Hop til indhold

Hvad betyder farven


PBC
 Share

Recommended Posts

Måske også det Hofferne, men kupering startede nok for at undgå at jagthunde der blev brug til angreb på ulve og svin fik ørene flået i stykker - og så fandt nogen på at kupere dem fra starten, som hvalpe. Også visse vogtende hyrdehunde kuperede man ørene på, af den grund.

 

Da disse hunde ofte var ret farlige og vogtende, tror jeg man begyndte at kupere for at udnytte dette - og fordi mange ønsker en hund som ser lidt "farlig ud".

 

De karakteristiske svinehunde fra middelalderen havde brede piggede læderhalsbånd på for at beskytte halsen og ørene kort kuperede, så de ikke kunne rives i stykker. Det er nogle af disse hunde der er er stamfædre til gule oa. GD'er mf.

 

Kangal, som også idag bruges til at bekæmpe og forsvare imod ulve er også ofte helt kort kuperede.

 

Da jeg var på udstilling i Paris for nogle år siden var jeg overrasket over hvor mange af de store hyrdehunde der faktisk kuperes i visse lande.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

En ting som til stadig undrer mig meget er at man kun kan få Springer Spaniel i 3 farver, mens Cocker kan fås i mere en 20 (tror jeg) farver.

 

Det er lidt mærkeligt i og med at det var samme race kun adskilt af størrelsen (25 engelske pounds) indtil forrige århundredeskifte. Indtil da krydsede man lystigt.

 

Rigtig ildrøde (som Irsk setter) Cockere ser man slet ikke som FT Cockere, så vidt jeg ved - egentlig også lidt mærkeligt. Lidt som med at de brune Labrador aldrig er Formel 1 - eller altså rene markprøve linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra tid til anden hører man hundens farve i sammenhæng med bestemte kvaliteter:

 

Gule Labrador fælder mere sorte

 

Nu har jeg haft alle 3 farver igennem og har nu min første gule

Hun fælder ikke mere end de 2 brune i huset.

Men kors, man ser dem meget tydligere..

 

Også min erfaring fra nogle år tilbage, da jeg kørte rundt med min udstillingsmakker og hans hanhunde. En gul og en sort.

Ud af 3 hanhunde i bilen, så havde man kun gule hår på tøj og sæder

 

Brune labradors er meget dovne og egetkønsaggresive

 

Dovenskaben kommer nok af at der næsten aldrig er avlet arbejdsegenskaber ind i de brune.

De er avlet på farve og eksteriør.

Men ikke alle er dovne. Har selv en apporterings-raket, der gladelig henter, til han falder om af hjertestop

 

Egetkønsaggresivitet kommer af deres dårlige opdragelse..

Brun har været en modefarve i mange år. Og sammensat med skrønen om at en labrador er den perfekte familiehund for alle. Så har man en god cocktail af +40 kg der er møg uopdragen, understimuleret og allerede har overtaget magten i familien

 

Jeg ser rigtig mange hanhunde i alle farver rundt på udstillinger og prøver..

Og jeg kan ikke se at de brune skulle være værre end andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg haft alle 3 farver igennem og har nu min første gule

Hun fælder ikke mere end de 2 brune i huset.

Men kors, man ser dem meget tydligere..

 

Også min erfaring fra nogle år tilbage, da jeg kørte rundt med min udstillingsmakker og hans hanhunde. En gul og en sort.

Ud af 3 hanhunde i bilen, så havde man kun gule hår på tøj og sæder

 

Farmand Jack :mrgreen:

 

Jeg har også en sort og en gul (godt nok er hun mest golden) og synes heller ikke, at den ene fælder mere end den anden.

På mit lyse gulv i stuen ser jeg stort set kun Maggies sorte hår.

 

Til gengæld har Livas gule hår en evne til at komme på alt mit mørke tøj :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

I de racer hvor der er flere pels typer, så er "rygtet" ofte at den ruhårede er den mest barske/stridbare/selvstændige, den korthårede den livligste og den langhårede den blideste (og nogle gange mest nervøse).

Når jeg tænker over det passer det måske meget godt? Men det kan jo også skyldes hvad hundene gennem avl er blevet favoriseret til.

 

Spændende! Jeg har 2 hunde af samme kuld (men ikke nødvendigvis samme far), hvor den ene er har en mere strid pels der ikke gror så hurtigt mens den anden har en blød pels der næsten gror som ukrudt. Og deres personlighed passer præcis på det du skriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hørte det på markprøve for Labradore og der synes det åbenlyst for alle at gule labber fælder langt mere end gule. Flere af dem der deltog i debatten har 5-10 labber og flere sagde de ikke gad have gule labber mere selv, men at gule hvalpe er lettere at sælge

 

Det er da egentlig lidt pudsigt, synes jeg hører at folk helst vil have brune eller sorte labber - synes heller ikke man ser så mange gule labber, men det er måske kun i Kbh?

