Hop til indhold

Rallytræningstråden 2015


Aussiepower!
 Share

Recommended Posts

Så står den på en periode med rally i fokus for lillebror. Han skal til sin første rallykonkurrence om tretten dag, på sin 11 måneders fødselsdag. Han er kun meldt til fordi jeg jo alligevel skal afsted med Cassi.

 

Han er jo fin nok til enkelte øvelser, men det med koncentrationen til en hel bane, det kan nok komme til at knibe med det. Vi tager konkurrencen som træning, men derfor kan vi jo godt tage os lidt sammen og bruge bare lidt tid på at træne frem mod konkurrencen. Planen er lidt at han på lørdag når jeg er i Rønde får lov at komme ind i hallen og lave lidt arbejde også. Der er da forstyrrelser.

 

Vi har så trænet lidt her i dag, og hvor er han ligepludselig fin. Jeg skal sørge for at holde hovedet koldt, ikke være for hurtig med at få tingene gjort og så støtte ham lidt. Fx har han en tendens til at komme lidt for langt frem efter en højrevending, så der skal han lige hjælpes lidt til at huske hvor han skal være henne. Om lidt begiver vi os udenfor og arbejder lidt igen. For der er bare stor forskel på at være inde og være ude, når man hedder Calle...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

I morgen skal lillebror starte til rallytræning igen. Han er blevet meget mere moden i sit hoved siden efteråret. Det bliver så også en lille generalprøve inden søndagens konkurrence. Konkurrencen skal kun bruges som træning, så har ikke de store forventninger. I lørdags fik han lov til at træne i hallen, mens vi ventede på at skulle ind, og han kunne rent faktisk arbejde. Det bliver spændende at prøve en rigtig konkurrence med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det går fint med Chivas' rallytræning, han er squ så sød :lun: Og jeg har sagt ja til at stille til prøve i DGI, d. 3. Maj, altså ærligt, så regner jeg ikke rigtig DGI prøver for noget -uden dog at have prøvet det før i rally, det er udelukkende baseret på agilityerfaringer fra for snart 10 år siden.. :engel: Men under alle omstændigheder, så er det fin øvelse for mig, der jo er helt blank på det her rally, Chivas skal nok klare det, det er helt klart mig der skal øve mig her :mrgreen:

 

Jeg satser lidt på at vi bliver klar til at stille til prøve i DKK her til sommer/efteråret, i øvetklassen, da Chivas jo er begyndermester, men det kræver lidt at jeg selv får taget mig sammen til at få trænet noget mere herhjemme og ikke mindst at jeg så også får strukturet vores træning noget mere, så vi får trænet alle øvede skiltene, for på træningspladsen køre vi stadig kun begynderskilte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, øv, øv... Calles verden faldt fuldstændig sammen. Han kan slet ikke håndtere at være på træningspladsen, når der sker tusind ting omkring ham. Der skal stort set intet til, og når der så konstant var nogen der skulle igennem tunneller og over spring, så var der bare for mange ting at forholde sig til. Det er lidt sjovt at det primært sker derude for ham.

endnu mere ærgerligt er det at kommunikationen er røget. Fik at vide at der ikke var noget begynder hold(der ville jeg have været med ham, for jeg vidste at det kunne gå helt galt). Det er så bare ikke træneren vedkommende har spurgt, så det var der. Så er lidt ærgerlig over at min lille hund skulle presses så meget helt uden grund.

 

Cassi var så helt med på legen og hun er jo generelt en fornøjelse at gå med. Spændende at se hvad der er på banen på søndag...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Så er det på søndag vi skal til prøve i DGI, jeg håber lidt at hverken bakke eller snur rundt er en del af banen.. ;-) Bakke fordi at jeg har vanvittigt svært ved at sætte mine fødder rigtigt og så bliver det altså noget rod.. :rolleyes: Og snur rundt, fordi Chivas i løbet af den sidste uges tid, af en eller anden årsag, er begyndt at "låse" i pladspositionen, så hvis han går "plads" og virkelig er fokuseret på det, så kan jeg død og pine ikke få ham til at dreje væk fra mig, selvom man skulle mene at han kender kommandoen nu, men han drejer bare lige hovedet kort efter min hånd, men kroppen bliver i pladsposition! :damn: Er han ikke under plads kommando, kan han vel ca. 9 ud af 10 gange, sagtens snur rundt, men er han under kommando, er det nærmere 1 ud af 10 gange... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det på søndag vi skal til prøve i DGI, jeg håber lidt at hverken bakke eller snur rundt er en del af banen.. ;-) Bakke fordi at jeg har vanvittigt svært ved at sætte mine fødder rigtigt og så bliver det altså noget rod.. :rolleyes: Og snur rundt, fordi Chivas i løbet af den sidste uges tid, af en eller anden årsag, er begyndt at "låse" i pladspositionen, så hvis han går "plads" og virkelig er fokuseret på det, så kan jeg død og pine ikke få ham til at dreje væk fra mig, selvom man skulle mene at han kender kommandoen nu, men han drejer bare lige hovedet kort efter min hånd, men kroppen bliver i pladsposition! :damn: Er han ikke under plads kommando, kan han vel ca. 9 ud af 10 gange, sagtens snur rundt, men er han under kommando, er det nærmere 1 ud af 10 gange... :vedikke:

