Hop til indhold

DcH konkurrence og træningstråden 2015 og 2016


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Men Ninjamor, det med kydsende spor, modsiger vel egentlig det du tidligere skrev om lydighedsspor? For i DcH skal hundene jo gå på kilde- og idfært. Netop ved krydsende spor, kommer kildefærten jo frem. For id'en kan risikere at være den samme på det krydsende spor, men går den på ren kildefært, skal den jo altså have snuden HELT i jorden, for at kunne følge det rigtige spor. Det var meget tydeligt da vi igår passerede spande med madbøtter på. Den ene spand stod vel ca. 1 meter ved siden af et lige stykke. Den anden spand stor under en meter fra spidsen. Hun havde konstateret spandende længe før, men idet de ikke var i sporet, kunne hun konstatere at de ikke havde noget med hendes arbejde at gøre, og derfor fortsatte hun i det rigtige spor.

 

Dog er jeg enig i, at konkurrenceprogrammet på mange områder er en demonstration af lydighed. Men inden for de forskellige grene af lydighed der er i DK, er det jo det eneste program hvor der er frie øvelser, men ikke noget bidearbejde. Altså bortset fra det Nordiske, som jo heldigvis vokser sig større:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Ninjamor, det med kydsende spor, modsiger vel egentlig det du tidligere skrev om lydighedsspor? For i DcH skal hundene jo gå på kilde- og idfært. Netop ved krydsende spor, kommer kildefærten jo frem. For id'en kan risikere at være den samme på det krydsende spor, men går den på ren kildefært, skal den jo altså have snuden HELT i jorden, for at kunne følge det rigtige spor. Det var meget tydeligt da vi igår passerede spande med madbøtter på. Den ene spand stod vel ca. 1 meter ved siden af et lige stykke. Den anden spand stor under en meter fra spidsen. Hun havde konstateret spandende længe før, men idet de ikke var i sporet, kunne hun konstatere at de ikke havde noget med hendes arbejde at gøre, og derfor fortsatte hun i det rigtige spor.

 

Når det drejer sig om, hvad hunde oplever og opfatter må vi bare se til, vi kan ikke vide så meget 100% sikkert, men det virker som om, at en hund skal bruge nogle skridt på at fange det aktuelle spors nøjagtige identitet og at når den har gjort dette, vil den ikke blive distraheret af fært uden denne specifikke ID.

 

Ud over dette kan hunden jo skelne med splitsekunders nøjagtighed hvilken vej den skal gå ad et spor den sættes vinkelret på, så det er ikke et problem og derfor mener jeg ikke, det er selvmodsigende.

 

Jeg har selv testet lidt forskelligt og f.eks. haft både godbidder og genstande liggende på samme spor og det viste sig altid, at det der lå først, var det, som hunden gik efter på resten af sporet. Startede han med en genstand gik han over godbidderne, startede han med godbidder blev genstandene tilsyneladende ikke registreret.

 

Den ikke optimalt koncentrerede/motiverede sporhund går gerne flere meter væk fra sporet for at tjekke f.eks. harefært eller hvad der har dens interesse og vender så tilbage.

Så jeg tænker, at det handler om motivation, motivation, motivation, koncentration og forståelse for opgaven.

 

På de krydsende spor jeg omtalte var sporlæggeren den samme, nemlig hundeejeren selv, så ID'en må være tæt på det samme med de differencer der kan være i underlaget fra skridt til skridt.

Jeg husker ikke de øvrige hundes arbejde, men min hund gik med dyb næse sikkert fordi det var det, han havde lært hørte sig til opgaven spor, idet jeg grundlagde hans sportræning med dyb næse fra starten.

Selv i modvind gik han med dyb næse, hvor unaturligt det så end er.

 

Når det så er sagt, tænker jeg, at vi generelt undervurderer vores hundes kapacitet på mange fronter - også sporsøg.

 

For eksempel kan den samme hund jo lave en eliteeftersøgning i skov med perfekt halsgivning for en figurant og herefter for en genstand og dagen efter på samme kommando eftersøge i ruinterrænet i Redningshundetjenesten med næsen i murbrokkerne, fordi fig. ligger 4 m under jorden, og halse bare på færten.

 

Som jeg oplever det, handler det meget om, at hunde skelner imellem situationerne og at det oftets er disse som indikerer for hunden, hvilken tybe job den er ude på og ikke kommandoen i sig selv og derfor synes jeg ikke, at det modsiger sig selv at en hund både kan gå dresssursporet og det andet.