 

Min far har nu en gul lab, men også ud af jagtlinjer

Link til indlæg
Del på andre sites

Lettere at sælge fordi der avles færre.

 

Nu er jeg på tynd is, men det er vist lettest at avle sorte labradorer, næst lettest at avle gule og sværest at lave de brune.

 

andre kan måske redegøre for hvorfor det er sådan, men det har jo noget med den eksisterende arvemasse samt hvad der er dominerende og resesivt osv at gøre

Link til indlæg
Del på andre sites

Lettere at sælge fordi der avles færre.

 

Nu er jeg på tynd is, men det er vist lettest at avle sorte labradorer, næst lettest at avle gule og sværest at lave de brune.

 

andre kan måske redegøre for hvorfor det er sådan, men det har jo noget med den eksisterende arvemasse samt hvad der er dominerende og resesivt osv at gøre

Jæp..

 

Gider ikke at skrive det hele når det står så fint i et link: http://labbies.com/genetics.htm :mrgreen:

 

Ellers er Jeanette med Luna herinde rimeligt hård til det med labbedelle gener...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lettere at sælge fordi der avles færre.

 

Nu er jeg på tynd is, men det er vist lettest at avle sorte labradorer, næst lettest at avle gule og sværest at lave de brune.

 

andre kan måske redegøre for hvorfor det er sådan, men det har jo noget med den eksisterende arvemasse samt hvad der er dominerende og resesivt osv at gøre

 

Det er overhovedet ikke svært at avle den farve man ønsker sig..

Et meget simpelt redskab, er farvetest.

 

Min afdøde hanhund er far til 127 hvalpe fordelt på 17 kuld.. De 16 af kuldene er der kun brune hvalpe. da begge forældre er brune. (Og han ikke bar det gule gen)

Det sidste kuld er på en sort tæve og der kom 3 i hver farve. Og vi vidste jo i forvejen at begge farver ville komme.

 

Min gule tæve skal parres i år. Hanhunden er valgt. Og der kommer kun gule hvalpe.

Nu skal jeg så bare finde ud af, hvornår sådan et kuld isbjørne passer ind i planerne :hmm:(løbetid juni-december)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lab lover - det er jeg så meget uenig i, som udgangspunkt.

 

Det er selvfølgelig ikke vanskeligt hvis det kun - eller bare primært er farven man vil gå efter, men sådan bør man vist ikke avle brugshunde - måske slet ikke avle hunde i det hele taget. Skal hunden på alle relevante punkter være super god, må vi vist konstatere at udvalget at hunde til avl indskrænkes noget og at af dem der er tilbage vil blive avlet flest sorte, næstflest gule og færrest brune.

 

Har man mulighed for at anskaffe sig - altså købe, de voksne avlshunde, man har brug for, kan man naturligvis sagtens lave fine hunde i de farver man vil, men de fleste avlere, kan vist ikke tillade sig den luksus - og så er der to muligheder. Enten går man på kompromis med farven eller man går på kompromis med andre kvaliteter.

 

Man kan selvfølgelig være så heldig at man man har fået en superhund, som avler den farve man ønsker, men der skal så en portion held til.

 

Hvorfor tror du ikke Kennel Brownhunt avler brune Labradorer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er overhovedet ikke svært at avle den farve man ønsker sig..

Et meget simpelt redskab, er farvetest.

 

Min afdøde hanhund er far til 127 hvalpe fordelt på 17 kuld.. De 16 af kuldene er der kun brune hvalpe. da begge forældre er brune. (Og han ikke bar det gule gen)

Det sidste kuld er på en sort tæve og der kom 3 i hver farve. Og vi vidste jo i forvejen at begge farver ville komme.

 

Min gule tæve skal parres i år. Hanhunden er valgt. Og der kommer kun gule hvalpe.

Nu skal jeg så bare finde ud af, hvornår sådan et kuld isbjørne passer ind i planerne :hmm:(løbetid juni-december)

Der er forhåbentligt ikke nogen der avler på brune labber med et gule farve gen..:skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lab lover - det er jeg så meget uenig i, som udgangspunkt.

 

Det er selvfølgelig ikke vanskeligt hvis det kun - eller bare primært er farven man vil gå efter, men sådan bør man vist ikke avle brugshunde - måske slet ikke avle hunde i det hele taget. Skal hunden på alle relevante punkter være super god, må vi vist konstatere at udvalget at hunde til avl indskrænkes noget og at af dem der er tilbage vil blive avlet flest sorte, næstflest gule og færrest brune.

