Hop til indhold

Hvad betyder farven


PBC
 Share

Recommended Posts

Fra tid til anden hører man hundens farve i sammenhæng med bestemte kvaliteter:

 

Gule Labrador fælder mere sorte

Brune Labradorer kan aldrig være Formel 1

Brune GD er større end sorte og harlekin

Brun hvide FT Springere er lidt roligere end sort hvide

Sorte Schæfere er lidt skarpere end lyse

 

Og sikker mange andre "historier" - hvilke kender du - og er der overhovedet noget om det

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Teoretisk set kunne der godt være noget om nogle af tingene. F.eks. kan det godt være at gule labrador hunde fælder mere end sorte, hvis genet for at fælde mere er koblet med genet for den gule farve. Jeg vil forsøge meget kort at forklare hvorfor dette kan være tilfældet.

Når et menneske eller pattedyr producerer kønsceller sker det ved en proces der hedder meiosen. Jeg vil bruge mennesket som eksempel. Ved vores meiose bliver vores 23 kromosomerpar delt i to - dvs. at der bliver dannet to kønsceller med hver 23 kromosomer, heraf 1 kønskromosom og 22 "almindelige" kromosomer. Ved de almindelige kromosomer sker der en overkrydsning inden at disse bliver delt, hvilket vil sige at dele af de allelle kromosomer - dvs. de to kromosomer der koder for det samme - "bytter" nogle gener. På den måde bliver der skabt flest muligt forskellige kønsceller og der er størst chance for overlevelse.

Ved denne overkrydsning af DNA er der gener der næsten aldrig bliver skilt ad. Dette skyldes at de to gener sidder så tæt på kromosomet at der aldrig bliver byttet det ene gen uden at det andet følger med. Så, hvis vi antager at genet for gul farve sidder så tæt på genet for at fælde mere, kan der strengt taget godt være flere gule labrador der fælder mere end sorte labrador.

Jeg må dog ærligt indrømme at jeg ikke ved om disse gener er sammenkoblede, eller om det "bare" er en skrøne at de følder mere, men teoretisk set burde det være muligt. :-D

Man kan dog også spørge sig selv om den gule farve måske kunne få det til at synes af mere pels, da denne jo er mere synlig på de fleste overflader end den sorte pels er :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

brune GD er mere rolige end sorte og harlekin

Lilla hunde er mere syge end andre hunde ( er så vidst rigtigt nok hos nogen racer er der knyttet pelstab/sygdomme til den Lilla farve, bla ved Chihuahua)

Brune labradors er meget dovne og egetkønsaggresive

Lyse (nærmeste hvide) golden retrivere er den den rigtige fordi de kan nøjes med en kop foder daglig ( var en meget klog mand jeg mødte der)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke noget der hedder en brun GD, de er gule. Bare en serviceoplysning :genert:

 

Jeg har også hørt at gul/tigerstribet hos GD skulle være mere rolig end sort/harlekin - og endda at de ikke lever lige så længe. Også at sort/harlekin skulle være mere træningsegnet.

Personligt tror jeg ikke et ord af det. Det er rygter, som er udspredt af opdrættere, der gerne vil sælge den ene eller anden slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra tid til anden hører man hundens farve i sammenhæng med bestemte kvaliteter:

 

Gule Labrador fælder mere sorte

Brune Labradorer kan aldrig være Formel 1

Brune GD er større end sorte og harlekin

Brun hvide FT Springere er lidt roligere end sort hvide

Sorte Schæfere er lidt skarpere end lyse

 

Og sikker mange andre "historier" - hvilke kender du - og er der overhovedet noget om det

 

Meget af det hænger jo enorm meget sammen med gener og linjer, og når en type hund (f.eks) farve er domineret af en gruppe avlere, så det ikke mærkeligt at disse linjer/typer skiller sig ud :)

Link til indlæg
Del på andre sites

I de racer hvor der er flere pels typer, så er "rygtet" ofte at den ruhårede er den mest barske/stridbare/selvstændige, den korthårede den livligste og den langhårede den blideste (og nogle gange mest nervøse).

Når jeg tænker over det passer det måske meget godt? Men det kan jo også skyldes hvad hundene gennem avl er blevet favoriseret til.

 

 

Hos lab så jeg en undersøgelse engang der indikerede at den sorte var den livligste og mest vagtsomme, den gule den blideste og den brune den roligste. Igen kan dette også komme af opfattelser, feks ved man at mennesker generelt opfatter en sort hund mere truende end en lys hund. Men der kan også være nogle egenskaber der er knyttet til farve eller pelstype.

