Hop til indhold

DcH konkurrence og træningstråden 2015 og 2016


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Hvor meget har du gjort ud af at det har været godt med fært i feltet? For hvis der har været godt med fært hele tiden så burde han jo have betinget færten med at det er der han finder genstanden.

 

Jeg kan ikke rigtig hjælpe med det, da det er kommet helt naturligt for begge mine. Mht. At bruge kommandoer, så foretrækker jeg at lade mine arbejde selv. Cassi bliver meget nemt påvirket ved at blive kommanderet rundt med og bliver passiv, så den eneste kommando hun får er ud, når hun søger hen til mig for at få hjælp.

 

Calle får sin søge kommando og så arbejder han ellers.

 

Hvor langt kommer han udenfor feltet? Og hvad sker der hvis ikke du siger noget, søger han så ind i feltet igen? For hvis det er tilfældet, så ville jeg nok lade ham selv finde ind igen, hvis han altså ikke kommer for langt ud. Det primære i øvelsen er netop selvstændighed for søget.

 

Mht. Bringselsmeldingen.... Har du forsøgt at lade ham løbe med det spændt op så han ikke kan få fat i det og i stedet melder på løsbid. Jeg mener forøvrigt at Morten Egtved har lavet nogle videoer omkring netop det at afhjælpe for tidlig melding.

 

Jeg harhelt sikkert starter træningen dumt ved ikke at lægge fært i hele området, men det gør jeg nu! Det er ogsåmeget muligt at jeg ikke har trænet feltsøget nok, må indrømme at jeg lidt havde glemt at det også var en øvelse, så han er sikkert ikke blevet forstærket i at blive i fært-feltet.

 

Mht bringslet kan kræet samle det op, selv om det er i inderste hul. I "rundering i teori og praksis foreslår de at tape det ind med film eller lign. og det forsøger jeg mig lidt med.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag er der tre uger til vores første konkurrence :shock:

 

Jeg er ikke sikker på at vi bliver 100 % klar, men hvis vi er for langt fra, må vi melde fra.

Lydighedsøvelserne er sådan rimeligt på plads, med undtagelse af lineføring, det går godt når vi går, når vi løber må det betyde at vi leger :mrgreen:

Runderingen er der næsten, MEN vi har lidt svært ved at gå fra løsbid til bringsel. Eller rettere han har lidt svært ved ikke bare at tage bringlset i munden hele tiden. Det arbejder vi på og håber vi når det inden den 17. august.

 

I feltsøget er han ret dygtig: han søger, finder, samler op og kommer tilbage og afleverer genstanden.Men han holder sig ikke nødvendigvis indenfor feltet og hvis jeg kalder på ham når han kommer udenfor kommer han helt hjem til mig, hvilket ikke er meningen.

Måske er det hans søgemønster jeg skal arbejde med, han søger sådan lidt kaotisk.

Sådn ca samme søgemønster som vores robotstøvsuger (og jeg har ikke de der afstandsting til Simba).

Hvordan har i lært jeres hunde øvelsen og ønsker i et bestemt søgemønster, eller må de søge frit i feltet?

Tænker at det måske er smart at lærehunden et mere systematisk søgemønster, så man er sikker på at få afsøgt hele feltet?

 

Jeg gør det, at jeg først lærer min hund at søge fremad i den retning jeg ser, altså lige frem

for mig i baner.

Når forståelsen er der, vil hunden holde sin "bane", og søge ud for mig, også når jeg flytter mig til siden.

Ved påsætning på feltet sætter jeg min hund indså den løber fremad i sidevind, så den vil få blæst færten af genstandene i hovedet.

 

Til at holde hunden inde i feltet plejer jeg bare at lade den finde ud af selv, at genstandene kun kan ligge indenfor feltet og i starten går jeg rundt om feltet, så der er en tydelig grænse.

Derfra passer hunden selv sit job uden indblanding fra mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag er der tre uger til vores første konkurrence :shock:

 

Jeg er ikke sikker på at vi bliver 100 % klar, men hvis vi er for langt fra, må vi melde fra.