 

Har man mulighed for at anskaffe sig - altså købe, de voksne avlshunde, man har brug for, kan man naturligvis sagtens lave fine hunde i de farver man vil, men de fleste avlere, kan vist ikke tillade sig den luksus - og så er der to muligheder. Enten går man på kompromis med farven eller man går på kompromis med andre kvaliteter.

 

Man kan selvfølgelig være så heldig at man man har fået en superhund, som avler den farve man ønsker, men der skal så en portion held til.

 

Hvorfor tror du ikke Kennel Brownhunt avler brune Labradorer?

 

Øhh.. Hvorhenne i debatten kom det frem, at der KUN er tale om super gode markprøvehunde??

 

Det er stadig ikke svært at avle præcis den farve man gerne vil have hos markprøvehunde.

Man finder da bare en hanhund udover landegrænserne, der kan gi både den farve og arbejdsegenskaber man ønsker.

Og hånden på hjertet, så ser jeg alt for meget, at kan hunden arbejde, så går man på kompromis med resten af racens standarter..

Så den er delt 50-50 til dem, der ikke går op i at hunden kan arbejde. Bare den ser godt ud på udstilling.

 

Og nej.. Du kan ikke bevidst lave brune, der går vinderklasse.. Alle med lyst til vinderklasse og højere, ville ikke ved sit fulde fem hverken avle eller lede efter en brun hund til dette formål. Der er rigtig rigtig langt mellem snapsene.

 

Men går du efter en hund med korrekt eksteriør, temperament og til "normalt" brug som apporterende jagthund.. Så er det ikke svært at finde en brun.

Jeg havde da en hanhund, der var 8 x champion, besøgshund på plejehjem og god på jagt til mit behov. Har aldrig haft planer om ham i vinderklasse..

 

Ham jeg har nu. Han går åben klasse. Får tit at vide af dommerne at det er skønt at se en brun, der gider arbejde. (Jeg har bare lidt problemer med at han knald-apportere. Førerfejl) Desuden har han 2 x cert på udstilling i Danmark.

 

Han kan sagtens komme meget længere. Jeg skal bare ta mig sammen til at træne. Men han opfylder mine behov og alle racens egenskaber.

Han kan gå på jagt en hel dag. Han kan komme på udstilling og vinde.

Ja, måske knalder han og nogen gange kan han ikke holde kæft.. Men han arbejder rumpen ud af bukserne.

 

Skal han gå vinderklasse og få cert der, for at være "en rigtig brugshund" i dine øjne..??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mente ikke og mener ikke, at en god brugshund, skal kunne vinde en vinderklasse markprøve, men den skal kunne bestå, for at være egnet til avl. Den skal ikke give lyd, den skal ikke knaldapportere (og det handler ikke kun om førefejl måske, men også hundens evne til selvkontrol og impulskontrol, som er meget vigtigt for en Labrador) og den skal være fysisk på toppen (HD øjne mv). Og den skal kunne klare sig hæderligt på en udstilling også, så ingen kan være i tvivl om at det er en Labrador. jeg ved ikke om det er "Good" - er ikke så meget inde i det system.

 

Der findes ikke mange brune labradorer - eller andre som avler brunt der kan levere dette. Men en hel del sorte og nogle gule.

 

Du kan som sagt være heldig at have en, men det er ikke hverdagskost og derfor ikke nemt at avle. Og skal du ud og købe dig til sådan en hund bliver det vist også ganske dyrt - hvad tror du sådan en koster?

 

Man kan altid diskutere hvor god en retriever skal være til at apportere på jagt for at være god nok. mit svar er: "Bedre end alle de andre racer". Det er det en retriever skal kunne og det kan der ikke kompromisseres på - så er det ikke længere en Retriever og har ikke nogen berettigelse, som jagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mente ikke og mener ikke, at en god brugshund, skal kunne vinde en vinderklasse markprøve, men den skal kunne bestå, for at være egnet til avl. Den skal ikke give lyd, den skal ikke knaldapportere (og det handler ikke kun om førefejl måske, men også hundens evne til selvkontrol og impulskontrol, som er meget vigtigt for en Labrador) og den skal være fysisk på toppen (HD øjne mv). Og den skal kunne klare sig hæderligt på en udstilling også, så ingen kan være i tvivl om at det er en Labrador. jeg ved ikke om det er "Good" - er ikke så meget inde i det system.

 

Der findes ikke mange brune labradorer - eller andre som avler brunt der kan levere dette. Men en hel del sorte og nogle gule.

 

Du kan som sagt være heldig at have en, men det er ikke hverdagskost og derfor ikke nemt at avle. Og skal du ud og købe dig til sådan en hund bliver det vist også ganske dyrt - hvad tror du sådan en koster?

