Hop til indhold

Opdeling af racer i udstilling og brug


Hope
 Share

Recommended Posts

Jeg har vidst at golden retriever og labrador retriever er opdelt i to grupper et godt stykke tid. Har lært at det også gælder cocker spaniel herinde :) Forleden opdagede jeg så at det også gælder border collie. Jeg blev lidt forbavset da jeg troede alle border collier var utrættelige arbejdsmaskiner. Ja, lidt fordomme har man lov til at have... Hvilke andre racer gælder det? Burde man egentlig dele racerne helt op? Der er enkelte der arbejder med at lave Dual hunde. Om det lykkedes er jeg ikke dygtig nok til at vide. Det virker dog på mig som avlen reelt allerede er opdelt. Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg mener. Hvad siger i ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Opdelt og opdelt.

 

I DK er der ikke ret mange racer der officielt er opdelt.

Er faktisk i tvivl om hvordan det står til med nogle af jagtracerne, f.eks cockerne - Er de officielt opdelt eller avler man bare FT'er og standart cockere?

 

Men i praksis ja, så er der mange racer der er delt op.

Bc'erne er i praksis næsten opdelt i 3.

Udstilling - Det siger næsten sig selv.

Sportslinjer - Ofte et mismask af hyrd/udstilling og avlet med lidt forskellige formål for øje og med mange forskellige kriterier, så det er ikke en homogen gruppe og kan dække over alt muligt.

Og så hyrdelinjerne - Fuldblodshyrderne er typisk dobbelt registrerede i ISDS og DKK, da hyrder ønsker at kunne parre, importere og sælge hunde til/fra udlandet og så er ISDS registrering en nødvendighed.

 

Indenfor bc'erne har jeg ikke set nogen lykkes med at lave dual-hunde.

Jo, der kan være enkelte hyrdehunde der falder ud, så de kan klare sig i en udstillingsring, men det er rent tilfældigt og de vil aldrig blive vist der.

Har ikke mødt én eneste udstillingshund, der har kunne være med i hyrdekonkurrencerne til andet end hygge-niveau.

 

DKW påstår det er det samme indenfor labberne.

 

Men så er vi ude i, hvad definitionen er på en god dual-hund?

En hund der kan være med i toppen af begge dele, eller ok i begge - Og hvornår er den ok?

Spørger man en hyrde, så skal en bc kunne gå en kl. 3 eller bruges til praktisk arbejde på store besætninger, for at være en god hund.

Udstillingsfolkets kriterier kender jeg ikke, men lur mig om ikke det er noget med titler?

Og bringer vi så sports-avlerne ind i billedet, så bliver det endnu mere interessant, for så kommer der LP, AG osv med ind i billedet - Og så er der vist ikke rigtig nogle hunde tilbage at avle på, når vi også lige skal screene for sundhed og et fornuftigt temperament - Ok, vi løb faktisk tør for avlshunde længe før, men tror vist pointen er klar :blink:

 

 

De racer jeg kender til der også er ret delt op efterhånden er:

 

Rottweilerne

Aussierne

Schæfere i særdeleshed

Stort set alle jagtracer, hvor der findes noget med "ft".

Blandt trækhundene er der også sket en opdeling i udstilling og brugs.

 

Så sådan overordnet set, så er de fleste brugshunderacer ofte opdelt i et eller andet omfang.

Det er dog meget forskelligt hvor stor opdelingen er og nogle racer er indtil videre også sluppet for det.

 

Synes godt man kan skele lidt til hvordan opdeling af racerne i praksis fungere i andre lande - F.eks labradoren i england.

Kender ikke nok til det, til at kunne tale for eller imod.

 

Men personligt forstår jeg nok ikke helt hvorfor hunde skal avles til alt muligt andet end det de er skabt til.

I min verden er der så mange racer at vælge imellem, at der ikke er nogen grund til at avle arbejdshunde til sofakartofler eller plysbamser, fordi det passer bedre til hr. og fru. dk.

Så er det imo. ikke længere samme race vi snakker om, men to forskellige der af udseende minder om hinanden og kan ikke forstå man ikke bare vælger en race der passer til en i stedet.

 

Men det ved jeg, at der er en del der er uenige med mig i :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok ikke helt nok inde i det der avl til at kunne have en veldokumenteret mening.