Lydighedsøvelserne er sådan rimeligt på plads, med undtagelse af lineføring, det går godt når vi går, når vi løber må det betyde at vi leger :mrgreen:

Runderingen er der næsten, MEN vi har lidt svært ved at gå fra løsbid til bringsel. Eller rettere han har lidt svært ved ikke bare at tage bringlset i munden hele tiden. Det arbejder vi på og håber vi når det inden den 17. august.

 

I feltsøget er han ret dygtig: han søger, finder, samler op og kommer tilbage og afleverer genstanden.Men han holder sig ikke nødvendigvis indenfor feltet og hvis jeg kalder på ham når han kommer udenfor kommer han helt hjem til mig, hvilket ikke er meningen.

Måske er det hans søgemønster jeg skal arbejde med, han søger sådan lidt kaotisk.

Sådn ca samme søgemønster som vores robotstøvsuger (og jeg har ikke de der afstandsting til Simba).

Hvordan har i lært jeres hunde øvelsen og ønsker i et bestemt søgemønster, eller må de søge frit i feltet?

Tænker at det måske er smart at lærehunden et mere systematisk søgemønster, så man er sikker på at få afsøgt hele feltet?

 

som du nok kan læse er der mange veje til målet, men jeg har altid sørget for at træne i et område uden for meget fært omkring (indlæringen), så lære hunden at der kun er gevinst i fært området og vil med indlæringen blive mere og mere i fært området, fordi den ikke får succes uden for fært området.

 

For at hunden ikke skal stjerne rundt i timevis uden for færtområdet, så bruger jeg klap til at vende ham rundt, den er naturligt indlært på gåture op af grusvejen at når jeg vendte rundt så klappede jeg efter ham, nu går vi den anden vej makker, dvs det ikke er et indkaldssignal, mere et "nu vender vi" og det har altid virket fint efter hensigten :)

 

jeg ønsker at min hund skal arbejde selvstændigt i feltet og har derfor altid været en passiv spiller på sidelinjen, jeg går ikke op og ned af siderne, men lader hunden arbejde helt selvstændigt, jeg har ikke en jordisk chance for at vide hvor genstanden er, om han er løbet over den fordi han ikke har fået færten osv, så det er kun hans næse der kan finde genstanden.

 

selv I c har jeg flere gange været ude for at vi faktisk ikke kan se hunden i ca halvdelen af feltet, så der har jeg igen haft brug for at stole på at han kunne blive i feltet og arbejde selvstændig :) andre har helt sikkert andre erfaringer og lagt sin træning derfter.

 

en ting du skal være opmærksom på til konkurrence er at der i et bælte hele vejen rundt om feltet ca 5 meter er masser af fært fra hunde og hundefører, fordi man har valgfri side i c og må vælge to sider, dette betyder at der er trasket rundt hele vejen om feltet massere af gange hvis man er en af de sidste, værd derfor ikke bange for at hunden forlader feltet.

 

I konkurrence trækker det heller ikke at få en henstilling om at få hunden tilbage i feltet af dommeren, det trækker kun hvis hunden ikke efterkommer din kommando om at vende retur. Så pas på med at kalde for meget, med mindre du synes hunden er længe væk, eller du får en henstilling, du kan bryde hundens søge møsnter for meget :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gys og gru... har besluttet at Calle skal prøve en B her om halvanden måned. Han kan al stuedressuren og feltsøget. Vi er startet lidt op på rundering og sporet, men jeg har ingen ambitioner om at der skal være perfekt. Det eneste mål er at se hvor han er med de ting han kan.

 

 

I Jyderup? Det er jo hos mig, så kommer jeg og hepper :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh gud, var ude og træne apport med Calle her tidligere. Han er jo blevet en stor dreng, og derfor forsøger vi os med en lidt større apport. Og så gik der fuldstændig legebarn i ham. Det mest positive er at han ikke knaldapporterer. Og han er altså mere end klar... Og så fiser han afsted på kommando, ligner en der er på vej tilbage og så pludselig kaster han rundt med apporten, ruller med den og har bare en kæmpe fest. Giver man ham en ekstra kommando kommer han straks hen og sætter sig med den(dog med den lille detalje at han går direkte på plads, noget jeg ikke vil rette på for en lokalprøve).