 

Har du forresten nogensinde haft sat hende på sporet uden line på? Hvis ikke skulle du tage at prøve, det lærer ofte en selv et og andet om sin hunds arbejde, synes jeg. Det er i hvert fald spændende at arbejde med.

 

Da Rasmus gik i E klassen fik han stort set aldrig et konkurrencespor i træning, vi gik i stedet konditionsspor (5 km langs vejen i al slags terræn og asfalt), mørkespor (super koncentration), spor med efterfølgende søg efter figurant (huhej det er sjovt), forfølgelsesspor (jeg vil osse!) og tilbage til de supernemme godbidsspor hvor han blev sat på, løs, først og derefter min cairn nogle meter efter. Missede Rasmus en godbid fik Trille den og ellers havde jeg en afslutningsbunke med til hende.

 

Summasummarum: De nemmeste spor (udover godbidsporene) var dem Rasmus fik i konkurrence og dermed var konkurrencen sat op til succes.

 

 

Dog er jeg enig i, at konkurrenceprogrammet på mange områder er en demonstration af lydighed. Men inden for de forskellige grene af lydighed der er i DK, er det jo det eneste program hvor der er frie øvelser, men ikke noget bidearbejde. Altså bortset fra det Nordiske, som jo heldigvis vokser sig større:-)

 

Jeg vil også til enhver tid foretrække DcH i stedet for DKK. Jeg interesserer mig ikke for selv at gå konkurrere længere, men skulle jeg starte op igen, ville det blive i DcH.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at forådnedelsen i ens fodaftryk burde gøre det muligt for hunden at skelne.

 

Det er også min oplevelse for når en hund kan afgøre hvilken vej den skal, når den sættes vinkelret på et spor, så betyder disse splitmikronanosekunders forskel på de enkelte fodaftryk en rolle.

Link til indlæg
Del på andre sites

image.jpg

 

Dagens spor:banan: 782 meter, 10 genstande, knap 2 timer gammelt, knæhøjt korn og en frisk vind. App'en og jeg var lidt uenige om antallet af genstande. Der var 10, men fik hverken trykket første eller sidste ind på sporet. Og så glemte jeg at tænde app'en da vi startede, og fik åbenbart trykker på noget så den også sluttede før tid.

 

Men et super spor. Det var lidt svært for hende, og søget blev vel højt til tider. Af samme grund gik det ikke super med at starte hende vinkelret på efter genstandene. I dag kunne hun max starte en meter fra sporet. Men godt tempo, og ingen problemer i knæk og spidser.

 

Men nu er hun træt. Sådan rigtig træt! Og jeg kan med god samvittighed gå i seng og lade pigerne flade på sofaen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

[ATTACH=CONFIG]132893[/ATTACH]

 

Dagens spor:banan: 782 meter, 10 genstande, knap 2 timer gammelt, knæhøjt korn og en frisk vind. App'en og jeg var lidt uenige om antallet af genstande. Der var 10, men fik hverken trykket første eller sidste ind på sporet. Og så glemte jeg at tænde app'en da vi startede, og fik åbenbart trykker på noget så den også sluttede før tid.

 

Men et super spor. Det var lidt svært for hende, og søget blev vel højt til tider. Af samme grund gik det ikke super med at starte hende vinkelret på efter genstandene. I dag kunne hun max starte en meter fra sporet. Men godt tempo, og ingen problemer i knæk og spidser.

 

Men nu er hun træt. Sådan rigtig træt! Og jeg kan med god samvittighed gå i seng og lade pigerne flade på sofaen:-)

 

Hvad er ideen i at starte hende vinkelret på sporet efter genstandene? Hvorfor gør du det - er det sådan man gør i A-sporet?

Betyder det, at du skal gå væk fra sporet i en eller anden afstand, og sætte hende på igen - ligesom starte op påny hver gang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er ideen i at starte hende vinkelret på sporet efter genstandene? Hvorfor gør du det - er det sådan man gør i A-sporet?

Betyder det, at du skal gå væk fra sporet i en eller anden afstand, og sætte hende på igen - ligesom starte op påny hver gang?

 

For at lære hende at søge sporet op, som hun jo skal i A. Jeg har tidligere beskrevet hvordan opsøget blev hektisk og rodet, så ved at starte hende vinkelret på efter hver genstand, træner vi samtidig opsøg mange gange på et spor.

