Hop til indhold

Ulve i Danmark


PBC
 Share

Recommended Posts

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

den holder jo ikke. Alene fordi ulvene allerede nu, udgør et helt reelt problem.

 

Øvrigt vildt udgør heller ikke et problem for en større del mennesker eller økonomi, end ulve gør, antalsmæssigt og forholdsmæssigt set.

 

Seriøst? Det største problem med ulven, er at folk råber "ulven kommer".

 

Hvilke konkrete problemer er der med ulve? Igen, hvis vi nu forestiller os at fåreavlerne kan forsikre sig ud af det, som alle andre landmænd gør med diverse farer der lurer?

 

Jeg kan godt se fornuften i at der bør laves en overgangsperiode, hvor landmænd får erstattet deres tab via en statslig fond, men på sigt bør den økonomiske byrde ligge hos forsikringsselskaberne, præcis som tøbrud, stormflod og orkaner gør. Men hvad er det reelle og konkrete (og uløselige?) problem med ulve?

Link til indlæg
Del på andre sites

AnneMangetal jeg er enig med i at ulvene gerne må tage de andre vilde dyr - krondyr, dådyr, rådyr osv.

 

De hegninger jeg taler om og som er uønskede, er alle faste hegninger - undtagen små hegninger til husdyr og hegn ved motorveje. Men skal man holde får er det altså på meget store arealer - og der skal ikke hegnes, efter min mening. Ikke for at sikre offentlighedens adgang, men for at sikre at vilde dyr kan passere rundt i landet. Hegninger ved motorveje er mere end rigeligt. Som sagt kan der være midlertidige hegninger ved nyplantninger. Hegninger og andre barrierer i naturen er nok en større trussel imod naturen, end ikke at have ulve.

 

I Danmark er det ikke tilladt at have løsgående hunde, som ikke er under opsyn/kontrol. Skulle man tillade det, skulle man formentlig sikre sig at disse hunde også lader mennesker og klovbærende vildt passere rundt i naturen.

 

Det er jo fint nok at Pyrenæer hund regnes for fredelig, men der er masser af ganske hårde og voldsomme vogtende hyrdehunderacer. Og hunde som fx ligner Kangal (forbudt i DK) er der nok af derude, som ikke er kendte og ikke er forbudte. lokale varianter der hedder noget andet osv. Og vi ved jo at der findes folk som vil eksperimentere med racer og krydsninger. Hvordan sikrer vi os at løstgående vogterhunde, uden opsyn, ikke bliver en fare i sig selv? Og så er der jo nok også en del mennesker, der bare vil holde sig væk, hvis der er sådanne vogterhunde.

 

Jeg kender da en del lystfiskere, som undgår åer/breder hvor tyre græsser - selvom de efter sigende ikke gør noget. Jeg selv incl.

Link til indlæg
Del på andre sites

AnneMangetal jeg er enig med i at ulvene gerne må tage de andre vilde dyr - krondyr, dådyr, rådyr osv.

 

De hegninger jeg taler om og som er uønskede, er alle faste hegninger - undtagen små hegninger til husdyr og hegn ved motorveje. Men skal man holde får er det altså på meget store arealer - og der skal ikke hegnes, efter min mening. Ikke for at sikre offentlighedens adgang, men for at sikre at vilde dyr kan passere rundt i landet. Hegninger ved motorveje er mere end rigeligt. Som sagt kan der være midlertidige hegninger ved nyplantninger.

 

I Danmark er det ikke tilladt at have løsgående hunde, som ikke er under opsyn/kontrol. Skulle man tillade det, skulle man formentlig sikre sig at disse hunde også lader mennesker og klovbærende vildt passere rundt i naturen.