Link til indlæg
Del på andre sites

I de racer hvor der er flere pels typer, så er "rygtet" ofte at den ruhårede er den mest barske/stridbare/selvstændige, den korthårede den livligste og den langhårede den blideste (og nogle gange mest nervøse).

Når jeg tænker over det passer det måske meget godt? Men det kan jo også skyldes hvad hundene gennem avl er blevet favoriseret til.

 

eller fordi at en ændring gør mere på udsegnet end vi ved noget om.

da man selekserede nogen ræve (kan self ikke huske hvem det var) så man kun avlede på de blide / sociale anlagte ræve så blev ørene bløde, det er ret interessant, men noget der umiddelbart ikke er forsket yderligere i

 

så hvem ved om pels også ændre sig hvis man seleksere på sind f.eks.

det er ret interessant :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et sidespring, men absolut sandt: Jeg vandt en gang en pose hundefoder, af et fabrikat der stort set laver specielt foder til alle racer, fordi det er så vigtigt med specialfoder til lige netop blablabla. På min pose var der afbildet en gul labrador. Jeg har aldrig haft en gul labrador, men mine mynder spiste det uden problemer. Foderfabrikanten har en gratis hotline. Jamen så ringer vi da.

Mit problem: Jeg har erhvervet dette foder til labrador, men jeg har en sort labrador (gu har jeg da ej) men posen viser en gul labrador. Kan jeg give dette foder til en sort labrador, eller risikerer jeg at han mister pigmentering fordi foderet jeg har fået er specialfremstillet til gule labrador? Det kunne hotlinen ikke vare på, men de ville få sagen undersøgt og ringe tilbage. Det opkald har jeg ventet på i 3 år. Gad nok vide hvor mange sorte labrador der er endt som forsøgshunde og bliver fodret med labradorfoder med gule labrador på etiketten for at se om pigmenteringen falmer..

 

Mht til GD har jeg hørt at de blå GD skulle være lidt mindre end de øvrige GD.

Og at helt hvide GD skulle have tilbøjelighed til døvhed.

Og at P/S Risenschnautzere skulle være noget mere komplicerede at træne end de sorte.

 

Jeg har en gang haft en spinone, som var hvid orange. Racen findes også i en gråmeleret variant, der tidligere har døjet med en bestemt arvelig sygdom, som aldrig er set i de hvide og hvid/orange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et sidespring, men absolut sandt: Jeg vandt en gang en pose hundefoder, af et fabrikat der stort set laver specielt foder til alle racer, fordi det er så vigtigt med specialfoder til lige netop blablabla. På min pose var der afbildet en gul labrador. Jeg har aldrig haft en gul labrador, men mine mynder spiste det uden problemer. Foderfabrikanten har en gratis hotline. Jamen så ringer vi da.

Mit problem: Jeg har erhvervet dette foder til labrador, men jeg har en sort labrador (gu har jeg da ej) men posen viser en gul labrador. Kan jeg give dette foder til en sort labrador, eller risikerer jeg at han mister pigmentering fordi foderet jeg har fået er specialfremstillet til gule labrador? Det kunne hotlinen ikke vare på, men de ville få sagen undersøgt og ringe tilbage. Det opkald har jeg ventet på i 3 år. Gad nok vide hvor mange sorte labrador der er endt som forsøgshunde og bliver fodret med labradorfoder med gule labrador på etiketten for at se om pigmenteringen falmer..

 

Du er fæl! :lol:

 

Og at helt hvide GD skulle have tilbøjelighed til døvhed.

 

Det er sandt, men det gælder for helt hvide hunde af mange andre racer også. Døvhed hænger sammen med to gener for farve, "merle" og "piebald" (ved ikke hvad det hedder på dansk). Det er de gener der er årsag til farverne harlekin og merle m.fl., men også hvid, der i virkeligheden er en "bleg" merle. De påvirker hørelsen fordi begge undertrykker melanocytter (farveceller) i huden - og øret bruger faktisk farveceller forbundet med små fine hår til at opfange lyd.

 

Det er samme gener, der er årsag til mange af de sygdomme, der følger med farven merle - "gråmeleret", som du nævner:

 

Jeg har en gang haft en spinone, som var hvid orange. Racen findes også i en gråmeleret variant, der tidligere har døjet med en bestemt arvelig sygdom, som aldrig er set i de hvide og hvid/orange.

