Hop til indhold

Hunde i varmen.


Gran Canaria
 Share

Recommended Posts

Hej og god jul.

Som nyt medlem, er det muligt jeg i starten ikke gør tingene lige som andre, men så håber jeg der er en venlig sjæl, der vil rette mig.

Jeg bor på Gran Canaria sammen med min kone Kirsten og vore 2 børn ( voksne nu ) og det har vi gjort siden 1993.

Jeg er vokset op i Danmark i et hjem på landet, hvor der altid var hund, og andre dyr, og i den del af mit voksne liv i Danmark, har jeg også haft hund, som en naturlig del af vores liv og familie.

I de mange år, vi har boet på Gran Canaria, har vi haft mange timers arbejde hver dag, dels som restauratør, og dels med vores hjemmeside - canariainfo.com så vi synes ikke der har været plads til en hund i dette travle liv, men vi har hele tiden været enig om at vi vil ha en firbenet ven, når vi trapper ned på aktiviteterne.

Den tid er ved at kommer, Kirsten er nu pensionist, og vi sælger ud af de aktiviteter vi har, og så vil vi til at nyde den 3. alder og det skal være med en hund, som en naturlig del af vores pensionist tilværelse.

Vi lægger meget vægt på at vi ikke kun skal ha hund for vores skyld, men også for hundens, forstået på den måde at den skal også ha det godt, og føle sig godt tilpads hos os, og i vore omgivelser, og det er her, jeg er lidt på herrens mark.

Vi kan købe masser af hunde her på øen, men de fleste er stjålet, hvorefter chipsen er fjernet, og resten er enten syge, eller af en ukendt herkomst, så man ikke har nogen anelse om hvordan den vil udvikle sig.

Vi vil gerne ha en Golden Retriver, gerne en mørk gylden, men hvis vi køber en hvalp i Danmark, vil den så kunne tilpasse sig varmen, eller skal det være en hund herfra.

vi vil jo ikke risikere at den kommer til at lide under varmen, men vi vil også gerne ha en hund fra Danmark, så vi er sikker på den ikke er stjålet, syg, o.lign.

 

Er det forsvareligt og er det den rigtige rase at skaffe sig.

Vi er begge sunde og raske, så det må gerne være en med lidt liv i, det holder også os i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Allerførst vil jeg rose jer for at undersøge sagen grundigt, inden I køber en hund :klap:- det er der desværre alt for mange, der ikke gør.

 

Jeg tror egentlig ikke det bliver et problem for jeres hund at vænne sig til temperaturen hos jer. Den kommer jo til at vokse op i det klima, og så er dens liv bare sådan.

Nogle hunde lider under varmen, andre gør ikke. Det er det samme med mennesker. Nogle elsker at stege i solen, andre synes 20 grader er helt fint. Sådan er vi jo forskellige.

 

Med hensyn til, om det er den rigtige race, tror jeg, at en golden vil få et helt fantastisk liv hos jer - med den indstilling I har!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jo at I ville være i de perfekte omstændigheder til at give en hjemløs hund et godt liv, men jeg forstår at ikke alle har den interesse.

Hvis ønsket er en Golden Retriever, kan I sagtens have det, især hvis hunden jævnligt har mulighed for at køle af med en svømmetur ved stranden. De fleste Retrievere elsker vand.

 

Uanset hvilken hund I vælger, vil jeg dog opfordre til at I opdaterer jeres viden om pasning og opdragelse af hunde, da der er sket en del positive fremskridt på det område siden I sidst har haft hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ret, vi kunne godt gi en hjemløs hun et godt liv, men dels ved vi ikke hvad den kommer af, og dermed hvordan den vil udvikle sig ( vi får jo børnebørn på besøg ofte, da de også bor her på øen ) og så har jeg ladet mig fortælle at har en hund en gang streget, vil den altid gøre det, hvis den får muligheden, så det med at ta den med til vandet f.eks. Vil være med risiko for at den stikker af, og det ville ikke være til at bære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. varmen, så ville jeg ikke have betænkeligheder - I har vel A/C i huset?