 

Det er jo fint nok at Pyrenæer hund regnes for fredelig, men der er masser af ganske hårde og voldsomme vogtende hyrdehunderacer. Og vi ved jo at folk ofte vil eksperimentere med racer og krydsninger. Hvordan sikrer vi os at løstgående vogterhunde, uden opsyn, ikke bliver en fare i sig selv? Og så er der jo nok også en del mennesker, der bare vil holde sig væk, hvis der er sådanne vogterhunde.

 

Jeg kender da en del lystfiskere, som undgår åer/breder hvor tyre græsser - selvom de efter sigende ikke gør noget. Jeg selv incl.

 

Man kan bare ikke løse problemer før de opstår. Så giv de vogtende hunde en chance. Eller giv ulvene en chance. Det er jo ikke sikkert at den fastboende bestand bliver meget større end den vi har i dag, og den er imo ikke et problem. Som både du og jeg var inde på i en anden tråd, er det stort set altid hunde der er skyld i de skader som ulven er mistænkt for.

 

Og jo, jeg er nu ret sikker på at vogtende hunde ville få tilladelse til at bevæge sig "frit" rundt uden at være under kontrol. Lidt på samme måde som tjenestehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ro på små kyllinger ellers plukker i fjerne af jer selv... eller hold da op hvor i kan kagle løs over noget så simpelt.. har savnet jer lidt under ferien:mrgreen::hjerte:

 

For det første så kan jeg berolige dig PBC med at 99% af de tyre der går på områder man gerne må færdes som naturbruger går under navnet Ferdinan, og først bliver sure på dig hvis du bortfører en af hans kvier..:lol: En folk tyrekalve derimod er noget mere brandfarligt, da de ikke aner hvad de foretager sig, kalvene altså..:slem:

 

Nå tilbage til det du spørger om, om ulve er en god ide her i lille DK. Og det ved jeg faktisk ikke, de har ikke været i landet så pokkers længe endnu og ingen ved hvad vi skal gøre ved dem. Så lige pt. sejler de jo lidt rundt for sig selv, eller der er vist et par tosser der leger ulve trackere. Nu er jeg en af de jubelidioter der først mener der kan være tale om et problem når lille Lise i skovbørnehaven eller gamle Gerda med sin rollator er blevet ædet af en ulv, alt andet kan godtgøres for (som vi i forvejen gør med kronvildt der raserer marker). Men et stort plus jeg dog kan komme på er at de tager af vildtet udenfor jagtsæson, og dermed bliver der renset ud i svage dyr der ellers ville gå og dø langsomt selv, samt der er tegn på at dyrene er begyndt at opføre sig mere "naturligt" eller frygtsomt om man må sige...

 

Om jeg er mere nervøs ved at tulle rundt med 3 kg tæppetisser i naturen, nej jeg vadede trods alt Thy tynd dengang Thy ulven var der uden at vi anede at den var der. Er faktisk mere nervøs for at møde en sur gammel kronhjort i en af plantagerne deroppe i brunsttiden, eller et hankønsvæsen af min egen art der får en god ide, end jeg er for at møde en folk ulve i de danske skove. Sagde damen der går rundt midt om natten om sommeren på uglekig i diverse plantager :blink:

 

Ellers har i vist fået uddebatteret det meste der er om den sag, vil dog sige at jeg tror at det er mere korrekt at der tages information og erfaringer fra tyskland og andre lande der har en større befolkningstæthed end Norge og Sverige, der har noget helt andet natur end vi har hernede, ikk??...

 

 

Og så føler det mangeårige DOF medlem sig lidt ramt Dennis..:fornaermet:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Og så føler det mangeårige DOF medlem sig lidt ramt Dennis..:fornaermet:

 

Hvorfor?

Hvis du er én af de få i den forening der rent faktisk stemmer imod den generelt jagthadske ideologi de fører mht. deres "natursyn" hvor de gang på gang bryder med det fælles arbejde i bl.a. Vildtforvaltningsrådet og snigløber hele rådet.... sammen med DN naturligvis...

så er der næppe noget at føle sig ramt over, for så ved du jo godt hvordan de arbejder i pressen og i vildtforvaltningsrådet osv.

