Hop til indhold

DcH konkurrence og træningstråden 2015 og 2016


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Så har vi været til træning for første gang i vores nye klub. Det var en positiv oplevelse - men temmelig mørk, da der af en eller anden grund ikke var tændt lys på banen. Blev hilst velkommen, og taget godt imod af formanden og holdet :-D Træningen gik fint, selvom Sinus syntes, at han skulle gø temmelig meget af alle de hunde han ikke kunne se i mørket :oops:

Det skal nok blive godt, tror jeg!

 

Må man spørge hvor du er flyttet hen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er den her tråd kun for lydighed? :) Mig og Inca starter nemlig endelig til rally i Dch Køge til januar :D hun kan de fleste øvelser (i begynder klassen) og også nogle i øvet, og nu har jeg endelig fået lært hende twist venstre om, hun lærte for lang tid siden den anden vej rundt, havde ikke lige overvejet at det først skal bruges ved højre handling :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er den her tråd kun for lydighed? :) Mig og Inca starter nemlig endelig til rally i Dch Køge til januar :D hun kan de fleste øvelser (i begynder klassen) og også nogle i øvet, og nu har jeg endelig fået lært hende twist venstre om, hun lærte for lang tid siden den anden vej rundt, havde ikke lige overvejet at det først skal bruges ved højre handling :lol:

 

Vi har en rally-tråd :mrgreen:

http://www.hunde-forum.dk/traening/41597-rallytraden-2016-a.html

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

I dag har vi været til året første konkurrence og vi præsterede at blive nummer sidst.

 

Men hvilken nummer sidst! I de første fore øvelser var Simba blændende god, var særligt glad for at få et 10-tal i lineføring :hjerte:

I de sidste fire øvelser var hans højeste karakter 1: To gange stak han af for at bade (det er også feje tricks med en sø på banen!), apporten tog han en ekstra runde med og figuranten blev stemplet i maven. Tror nok lige vi skal have trænet lidt på hans selvkontrol og indkald :oops:

 

Har andre været til konkurrence eller skal I?

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har vi været til året første konkurrence og vi præsterede at blive nummer sidst.

 

Men hvilken nummer sidst! I de første fore øvelser var Simba blændende god, var særligt glad for at få et 10-tal i lineføring :hjerte:

I de sidste fire øvelser var hans højeste karakter 1: To gange stak han af for at bade (det er også feje tricks med en sø på banen!), apporten tog han en ekstra runde med og figuranten blev stemplet i maven. Tror nok lige vi skal have trænet lidt på hans selvkontrol og indkald :oops:

 

Har andre været til konkurrence eller skal I?

 

Ups .... det kommer I hurtigt efter

 

Begge mine har været ude en gang hver - og begge endt omkring de 140 point. For Maggie blev det også til en 2. plads, mens Liva blev nr. 21. Sådan kan der være stor forskel på dagen.

 

Med Maggie skal vi have lidt mere styr på stuedressuren.

Med Liva er det sporet, der er vores achilles-hæl.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har vi været til året første konkurrence og vi præsterede at blive nummer sidst.

 

Men hvilken nummer sidst! I de første fore øvelser var Simba blændende god, var særligt glad for at få et 10-tal i lineføring :hjerte:

I de sidste fire øvelser var hans højeste karakter 1: To gange stak han af for at bade (det er også feje tricks med en sø på banen!), apporten tog han en ekstra runde med og figuranten blev stemplet i maven. Tror nok lige vi skal have trænet lidt på hans selvkontrol og indkald :oops:

 

Har andre været til konkurrence eller skal I?