Link til indlæg
Del på andre sites

For at lære hende at søge sporet op, som hun jo skal i A. Jeg har tidligere beskrevet hvordan opsøget blev hektisk og rodet, så ved at starte hende vinkelret på efter hver genstand, træner vi samtidig opsøg mange gange på et spor.

 

OK, så det er kun træningsmæssigt, at du gør det - det er ikke sådan man går et A-spor?

 

I det nordiske program skal hunden jo også selv opsøge sporet. Jeg træner opstarter ved at lægge en masse korte spor med en genstand for enden. Resultatet blir jo i virkeligheden så det samme, som du gør på et langt spor - enig?

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, så det er kun træningsmæssigt, at du gør det - det er ikke sådan man går et A-spor?

 

I det nordiske program skal hunden jo også selv opsøge sporet. Jeg træner opstarter ved at lægge en masse korte spor med en genstand for enden. Resultatet blir jo i virkeligheden så det samme, som du gør på et langt spor - enig?

 

Ja, det er kun træningsmæssigt.

 

Jeg ved ikke helt hvad du mener med at det er det samme? Hvis du træner en masse korte spor, hvor hunden har selvstændigt opsøg ved alle starter, ja, så er det det samme-agtigt.

 

I A er det jo en startport, ikke et felt, og derfor er der en mening med at hunden roligt og koncentreret søger i den retning jeg angiver (fra den ene startpind og frem mod den anden). I et startfelt er der jo bedre plads til at hunden zig-zagger osv.

 

Hvor lang line bruger man i Nordisk? og må man gå med hunden før den er i fuld line? En startport i A er jo 10 skridt=7,5 meter, og linen er 10 meter, så vi må ikke gå med hunden før den har opsøgt sporet og er nået et par meter ud af sporet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt hvad du mener med at det er det samme? Hvis du træner en masse korte spor, hvor hunden har selvstændigt opsøg ved alle starter, ja, så er det det samme-agtigt.

 

Tror vi gør det samme (næsten)...

 

I A er det jo en startport, ikke et felt, og derfor er der en mening med at hunden roligt og koncentreret søger i den retning jeg angiver (fra den ene startpind og frem mod den anden). I et startfelt er der jo bedre plads til at hunden zig-zagger osv.

 

Hvor lang line bruger man i Nordisk? og må man gå med hunden før den er i fuld line? En startport i A er jo 10 skridt=7,5 meter, og linen er 10 meter, så vi må ikke gå med hunden før den har opsøgt sporet og er nået et par meter ud af sporet.

 

I Nordisk bruger man 10 meter line. Men jeg mener ikke at hunden skal være ude i fuld længe hele vejen. Det er måske heller ikke så nemt, da sporet går gennem afvekslende terræn.

I øvrigt går man jo alene uden dommer eller noget, når først hunden er på sporet og der er sagt "god tur".

 

Taget direkte fra programmet:

Sporet skal gå gennem et 15 x 25 meter stort felt, og skal starte mindst 20 m. før feltet.

Konkurrencelederen anviser midtpunktet på en af de 15 meter lange sider, og fra det punkt skal hunden

påbegynde opsøgningen af sporet, mens hundeføreren i princippet skal følge den anviste midterlinie i feltet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror vi gør det samme (næsten)...

 

 

 

I Nordisk bruger man 10 meter line. Men jeg mener ikke at hunden skal være ude i fuld længe hele vejen. Det er måske heller ikke så nemt, da sporet går gennem afvekslende terræn.

I øvrigt går man jo alene uden dommer eller noget, når først hunden er på sporet og der er sagt "god tur".

 

Taget direkte fra programmet:

Sporet skal gå gennem et 15 x 25 meter stort felt, og skal starte mindst 20 m. før feltet.

Konkurrencelederen anviser midtpunktet på en af de 15 meter lange sider, og fra det punkt skal hunden

påbegynde opsøgningen af sporet, mens hundeføreren i princippet skal følge den anviste midterlinie i feltet.

 

Men hvis hunden ikke skal gå i fuld line, er der jo heller ingen grund til at træne et så kontrolleret opsøg som i DcH-programmet.

 

Hvordan laver du dine starter? At du laver mange korte spor, siger jo ikke så meget om starterne:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis hunden ikke skal gå i fuld line, er der jo heller ingen grund til at træne et så kontrolleret opsøg som i DcH-programmet.