 

DOF har fingrene i pengekassen med jagttegnsmidler, samtidig med at de modarbejder jagt og jægere og alt hvad der minder om samarbejdsforsøg ved enhver given lejlighed, med alle midler, om de så en sjælden gang er baseret på objektive fakta, eller om det er løgn, vildledning dobbeltmoral og drama. (og ja. Den slags har jeg også links til :lol: )

Så jeg betaler sgu til "din" forening, selvom de ikke vil gøre noget som helst for mig ;)

 

Ikke at jeg har noget imod at de får del af jagttegnsmidlerne, for det har jeg ikke. Jeg ser bare ikke at de midler bruges sagligt og objektivt.

 

Får de gennemført mere af deres "natursyn", så bliver der ikke meget natur tilbage, for så er der ingen til at betale for det, endsige udføre arbejdet.

Jeg kan jo kun håbe at de jægere, og øvrige ligesindede folk der også er medlemmer i DOF, i højere grad end de sidste par år, får fingeren ud og begynder at stemme på generalforsamlingerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Agnete87 - det med tyre var for at illustrere den irationelle frygt nogen - mange - mennesker har for store dyr, naturen, hugorme, hvepse osv.

 

Jeg kunne forestille mig at ulve ville være i særklasse hvad netop dette angår - og det hjælper mig ikke at erfarne bønder har forsikret mig 1000 gange om at bekymringen for tyren er helt unødvendig, for jeg er ikke overbevidst om at tyren også har forstået det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor?

Hvis du er én af de få i den forening der rent faktisk stemmer imod den generelt jagthadske ideologi de fører mht. deres "natursyn" hvor de gang på gang bryder med det fælles arbejde i bl.a. Vildtforvaltningsrådet og snigløber hele rådet.... sammen med DN naturligvis...

så er der næppe noget at føle sig ramt over, for så ved du jo godt hvordan de arbejder i pressen og i vildtforvaltningsrådet osv.

 

DOF har fingrene i pengekassen med jagttegnsmidler, samtidig med at de modarbejder jagt og jægere og alt hvad der minder om samarbejdsforsøg ved enhver given lejlighed, med alle midler, om de så en sjælden gang er baseret på objektive fakta, eller om det er løgn, vildledning dobbeltmoral og drama. (og ja. Den slags har jeg også links til :lol: )

Så jeg betaler sgu til "din" forening, selvom de ikke vil gøre noget som helst for mig ;)

 

Ikke at jeg har noget imod at de får del af jagttegnsmidlerne, for det har jeg ikke. Jeg ser bare ikke at de midler bruges sagligt og objektivt.

 

Får de gennemført mere af deres "natursyn", så bliver der ikke meget natur tilbage, for så er der ingen til at betale for det, endsige udføre arbejdet.

Jeg kan jo kun håbe at de jægere, og øvrige ligesindede folk der også er medlemmer i DOF, i højere grad end de sidste par år, får fingeren ud og begynder at stemme på generalforsamlingerne.

 

Nej gud fri mig for drama i DOF det er ikke til at sparke sig igennem for sladder i diverse forums på nettet hvis man leder de rigtige steder, der er hårdt brug for at skifte de gamle haner ud i den bestyrelse da de ikke bestiller andet end at hakke på hinanden og med hinanden for den sags skyld..:stupid:

 

Men det er så ærgerligt at de to ikke kan arbejde noget mere sammen, især når det gælder alle de fugletræk vi har om efteråret. Vi kan ikke jo ikke andet end at tælle de store flokke der drøner forbi, hvor jægerne kan se hvad de skyder ned (ung/gammel). Især her hvor at forskerne råber alarm ved nordpolen og dens sommergæster, der begynder at have det lidt svært i heden selv så langt mod nord...