 

Haha, det lyder festligt:lol:

 

Jeg glemmer aldrig til Jysk Mesterskab (efter vi havde været til DM i C), hvor det var så koldt at jeg havde vinterjakken (og dermed ikke DM-mærket) på. Vi fik 10 med smiley i stå, og dommerne døde næsten over hvor sød hun var. Så skulle vi rundere, og hun løb ud, gloede på figuranten og fortsatte ned i en sø, hvor man bare kunne høre en masse plask og rap:oops: Jeg kunne ikke få dyret op af søen igen, og blev måske lettere irriteret. Dommerne kom meget medfølende og sagde "husk, du har den samme hund med hjem som du kom med". Øh ja, bare i en mere våd udgave:evil:

 

Det er ret typisk at mange nye tester hundens evner efter DM, da det jo er "gratis" i forhold til oprykninger. Og de troede helt sikkert at jeg var ude for første gang:sjov:

 

 

Jeg vil til enhver tid hellere se en glad hund der er fuld af fis og ballade, end en hund der udfører øvelserne uden gejst og glæde. Så fortsæt endelig med glæden - det andet skal tids nok komme:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke været i konkurrence endnu, jeg synes vi har rykket os ret meget, og føler vi nogen lunde med i forhold til øvelserne, især lineføring og apport er der sket stor fremskridt. Hos os er det nok mest mig der taber hoved og får forvirret mig selv, og så laver jeg nogle dumme fejl eller taber fokus og så tjekker Tessa ud.

jeg ville rigtig gerne ud og komme igang med konkurrencer, men jeg bliver så nervøs at det hele går i ged, og så mister jeg nemt fokus/overblikket og glemmer detaljerne, jeg arbejder dog på det og så har vi det jo sjovt når vi træner.

Det er dog lidt rart at høre at der er andre der oplever at tingene ikke altid går super godt, altså forstået på den måde, at jeg ikke behøver være så bange for at det bliver noget rod, for det gør det/har gjort, for selv nogle rigtige dygtige hundefører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, det lyder festligt:lol:

 

Jeg glemmer aldrig til Jysk Mesterskab (efter vi havde været til DM i C), hvor det var så koldt at jeg havde vinterjakken (og dermed ikke DM-mærket) på. Vi fik 10 med smiley i stå, og dommerne døde næsten over hvor sød hun var. Så skulle vi rundere, og hun løb ud, gloede på figuranten og fortsatte ned i en sø, hvor man bare kunne høre en masse plask og rap:oops: Jeg kunne ikke få dyret op af søen igen, og blev måske lettere irriteret. Dommerne kom meget medfølende og sagde "husk, du har den samme hund med hjem som du kom med". Øh ja, bare i en mere våd udgave:evil:

 

Det er ret typisk at mange nye tester hundens evner efter DM, da det jo er "gratis" i forhold til oprykninger. Og de troede helt sikkert at jeg var ude for første gang:sjov:

 

 

Jeg vil til enhver tid hellere se en glad hund der er fuld af fis og ballade, end en hund der udfører øvelserne uden gejst og glæde. Så fortsæt endelig med glæden - det andet skal tids nok komme:hjerte:

 

Den med vandet har jeg også prøvet med Maggie.

Det var sidste konkurrence inden DM, så alle 4 klasser var til start. Ved runderingen i C havde de placeret figuranten i et buskads lige foran Jels Sø - så man sendte lige direkte ud mod søen. Maggie (som normalt æææælsker rundering) løb ud til figuranten, stoppede op, kiggede op på figuranten, kiggede ud mod søen - og fortsatte ud i søen ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke været i konkurrence endnu, jeg synes vi har rykket os ret meget, og føler vi nogen lunde med i forhold til øvelserne, især lineføring og apport er der sket stor fremskridt. Hos os er det nok mest mig der taber hoved og får forvirret mig selv, og så laver jeg nogle dumme fejl eller taber fokus og så tjekker Tessa ud.

jeg ville rigtig gerne ud og komme igang med konkurrencer, men jeg bliver så nervøs at det hele går i ged, og så mister jeg nemt fokus/overblikket og glemmer detaljerne, jeg arbejder dog på det og så har vi det jo sjovt når vi træner.

Det er dog lidt rart at høre at der er andre der oplever at tingene ikke altid går super godt, altså forstået på den måde, at jeg ikke behøver være så bange for at det bliver noget rod, for det gør det/har gjort, for selv nogle rigtige dygtige hundefører.

