Hop til indhold

Knogler/ben, hvad og hvordan??


Trixie83
 Share

Recommended Posts

Jeps, endnu en tråd, men jeg har brug for det skåret ud i pap til mig personligt.

 

Jeg vil gerne starte med at give mine 3 rå ben at gnave i for bl.a. for at forebygge tandsten + tænker de vil elske det!

 

Men når jeg nu går ned til min slagter, hvad skal jeg så spørge efter?

 

Hvordan starter jeg bedst op, hvor ofte må de få? Skal jeg skære i deres almindelige foder de dage de får et ben?

 

Det er 2 dansk svenske på henholdsvis 4 og 10 og så en border collie på et år vi snakker om. Er der forskel på størrelsen af ben de skal have? Og typen?

 

På forhånd tak for hjælpen! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger jo af hundene - både hvad de kan lide og hvad de tåler bedst. Så du må prøve dig frem:-)

 

Hos os er lammelunser, kalvebrystben og oksehaler favoritter. Den lille kan også godt lide oksekraftben og gåsehalse. Oksestruber er der ikke meget ben i, men en del brusk og luftrør, som tager noget tid at tygge sig igennem. Fordelen ved struber er, at de let kan skæres over til den lille.

 

Oksehaler er skide dyre når man køber til mennesker, ca. 70-80 kr/kg. Men Original Barf sælger oksehaler som varierer i størrelsen. Dem jeg har lige nu er gode, store stykker. Men nogle gange er det bare tynde skiver, og så er der ikke så meget fidus i dem.

 

Jeg køber primært hos Rigtig Hundemad og fra Original Barf.

 

Og ja, du skal skære i foderet når de får ben (med mindre hundene er for tynde):-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville starte med relativt små ribben fra køer - måske 50-150 g - og så ville jeg give det i stedet for et måltid.

 

også store knogler med marv i fra okser er fine at starte på, men her kan hundene kun spise marven, så det er kun marven du skal regne fra i deres kost - og 100 g råfoder, som spises svarer til ca 65 g tørfoder.

 

Jeg kan se du bor på Fyn. jeg køber blandede okseben hos http://www.kennel-nykilde.dk/side.asp?Id=113851 til en ganske fin pris. man skal selvfølgelig kunne opbevare 5 kg ben, så

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det bare er for tænderne, så plejer jeg at gi' marvben/kraftben. Køber dem bare i brugsen. Der er en lille smule kødrest på, men det er ikke meget. Mht. størrelse så køber jeg bare dem der er store nok til at hun ikke forsøger at sluge dem hele (:roll:), og så hun ikke kan sidde fast med underkæben inde i dem. Da jeg havde coton fik hun bare den samme størrelse, hendes mave kunne dog ikke klare ret meget (forstoppelse), så hun fik kun lov til at ha' benet kortere tid ad gangen. Hvis Iso får et ben med ok meget kød og marv, så skærer jeg lidt i hendes foder, nogle gange springer jeg endda maden over den dag (hun får kun én gang om dagen, om aftenen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...