Nu har jeg selv det man kalder en jagt Golden og derfor er jeg mest inde i opdelingen her. Jeg synes det er en skam med opdelingen, for synes at alt det der gør Golden til en god jagthund, også er det der gør den til en god familiehund. Så når man piller dele af jagten væk, risikere man også at miste de gode familie hunde egenskaber. Og mig bekendt kræver en jagt Golden ikke mere end en udstillingsmodel - nogle gange tvært imod. Synes desværre udstilligsmodellen tit bliver lidt for stor og for pelset. Hører om så mange der bøvler med at deres hund fælder konstant og med mega meget pels. Et problem jeg aldrig har (jo jo han fælder da, men ikke så voldsomt og med hans begrænset pels er det jo begrænset). Derudover synes jeg udstillingshundene lidt mister den der tænd/sluk funktion der er så typisk retrieveren (selvfølgelig ikke alle af udstilligslinjer, men desværre mange), Samt har tendens til uhensigtsmæssig stress eller gøen. Så faktisk ender vi i, at jeg synes jagt Golden er bedre egnet til livet som en god familie hund. Det skal dog siges at jeg stadig mener man bør være aktiv med sin retriever (også selvom den vil affinde sig med mindre).

Jeg så hellere at jagt Golden blev bedømt på udstilling, ud fra at de skal ligne retrievere samt være bygget til jagt i det terræn de er tiltænkt at arbejde i.

Desværre synes jeg også der er en tendens til at udstillingshundene skal være fede, hvilket jeg synes er unfair overfor hunden. 2-5 kg. Ekstra på en retirerer er altså en stor procentdel overvægtig. Da min var på et skue, fik jeg at vide han var for smal og skulle tage minimum et par kg. På. Det er jeg dybt uenig i, eftersom han var/er i god form og lige tilpas.

 

Men dette er blot mine observationer og meninger og måske er det kun den halve sandhed. Jeg er selvfølgelig også farvet af at have valgt jagt modellen. Så mine tanker er jo ikke mere rigtige end alle andres, og måske er jef uoplyst på nogle punkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist et universalt problem. Hunde BURDE avles for deres brugsegenskaber, men for at blive godkendt til avl skal de udstilles, og udstillingsdommere går desværre mere efter de mere ekstreme eksteriører. Det er lidt en ond cirkel.

 

Hvis udstillinger gik på brugsegenskaber og sundhed, mere end ekstremt eksteriør ville vi nå langt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig Doberfan. Det er et nærmest universelt problem. Historien gentager sig.

 

Man finder en race, som er avler og bruges til et eller andet - hyrdehund oftest. Den er super stabil mht sundhed, temperament og smuk at se på. Den er sund, ikke fordi man har fotograferet for HD eller undersøgt for ditten og datten, men fordi man har sorteret alle hvalpe fra, som ikke lignede noget der kunne bruges. Det samme gælder unge hunde, som ikke viste de rette egenskaber - de er blevet foræret væk til "byfolk" eller skudt. Mange jægere købte 2-3 hunde, når de skulle have en ny og når han så kunne se hvad de blev til, skilte han sig af med "de ringste". Man avlede så videre på de hunde, som i brug bevidste at de var stabile mht. sundhed og brugsegenskaber. Og derfor blev racen mere og mere stabil og bedre.

 

Men så får "andre hunde-elskere" kig på den skønne race - og da de ikke bruger hundene til det de blev skabt til, men går på udstillinger og har hunden som familie eller kennel hund, sorterer man ikke fra efter samme opskrift og racen forringes generation for generation, indtil man har halv hysteriske hunde som fejler både det ene og det andet. Så kasseres racen af mange og man finder en ny "fantastisk race" at "arbejde med".

 

Det skal dog siges at en del racer har fundet ejere som sætter pris på de brugsmæssige egenskaber og kan kombinere dem med et fornuftigt udseende - de kontinentale hønsehunde fx. men sikker også andre.

 

Min definition af en "Dual Purpose" hund er, at den skal vurderes som første kvalitet på udstilleneger (det er vist det man kalder excelent nu om dage) og den skal kunne få første præmie på relevant brugsprøve på højt niveau. For Labrador betyder det, at den skal kunne få en første præmie i en A markprøve (her deltager bade F1 , FT og Jagtlabber) samt få et excelent på udstilling. Målet kan være lidt højere - nemlig DKCH i brugsprøven og DKCH i udstillingsringen, men mindre kan godt gøre det for mig. I modsætning til DKW mener jeg, der findes den slags Labradorer både i DK og i England, men der er ikke mange.