 

Skal jeg så fortælle om dengang mig hund smed apporten og rullede sig i sneen i stedet? Eller da hun tog springbrættet mellem to andre øvelser, og vi fik et "ja tak" til springet (som var næste øvelse)? Eller da venindens hund apportere et brugt bind, i stedet for at rundere?:lol:

 

Hvis man ellers går ind til det med en vis portion humor og selvironi, kommer man faktisk langt. Jeg kan ikke huske én eneste gang, hvor jeg har tænkt at jeg aldrig ville stille i en konkurrence igen. For en dag sammen med hunden og de andre tosser, er perfekt, uanset resultatet.

 

Lad os se på om vi ikke kan finde en lille C-konkurrence til jer i løbet af nogle måneder, og så tager jeg med ud og er der hele dagen. I er så gode, og du skal bare have tillid til at Tessa kan:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal jeg så fortælle om dengang mig hund smed apporten og rullede sig i sneen i stedet? Eller da hun tog springbrættet mellem to andre øvelser, og vi fik et "ja tak" til springet (som var næste øvelse)? Eller da venindens hund apportere et brugt bind, i stedet for at rundere?:lol:

 

Hvis man ellers går ind til det med en vis portion humor og selvironi, kommer man faktisk langt. Jeg kan ikke huske én eneste gang, hvor jeg har tænkt at jeg aldrig ville stille i en konkurrence igen. For en dag sammen med hunden og de andre tosser, er perfekt, uanset resultatet.

 

Lad os se på om vi ikke kan finde en lille C-konkurrence til jer i løbet af nogle måneder, og så tager jeg med ud og er der hele dagen. I er så gode, og du skal bare have tillid til at Tessa kan:hjerte:

Du er så sød, det vil vi gerne. Det skal nemlig bare være en sjov dag med hunden, og Tessa er bare så god, men altså jeg er super god til at få stresset mig selv op over at skulle præstere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til min tredje konkurrence med Cassi, lagde hun sig så fint ned i dækøvelsen og jeg tærskede ellers afsted. Hvad dommeren lavede ved jeg ikke helt, for da jeg vendte mig om, så sad min dengang lille babyCassi op(hun var kun lige et år gammel). Hvad gør jeg, jeg holder heldigvis mit hoved koldt og for sagt dæk. Forskrækket kigger dommeren op, og hun ligger igen super pænt. Vi fik intet for dækken, men fik vores indkald der. Jaja, meget kan gå galt

 

faktisk tror jeg slet ikke man skal tage det så højtidligt med de konkurrencer. Jeg kan altid mærke lidt sommerfugle i maven, når vi skal igang efter en lang pause, men ellers, så handler det bare om at holde en fest. Og når man er ny, så handler det lige så meget om at finde hinanden på banen.

 

Forresten, til vores første konkurrence lagde figuranten genstande ud mens vi skulle lave vores sit øvelse. Cassi ELSKER feltsøg, så da jeg gik fra hende snurrede hun rundt på rumpen og holdt øje med feltet. Blev selv lidt forvirret, da jeg gik tilbage og hun havde ryggen til mig. Og var så urutineret at jeg bare stillede mig fint i den rigtige retning, så blev også trukket for en meget skæv sit.

 

Alle kan lave sjove ting. Har set en E-Hundefører dreje forkert i sin fri ved fod og intet opdagede før hun var færdig og ikke kunne finde dommerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hi - jeg har da også et par af de "sjove" konkurrenceoplevelser!

Felt hvor han fandt genstanden, men i stedet for at komme ud med den, så lagde han sig midt i feltet og gennemtyggede den. Dommeren spurgte "hvad vil du nu gøre?" Jeg valgte at kalde på ham, og heldigvis kom han ud med genstanden.

