PBC Skrevet Februar 12, 2015 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2015 Jeg røg ind i en lidt besynderlig debat på FB omkring tyndslidte trædepuder hos en jagthund - og hvad man gør - og især hvad man kunne have gjort forebyggende. Jeg forestiller mig at hunden opbygger kraftige, sejere og mere robuste trædepuder, hvis man giver passende motion på passende underlag - og at trædepuderne vil blive mindre robuste, hvis hunde fx altid går på tæpper og græs end hvis den dagligt bevæger sig på beton og asfalt. Det er klart at det er en balance, for det kan jo blive mere end poterne kan klare og så bliver de tyndslidte istedet. Kan man gøre mere for at opbygge robuste trædepuder? Foder, potevoks eller andet? Jeg må så også sige at jeg aldrig selv har haft en hund med problemer, så jeg er nok bare gået udfra at med passende motion på passende underlag er det ikke noget problem. Jeg skyller ikke poter på hundene når vi kommer hjem og de har gået på saltet gangsti, men jeg lader dem lige tage et par runder i sneen i haven. Det har virket indtil nu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 12, 2015 Rapporter Share Besvaret Februar 12, 2015 Jeg røg ind i en lidt besynderlig debat på FB omkring tyndslidte trædepuder hos en jagthund - og hvad man gør - og især hvad man kunne have gjort forebyggende. Jeg forestiller mig at hunden opbygger kraftige, sejere og mere robuste trædepuder, hvis man giver passende motion på passende underlag - og at trædepuderne vil blive mindre robuste, hvis hunde fx altid går på tæpper og græs end hvis den dagligt bevæger sig på beton og asfalt. Det er klart at det er en balance, for det kan jo blive mere end poterne kan klare og så bliver de tyndslidte istedet. Kan man gøre mere for at opbygge robuste trædepuder? Foder, potevoks eller andet? Jeg må så også sige at jeg aldrig selv har haft en hund med problemer, så jeg er nok bare gået udfra at med passende motion på passende underlag er det ikke noget problem. Jeg skyller ikke poter på hundene når vi kommer hjem og de har gået på saltet gangsti, men jeg lader dem lige tage et par runder i sneen i haven. Det har virket indtil nu. Du nævner to problemer, som ret beset er meget forskellige: Sarte (tynde) trædepuder, og flækkede trædepuder (typisk fordi de er for tykke og tørre). Sarte trædepuder kan man forsøge at opbygge. Min hund har haft sarte trædepuder 2 gange i forbindelse med operation af poten, og efterfølgende bandage og sko i 8 uger. Begge gange har jeg trappet ud af skoene, ved at gå fra faste sko 100% af turene, til faste sko på 50% af turene sammen med ballonsko på 50%. Dernæst ballonsko på 50% og barfodet på 50%. Jeg kunne tydeligt se på hende at det var ubehageligt at gå på grus, så derfor gik vi mest på græs når hun ikke havde noget på poten (i perioden hvor vi trappede ned). Så i de tilfælde hvor trædepuderne er sarte fordi de er tyndslidt eller simpelthen slidt ned, ville jeg skåne poten og genopbygge den. Lidt som når vi mennesker skal vænne vores fødder til ikke at gå i sko på stranden om sommeren:-) I det andet tilfælde, altså med gener pga. salt, er det typisk fordi trædepuden er flækket i oversiden. Der hjælper det at fugte den et par gange om dagen, og smøre med potevoks inden ture. I begge tilfælde kan det dog være sygdom der er skyld i generne, både fortykkelse og hurtig slid. Og er det tilfældet, skal det selvfølgelig behandles efter dyrlægens anvisninger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret Februar 12, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 12, 2015 Der må være markant forskel på trædepuder hos en veltrænet 30 kg tung brugshund og en 5 kg tung hyggehund som sjældent går på beton og asfalt. Jeg kan ikke forestille mig andet end at også trædepuderne "indretter" sig på behovet i rimeligt omfang. Størrelsen af trædepuderne ifh til hunden må også være af stor betydning. Mener at kunne huske at man ønsker store poter hos fx Bracco Italiano - ikke for at de skal kunne holde til mere men fordi de traditionelt bruges på fugtig og blød bund, men det må vel samtidig gøre trædepuderne mindre sårbare end hvis de havde været 30 % mindre. Gad