Hop til indhold

BARF hjælp. Hvad gør jeg forkert?


Bella14
 Share

Recommended Posts

Man kan da købe både koteletter og oksesteg med synlig fedtkant og desuden er der da også alt det usynlige fedt, som kødet indeholder.

Jeg siger heller ikke at man ikke kan fodre med en kotelet eller noget oksesteg hvis man lige har noget til overs derhjemme - men at sige at produkter fra barf forhandlere er noget værre skidt og at kallun også er affald og istedet anbefale koteletter og oksesteg, dét ER altså helt galt. Det kan virkelig give en god omgang fejlfodring! Hundene har brug for ben, brusk, sener, fedt, indmad og kallun udover det rene kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke ind i en dum diskution, men ærlig talt en kotelet indeholder ben, brusk, fedt og kød, en oksesteg indeholder både kød og fedt, i nogle af dem også ben og brusk, kylling indeholder også det hele;) hvis du selv spiser sundt og varieret så kan hunden sagtens spise med og nej hunde har ikke brug for kallun, de har brug for varieret kost og så store dele af byttedyret som muligt, det du køber fra de fleste forhandlere er altså affald fra slagterierne, det er også fint, men kan efter min mening ikke være bedre end kød, ben og brusk, fedt i hele stykker,

kallun er rigtig billigt det er sikkert derfor nogle barfforhandlere påstår at det er så vigtigt for hunden, undersøger du hvad det egentlig indeholder så finder du ud af at der ikke er meget næring i det.

hunde kan fint spise fraskær og kallun, men at det skulle være det eneste der dur, eller bedre end rene varer, det tror jeg simpelthen ikke på;) og under alle omstændigheder vil jeg hellere servere noget jeg kan se hvad er for mine hunde;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke ind i en dum diskution, men ærlig talt en kotelet indeholder ben, brusk, fedt og kød, en oksesteg indeholder både kød og fedt, i nogle af dem også ben og brusk, kylling indeholder også det hele;) hvis du selv spiser sundt og varieret så kan hunden sagtens spise med og nej hunde har ikke brug for kallun, de har brug for varieret kost og så store dele af byttedyret som muligt, det du køber fra de fleste forhandlere er altså affald fra slagterierne, det er også fint, men kan efter min mening ikke være bedre end kød, ben og brusk, fedt i hele stykker,

kallun er rigtig billigt det er sikkert derfor nogle barfforhandlere påstår at det er så vigtigt for hunden, undersøger du hvad det egentlig indeholder så finder du ud af at der ikke er meget næring i det.

hunde kan fint spise fraskær og kallun, men at det skulle være det eneste der dur, eller bedre end rene varer, det tror jeg simpelthen ikke på;) og under alle omstændigheder vil jeg hellere servere noget jeg kan se hvad er for mine hunde;)

Kallun er dyrets mave med indhold - og nej der er ikke super meget næring i. Det er vidst ingen hemmelighed. Men det er super godt, netop til opstart fordi det er så nemt at fordøje, og efter bendage for at sørge for at hunden ikke får forstoppelse. Og de fleste hunde elsker det! Selvfølgelig kan de godt fodres uden kallun, men at sige det er affald, det passer jo ikke. Det er en naturlig del af dyret og som vilde hunde/ulve i naturen også ville spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Jeg har før overvejet BARF men gik bort fra det, i stedet har jeg valgt at bruge et frisk foder fra et Svensk firma ' Nordic Hundfoder. Udfordringen med BARF er at du selv bliver nødt til at sætte dig ind i hvor mange vitaminer og mineraler hunden skal have, hvis blandings forholdet er forkert risikerer du at gøre stor skade på din hund. Det foder jeg har valgt er i princippet BARF bare som fuldfoder alle vitaminer og mineraler er tilsat. To gange om ugen får hun rå ben - okse eller kyllinge skrov og grønsager som snack.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har før overvejet BARF men gik bort fra det, i stedet har jeg valgt at bruge et frisk foder fra et Svensk firma ' Nordic Hundfoder. Udfordringen med BARF er at du selv bliver nødt til at sætte dig ind i hvor mange vitaminer og mineraler hunden skal have, hvis blandings forholdet er forkert risikerer du at gøre stor skade på din hund. Det foder jeg har valgt er i princippet BARF bare som fuldfoder alle vitaminer og mineraler er tilsat. To gange om ugen får hun rå ben - okse eller kyllinge skrov og grønsager som snack.

 

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med det? Jeg fodrer med BARF og tilsætter et komplet vitamintilskud, og så er forskellen vel bare om vitaminerne er tilsat fra start, eller om du selv tilsætter dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med det? Jeg fodrer med BARF og tilsætter et komplet vitamintilskud, og så er forskellen vel bare om vitaminerne er tilsat fra start, eller om du selv tilsætter dem...

Det jeg tror der menes er at man kan komme til at dosere vitaminer og mineraler forkert, og det kan godt blive et problem på lang sigt. Langt de fleste vitaminer ryger ud igen uden at lave ravage indeni hunden, og mindes at der skal en hel del til at lave en direkte forgiftning/skade. Hvor mineraler godt kan "sætte" sig fast så at sige, og har svære ved at blive udskilt. Et hurtigt eksempel er når der er bendag, så får hunden calcium via benene og et ekstra tilskud calcium er derfor ikke nødvendigt den dag..