 

Her til eftermiddag starter vi op på projekt indlæring af fremadsendelse. Vi skal bare have fokus på fremløbet i første omgang. Vi har arbejdet lidt med det før for et års tid siden, men det skal nok lige genopfriskes. Må lige tjekke om jeg har en bold med snor på et sted til belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Say what... Kunne arbejde med Calle i næsten en time og han knoklede bare på. Der er laaaaang vej, men nøj, han er altså vokset gevaldigt.

 

Startede med at sætte en fremadsendelse op, og tænkte så, hm, måske jeg lige skulle se om han kunne huske hvad sådan en startport betød. Vi har jo trods alt arbejdet med startport=løb igennem for fuld fart lige frem=bold dukker op lige pludselig(kaster bolden når han løber fremad). Og f*** om ikke møgungen løber snorlige frem ud på en længde der svarer til en A-fremadsendelse? Tænker, ah, måske var det et tilfælde... Men næ, nej, han lavede den ene fine fremadsendelse efter den anden.

 

Fik filmet(og det er altså lidt svært og han kan ikke helt tåle at man laver indkald med et kamera i hånden, derfor gør han til sidst :blink: )

 

[video=youtube_share;5K_7z8YGQyA]

 

Synes egentlig det er okay taget i betragtning af at vi max har trænet det fire gange tidligere og at det er første dag vi kører med dæk på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det i aften vi skal til vores første C-konkurrence :shock: :blink:

 

Jeg tror vi har styr på alt, med undtagelse af brigselmeldingen i rundering.

 

Hvis bare jeg kunne få figuranten til at holde en haveslange, skulle det nok gå godt, men det kan man sikkert ikke :engel:

 

Han tager bringslet som vinden blæser. Først tog han det slet ikke, så tog han det hele tiden og tager det når han synes :hmm:

Optimalt havde selvfølgelig været at gemme konkurrencen en uge eller to, så han lige kunne få styr på det, men jeg har besluttet at tage afsted i dag.

 

Nu er jeg så kommet i tvivl om jeg skal give bringslet på eller bare lade ham løbe ud og sætte sig, altså lade som om han skal gø af fig. Der er dog en sandsynlighed for, at han når figuranten ikke disker op med et løsbid og heller ikke deler belønning ud OG han ikke selv har et bringsel at tage, kan finde på at hoppe op at figuranten.

 

Hvad giver mon flest point? En bringsel-hund der ikke bringsler eller en gø-hund der ikke gør :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Ja-ja-ja, det er aldrig for sent!

Nu har jeg i syv år haft en hund der "hænger" i lineføring, fri ved fod osv. til trods for diverse træneres gode råd og anvisninger. I dag har vi så været på kursus med Lea Nor og vupti ser hun hvad jeg skal ændre på.... Vi starter bare forfra, men efter i dag ved både Sinus og jeg hvordan det skal gøres - det er bare utroligt så lidt der skal til at ændre så meget :5up:

 

Glæder mig så meget til at træne "fri ved fod" fra nu af .... :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det i aften vi skal til vores første C-konkurrence :shock: :blink:

 

Jeg tror vi har styr på alt, med undtagelse af brigselmeldingen i rundering.

 

Hvis bare jeg kunne få figuranten til at holde en haveslange, skulle det nok gå godt, men det kan man sikkert ikke :engel:

 

Han tager bringslet som vinden blæser. Først tog han det slet ikke, så tog han det hele tiden og tager det når han synes :hmm:

Optimalt havde selvfølgelig været at gemme konkurrencen en uge eller to, så han lige kunne få styr på det, men jeg har besluttet at tage afsted i dag.