vide om brugshunde generelt har bedre, mere robuste poter/trædepuder end andre hunde - eller om det er det samme. Altså er født med anlæg for bedre og mere robuste poter og trædepuder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 12, 2015 Rapporter Share Besvaret Februar 12, 2015 Der må være markant forskel på trædepuder hos en veltrænet 30 kg tung brugshund og en 5 kg tung hyggehund som sjældent går på beton og asfalt. Jeg kan ikke forestille mig andet end at også trædepuderne "indretter" sig på behovet i rimeligt omfang. Størrelsen af trædepuderne ifh til hunden må også være af stor betydning. Mener at kunne huske at man ønsker store poter hos fx Bracco Italiano - ikke for at de skal kunne holde til mere men fordi de traditionelt bruges på fugtig og blød bund, men det må vel samtidig gøre trædepuderne mindre sårbare end hvis de havde været 30 % mindre. Gad vide om brugshunde generelt har bedre, mere robuste poter/trædepuder end andre hunde - eller om det er det samme. Altså er født med anlæg for bedre og mere robuste poter og trædepuder. Ja, det er nok simpel fysik - mindre areal=større tryk. Af samme grund ser man jo at slædehunde der løber løb med vogn (altså på fx grus) ofte har sko på, fordi det slider mere på poterne end sne. Men jeg tror at du har ret i at mange ting spiller ind, både gener, anvendelse og størrelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Februar 12, 2015 Rapporter Share Besvaret Februar 12, 2015 Min den ældste gik på asfalt daglig i minimum 1 time om dagen i de første 6 år af sit liv - hun vejer 9 kg - nu om dage går hun sjældent på asfalt. Men på trods af dette, så har hun altid haft relativt sarte ømskindede poter. Ikke at de "går i stykker" som sådan, men hun kan fx slet ikke holde til at gå på saltede fortove uden at halte og har det også svært ved længere tid i på is eller sne. Den anden kan gå mindst 5 gange så langt før hun begynder at beklage sig over noget ved gang på saltede veje, is og sne. Men hun er selvfølgelig også part terrier, så måske handler det om en anden smertegrænse og ikke om, at det ikke gør ondt??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret Februar 12, 2015 Rapporter Share Besvaret Februar 12, 2015 Jeg har altid undret mig lidt over trædepuder, feks hvordan man kunne se om de var for tørre. Men det kan man måske først rigtigt, hvis de flækker? Mine løber på grus, vader i salt og over på sne og så videre, uden at tage sig af det. Jeg prøver selvfølgelig at undgå for meget salt. Har kun set dem reagere en smule ved meget solvarm asfalt, i ved, helt nylagt og sort. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret Februar 12, 2015 Rapporter Share Besvaret Februar 12, 2015 Jeg har faktisk også tit undret mig over trædepuder, synes det er utroligt så hårdføre sådan nogle trædepuder er. Min den gamle har meget tørre puder, vi kan høre det ham der kommer hen af gulvtæppet når vi ligger i sofaen, min mand siger tit nu kommer "velcro" Walther han kan gå i alt, dog ikke salt hvis der er revner i hans puder. Men de er nærmest som velcro (den hårde side). Jeg smører dem dog om vinteren for da synes jeg de er noget mere tørre end ellers. Zeus har lidt mere bløde puder, og han trasker rundt i alt og lader sig ikke mærke af noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hofferne Besvaret Februar 13, 2015 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2015 Jeg har egentlig aldrig rigtig spekuleret over hvad der er godt eller skidt for trædepuderne - måske fordi jeg aldrig har haft en hund med problemer :hmm: Hos mig hører et tjek af trædepuderne til en af de almindelige ting ligesom klippe negle, og klippe hårene mellem trædepuderne. Og virker de ru eller hårde får han et lag potevoks på. Om vinteren tjekker jeg oftere end om sommeren, nok fordi jeg oftere klipper hårene for at undgå sne og sjask sætter sig. Men når jeg tænker nærmere over det, så er trædepuder jo nogle egenstående nogen.....altså, de kan tåle at gå på varmt (med måde) underlag, og de kan gå i sne og på is - og i alle situationer uden at tage skade og uden det generer hunden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts