyttet hjørne, i et bur eller en kasse og derfor har god tid og sikkerhed spiser eller angriber tyggetingen mere behersket og uden risiko for at kløjs i det. Jeg har aldrig oplevet at nogen af mine hunde har haft et problem med det.

Vores hunde spiser i hver deres lukket bur, uden de kan se hinanden - alligevel har jeg da pillet stykke ben op af halsen på Camy ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

kræet må godt være alene med ben udenfor (jeg synes ærligt talt at ben og fyldte kong sviner for meget herinde) og jeg er ikke specielt bekymret for at hun kløjs i dem (godt beskrivende udtryk :-) )

 

havde jeg oplevet at hun gjorde det ville jeg nok heller ikke give hende dem uden opsyn

 

tørrede ting spiser hun på sin pude men der er vi heller ikke nødvendigvis lige ved siden af

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde spiser i hver deres lukket bur, uden de kan se hinanden - alligevel har jeg da pillet stykke ben op af halsen på Camy ;-)

 

Ingen tvivl om at uheld kan ske. Når man bruger sine hunde på jagter ved man alt om det.

 

Jeg mener ikke man kan eller skal undgå at tage en risiko. Hvor der leves er der en risiko, men man skal naturligvis finde sine grænser. Jeg nægter personligt at drive en såt af med løs hund, hvis der er uoverskueligt og tæt vegetation op til en befærdet vej. Jeg vil kræve at jeg kan se nok til at stoppe hunden, om nødvendigt - så det er der andre der gør - deres risikovurdering er anderledes end min.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ok;) jeg ville bare ikke kunne gå forbi en hund i boks og sige, nej du får ikke noget godt, du har ikke noget med;(

hver gang hunde skal i boksen her, så bliver de ellevilde og glade, de kappes nærmest om at komme først;) de får altid noget;) når jeg siger godnat så venter de alle forventningsfulde ved lågerne, de ved det giver nus og noget godt;)

helt ærligt, jeg vil ikke passe en hund der ikke må få lidt ekstra når den har ferie;)

jeg har haft nogle stykker med allergi, de har selv alle deres tyggting med, men er der skal være rigeligt, der bruges mange i løbet af en dag;)

jeg bruger forøvrigt kun rene varer fx tørret kød m.m har en fin aftale med essential, særligt deres kalkunstænger er i høj kurs;)

 

 

Det er også godt de får det

og lige den type ville jeg være helt med på hun fik

her hjemme er det bare tørfoderet normalt (men det ser også ud til hun hellere vil havde det end mange andre små god bider) halvdelen af hendes tørfoder ration bliver givet som godbider og som beløning... hvilket jeg ville ønske en evt. pension kunne gøre

ville nok næsten pakke en fryse taske størelse med alt de hun lige skulle havde ;-) for skulle det være skulle det være forkælelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemme hos os er en "mojn" godbid inden vi tager på job og er væk i over 8 timer, nok noget af det mest kedelige - (dårlig hundemor :-)) men de venter længsels fuldt i deres kasser og Zeus savler inden godbidden kommer - og ja det er så simpelt som deres tørkost (dog ikke kun en men måske en 5-10 stykker til hver) :mrgreen:

 

 

så jeg da mere ond.... man får ikke altid noget når jeg går.... men går så også sjællent mere end 3 timer.... når jeg skal være væk længe får man en lidt ofter noget.... men det ikke en garenti

men vi kan så hurtigt bruge 1/4 af foderet på at lege en formiddag

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...