 

Felt hvor han løber udenfor. Henstilling fra dommer om at få hunden tilbage. Jeg sender ham tilbage, hvorefter han løber ind i feltet, løfter ben op ad en busk inden han tager genstanden (som han godt vidste hvor lå) og kommer ud med den.

 

Og så de mange gange, hvor han i rundering løber ud til fig. siger hej-hej står du der? Og så løber han videre ud i skoven/krattet.... Endnu værre - han gir 3 bjæf inden han løber videre...

 

Som en sagde til mig "er det ikke fantastisk med en hund der har personlighed?" Den har jeg taget til mig hver gang - jo, det er super dejligt! :klap: Og der er altid noget at arbejde videre med...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg tænkte om der var nogle af jer der kunne ha et godt råd i forhold til lineføring, det går egentlig fint, men jeg mister Tessa lidt i vendingerne, altså frem og tilbage går det fint god kontakt, men når vi så skal vende så mister hun fokus, jeg ved ikke lige hvordan jeg skal træne det, har prøvet at guide hende, både med og uden godbidder, men så virker det kun i de situationer, og jeg skal i forvejen passer lidt på ikke at bruge hænder/kroppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

3 timer siden, skade skrev:

Jeg tænkte om der var nogle af jer der kunne ha et godt råd i forhold til lineføring, det går egentlig fint, men jeg mister Tessa lidt i vendingerne, altså frem og tilbage går det fint god kontakt, men når vi så skal vende så mister hun fokus, jeg ved ikke lige hvordan jeg skal træne det, har prøvet at guide hende, både med og uden godbidder, men så virker det kun i de situationer, og jeg skal i forvejen passer lidt på ikke at bruge hænder/kroppen.

Jeg har baglænskædet vendingerne.

Det skal forstås på den måde at jeg har lavet en vending på stedet - belønnet stort

Gået to-tre skridt - lavet samme vending (måske endda på samme sted, hvis jeg er kvik) og belønnet stort

Gået fire-seks skridt - har lavet samme vending, og belønnet stort

Osv indtil han kan gå ca 20 skridt med god kontakt og så en vending og en stor belønning.

Så er det "bare" lavet med alle vendinger og en masse forskellige steder og situationer og nu er han meget opmærksom på om jeg har tænkt mig at lave en vending.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

25 minutter siden, NannaSoko skrev:

Jeg har baglænskædet vendingerne.

Det skal forstås på den måde at jeg har lavet en vending på stedet - belønnet stort

Gået to-tre skridt - lavet samme vending (måske endda på samme sted, hvis jeg er kvik) og belønnet stort

Gået fire-seks skridt - har lavet samme vending, og belønnet stort

Osv indtil han kan gå ca 20 skridt med god kontakt og så en vending og en stor belønning.

Så er det "bare" lavet med alle vendinger og en masse forskellige steder og situationer og nu er han meget opmærksom på om jeg har tænkt mig at lave en vending.

Tak for svar, det lyder som en god metode, den vil jeg prøve med.

23 minutter siden, Camilse skrev:

@skade, jeg tror jeg ville arbejde med noget uforsigelighed, så hun hele tiden skal være på og kæmpe for at holde positionen, for hun ved aldrig hvornår du vender. Lave lidt sjov og ballade ud af det, sammen med din hund.

Tak for svar. Ja det lyder også som en god ide, det vil jeg også prøve med.  Jeg er nok ikke så god til at til rette lægge min træning, altså med sådanne detaljer, som i begge er inde på. Men det vil jeg prøve at ha noget mere fokus på, for det er så træls at gå en god lineføring og så falder hun i svinget, ellers er hun jo meget på.

Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, skade skrev:

Tak for svar, det lyder som en god metode, den vil jeg prøve med.

Tak for svar. Ja det lyder også som en god ide, det vil jeg også prøve med.  Jeg er nok ikke så god til at til rette lægge min træning, altså med sådanne detaljer, som i begge er inde på. Men det vil jeg prøve at ha noget mere fokus på, for det er så træls at gå en god lineføring og så falder hun i svinget, ellers er hun jo meget på.