 

Det er derfor der hos mange racer, bl.a. GD er forbud mod at parre merle/merle samt merle og en række andre farver hvor hunden har et recessivt merle gen.

Link til indlæg
Del på andre sites

At blue merle border collier er hurtigere i hovedet og har mere drive end andre farver.

 

Det tror jeg næppe har noget på sig, selvom min egen blå pige både er ekstremt kvik og har masser af drive. Tror bare ikke det har noget med hendes farve at gøre. ;-)

 

Jeg har også hørt, flere gange, at blue merle skulle være anderledes end andre. Kan ikke huske hvordan, men det var vist også noget i den stil - at de havde mere "go", skulle være mere stærke/hårde -ish... Grunden skulle være at det var dem man havde brugt i en bestemt slags natur/terræn/landskab. Aner ikke om det har noget på sig overhoved, og har aldrig rigtig kendt nogle blue merle sådan helt tæt på...

Link til indlæg
Del på andre sites

At blue merle border collier er hurtigere i hovedet og har mere drive end andre farver.

 

Det tror jeg næppe har noget på sig, selvom min egen blå pige både er ekstremt kvik og har masser af drive. Tror bare ikke det har noget med hendes farve at gøre. ;-)

 

Jeg hørte også at blue merle shelties skulle være anderledes (vildere eller noget i den stil, var det vist), end fuldfarvede, allerede da jeg fik min sheltie tilbage i midthalvfemserne..

 

Aussies har jeg med en enkelt undtagelse, jo kun haft i blue merle (tilfældigt), så om de er anderledes end de fuldfarvede kan jeg ikke rigtig sige -jeg har så faktisk heller ikke hørt den udtalelse angående aussies, men jeg som sagt hørt det vedrørende shelties.. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos min egen race er der noget man kalder "red male syndrom" som betyder at de røde hanhunde er mere fjollede og klovneagtige end andre dobere.

 

Men for at kommentere startindlægget, så er det jo lidt svært at tage seriøst, når der nævnes en hund/farve der slet ikke findes (brun GD).

 

Til gengæld er der vist rigeligt bevis for, at en hund der er avlet kunstigt hvid (boxer, GD, merle/merle i de racer hvor de findes) er døvhed, og tildels blindhed, meget udbredt. Så ja, den genetik der bestemmer farven, kan også påvirke andre aspekter, i hvert fald fysisk, men muligvis også mentalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

eller fordi at en ændring gør mere på udsegnet end vi ved noget om.

da man selekserede nogen ræve (kan self ikke huske hvem det var) så man kun avlede på de blide / sociale anlagte ræve så blev ørene bløde, det er ret interessant, men noget der umiddelbart ikke er forsket yderligere i

 

så hvem ved om pels også ændre sig hvis man seleksere på sind f.eks.

det er ret interessant :)

Ja, meget interessant. Fandt dette lille klip om det jeg tror du taler om.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Men for at kommentere startindlægget, så er det jo lidt svært at tage seriøst, når der nævnes en hund/farve der slet ikke findes (brun GD).

Nu behøver TS vist ikke at blive forsvaret, men er det ikke lidt nørdet hvis man ikke kan tage et indlæg seriøst bare fordi den præcise farvekode for den pågældende race ikke bliver anvendt. Man kan vel forestille sig der menes gul.

 

Alle kan ikke vide alt om alt og hvis vi begynder at stille krav til at det der skrives skal være googlet, videnskabeligt begrundet mm., for at man undgår irettesættelser, så tror jeg mange vil holde sig fra tangenterne. Personligt synes jeg i hvert fald det er p... irriterende at man midt i en debat pludselig skal til at forsvare at man f.eks. har kaldt et rådyr for en hjort (bare for at tage et nyligt eksempel fra min egen navlebeskuende verden) når alle godt ved hvad der menes.

 

Man kan oplyse på en pæn måde, (som Umulia f.eks. gør) men ellers synes jeg der burde være plads til at man sommetider får skrevet ting lidt hurtigt,... og måske en smule forkert uden at man behøver få en næse for det. Vi bliver trods alt ikke betalt for at debattere, så det skulle gerne være rart for alle at deltage.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Men for at kommentere startindlægget, så er det jo lidt svært at tage seriøst, når der nævnes en hund/farve der slet ikke findes (brun GD).

 

.