 

Hvordan laver du dine starter? At du laver mange korte spor, siger jo ikke så meget om starterne:lol:

 

Du har ret - opsøget skal bare være så sikkert, at han finder sporet og går den rigtige vej ud af det. Ved faktisk ikke hvorfor der er krav til linens længde.

 

Jeg laver en port, hvor sporet går parallelt bag. Så sættes han vinkelret på. Lige nu er vi kun ude i at søge 5-10 meter før han møder sporet, men der skal meget mere afstand på når han er blevet fast i metoden, som jo er forholdsvis ny for ham (og mig :-D).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Bella er simpelthen en lille skiderik! Vi træner jo spring i A, som er med stå. Og vi har bøvlet en smule med det efter hendes skulderskade. Så det er noget vi træner hver gang. I torsdags var ingen undtagelse. 1. forsøg værgede hun sig ved at samle apporten op, så vi prøvede igen. 2. forsøg gik hun før kommando, men opsamling, stå og tilbagespring var perfekt. 3. gang var perfekt - bortset fra at hun stod uden kommando:damn: Så nu har hun regnet ud at øvelsen hedder spring-apport-stå-tilbagespring:roll:

 

Det betyder ikke noget ifht. point, men jeg vil nu gerne have det pillet af hende alligevel:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Puhh, så er det igen hverdag efter en spændende men varm weekend.

Sinus og jeg har været på "Nordisk hundefører weekend". Det var et par lange og varme, men også virkelig lærerige dage. :5up:

 

Lørdag start kl. 7.00 med morgenmad og instruktion og så afsted til skoven. Her lavede vi opstarter - mange af dem - og feltsøg. Hjemme igen kl.20, varme og trætte (og fuld af myggestik trods myggespray :evil: ). Efter et grundigt flåttjek, så snorkede Sinus med lyd på resten af aftenen.

Søndag kl.7.00 - 16.30, hvor vi også var i skoven hele dagen. Spor, opstarter og feltsøg i en uendelighed.

 

Men for pokker, hvor har vi lært meget!

Må konstatere, at det kommer til at vare noget tid før vi stiller op til en Nordisk Konkurrence.... Prøvede at gå et konkurrencespor, som normalt er et skovspor på 1000 meter min. 1 time gammelt. Man får udleveret et kort over skoven med indtegnelse over hvor ens spor så er lagt - værs'go at gå i gang. :shock:

Vores var så bare 500-600 meter, hvor hunden laver opstarten, finder sporet og så siger konkurrencelederen "God tur" - så er man på egen hånd den næste halve time. Skal hilse og sige at skoven virker MEGET stor, når man står der, og bare skal stole på, at den store tud gider arbejde.

Nå, men bortset fra at vi på et tidspunkt tågede lidt rundt, og gik over nogle genstande - så kom vi da igennem. Her er der jo ingen der bedømmer hvordan søget er, eller hvordan knækkene tages - man skal blot medbringe de udlagte genstande, så er det fint. Men jeg synes faktisk det er meget nemmere at gå et B-spor end et Nordisk spor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal der dælen-dylme trænes C-program. Jeg har netop tilmeldt Simba til 7 konkurrencer, den første den 14. august, hvor jeg sniger mig et godt stykke væk hjemmefra og forsøger mig med en konkurrence i Bjerringbro. Jeg skal alligevel til Jylland den weekend og der er ikke så mange konkurrencer tilbage i år.

 

Jeg ville egentlig gerne have set hvordan sådan en konkurrence foregår inden jeg selv skal prøve det, men der er ikke lige flere på Sjælland før den 21/8, hvor jeg selv skal op. Jeg håber man kan finde ud af det selv om man ikke har prøvet det tidligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville egentlig gerne have set hvordan sådan en konkurrence foregår inden jeg selv skal prøve det, men der er ikke lige flere på Sjælland før den 21/8, hvor jeg selv skal op. Jeg håber man kan finde ud af det selv om man ikke har prøvet det tidligere.

 

Selvfølgelig kan du finde ud af det! Jeg overlevede hele to C-konkurrencer sidste år, selvom jeg rystede som et espeløv og var ved at kaste op af skræk, så du skal nok klare den :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal der dælen-dylme trænes C-program. Jeg har netop tilmeldt Simba til 7 konkurrencer, den første den 14. august, hvor jeg sniger mig et godt stykke væk hjemmefra og forsøger mig med en konkurrence i Bjerringbro. Jeg skal alligevel til Jylland den weekend og der er ikke så mange konkurrencer tilbage i år.

