Hop til indhold

Hvornår peaker en hund?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Bella har lige rundet 4 år, og er en drøm at arbejde med! Hun er glad, ivrig og lærenem. Hun virker til at hun tænker meget over hvad jeg beder hende om, og så giver hun den max gas!

 

Jeg tror at hun lige nu peaker. Men hvor længe gør hun det? Jeg tænker, kroppen sætter jo en naturlig grænse på et tidspunkt, så tempoet hun kører i nu, kan hun vel holde 2-3 år. Men vil hovedet også blive ved med at være så glad og ivrig?

 

Hun er jo min første træningsmakker, så jeg har ikke rigtig andre hunde at sammenligne med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aner det ikke. Men ved at mange siger at agilityhunde topper når de er omkring 5-6-7 år (hørte du det, Iso..?). Men når det er sagt, så er der jo rigtig mange ældre hunde som stadig løber pissegodt og stadig er med i toppen...

 

Jeg vil tro at hovedet ikke er det første der "gi'r op", men kroppen. Det er i hvert fald min erfaring, blandt de arbejdsglade hunde jeg har kendt. Når de er blevet gamle og pensionerede pga. fysikken, så har hovedet stadig gerne villet det kroppen ikke længere kan klare. Det kan så være lidt af et problem i sig, nogle gange, men til at løse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også hørt 4-7 år som peak hos agilityhunde. Karla peakede helt sikkert som 4-5 årig. Det år var hun fantastisk at løbe med, så gik jeg desværre ned med stress og depression og så blev hun skadet, så de sidste 2 år har ikke været optimale. Nu nærmer hun sig 7. Jeg kan ikke finde ud af, om det er pga så sporadisk træning, dårlig form og lidt for meget sul på sidebenene eller om det er fordi hun er ved at blive ældre, men hun er ihvertfald ikke helt på toppen længere. Bliver meget hurtigere træt end hun plejede.

 

men iveren og arbejdsglæden er der stadig. Men det har den nu været hele tiden - også da hun var ung og ustyrlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også hørt 4-7 år som peak hos agilityhunde. Karla peakede helt sikkert som 4-5 årig. Det år var hun fantastisk at løbe med, så gik jeg desværre ned med stress og depression og så blev hun skadet, så de sidste 2 år har ikke været optimale. Nu nærmer hun sig 7. Jeg kan ikke finde ud af, om det er pga så sporadisk træning, dårlig form og lidt for meget sul på sidebenene eller om det er fordi hun er ved at blive ældre, men hun er ihvertfald ikke helt på toppen længere. Bliver meget hurtigere træt end hun plejede.

 

men iveren og arbejdsglæden er der stadig. Men det har den nu været hele tiden - også da hun var ung og ustyrlig.

 

Det er mere summen af det hele jeg tænker som peak, altså at kroppen er i topform og hovedet er med - både i iver og tænksomhed.

 

Det vil være fantastisk hvis hun holder sig på det nuværende niveau i 2-3 år! Så er drømmen om at prøve en E-klasse ikke så langt væk som jeg troede:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker en hund s naturlige bedste alder er mens den er 3- 6 år cirka.

 

En hund på 6 år kan vel sammenlignes med et menneske på 40 år. Sådan har forhold til hvordan kroppen har det.

 

Og selvom et menneske i 40 års alderen langt fra er gammel, så kan de ikke længere måle ssig med en på 20 , hvad fysisk intensiv præstation angår.

 

I den alder begynder man også indvendig i mange hunde at kunne se tegn på slid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel også meget an på den individuelle hund og hvad det er den skal peake i.

 

Hvis det "bare" er et spørgsmål om "hurtigere og længere", er det vel bedst, at den er så ung som muligt.

Hvis der også skal lidt hoved med og man skal tænke over tingene, skal der jo også noget erfaring ind i billedet. Og erfaring kommer jo med alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

En jagthund som er blevet brugt optimalt topper nok i 6-9 års alderen. Kombination af overblik, erfaring og fysik.

 

desværre bruges mange jagthunde ikke optimalt. De får uvaner og bliver også fysisk misbrugt og mange af disse hunde topper tidligere 3-5 års alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at der er forskel på hvad man bruger hunde til. I AG er hurtigheden jo et vigtigt element, men omvendt er der seniorklasser. Er det fra 6 år?