 

Og som en lille ekstra oplysning kan jeg sige at selv vildtplejestationen heroppe er blevet lidt trætte af og lad mig citere: "de skide kikkert folk" :lol:

 

Ej der er nok ikke noget der kan hidse mig op i den dans med DOF og DJ, andet end hvis vi snakker om uglerne, så kan jeg godt gå lidt (ok pænt meget) op i det røde felt...:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

manglen på samarbejdsvilje kommer ikke fra DJ.

 

Ikke én eneste gang har DOF givet efter i forhandlingerne igennem de sidste par årtier. Det har altid været DJ der har bøjet sig, og aldrig har "vi" vundet noget af det tabte tilbage, uagtet at bestande af både det ene og det andet sagtens kan bære det.

Forskellen nu i forhold til for 15 år siden, er at DJ ikke bøjer sig så meget mere.... desværre har det så resulteret i at DOF og DN er begyndt at snigløbe VFR ved at gå offentligt med følelsespladder og hvad har vi. Herunder også deres egne indstillinger til ministeriet, udenom VFR, som derved mister sin eksistensberettigelse...

 

Kan man ikke blive enig på fakta, kan man smadre det samarbejde man har haft, synes at være devisen...

 

Og ja. De gamle haner burde kyles af h til.

 

 

Hvad er der galt med uglerne da? Det er nyt for mig, altså udover at der ikek er så fandens mange af dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

manglen på samarbejdsvilje kommer ikke fra DJ.

 

Ikke én eneste gang har DOF givet efter i forhandlingerne igennem de sidste par årtier. Det har altid været DJ der har bøjet sig, og aldrig har "vi" vundet noget af det tabte tilbage, uagtet at bestande af både det ene og det andet sagtens kan bære det.

Forskellen nu i forhold til for 15 år siden, er at DJ ikke bøjer sig så meget mere.... desværre har det så resulteret i at DOF og DN er begyndt at snigløbe VFR ved at gå offentligt med følelsespladder og hvad har vi. Herunder også deres egne indstillinger til ministeriet, udenom VFR, som derved mister sin eksistensberettigelse...

 

Kan man ikke blive enig på fakta, kan man smadre det samarbejde man har haft, synes at være devisen...

 

Og ja. De gamle haner burde kyles af h til.

 

 

Hvad er der galt med uglerne da? Det er nyt for mig, altså udover at der ikek er så fandens mange af dem...

Det er en fårking børnehave, det er hvad det er..:damn:

 

Tja jeg ved sgu ikke hvor jeg skal begynde med uglerne, så du får de største problemer ridset kort op:

 

Sløruglen er der ca. 60-70 par af (en sund bestand har 1000) og halvdelen får kun yngel fordi de bliver fodret på om vinteren.

 

Perleuglen er der 7 kendte redesteder, og er først kommet tilbage til DK her i 00erne. Det er en meget genert fugl der gerne vil have ro.

 

Kirkeuglen er der 40 par tilbage af og disse bliver også fodret på for at holde dem igang (der kan let være op til 3000 par da de har et andet fødegrundlag end de andre ugler).

 

Mosehornsuglen er der 5-8 par af og yngler meget usikkert herhjemme. (den er i stort antal som trækfugl herhjemme, men har ingen levesteder).

 

Natuglen, skovhornuglen og den store hornugle har det sårn ok. Den store holder sig kun til fastlandet, og er generelt hysterisk overfor sine artsfæller så dem kommer der aldrig for mange af. Høgeuglen og Sneuglen er vintergæster...

Link til indlæg
Del på andre sites

hvilke områder lever de i? Dem der er pressede

Kirkeuglen er meget taknemlig og kan faktisk leve selv i villaområder. Sløruglen er tilknyttet landet og læbælterne. Mosehornsuglen vil som navnet antyder gerne være ved moser, eller andet vand (hav er dog ikke optimalt for dem). Perleuglen vil kun være i skov, jeg ved faktisk ikke så meget om lige den da der kun er en håndfuld fuglefolk der har styr på dem, og de deler helst ikke ud af deres information..

