Hop til indhold

Hvor meget må en hvalp lege?


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Jeg står med min allerførste hvalp i mit voksenliv, og det går sådan set ganske udmærket indtil videre.

 

Odin er en aussie på nu 13 uger, som har boet hos mig i 1 1/2 uge nu. En dejlig mild og glad knægt, der hviler meget i sig selv. Indenfor er han ret rolig, medmindre der er udsigt til mad. Ellers tuller han bare rundt mellem sine sovesteder, gnaver noget ben eller ligger på ryggen og tygger i fleecereb.

 

ude er han her, der og alle vegne. Leger rigtig meget med Gracie og naboens sher pei. Sidstnævnte kan være ret voldsom, og når han får nok af hende, kommer han og sætter sig ved mine ben.

 

i dag havde jeg ham så med hjem til en veninde og hendes familie. Han skulle møde hendes to hanhunde for første gang. Han er rigtig god til andre hunde, og blev hurtigt kammerater med deres mindste hund, en fransk bulldog/beagle.

 

Det endte med at de to tumlede rundt næsten samtlige af de ca. 5 timer vi var der, kun afbrudt af en halv times sovepause efter de 3 timer. Så startede de igen.

 

nu tænker jeg så på om vi skulle have stoppet dem?

det virkede ikke som om de selv kunne mærke hvor trætte og forpustede de egentlig var, fordi de er så overgearede. Men de legede så godt, og var meget jævnbyrdige, og det var nok derfor de blev ved og ved.

Nogle gange gjorde vi nogle halvhjertede forsøg på at få lidt ro på dem, men det mislykkedes, da fb/beagelen har lidt selektiv hørelse, når den har besøg, og min Odin endnu ikke forstår nogen kommando for at lægge sig og blive.

 

herhjemme igen har han pt sovet næsten uafbrudt de sidste 5 timer. Næsten intet af det jeg foretager mig, kan få ham på benene. Han magter kun lige at trille om på ryggen, hvis jeg bukker mig ned og nusser ham.

 

Så det korte spørgsmål af den lange historie er:

Er der nogle 'regler' for hvor meget en hvalp må lege?

tænker om hans lille klumpede krop, der skal vokse meget endnu, kan tåle belastningen, eller om jeg skal stole på at han selv mærker hvornår det er nok?

Som sagt har han ellers hidtil meget tydeligt vist hvornår han havde brug for at legen sluttede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke lade dem lege mere end 15-30 minutter. Med 1-2 timers mellemrum i den alder.

 

Shit! Så er den kvote sprunget.

15-30 minutter plejer også at være det han selv gider, lige indtil han i dag mødte sin nyeste allerbedsteste ven. Skal vist have lært ham noget timeout til de situationer med bedstevenner i fremtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun selv tuller rundt, så får Wilma (15 uger) lov at gøre som hun vil. Når hun leger med de andre holder jeg øje. Med Karla kommer det naturligt, Karla stopper selv legen efter max 10 minutter og siger slut. Men Johna skal jeg desværre ofte hjælpe dem, da de to kan køre hinanden op i en spids. Jeg plejer at stoppe dem efte et kvarters tid, hvis hundehvalpen bliver ved ryger hun i bur. Så falder hun som regel bare i søvn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer totalt i med en hvalpetråd.

Du har jo fået en masse råd. Normalt syntes jeg også hvalpene plejer at falde omkuld efter 30 mins tid og sådan plejer de selv at styre legene. Herhjemme er det gæstehvalpen der leger videre når de to andre stopper.

Hun fortsætter totalt med at ræse og banke alt legetøj og hun kan også fortsætte i timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. I får hvalpetråd.:mrgreen:

ville bare gerne have taget nogle bedre billeder af ham, end dem jeg har nu, hvor de fleste er mobilbilleder. Der kom bare ikke det sol jeg havde regnet med i dag.

 

Tak for jeres kommentarer. Er mer obs på Odin nu, hvor jeg ved der er situationer hvor han ikke kan sige stop selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...