 

Nu er jeg så kommet i tvivl om jeg skal give bringslet på eller bare lade ham løbe ud og sætte sig, altså lade som om han skal gø af fig. Der er dog en sandsynlighed for, at han når figuranten ikke disker op med et løsbid og heller ikke deler belønning ud OG han ikke selv har et bringsel at tage, kan finde på at hoppe op at figuranten.

 

Hvad giver mon flest point? En bringsel-hund der ikke bringsler eller en gø-hund der ikke gør :mrgreen:

Set ud fra det faktum at begge hunde finder figurant og bliver der indtil dommeren siger ja tak uden at gø eller melde på bringsel vil hunden der skal gø få fire point, mens den med bringsel får 0 point.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups, det var måske lidt vovet... Men min rallytræner og jeg har givet hinanden hånd på at rykke op i A-klassen til næste år. Men det betyder jo så at vi skal træne... Men med 140 point i den ene B-prøve hun har været oppe i og det med en hund der stort set ikke havde trænet spor og aldrig en B-rundering er det næppe umuligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Øv-øv-øv!!! Så er jeg sådan en der fra nytår ikke har nogen trænere :megaked:

Min super dygtige træner stopper helt i klubben fra det nye år, og da der er trænermangel er det ikke muligt at få en anden. Vi (holdet) kan fortsætte som selvtrænere, men det er altså bare ikke det samme. Derudover har man som selvtræner ingen rettigheder, forstået på den måde, at er der et hold der vil have vores træningstid og bane så har de førsteret. Jeg ser os jo som et hold uden træner, og ikke som et selvtrænerhold... såhh irriterende det er det...

 

Og for at det ikke skulle være nok, så flytter min Nordisk træner til Bornholm. Og det ser ikke umiddelbart ud til, at der er andre der overtager - det Nordiske program er ikke så udbredt her på Sjælland.

 

Jeg er virkelig i tvivl om hvorvidt jeg skal finde et DcH-hold i anden klub - hvis der er pladser, eller om jeg bare skal selvtræne. Er faktisk lidt tøsefornærmet over, at min træningstid bare sådan kan tages fra mig, samtidig med at jeg alligevel skal betale fuldt medlemskab - i princippet bare for at låne en græsplæne :hmm:

 

Hvordan ser det ud i jeres klubber rundt om, er der også mangel på trænere, og hvordan takler man problemerne?

Hvad ville I gøre i mit sted?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke dog noget møg, @Hofferne :(

 

Vi har lige nu et B-hold hold uden fast træner i Helsingør, men ellers står det ikke så skidt til længere. Jeg er ikke klar til at selvtræne, så jeg bliver på "mit" klikkerhold med Ingle, hvor der er masser af plads, men hvor træningen ikke er målrettet konkurrencer. Før eller siden bliver jeg nok nødt til at skifte, hvis jeg vil begynde at gå til konkurrencer "for alvor", men det bliver ikke før Basso er gammel nok til at overtage Ingles plads på klikkerholdet, som jeg har været rigtigt glad for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv-øv-øv!!! Så er jeg sådan en der fra nytår ikke har nogen trænere :megaked:

Min super dygtige træner stopper helt i klubben fra det nye år, og da der er trænermangel er det ikke muligt at få en anden. Vi (holdet) kan fortsætte som selvtrænere, men det er altså bare ikke det samme. Derudover har man som selvtræner ingen rettigheder, forstået på den måde, at er der et hold der vil have vores træningstid og bane så har de førsteret. Jeg ser os jo som et hold uden træner, og ikke som et selvtrænerhold... såhh irriterende det er det...

 

Og for at det ikke skulle være nok, så flytter min Nordisk træner til Bornholm. Og det ser ikke umiddelbart ud til, at der er andre der overtager - det Nordiske program er ikke så udbredt her på Sjælland.

 

Jeg er virkelig i tvivl om hvorvidt jeg skal finde et DcH-hold i anden klub - hvis der er pladser, eller om jeg bare skal selvtræne. Er faktisk lidt tøsefornærmet over, at min træningstid bare sådan kan tages fra mig, samtidig med at jeg alligevel skal betale fuldt medlemskab - i princippet bare for at låne en græsplæne :hmm:

 

Hvordan ser det ud i jeres klubber rundt om, er der også mangel på trænere, og hvordan takler man problemerne?