 

Jeg bor selv i et subtropisk klima, og her findes hunde af alle mulige og umulige racer og pelsvarianter, og de trives fint. Selv min nabos husky-blanding har ingen kvaler med varmen.

 

Kan desværre ikke hjælpe med regler om vaccination og import, håber der kommer andre på banen.

 

Og i øvrigt velkommen til HF!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Nej, vi har ikke A/C i huset, det giver for mange dage med lang næse, det er prøvet. Vi har heller ikke problemer med varmen, men set næste jeg tænker på er om hunden brænder sine poter i sandet, på vejen, på fliserne og alle andre steder. Jeg ved godt at her er masser af firbenede dyr, men kunne man nu gøre noget for at den fik det lidt bedre, f.eks. smøre med crem om aftenen, når den er færdig med at være ude, ha sko på i de varmeste timer / dage, eller er poterne sådan indrettet at de selv regulere det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Du har ret, men så enkelt er det ikke her på øen.

 

Så ring eller send en mail til en dansk dyrlæge. De fleste svarer gerne på spørgsmål bare man virker seriøs.

 

Mig bekendt skal hunde i EU kun have rabiesvaccine for at rejse over grænserne, men jeg ved ikke hvilken alder de skal have for at få den.

 

Hvis I får kontakt til en seriøs dansk opdrætter vil vedkommende selvfølgelig også sørge for de ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt den anden vej. Vi har i DK en del græskfødte hunde i familier, der har adopteret dem. I det græske bor de ofte ude hele året, dog da slet ikke hos alle. Deres hundehold er meget anderledes end her, dels pga tradition, men også klima.

Vi har også flere foreninger til redning af udsmidte spanske galgoer, og derfor en del af disse , der nu bor som familiehunde her. Disse tyndskindene hunde uden underuld går så med frakke/dækken om vinteren her , men trives jo udmærket.

Jeg tror en hund vil vænne sig til sit klima, altså sove, når det er for varmt til aktivitet.

Tænker lidt om I ikke kunne kontakte en spansk god/vel kendt internat og adoptere en hund i den alder, pels og størrelse , I drømmer om.

I må undersøge de spanske sider for import at hunde, så som i DK Fødevarestyrelsen, for at læse hvilken vaccine der er påkrævet for indførelse .Det er ofte rabies, der gir problemer, for visse steder må denne vaccine først bruges i en vis alder.Hvis I henvender jer til en specifik dansk opdrætter, vil de nok undersøge det for jer. Racehundehvalpe krydser meget ofte grænser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ring eller send en mail til en dansk dyrlæge. De fleste svarer gerne på spørgsmål bare man virker seriøs.

 

Mig bekendt skal hunde i EU kun have rabiesvaccine for at rejse over grænserne, men jeg ved ikke hvilken alder de skal have for at få den.

 

Hvis I får kontakt til en seriøs dansk opdrætter vil vedkommende selvfølgelig også sørge for de ting.

 

 

Reglerne ændre sig efter nytår.

 

Alle hunde skal være rabiesvaccineret, og dette kan de først blive når de er 12 uger. Vaccinationen skal derpå være 21 dage (3 uger), før hunden må tages over grænsen (Altså kan man fremover tidligst importere en hvalp på minimum 15 uger, hvis man bor i et EU land).

 

Jeg vil anbefale, ligesom Umulia, at kontakte en dyrlæge som kan hjælpe med dette, hvis I vælger en dansk hvalp, hvilket jeg ikke kan se et problem i, ville I sagtens kunne få hjælp af opdrætter, samt en dansk dyrlæge omkring eksport/import.

Link til indlæg
Del på andre sites

men set næste jeg tænker på er om hunden brænder sine poter i sandet, på vejen, på fliserne og alle andre steder. Jeg ved godt at her er masser af firbenede dyr, men kunne man nu gøre noget for at den fik det lidt bedre, f.eks. smøre med crem om aftenen, når den er færdig med at være ude, ha sko på i de varmeste timer / dage, eller er poterne sådan indrettet at de selv regulere det ?

 

Jeg tror, du gør dig lidt unødige bekymringer. I den allervarmeste middagshede behøver man jo ikke slæbe hunden med rundt på gaderne.

Jeg synes, I skal vente og se, om det bliver et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...