 

Lige på det her plan, bliver vi aldrig enige..

Udover at kravene for en god brugshund skal skrues helt op. Så tabes der ret meget af den originale lab, i jagten på de ypperste arbejdsegenskaber

 

Ja, nogen vil bare ha arbejdsegenskaber

Men jeg vil ha "hele" pakken

 

Og jeg betegner mine som gode brugshunde.

De kommer med på jagt. De gider og beder om mere arbejde

Jeg har ikke behov for at gå vinderklasse, og har aldrig haft de ambitioner. Så har jeg nemlig valgt den helt forkerte type lab :blink:

 

Åben A er mere mit mål. Ingen opskruede finøjerlige opgaver fordelt på 30-40 hunde.

Bare ren og skær jagt, med de opgaver naturen nu byder på. Og så en dommer til at præmiere

En højt, men overskueligt mål for min type hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er lidt på Lab-Lovers side.

 

Markprøver mig her og vinderklasse mig der.

 

En god brugshund, er vel i virkeligheden en hund der kommer med på jagt (eller hvad man nu ellers laver)

Og på denne jagt udføre det "Job" den nu engang skal.. det ligger vel lidt i ordet - brugs, at blive brugt.

 

I min verden er en brun lab ligeså meget en brugshund som en springer (og omvendt for den sags skyld)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ja.... Jeg skal heller ikke være så firkantet. En Retriever som består klasse A prøve er også en dygtig apportør. Om den er dygtig nok til også at indgå i avlen er jeg ikke expert nok til at komme med bud på. Der er også forskel på om det lykkes efter 6 forsøg eller den har deltaget på 6 prøver og bestået de 4.

 

Men hvis det så er kriteriet er det stadig vanskeligt at finde egnede brune Labradorer af den kaliber. de findes, men der er ikke mange - og det er derfor ikke så let at avle brune Labradorer af denne kvalitet - slet ikke så let som sorte og gule. det er helt uden sammenligning lettere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ja.... Jeg skal heller ikke være så firkantet. En Retriever som består klasse A prøve er også en dygtig apportør. Om den er dygtig nok til også at indgå i avlen er jeg ikke expert nok til at komme med bud på. Der er også forskel på om det lykkes efter 6 forsøg eller den har deltaget på 6 prøver og bestået de 4.

 

Men hvis det så er kriteriet er det stadig vanskeligt at finde egnede brune Labradorer af den kaliber. de findes, men der er ikke mange - og det er derfor ikke så let at avle brune Labradorer af denne kvalitet - slet ikke så let som sorte og gule. det er helt uden sammenligning lettere.

 

Hvis det skulle være kravene for at avle i DK.

Så ville der blive født 80-90% mindre labrador

 

Og hvem skal så sælge hvalpe til en som mig, der bare vil ha en rolig robust bamse, der kan opfylde mine kriterier?

Jeg har slet ikke tålmodighed til det lette temperament, man tit ser hos jagtlinjerne.

 

Nu er brun jo også en farve, der stort set kun findes hos udstillingslabber.

Og selvom jeg er inkarneret udstiller. Så piner det mig, at folk går så lidt op i brugsegenskaber, når de avler.

Lige som det piner mig, at jagtlinjerne går så lidt op i korrekt eksteriør :-D

Tænk hvor mange labber, der render rundt uden ordenlig underuld :shock: Det der er racen varemærke

Link til indlæg
Del på andre sites

Er lidt på Lab-Lovers side.

 

Markprøver mig her og vinderklasse mig der.

 

En god brugshund, er vel i virkeligheden en hund der kommer med på jagt (eller hvad man nu ellers laver)

Og på denne jagt udføre det "Job" den nu engang skal.. det ligger vel lidt i ordet - brugs, at blive brugt.

 

I min verden er en brun lab ligeså meget en brugshund som en springer (og omvendt for den sags skyld)

 

Den er sammenlignelig med en Standard Springer ja, hvis du mener FT Springer har vi vist bare helt forskellige krav til en "god brugshund". Men alting er jo relativt. Og der er efter min mening også stor forskel på en brugbar jagthund og en brugbar avlshund. Stor forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg nævnte Brownhunt fordi der laver man noget som kommer tæt på dual purpose labber, men har altså måttet opgive den brune farve

 

Pernille laver stadig pæne hunde. Men slet ikke som "i gamle dage"

De bliver også lettere og lettere

 

Jeg er jo ret vild med hendes gamle tæver.

De er smukke racetypiske og kan arbejde

 

Og hvis man absolut ville lave brune dual hunde. Så er det altså muligt at finde flere lette arbejdsvillige brune hanner i England

Og har da set brune hanhunde fra Rusland med CACIT. Så umuligt er det ikke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...