 

Held og lykke.

Maggie kan også blive lidt låst og så synes, at snur er noget underligt noget.

Vi missede den to ud af to gange i weekenden

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, en dejlig omgang rallytræning her til aften. Cassi var bare så skøn at arbejde med. Ikke nok med det, jeg har virkelig fået løst op for vores problem med presseri i venstrevendinger :banan: Og vi har vist fundet en løsning til sit problemerne, men om vi har ramt rigtigt, det vil tiden jo vise.

 

Det fedeste var helt klart at min fine lille agilityhund fint vælger at tage keglen selvom den står lige foran et spring :klap:

 

Jeg har fået så meget mod på det med rally igen, at jeg lige har meldt hende til to DKK-konkurrencer. Ved ikke helt om vi tager flere i DcH, jeg har allerede valgt at skulle noget den dag der er dm, og det ville dælme være ærgerligt hvis hunden var kvalificeret og man ikke kunne komme afsted :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Chivas er faktisk ved at være ok skrap til det der højrehandling, i hvert fald når man tænker på hvor håbløst det så ud da vi begyndte på det. Vi er begyndt at gå over og træne med hans morgenmad 2-4 gange om ugen (hurra for at have sportspladsen lige overfor! :-D ), det giver alligevel en del og har virkelig været med til at rykke ved den højrehandling, faktisk er det blevet sådan at når jeg forsøger at træne "gå rundt om mig" under gang, er det ikke usædvanligt at han i stedet for at gå hele vejen rundt om mig, bare ender med at skifte foran mig og ende på min højre side og gå den nydeligste højrehandling :stupid: :lol: Det har jeg ikke helt fundet ud af hvordan jeg løser, for jeg har ikke rigtig ville rette ham, da han jo også skal kunne det.. Men jeg tænker lidt at jeg nok må arbejde lidt mere med "gå rundt om" stillestående så han forhåbentlig bliver mere sikker kommandoen -og så satse på at han rent faktisk høre efter hvad jeg siger.. ;-):mrgreen:

 

Snur rundt, har faktisk ikke rigtig været et problem den sidste uges tid, det så ret skidt ud med den sidste onsdag til træning, men det er gået fint nok med den, de forholdsvis få gange vi har trænet siden da, og den var også med på banen ved prøven i søndags, hvilket gav mig lidt dårlige nerver, men han gjorde det så fint :hjerte: og forventede helt tydeligt også en belønning for det :lol: Heldigvis var det næstsidste øvelse, så han fik rimeligt hurtigt sin belønning.

Han lavede også nogle fine snur rundt her til morgen, så jeg satser på at krisen er overstået :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Zazu & jeg gik en hel øvet bane til træning idag - hun var simpelthen fantastisk at gå med. Hun var på og glad og kunne øvelserne :banan: det var SÅ fedt. Sådan en virkelig god træning kan man dælme leve længe på! Vi gik dog banen med snor, da der er en tæve på holdet, hvor ingen af de to kan lide hinanden. Er hun der ikke, så kan Zazu nu sagtens gå uden snor. Men better safe than sorry :blink: og pyt med snoren, hun var simpelthen skøn, skøn, skøn at træne med :hjerte: dygtig lille pølsehund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså den latterlige æresplads giver mig grå hår. :-(

Buster hader at dække længe i vådt græs eller regnvejr og i sit sidder han og løfter lidt på sine poter medmindre han er foran føren.

Det bliver så meget op af bakke og den er så kedelig og langsommelig at træne syntes jeg. Og hvordan skulle hundene så syntes det er det fedeste!?

Øv øv

nå men vi er jo ikke tvunget i ekspert klassen endnu. heldigvis. Urolig position tæller vel også kun -3?

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ den er ikke svær at træne sit eller dæk. men jeg syntes det er synd for gårdhunden at han skal ligge og fryse i det våde græs så længe. Og når han sidder plads så længe sidder han og løfter forpoterne lidt i ny og næ.

