Hop til indhold

Giver I ekstra foder ved meget motion?


Museklik
 Share

Recommended Posts

Min mand er begyndt at gå meget lange ture med hunden 1-2 gange/uge. Det er typisk 10-20 km/3-5 timer.

Hun råfodres med omkring 2% af sin kropsvægt. Faster ikke.

 

Tidligere var hun slet ikke madglad, men de dage er forbi! Nu er hun sulten, og der spises op. Det er helt galt de dage med meget motion, selv om hun får godbidder (som er kornfrit Kingsmore) på turene.

 

Bør hun have mere, når hun går så meget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville kigge på om hun manglede lidt huld på kroppen/ er normalvægtig og hvis det var tilfældet give hende lidt mere de dage m meget motion

 

hvis hun vejer for meget ville hun få grøntsager i stedet for

 

jeg har selv et kræ der kunne æde 24/7 så hvis jeg er i tvivl vejer, kigger og mærker jeg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det kommer meget an på om hvordan hundens vægt udvikler sig.

 

Min gamle Bamse får ikke ekstra i foder, bare fordi han 2-3 gange i ugen enten er ude at løbe med manden, eller på cykeltur med mig.

Foderet tilpasses engang imellem, hvis jeg føler han bliver for rund eller for mager.

 

Tilgengæld så fodre jeg meget "dag til dag" på Yoda, fordi han reelt bliver brugt hårdt nogle dage og man kan se en forskel i vægten på omkring et halvt kg. når han har været ude og hyrde og har trænet meget en weekend.

Så et par dage i det tempo og jeg har et skellet af en hund, hvis jeg ikke sætter foderet op med det samme.

 

Synes der er stor forskel på hyggelige gåture flere gange ugentligt, som kan kræve en generel ændring i foder mængden og så de her virkelig udmattende aktiviteter, hvor de nærmest synligt er tyndere når dagen er omme.

Så synes bare du skal holde øje med hende og begynder hun at tabe sig, så juster generelt lidt op i fodermængden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt klar handle ud fra vægten. Har selv en hund der nemt får lidt ekstra på sidebenene, og er det en af de perioder ville jeg give grønt som tilskud. Var det en periode hvor vægten siger OK ville jeg give lidt ekstra.

Jeg råfodrer, og hvis han er ekstra sulten en periode får han revne gulerødder blandet i foderet. Det mætter, men suser nærmest ubrugt igennem systemet, hvilket gør at han ikke tager på i vægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er hundens alder og vægt? - kan man se ribbenene og mærke ryg og nakke knoglerne tydeligt?

 

Mht. gåturene, løber hunden løs og jager for fuld damp eller trisser den lige rundt om far? Jeg mener, hvis mine hunde er på jagt 3-5 timer er det dobbelt ration mad, men hvis vi bare går en tur, hvor de nok er løse, men går indenfor 2-5 m fra mig, får de bare en ekstra tørret kallun snak på 25 g når vi kommer hjem.

 

Men det er da dejligt at hunden er sulten, når der serveres. Det er kun et problem, hvis den også er sulten efter den har spist. Efter den har spist må den godt lige vende tilbage til skålen for at checke at der ikke er mere en eller to gange, men ikke mere. Den skal ikke være så mæt at den ikke spiser op og checker at der ikke er mere og bare går hen og lægger sig. Er den passende mæt kan den være lidt aktiv lige efter den har spist og lægger sig så typisk efter 5-15 minutter.

 

Men som andre siger - det er hundens foderstand der er mest afgørende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er 3½ år og vejer 10,6 kg (blanding af springer og dansk/svensk).

Synlige ribben og tydelige knogler.

 

Hun går stille og roligt / spurter ca halvdelen af tiden.

 

Hun søger ikke skålen efter at have spist, men hun er meget mere fokuseret på vores mad. Tidligere var hun helt ligeglad. Det siger vi så fra over for.

 

Jeg tænker, at hun er fin som hun er. Men hun skal IKKE tage mere på. Derfor giver jeg ikke bare los...

 

Hvad er hundens alder og vægt? - kan man se ribbenene og mærke ryg og nakke knoglerne tydeligt?

 

Mht. gåturene, løber hunden løs og jager for fuld damp eller trisser den lige rundt om far? Jeg mener, hvis mine hunde er på jagt 3-5 timer er det dobbelt ration mad, men hvis vi bare går en tur, hvor de nok er løse, men går indenfor 2-5 m fra mig, får de bare en ekstra tørret kallun snak på 25 g når vi kommer hjem.

 

Men det er da dejligt at hunden er sulten, når der serveres. Det er kun et problem, hvis den også er sulten efter den har spist. Efter den har spist må den godt lige vende tilbage til skålen for at checke at der ikke er mere en eller to gange, men ikke mere. Den skal ikke være så mæt at den ikke spiser op og checker at der ikke er mere og bare går hen og lægger sig. Er den passende mæt kan den være lidt aktiv lige efter den har spist og lægger sig så typisk efter 5-15 minutter.

 

Men som andre siger - det er hundens foderstand der er mest afgørende.

 

Hun er

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder helt naturligt og fint. At hun tager 5-10% på fra hun er godt et år til 3 år lyder fint og hun er jo i fin fiderstand nu, så mon ikke det er muskelmassen der er øget lidt.

 

jeg ville glæde mig over hundens madglæde og ignorerecat hun har lidt kig på jeres mad. Kun hvis hun begyndercat vende tilbage til hendes egen madskål flere gange eftercden er tømt, ville jeg overveje at give lidt mere og mindre tæt foder eller grønsager. En god snak efter de lange gåture vil jeg dog nok mene hun fortjener

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...