 

Nu er jeg ikke inde i BARF overhovedet, men jeg ved da en anelse om hvordan mineraler og vitaminer bliver optaget i kroppen, og hvordan de påvirker hinanden. Og jeg har da en enkelt gang stået med en BARF forhandler der ikke viste at fedt er vigtigt for at E vitamin kunne optages korrekt. Det var da lidt bekymrende når vedkommende rådgav folk om deres hundes ernæring..:vedikke: Så en grundlæggende biologisk viden om kroppens evne til at optage vitaminer og mineraler, så er man nået en god vej hvis man kaster sig ud i at råfodre sine dyr..

 

Men som sagt er jeg ikke inde i den der BARF verden, men kan dog tale stolpe op og stolpe ned om kaninernæring..:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med det? Jeg fodrer med BARF og tilsætter et komplet vitamintilskud, og så er forskellen vel bare om vitaminerne er tilsat fra start, eller om du selv tilsætter dem...

 

Hvis du tilsætter et komplet vitamintilskud så er vi enige om at forskellen er til at overse, men det er bare ikke alle der gør det. Jeg valgte foder ud fra flere kriterier, jeg vil gerne undgå tørfoder, jeg vil have et fuldfoder og jeg vil vide hvor kødet kommer fra og valget faldt altså på Nordic Hundfoder.

Jeg har intet imod BARF man skal bare vide hvad man gør.

Tørfoder er ikke noget valg for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, du har fuldstændig ret, at det ikke er barf.

 

For barf går ud på at fodre med så forskelligartede kød/ben-typer som muligt. At lave et helt "barfdyr" af, hvad man fodrer med. Dvs. fx kaninhoved, kakunhals, oksebryst, kyllingeunderlår, hestehjerte, lammelever, gederibben, vildtben osv.

 

Så vidt jeg kan læse mig til, er Nordic Hundfoder først og fremmest oksekød og kallun med diverse kornprodukter, stivelse og tilskud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, du har fuldstændig ret, at det ikke er barf.

 

For barf går ud på at fodre med så forskelligartede kød/ben-typer som muligt. At lave et helt "barfdyr" af, hvad man fodrer med. Dvs. fx kaninhoved, kakunhals, oksebryst, kyllingeunderlår, hestehjerte, lammelever, gederibben, vildtben osv.

 

Så vidt jeg kan læse mig til, er Nordic Hundfoder først og fremmest oksekød og kallun med diverse kornprodukter, stivelse og tilskud.

 

Nu har jeg læst tråden igennem og den viser, ifølge min vurdering, meget godt udfordringen ved BARF. Der er ingen rigtig eller forkert måde at fodre på, hver især har deres egen ide om hvad der skal til og igen vil jeg mene at BARF er kun for dem der har sat sig grundigt ind i hvad hunden har brug for, hunde er også forskellige og arbejder/ træner ikke lige meget.

Jeg har selv været hos flere BARF forhandlere, bl.a. Rigtig hundemad og Maxø og ingen af dem var overbevisende faktuelt men de har en fanatisk tro på at det de gør er rigtigt men det er bare ikke godt nok med tro, når det er fakta jeg mangler. Jeg har spurgt flere dyrlæger om BARF og de trækker sig alle og ønsker ikke at rådgive om det. Såvidt jeg kan se så er der kun en dyrlæge der anbefaler BARF hos Rigtig Hundemad.

 

Jeg går ud fra at vi alle ønsker det bedste for vores hunde og fodre med det vi er mest trygge ved BARF eller fuldfoder, jeg har valgt det sidste og min hund fungerer rigtig godt på det. For øvrigt får min hund også de ovenfor nævnte dyre dele regelmæssigt som tilskud.

 

God fodring

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst tråden igennem og den viser, ifølge min vurdering, meget godt udfordringen ved BARF. Der er ingen rigtig eller forkert måde at fodre på, hver især har deres egen ide om hvad der skal til og igen vil jeg mene at BARF er kun for dem der har sat sig grundigt ind i hvad hunden har brug for, hunde er også forskellige og arbejder/ træner ikke lige meget.

Jeg har selv været hos flere BARF forhandlere, bl.a. Rigtig hundemad og Maxø og ingen af dem var overbevisende faktuelt men de har en fanatisk tro på at det de gør er rigtigt men det er bare ikke godt nok med tro, når det er fakta jeg mangler. Jeg har spurgt flere dyrlæger om BARF og de trækker sig alle og ønsker ikke at rådgive om det. Såvidt jeg kan se så er der kun en dyrlæge der anbefaler BARF hos Rigtig Hundemad.

 

Jeg går ud fra at vi alle ønsker det bedste for vores hunde og fodre med det vi er mest trygge ved BARF eller fuldfoder, jeg har valgt det sidste og min hund fungerer rigtig godt på det. For øvrigt får min hund også de ovenfor nævnte dyre dele regelmæssigt som tilskud.

 

God fodring

 

Tror desværre at årsagen til at de fleste dyrlæger "trækker sig" er pga. den manglende indtægt der følger med.

Det er ingen hemmelighed, at det er dyrlægernes eget foder de anbefaler i alle tilfælde...og endnu værre, at det er producenten der har lavet uddannelsesmaterialet på dyrlægestudiet, og dem der står for dyrlægernes uddannelse indenfor ernæring.

 

Er helt enig i at foder nærmest er en religion, og jeg vil aldrig begynde en diskussion om det, alle gør hvad de finde bedst for deres hunde, men jeg vil heller ikke stole blindt på dyrlæger i den sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...