 

Problemet for alle uglerne er at de er meget følsomme overfor gift (især rottegiften er en synder) og sprøjtemidler..

 

Var så heldig at møde de to røvhuller her forrige år, de var trillet ud af deres rede i en grusgrav og bragt ind til vildtplejen...

 

1150441_10201889565026704_344931981_o.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Hvis man møder en ulv på sin gåtur, bør man så ikke ligge sig ned på ryggen, slikke sig om munden og gerne tisser lidt også....Det må da være regel nr 1, hvis man er bange for at blive spist.

Link til indlæg
Del på andre sites

hm. Har lige set grundlaget for jagttegnsmidlerne....

 

De 75.000 i støtte DOF fik til deres medlemsblad, af jagttegnsmidlerne.... er ikke 75.000

 

Næh. Det er 1.3 million....

 

Og så er der yderligere afsat 1.2 til ringmærkning....Også jagttegnsmidler.

 

 

 

Jeg er helt klart for, at alle der kan bidrage til undersøgelser, uddannelse, og oplysning hvad angår den danske natur, klart både kan og bør få nogle af jagttegnsmidlerne...

 

Men.....

Link til indlæg
Del på andre sites

hm. Har lige set grundlaget for jagttegnsmidlerne....

 

De 75.000 i støtte DOF fik til deres medlemsblad, af jagttegnsmidlerne.... er ikke 75.000

 

Næh. Det er 1.3 million....

 

Og så er der yderligere afsat 1.2 til ringmærkning....Også jagttegnsmidler.

 

 

 

Jeg er helt klart for, at alle der kan bidrage til undersøgelser, uddannelse, og oplysning hvad angår den danske natur, klart både kan og bør få nogle af jagttegnsmidlerne...

 

Men.....

Altså ringmærkningen er vigtig det kan vi begge blive enige om, men det til bladet er lige i overkanten..:shock:

 

Og de går sikkert til en eller anden uduelig artikel om en sumphøne i Afrika nogle af dem...:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså ringmærkningen er vigtig det kan vi begge blive enige om, men det til bladet er lige i overkanten..:shock:

 

Og de går sikkert til en eller anden uduelig artikel om en sumphøne i Afrika nogle af dem...:stupid:

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at du og jeg kunne bliev enige om rigtig meget, særligt ansigt til ansigt.

Du kender DOF "indefra". Det gør jeg ikke, hvis vi skal være helt ærlige.

De 75.000 til tidsskriftet har jeg grundlæggende ikke noget problem med. Grundlaget det er givet på er, at det er forskning og observationsdata og deling af objektive fakta og lignende.

 

Men hvem skriver indholdet i tidsskriftet? Udover frivillige medlemmer af DOF og af dem betalte folk? Hvor objektivt er det reelt? (jeg skal gerne indrømme, jeg har adlrig, til dato, modtaget det tidsskrift, og en fed 30-års joke er at give abbonnement og medlemskab i DOF blandt mine kammerater ;)

Men du kan jo uden tvivl godt se hvad mine tanker omkring dét er.

 

Men 75.000... fair nok. Lad dem få det.

 

Så kommer de 1.3 mil.... Til hvad? Endnu mere anti-jagt arbejde?

Hvem betaler for alle de fredningsområder og natura2000 områder og hvad har vi? (svaret er: jægerne, igennem jagttegnsmidlerne)

Og så smider naturstyrelsen 1.3 mil i nakken af indædte indspiste modstandere af jagt og jægere, så de kan.... hvad?

 

Men fair nok at de får 1.3. Fred være med dét... men gider de ydmyge sig til at fortælle deres medlemmer, udspecificeret, i deres budget, på generalforsamlingerne, hvor de får deres penge fra? Næh..... Det gider de "sjovt" nok ikke.