 

:stupid:

 

Jeg håber da ikke at det er et udbredt fænomen, at man har problemer med at tage indlæg seriøst, hvor der er en lille smutter. Ja, ifølge standarden er GD, som Umulia også venligt har gjort opmærksom på tidligere, gule og ikke brune.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu behøver TS vist ikke at blive forsvaret, men er det ikke lidt nørdet hvis man ikke kan tage et indlæg seriøst bare fordi den præcise farvekode for den pågældende race ikke bliver anvendt. Man kan vel forestille sig der menes gul.

 

Alle kan ikke vide alt om alt og hvis vi begynder at stille krav til at det der skrives skal være googlet, videnskabeligt begrundet mm., for at man undgår irettesættelser, så tror jeg mange vil holde sig fra tangenterne. Personligt synes jeg i hvert fald det er p... irriterende at man midt i en debat pludselig skal til at forsvare at man f.eks. har kaldt et rådyr for en hjort (bare for at tage et nyligt eksempel fra min egen navlebeskuende verden) når alle godt ved hvad der menes.

 

Man kan oplyse på en pæn måde, (som Umulia f.eks. gør) men ellers synes jeg der burde være plads til at man sommetider får skrevet ting lidt hurtigt,... og måske en smule forkert uden at man behøver få en næse for det. Vi bliver trods alt ikke betalt for at debattere, så det skulle gerne være rart for alle at deltage.

 

Jeg forsøgte bare - måske lidt klodset - at sige, at disse her rygter/påstande om hvordan en farve kan påvirke en hunds mentalitet eller fysik nok er mere troværdige hvis de kommer fra mennesker der enten har eller opdrætter racen, og jeg kan ikke forestille mig en GD-person kalde en GD brun. Uden Umulia's post vidste jeg virkelig ikke hvad der mentes med en brun GD, mit nærmeste gæt ville nok være brindle og ikke gul. Der er mange der kalder de røde dobere for brune, og der ved jeg hvad de mener, men Labrador f.eks. findes jo både i gul og brun, og dem er der vel ikke nogen der tager fejl af. Jeg kender heller ikke forskellen på en hjort og et rådyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var det jo faktisk historier - ikke nødvendigvis kun fakta jeg efterspurgte, så man kan jo sige at det var jeg så sprogmæssigt helt i tråd med.

 

Visse historier er ren opspin og andre er mere troværdige og nogle endda helt sande, men det er spændende at høre om og også særdeles interessant at få belyst at der faktuelt kan være sammenhæng mellem egenskaber og farve også med videnskabelige begrundelser.

 

Mange vil vel også mene at hunden med hængeøre, lang pels og bamset udtryk ser venligere ud en andre hunde og at sort maske altid får hunde til at se en anelse mere farlige ud. Noget kunne tyde på at det kan have noget på sig, uden at man derfor skal gå udfra at det altid passer.

 

Jeg oplevede i hvert fald at vores Norske Elghund med sort maske og ståøren virkede betydelig mere som vagthund alene pga udseennet end vore Spaniels gør nu - selvom jeg at sikker på at Mille (Springer Spaniel) bestemt var den bedste vagthund af dem. Størrelsen var jo stort set ens 15-20 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var det jo faktisk historier - ikke nødvendigvis kun fakta jeg efterspurgte, så man kan jo sige at det var jeg så sprogmæssigt helt i tråd med.

 

Visse historier er ren opspin og andre er mere troværdige og nogle endda helt sande, men det er spændende at høre om og også særdeles interessant at få belyst at der faktuelt kan være sammenhæng mellem egenskaber og farve også med videnskabelige begrundelser.

 

Mange vil vel også mene at hunden med hængeøre, lang pels og bamset udtryk ser venligere ud en andre hunde og at sort maske altid får hunde til at se en anelse mere farlige ud. Noget kunne tyde på at det kan have noget på sig, uden at man derfor skal gå udfra at det altid passer.

 

Jeg oplevede i hvert fald at vores Norske Elghund med sort maske og ståøren virkede betydelig mere som vagthund alene pga udseennet end vore Spaniels gør nu - selvom jeg at sikker på at Mille (Springer Spaniel) bestemt var den bedste vagthund af dem. Størrelsen var jo stort set ens 15-20 kg.

 

Jeg tror du har ret i det med ørerne - der er vel en grund til at man tidligere kuperede ører på nogle racer.....tænker det var for at give et "farligere" udtryk, og ikke bare fordi det så pænt ud? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...