Hvad ville I gøre i mit sted?

 

Øv:( Jeg havde uden tvivl skiftet klub, og evt. stukket en finger i jorden på holdet, og hørt om det var andre der ville med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv:( Jeg havde uden tvivl skiftet klub, og evt. stukket en finger i jorden på holdet, og hørt om det var andre der ville med.

 

Jeg HAR spurgt de andre på holdet, men de træner "for sjov"-agtigt, og er tilfredse med selvtræningen - og er ikke indstillede på at skulle køre langt for at få trænet. Jeg træner ikke nødvendigvis for at gå til konkurrencer, men vil gerne ha' nogle mål at træne hen mod, så kan konkurrencen komme til den tid. Men som selvtræner kommer jeg jo ikke videre, og så kan jeg i princippet træne på alle de græsplæner jeg møder på min vej, og behøver ikke betale for at blive kostet rundt i en klub.

 

Overvejer at lægge følere ud i de nærmeste klubber, for at høre om der overhovedet er pladser på holdene....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg HAR spurgt de andre på holdet, men de træner "for sjov"-agtigt, og er tilfredse med selvtræningen - og er ikke indstillede på at skulle køre langt for at få trænet. Jeg træner ikke nødvendigvis for at gå til konkurrencer, men vil gerne ha' nogle mål at træne hen mod, så kan konkurrencen komme til den tid. Men som selvtræner kommer jeg jo ikke videre, og så kan jeg i princippet træne på alle de græsplæner jeg møder på min vej, og behøver ikke betale for at blive kostet rundt i en klub.

 

Overvejer at lægge følere ud i de nærmeste klubber, for at høre om der overhovedet er pladser på holdene....

 

af ren og skær nysgerrighed, hvor træner du henne?

 

Her i klubben er der heller ikke længere en træner til vores B-hold. I det hele taget svinder lydigheden langsomt ind. Til sammenligning har vi hele fire rally-hold. Der er dog også to C-hold(et for dem der er klar til at

 

Vi har så en så stor træningsplads, så der er altid plads til all. Fx har vi i sommerhalvåret haft fire hold i gang på en gang, og der kunne sagtens komme flere til.

 

Nu ved jeg ikke hvordan strukturen er for betaling i klubben, men du kunne jo evt. give bestyrelsen besked om at du kun ønsker at betale grundkontigent så længe der ikke er en træner til rådighed. Jeg ved selv hvor rart det kan være at have en træningsplads tæt på, som man kan bruge "når lysten er der". Så kan man vælge at lægge træningsgebyret i en anden lokalforening.

Link til indlæg
Del på andre sites

af ren og skær nysgerrighed, hvor træner du henne?

 

Her i klubben er der heller ikke længere en træner til vores B-hold. I det hele taget svinder lydigheden langsomt ind. Til sammenligning har vi hele fire rally-hold. Der er dog også to C-hold(et for dem der er klar til at

 

Vi har så en så stor træningsplads, så der er altid plads til all. Fx har vi i sommerhalvåret haft fire hold i gang på en gang, og der kunne sagtens komme flere til.

 

Nu ved jeg ikke hvordan strukturen er for betaling i klubben, men du kunne jo evt. give bestyrelsen besked om at du kun ønsker at betale grundkontigent så længe der ikke er en træner til rådighed. Jeg ved selv hvor rart det kan være at have en træningsplads tæt på, som man kan bruge "når lysten er der". Så kan man vælge at lægge træningsgebyret i en anden lokalforening.