 

Hvis man så tager Springer Spaniel, så har den gamle klub snydt, for de har lavet brugsprøverne så lette, at niveauet er meget langt fra hvad en god Spaniel skal kunne præstere mht. at lægge pres på terrænet. Selv en brugschampion fra disse markprøver, ville ikke kunne bestå en åben klasse i FT Spaniel Klub regi. Men den dag vi har en Springer Spaniel, som kan bestå Åben klasse I FT Klubben og samtidig kan få en Excelent på udstilling er jeg villig til at kalde den Dual purpose, for de jagtlige krav til en Spaniel, for at bestå bare Åben klasse i FT Klubben er ganske høje mht tempo, intensitet, vildfinder evner samr samarbejde.

 

I modsætning til labrador føres Standard spaniels og FT Spaniels ikke på samme prøver - derfor det meget forskellige niveau, som er ret tydeligt at se på prøverne og også når man møder typerne på praktisk jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er desværre meget enig i Retrieverens syn på udstillingsgolden, har ikke selv arcen, men har haft et par stykke på gold. Fælles for dem alle, var alt for højt stress - af den dårlige slags!, stress-gøen og at hundene gik helt i spåner når der blev stillet krav til dem. Det sidste kan selvfølgelig også skyldes ejerne. Men ingen af dem var ihvertfald tynget af studenterhuen...

 

Cocker spaniels er ikke officielt delt op. På min FT'er stamtavle er hun ihvertfald registreret som en cocker spaniel, og er jo så også den race hun ville blive bedømt som, hvis jeg flyttedde hendes tavle til DKK og udstillede hende. Hun ville blive grinet ud af ringen :lol:

FT'erne kan på ingen måde begå sig i udstillingsringen, de ser helt anderledes ud, og jeg tvivler stærkt på, at standarden vil kunne begå sig på en spaniels prøve.

 

Jeg ved ikke om udseendet er lige så delt hos springerne....?

 

Lidt billeder. Mit pelsløse vidunder, hendes mor og en standard cocker til sammenligning edit. Stadard cockerne ville ikke med!

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, kender mest til Golden retriever og her er jeg ret enig. Golden retrievere er blevet "pompøse blondiner". Jeg vidste slet ikke det var så kompliceret med border collie :) Føler mig allerede lidt klogere og langt mere forvirret ;) Med hensyn til udseende afhænger det jo også af øjet der ser. Jeg synes f.eks. ft spaniels er langt smukkere end udstillingsmodellen. Med hensyn til vægt vil jeg mene det er et kæmpe problem. Der er så mange overvægtige hunde og det bliver ikke bedre når overvægt belønnes til udstilling. Jeg synes de er deprimerende at se på.

Link til indlæg
Del på andre sites

FT Springer Spaniel er også meget forskellig fra Standard Springere. Både størrelse, hårlag er forskellig, men især er hovedet og dybden i snude væsentlig forskellig. Og selvfølgelig arbejdsmæssigt. I modsætning til Labradorer har der ikke været krydset på tværs af de 2 typer i flere år. I Danmark simpelthen fordi de har forskellige stambøger og i England fordi traditionen er at holde working breeds adskildt fra show breeds, tror jeg.

 

Jeg tror at FT Spaniel typerne er begunstiget af at de pga stambogen fra DJR slet ikke kan udstilles.

 

Det samme gjalt jo De Labradorer som blev importeret og fik stambog i DJR, men her havde man også muligheden for at få DKK stambog, hvis man hellere ville det fordi der ikke var krav om 2. Præmie på Labradorene. Det er nok derfor der er krydset en masse F1 hunde med mere eller mindre gode Labradorer af udstillings og jagtlinjer og mange af disse kalder man så bare jagt labber, for de kan ikke længere kaldes F1 labrador da ikke alle aner er Engelske eller Irske markprøve hunde og type og kvalitet må siges at være meget svingende, men sjældent eller aldrig brugsmæssigt på niveau med rene F1'ere.

 

da kravet til præmiering nu også erfrafaldet for Spaniels kan også FT Spaniels nu få stambog fra DKK, men det bliver såå en x-register stambog. Om man ville kunne få stambog på hvalpe efter en FT Spaniel krydset med en Standard Spaniel ved jeg faktisk ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...