 

Jeg ville egentlig gerne have set hvordan sådan en konkurrence foregår inden jeg selv skal prøve det, men der er ikke lige flere på Sjælland før den 21/8, hvor jeg selv skal op. Jeg håber man kan finde ud af det selv om man ikke har prøvet det tidligere.

 

Narj, kom til Risskov i stedet!!!

 

Edit: Det er så først weekenden efter:damn: Men sig til hvis du skal have et heppekor. Jeg kommer gerne:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, det lyder som en dejlig oplevelse :genert:

 

Det var helt og aldeles rædsomt - og så på hjemmebane :scared:

 

Det hjalp dog lidt på humøret, at vi fik to oprykninger :banan:

 

Vi skal forresten ud i vores første B-konkurrence på søndag. Inlge har haft det rigtigt svært i varmen, så det begynder at ligne en rigtigt dårlig idé, men nu tager vi det, som det kommer. I det mindste har jeg ikke klubkammeraterne til at stå og lure :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Narj, kom til Risskov i stedet!!!

 

Edit: Det er så først weekenden efter:damn: Men sig til hvis du skal have et heppekor. Jeg kommer gerne:-)

 

Weekenden efter er det Stevns tror jeg, og der er trods alt lidt tættere på end Riskov.

 

Om hepning er en for- eller bagdel ved jeg endnu ikke, men moralsk opbakning er altid godt. Jeg tager også min mor med til Bjerringbro, så lidt opbakning har jeg allerede :-D

 

 

Vi er ikke 100 % klar endnu, fx halter apporten gevaldigt og flere af de andre øvelser er ikke færdige endnu. Men der er 68 dage til den 1. Konkurrence og jeg burde have god tid tilladt træne i.

 

Simba var her i weekenden med på hundesport mod cancer weekend. Søndag var vi på rundering og figurantglæde. Det foregik på en betonfabrik og han fandt figuranter oppe og nede, i sand og mellem paller. Jeg træner bringsel-melding med ham og den er der ikke helt endnu, men det der med at finde figuranter står meget højt på ønskelisten. Det er uden tvivl hans favoritøvelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er det lige man kvalificerer sig til DM? Det er noget med de 40? der sammenlagt har højeste point i de tre bedste resultater inden en eller anden dato, ik?

 

Hvad er den dato?

 

Overvejer om det er noget vi skal forsøge at gå efter, det er muligvis at sigte liiidt højt, da vi endnu ikke har været til så meget som en eneste konkurrence :genert:

 

Tænker at det er lettest at komme med i C-klassen, så det er måske vores eneste chance :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er det lige man kvalificerer sig til DM? Det er noget med de 40? der sammenlagt har højeste point i de tre bedste resultater inden en eller anden dato, ik?

 

Hvad er den dato?

 

Overvejer om det er noget vi skal forsøge at gå efter, det er muligvis at sigte liiidt højt, da vi endnu ikke har været til så meget som en eneste konkurrence :genert:

 

Tænker at det er lettest at komme med i C-klassen, så det er måske vores eneste chance :mrgreen:

 

I C-klassen er det de 5 bedste pr. kreds, plus de 10 bedste på landsplan når de bedste fra kredsene er nuppet. Man skal have stillet i mindst 3 konkurrencer for at opnå kvalifikation. Seneste kvalifikation er 2 uger inden DM. Se nærmere i årbogen s. 90-91 http://www.e-pages.dk/dchff/171/

Link til indlæg
Del på andre sites

I C-klassen er det de 5 bedste pr. kreds, plus de 10 bedste på landsplan når de bedste fra kredsene er nuppet. Man skal have stillet i mindst 3 konkurrencer for at opnå kvalifikation. Seneste kvalifikation er 2 uger inden DM. Se nærmere i årbogen s. 90-91 http://www.e-pages.dk/dchff/171/

 

Tak, jeg har ledt og ledt efter udtagelsesregler, men uden held :-)

 

Så hvis man på de bedste tre konkurrencerresultater kan blive blandt de 5 bedste i kredsen, så er man sikret en plads?

 

Pyh, det bliver nok ikke så nemt igen, da jeg har præcis tre konkurrencer i min egen kreds inden den sidste dato. Men meget rart at vide hvad der venter, hvis jeg scorer 3* 150 point :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...