 

Det var selvfølgelig en mulighed :5up:

 

Jeg træner i DcH Hvidovre - og vi har mistet en del trænere det sidste år. Det er jo en dårlig spiral, for ingen trænere = ingen hold, og ingen hold = ingen medlemmer.... Jeg vil være rigtig ked af at skifte klub, men kan jo blive tvunget til det, hvis jeg vil ha' træning med vejledning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Planen var at jeg skulle have mit C-hold i dag, men en masse afbud og nogle der slet ikke meldte afbud betød at der ikke kom nogen. Og så er det jo om at udnytte at vi var to der var kørt i klubben for at have hold. så begge hunde blev hevet med ud for at træne rundering. Cassi nød det, men blev lidt utålmodig fordi godbidderne ikke kom hurtigt nok, når der blev taget fat i dem.

 

Calledyret havde fest. Han har kun trænet rundering to gange før, og har egentlig ikke prøvet meget andet end at løbe ud til figurant. Planen var så at han skulle have legetøj. Figuranten havde så besluttet sig for at han lige skulle have Calles opmærksomhed og vupti, så løb Calle rundt med sit legetøj, og Calle har endnu ikke helt forstået at man gerne lige må aflevere når man bliver kaldt på :roll:

 

Efter vi havde fået fat i legetøjet kunne i starte. Først skulle han bare løbe ud og have legetøj. Ingen problemer i det. Og der blev leget med ham(læs, legetøjet blev ikke sluppet før jeg havde snor i ham). Da Calle har meget let ved at sige vov, så bad jeg om at legetøjet blev holdt tilbage. Vrum ud til figurant. Sidde pænt. Ventede lidt og så kom det første vov og så en kort pause og så kørte det ellers med halsgivning. Lidt rundt på træningspladsen, og han kørte så fint. Lige en smule voldsom, men han forstod hurtigt at han skulle sidde rigtig pænt for at få sit legetøj. Femte rundering var med helt skjult figurant(dog med mulighed for at se figuranten gå ud, hvilket han slet ikke havde tid til at se på). Han drønede frem, tøvede lige et split sekund og så fik han fært. Fuld fart forbi skjulet og hov, opdagede at han var smuttet forbi, vendt rundt og fandt så figuranten. Sætter sig så bag figuranten, da man jo kunne se legetøjet stikke ud af lommen. Ventede lige lidt og så kom der ellers hals på. Uh, han er sød og synes det er fantastisk med det løberi. Måske man skulle træne noget eftersøgning med ham(der er bare lige det med tiden). Han er jo generelt top fokuseret, når han laver noget han godt kan lide. Det næste vi skal arbejde med er noget dirigering. Det tror jeg dog ikke bliver et problem ..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Det var selvfølgelig en mulighed :5up:

 

Jeg træner i DcH Hvidovre - og vi har mistet en del trænere det sidste år. Det er jo en dårlig spiral, for ingen trænere = ingen hold, og ingen hold = ingen medlemmer.... Jeg vil være rigtig ked af at skifte klub, men kan jo blive tvunget til det, hvis jeg vil ha' træning med vejledning.

 

Nu er det en kendsgerning, at jeg flytter klub fra 2017 :-D Jeg har fået lovning på en plads på et rent B-hold :klap2: og har allerede fået klaret det praktiske med overflytning, nyt medlemsnummer osv. Glæder mig meget til at starte op på noget "rigtigt" igen! Det eneste der ærgrer mig lidt er den stemning der kom fra enkelte på mit gamle hold (kassereren), da jeg fortalte jeg ville flytte.... Hun tager det som en personlig fornærmelse, og jeg føler mig nærmest ekskluderet, og er meget LIDT velkommen fra nu af, selvom aftalen gik på overflytning pr.1/1-2017...

 

Nå, men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget! Jeg var i går på et sporkursus, som kreds 6 afholdt - og fik her en masse gode indspark, som jeg så får rigelig god tid til at arbejde med, da jeg åbenbart ikke skal træne med holdet mere!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Så har vi været til træning for første gang i vores nye klub. Det var en positiv oplevelse - men temmelig mørk, da der af en eller anden grund ikke var tændt lys på banen. Blev hilst velkommen, og taget godt imod af formanden og holdet :-D Træningen gik fint, selvom Sinus syntes, at han skulle gø temmelig meget af alle de hunde han ikke kunne se i mørket :oops:

Det skal nok blive godt, tror jeg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...