 

Jagt ved jeg ikke nok om, men er en hund ikke færdiguddannet når den er 5-6 år gammel?

 

Og med at peake mener jeg egentlig ikke at den er færdig med at lære det den skal lære. Mere at der er optimale forhold for at arbejde med hunden. Bella er jo langt fra færdig med at lære. Herregud, hun har kun bestået den laveste lydighedsklasse. Men hun er super at arbejde med nu. Før har hun været både flagrende i hovedet, overivrig, fuld af fis og spilopper osv. Nu suger hun til sig og stabiliserer forholdsvis hurtigt i øvelser.

 

Måske er det også fordi vi har fundet den perfekte måde at arbejde sammen, hende og jeg.

 

Jeg kan bare håbe at vi kan holde os på bores nuværende niveau, rent samarbejdsmæssigt, de næste par år:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at der er forskel på hvad man bruger hunde til. I AG er hurtigheden jo et vigtigt element, men omvendt er der seniorklasser. Er det fra 6 år?

 

Jagt ved jeg ikke nok om, men er en hund ikke færdiguddannet når den er 5-6 år gammel?

 

Og med at peake mener jeg egentlig ikke at den er færdig med at lære det den skal lære. Mere at der er optimale forhold for at arbejde med hunden. Bella er jo langt fra færdig med at lære. Herregud, hun har kun bestået den laveste lydighedsklasse. Men hun er super at arbejde med nu. Før har hun været både flagrende i hovedet, overivrig, fuld af fis og spilopper osv. Nu suger hun til sig og stabiliserer forholdsvis hurtigt i øvelser.

 

Måske er det også fordi vi har fundet den perfekte måde at arbejde sammen, hende og jeg.

 

Jeg kan bare håbe at vi kan holde os på bores nuværende niveau, rent samarbejdsmæssigt, de næste par år:-)

 

Kan det ikke også have noget med mental modning at gøre?

 

I så fald bliver det kun endnu bedre:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at der er forskel på hvad man bruger hunde til. I AG er hurtigheden jo et vigtigt element, men omvendt er der seniorklasser. Er det fra 6 år?

 

Jagt ved jeg ikke nok om, men er en hund ikke færdiguddannet når den er 5-6 år gammel?

 

Og med at peake mener jeg egentlig ikke at den er færdig med at lære det den skal lære. Mere at der er optimale forhold for at arbejde med hunden. Bella er jo langt fra færdig med at lære. Herregud, hun har kun bestået den laveste lydighedsklasse. Men hun er super at arbejde med nu. Før har hun været både flagrende i hovedet, overivrig, fuld af fis og spilopper osv. Nu suger hun til sig og stabiliserer forholdsvis hurtigt i øvelser.

 

Måske er det også fordi vi har fundet den perfekte måde at arbejde sammen, hende og jeg.

 

Jeg kan bare håbe at vi kan holde os på bores nuværende niveau, rent samarbejdsmæssigt, de næste par år:-)

 

Seniorklasser i agility er fra 7 år. Men de er uofficielle, dvs. ingen DM point indsamling osv. De færreste hunde går i senior allerede som 7 års - medmindre de har været skadede eller havde svært ved agility'en til at starte med. Seniorklasser er lavere springhøjde samt længere banetider

Link til indlæg
Del på andre sites

Med peaker mener hvornår hunden præsterer mest. Altså hvornår den yder det bedste stykke arbejde. En jagthund er ofte færdigtrænet som 3 årig. Så har den lært det man normalt vil lære den, men det er jo først herefter den rigtig udvikler sit tallent og udfylder sit potentiale.

 

Den lurer hvordan fasaner skal håndteres for at låse og jages op. Den bliver bedre og bedre til at bruge vinden helt rigtigt når den søger og den får den der fornemmelse for hvornår den skal følge sin egen næse og instinkt for at løse en opgave. Den bliver det vi kalder klog. Det er selvfølgelig mere afhængig af hvor mange timer den kommer på jagt og hvad den oplever, men de fleste hunde hod almindelige jægere er nok over 5 år før de kan kaldes "kloge". Det har jo noget med erfaring at gøre, men måske også en ro og et overblik, som unge hunde sjælldent har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...