 

Og 1.2 til ringmærkning... Tja... Reelt er de penge givet til "Zoo" som en fællesbetegnelse... men hvem står for det ;) Om det er så nødvendigt, det ved jeg nu ikke helt. Jeg kan ikke se pointen i at mærke ikke-trækkende fugle i det omfang det sker.

Ligesom jeg heller ikek kan se pointen i at kortlægge ikke-trækkende fugles udbredelse i danmark for x-nde gang...

Ligesom jeg ikke kan se pointen i at ringmærkerne anvende de net de gør, når de beviseligt gør skade på fuglene, uden reelt formål, andet end at bevise at man kan.

 

Jeg er dermed ikke 100% enig i at ringmærkning er vigtig.

Vigtig for nogle arter, absolut. Men ikke i den form, og på den måde som det sker på nu.

For hvad det angår, så besidder DOF en hel del dobbeltmoral overfor os jægere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes godt nok, at jer der er modstander af ulve i Danmark er pessimistiske og tager sorgerne på forskud.

 

Nu er jeg godt nok ikke modstander af ulve i Danmark, ejheller pessimist, men kunen det tænkes at jeg, samt dem der ER modstandere af ulve Danmark, ikke tager sorgerne på forskud, men derimod rent faktisk lytter til dem med erfaringer med ulve, i Norge, Sverige, Tyskland osv.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg godt nok ikke modstander af ulve i Danmark, ejheller pessimist, men kunen det tænkes at jeg, samt dem der ER modstandere af ulve Danmark, ikke tager sorgerne på forskud, men derimod rent faktisk lytter til dem med erfaringer med ulve, i Norge, Sverige, Tyskland osv.?

 

Jeg troede ikke vi kunne sammenlignes??:vedikke:

 

Vi kan ikke sammenligne os med Tyskland, hverken geografisk, fauna og flora mæssigt, og ej heller hundemæssigt

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg godt nok ikke modstander af ulve i Danmark, ejheller pessimist, men kunen det tænkes at jeg, samt dem der ER modstandere af ulve Danmark, ikke tager sorgerne på forskud, men derimod rent faktisk lytter til dem med erfaringer med ulve, i Norge, Sverige, Tyskland osv.?

 

Man kan ihvert fald godt undre sig over at man ikke vil bruge erfaringer og lave en bedre handlingsplan, når nu vi tilsyneladende skal have ulve i Danmark.

 

Er der nogen bud på hvor folk bor sammenholdt med om man er for eller imod ulve? Jeg tænker både på fordelingen Sjælland, Fyn og Jylland, men måske mest by ifht land?

 

Jeg tænker om det lidt som med radioaktivt affald - det skal jo være et sted, men ikke her ved mig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg godt nok ikke modstander af ulve i Danmark, ejheller pessimist, men kunen det tænkes at jeg, samt dem der ER modstandere af ulve Danmark, ikke tager sorgerne på forskud, men derimod rent faktisk lytter til dem med erfaringer med ulve, i Norge, Sverige, Tyskland osv.?
Hvem er det der har problemer med ulve i disse lande? Er det bondemanden, jægeren, børnefamilien, motionisten, hundeejeren. Eller en helt femte eller sjette? jeg kunne også godt tænke mig, at vide hvilke problemer ulven giver. Jeg ved godt, at ulven snupper et får i ny og næ. Det er selvfølgelig ikke godt. Men som jeg har læst og forstået, så har man ihvertilfælde her i Danmark forsøgt, at finde en løsning. Det ved erstatning og mere sikker indhegning. Om det er godt nok, ved jeg ikke. Det vil nok først vise sig, når og hvis vi får flere ulve. Jeg husker det som, at det endnu kun er to steder, hvor det er bevist, at det er en ulv der har været på spil. Læser man om problemet i de lande, som du har nævnt, er det kun en lille procentdel, som udgør, at ulvens føde er husdyr. Den største procentdel af ulvens føde er råvildt, kronvildt, vildsvin, hvor det findes og småvildt, som hare og mus m.m.
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...