Problemet med at du skriver herinde er, at din træner får ideer til hvad vi skal træne i næste uge:mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

12 timer siden, AnneMangetal skrev:

Problemet med at du skriver herinde er, at din træner får ideer til hvad vi skal træne i næste uge

Åh åh😌

Ej det er super, når man må melde fra en træning så må man jo bruge tiden fornuftigt og reflektere lidt over sin træning🙂

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Puha, det er ved at være nogle år siden vi har gået lydighed, familie mæssigt passede det bedre vi skiftede over til rally, og jeg trængte vidst også til at prøve kræfter med noget andet! Så det er snart to år siden vi gik på lydighedshold.

Det kommer desværre heller ikke til at passe at skifte tilbage igen nu, det havde jeg ellers håbet på, men nok om det.

hvor om alting er, så havde jeg i hvert fald meldt mig til et kursus der blev udbudt i klubben, var på sporkursus med en ekstern instruktør- hun har tidligere været at holde kurser i klubben og de andre havde anbefalet det, så da muligheden bød sig slog jeg til! 

Shit tænk man kan være så dygtig i spor! Jeg er imponeret, noget vidste jeg i forvejen, men det her var meget dybere, og enorm systematisk (passer mit temperamet vildt godt), vi fik så mange værktøjer med derfra, så nu skal der trænes! Det forventes hun holder kursus udbudt i klubben igen i det nye år - jeg er allerede ved at spare op, vi skal helt sikkert med igen når vi er kommer længere og få hjælp til de nye udfordringer vi kommer i - så vinteren kommer træningsmæssigt til at stå på spor for vores vedkomne, Darko takker mig, for hvor lidt han ellers gider at træne så elsker han bare spor!  

Redigeret af Ninkamus
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

@Ninkamus Hvad hedder hende der underviste på sporet?

Nu vi snakker spor - hvad er jeres holdning til om det er svært at gå spor når man går på skrå på en stubmark?
Mange siger, at det er sværere for hunden når man går på skrå, jeg selv er dæl'me i tvivl. Her i løbet af sommeren har jeg gået mange spor på en stubmark, og nogle gange går han rigtig fint uanset retning, men andre gange så "flakker" han - og så får jeg at vide det er fordi det er så svært. Min egen holdning er nok lidt, at han er ukoncentreret og lige tjekker lidt for meget undervejs... :snusendehund:

Men her forleden gik han rigtig fint på de ligeud sider, men der hvor jeg havde skrået over dér flakkede han - så kom jeg igen i tvivl....

Nogen der har bud på hvad der sker? 

Link til indlæg
Del på andre sites

@Hofferne hun hedder Berit kristensen - vanvittig dygtig! 

det er som regel svært for hunden, fordi vi ofte har tendens til at gå med eller på tværs af sårækker, og hunden finder lynhurtig det system :) 

som eksempel havde jeg lavet flere spor der startede på tværs af marken, ved sidste spor startede jeg på langs, han startede med det samme med at gå ud på tværs fra markeringen, så allerede efter få spor havde han et billede af hvordan sporet skulle se ud på det areal :) 

Det kan også være sidevind/modvin der gør hunden flakker, hvis hunden ikke er vinduafhængig :) 

underlaget kan have enorm meget at sige, vi gik på 3 forskellige slags underlag i weekenden, og shit en forskel på hundens arbejde fra underlag til underlag :) 

og der var forskel hundene imellem hvad de fandt svært! 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Det er alligevel ret imponerende. Over de sidste to år har Calle arbejdet med rundering fire gange(det er næsten et år siden sidst, og det er aldrig trænet målrettet). I går da jeg var ude i klubben med hundene, så var min far der tilfældigvis også. Og så er det jo om at gribe chancen. Han fik noget legetøj med, Calle blev sendt afsted, giver den fuld gas, kaster sig ned i en dæk(noget han altid har tilbudt helt naturligt), skulle lige have en kort tænkepause og så kom halsgivningen. Det syntes han var fedt :D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...