Archie er fuldstændig ligeglad med vådt græs eller regnvejr og løfter aldrig poter i sit. Men han jo også meget mere pels.

Forstyrrelser betyder ingenting medmindre de begynder at skyde ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ den er ikke svær at træne sit eller dæk. men jeg syntes det er synd for gårdhunden at han skal ligge og fryse i det våde græs så længe. Og når han sidder plads så længe sidder han og løfter forpoterne lidt i ny og næ.

Archie er fuldstændig ligeglad med vådt græs eller regnvejr og løfter aldrig poter i sit. Men han jo også meget mere pels.

Forstyrrelser betyder ingenting medmindre de begynder at skyde ;-)

 

 

Den tilslutter jeg mig.... Når man ikke engang kan få kræet til at dække bare 1 sekund, pga. væmmeligt vådt græs, så er der lang vej til en dæk i 2½ minut :engel:

 

Ej, helt ærligt, så er der nogle hunde der er sværere end andre ifht. ærespladsen.

Yoda har jeg aldrig trænet i ærespladsen, han kan bare omvendt lokning og så går det fint uanset position og vejr.

 

Men Kaia.... Åh, Kaia... Jeg har arbejdet med den øvelse i 1½ år og hun synes overhovedet ikke det er fedt.

På ingen måde.

Hvis vejret er dårligt, så lader jeg helt være med at prøve, men sætter mig bare med hende og sørger for hun er i ro.

 

Må helt ærligt indrømme, at jeg efter hendes diskusprolaps, ikke gider spilde vores tid på noget, som hun aldrig kommer til at synes er sjovt.

Men tværtimod, virkelig ikke bryder sig om.

Selvom hendes prolaps er væk nu, så kan hun i princippet få en ny i morgen og hvor fedt er det så, at have spildt tiden på noget hunden virkelig grundlæggende synes er ubehageligt? (der ligger dog andet end lige dårligt vejr til grund for Kaias ubehag ved øvelsen).

Især når der er andre ting man kan give sig til.....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg må vist hellere melde mig ind i tråden nu, selvom vi først starter efter nytår :blink: Nu har jeg gået længe og overvejet at starte til rally, og nu gør vi det altså, for mange af øvelserne kan Inca i forvejen og jeg VED det bliver mega sjovt for både hende og jeg :mrgreen: Hun er den bedste på det alm. lydighed/tricks hold vi går på nu, og ville jo altså gerne stille op i nogle konkurrencer også :rolleyes: Men nu har jeg printet nogle skilte ud til en begynder bane, og så prøver vi nogle af dem i morgen i haven hvis vejret er til det :blink: Ihh jeg glæder mig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ den er ikke svær at træne sit eller dæk. men jeg syntes det er synd for gårdhunden at han skal ligge og fryse i det våde græs så længe. Og når han sidder plads så længe sidder han og løfter forpoterne lidt i ny og næ.

Archie er fuldstændig ligeglad med vådt græs eller regnvejr og løfter aldrig poter i sit. Men han jo også meget mere pels.

Forstyrrelser betyder ingenting medmindre de begynder at skyde ;-)

 

 

Karla og jeg kommer aldrig forbi ekspertklassen pga den tumpede øvelse :roll: det er så helt og holdent min fejl. Hun er min første hund og shaping var stort i mit hoved. Det er dog bare en pissegod ide også at kunne styre hvornår hunden tilbyder adfærd :lol: men den fælde faldt jeg i. Så Karla holder ikke nogen former for øvelser ret længe, så tænker hun "nå, det var ikke det" og prøver noget andet. Hvis man ignorerer hendes skift, så begynder hun at gø af mig :lol:

 

Jeg kunne sikkert træne det - men helt ærligt? Jeg gider ikke... Jeg synes øvelsen er dødsyg og ikke giver mening i sporten.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Er der andre der har haft problemer med en hund der vil for meget på en gang? Calle er hamrende præcis og super hurtig, men han er også ivrig og vil gerne gøre tingene hurtigt. Også at gå i pladspositionen og så er han som en lille tikkende bombe. Vi har arbejdet lidt med afstandsbelønning og det fungerer nogenlunde, men det hjælper ikke rigtig på det at han er meget spændt. Men jeg vil godt have lidt mere ro på ham, så han lettere kan holde sin position.

 

Nogen ideer til at få ro på hunden.

 

Det skal lige siges at jeg har kæmpet længe for overhovedet at få ham til at have lyst til at lave noget der minder om at gå på plads og taget i betragtning af hvor vi var for et år siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...