Hop til indhold

Diskusprolaps - Ideer til at holde kræet i ro?


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Så er der bestilt tid.

 

Tirsdag d. 28 juli.

Indtil da, står den på så meget ro som muligt, ikke nogle vilde ting og masser af øvelser for at styrke muskulaturen inden operationen og den meget, meget lange tid i ro bagefter.

 

Dagen inden har hun en tid hos Christian, så vi lægger en plan for genoptræningen (mens jeg er klar i hovedet og kan rumme det) og får øvelser der skal startes på når hun er klar til det.

 

Lige nu har hun det fint.

Der er intet at mærke på hende, ud over hun måske skåner sig selv lidt på turene.

Men hun er glad og frisk og det er jo et godt udgangspunkt, for at få lavet nogle øvelser og bygget så mange muskler på som muligt. Det er jo begrænset hvad man kan nå, men er glad for vi har arbejdet på det lige siden hun blev syg første gang.

 

Jeg er møgnervøs og hader tanken om at skulle undvære hende i op til en uge.

Ved det bliver helt forfærdeligt og jeg vil hade det lige så meget som hende.

 

Har heldigvis haft kontakt med et par stykker hvis hunde har været igennem det samme og ved nogenlunde hvad vi kan forvente, hvis alt går som det skal.

Det bliver helt sikkert også en hård periode at skulle igennem, alt andet vil vidst være løgn. :bighug: Men bagefter jeg er helt hundrede på at det hele bliver godt, Kaia er toptunet igen og det har været det hele værd! :bighug:

 

Men jeg ville være lige så nervøs og hade at skulle undvære sin hund i op til en uge. Det er altså længe, særlig ovenpå sådan en omgang :( men det er jo for Kaias eget bedste og trøsten må være at de er skide dygtige på Aarhus dyrehospital, så hun er helt sikkert i de allerbedste hænder! :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 96
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det bliver helt sikkert også en hård periode at skulle igennem, alt andet vil vidst være løgn. :bighug: Men bagefter jeg er helt hundrede på at det hele bliver godt, Kaia er toptunet igen og det har været det hele værd! :bighug:

 

Men jeg ville være lige så nervøs og hade at skulle undvære sin hund i op til en uge. Det er altså længe, særlig ovenpå sådan en omgang :( men det er jo for Kaias eget bedste og trøsten må være at de er skide dygtige på Aarhus dyrehospital, så hun er helt sikkert i de allerbedste hænder! :kys:

 

Det SKAL hun bare blive!!

Vil bare have det overstået nu, men vi er kun 3 på arbejde og manden kan simpelthen ikke overtales til at køre op med hende.

Han kan slet ikke have det, så den tjans er jeg nød til at tage og så må det vente til min ferie.

 

I det mindste har jeg to uger bagefter, hvor jeg kan være sammen med hende stort set døgnet rundt.

 

Men som du skriver, det er jo for hendes eget bedste og hun har nok nemmere ved at være i ro deroppe, end herhjemme med de to andre.

Og roen er jo ekstremt vigtig den første tid bagefter, for at der ikke opstår blødninger i rygmarven.

De er heldigvis så søde, omsorgsfulde og dygtige deroppe.... Så de skal nok tage sig godt af hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det SKAL hun bare blive!!

Vil bare have det overstået nu, men vi er kun 3 på arbejde og manden kan simpelthen ikke overtales til at køre op med hende.

Han kan slet ikke have det, så den tjans er jeg nød til at tage og så må det vente til min ferie.

 

I det mindste har jeg to uger bagefter, hvor jeg kan være sammen med hende stort set døgnet rundt.

 

Men som du skriver, det er jo for hendes eget bedste og hun har nok nemmere ved at være i ro deroppe, end herhjemme med de to andre.

Og roen er jo ekstremt vigtig den første tid bagefter, for at der ikke opstår blødninger i rygmarven.

De er heldigvis så søde, omsorgsfulde og dygtige deroppe.... Så de skal nok tage sig godt af hende.

Kan godt forstå du gerne vil have det overstået, så lidt øv manden ikke vil køre med hende :( jeg skulle gerne springe til og køre hvis det var en hjælp, men man vil jo nok helst selv aflevere hende til sådan en omgang :bighug:

 

Og ja ro er nok nemmest derude, ved jo selv hvor "underholdende" det kan være at holde en hund i ro, når man har andre derhjemme også :rolleyes:

 

Selvfølgelig bliver Kaia frisk igen - der er simpelthen ikke andre muligheder, så sådan bliver det!! :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt forstå du gerne vil have det overstået, så lidt øv manden ikke vil køre med hende :( jeg skulle gerne springe til og køre hvis det var en hjælp, men man vil jo nok helst selv aflevere hende til sådan en omgang :bighug:

 

Og ja ro er nok nemmest derude, ved jo selv hvor "underholdende" det kan være at holde en hund i ro, når man har andre derhjemme også :rolleyes:

 

Selvfølgelig bliver Kaia frisk igen - der er simpelthen ikke andre muligheder, så sådan bliver det!! :kys:

 

Det er rigtig svært for ham.

Kaia er hans lille prinsesse og hun er noget helt specielt for ham (det er hun vist for alle der har mødt hende :mrgreen:), så han kan slet ikke det der med at aflevere hende og vide hun skal blive der så længe.

 

Tak for tilbuddet, men ja... Vil helst selv aflevere og skal jo have en del info med derfra på dagen, så det er nok fint nok, det er mig der aflevere.

 

Og ja, hun bliver helt frisk!!

Skal have hende tilbage i topform, så hun kan fortsætte med at lave Kaia-ting.

Sukkede efter en cavalierhvalp på træningspladsen, og sagde for sjov til min træningsmakker, at jeg gerne ville have sådan en - Og hun gav mig blikket og sagde NEJ!!

Men jeg har jo Kaia og det er næsten det samme, var mit svar.... Hvortil hun bare svarede "Kaia er Kaia".....!!!

 

Og ja, hun er fandeme noget for sig selv :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtig svært for ham.

Kaia er hans lille prinsesse og hun er noget helt specielt for ham (det er hun vist for alle der har mødt hende :mrgreen:), så han kan slet ikke det der med at aflevere hende og vide hun skal blive der så længe.

 

Tak for tilbuddet, men ja... Vil helst selv aflevere og skal jo have en del info med derfra på dagen, så det er nok fint nok, det er mig der aflevere.

 

Og ja, hun bliver helt frisk!!

Skal have hende tilbage i topform, så hun kan fortsætte med at lave Kaia-ting.

Sukkede efter en cavalierhvalp på træningspladsen, og sagde for sjov til min træningsmakker, at jeg gerne ville have sådan en - Og hun gav mig blikket og sagde NEJ!!

Men jeg har jo Kaia og det er næsten det samme, var mit svar.... Hvortil hun bare svarede "Kaia er Kaia".....!!!

 

Og ja, hun er fandeme noget for sig selv :lol:

Det kan jeg også sagtens forstå, jeg ville også selv aflevere/have Michael til det. Men hvis du allerhelst ville have haft hende afsted i næste uge, så skulle det i hvert fald ikke være pga manglende kørsel, at du ikke kunne det :bighug:

 

Kaia kan ikke andet end komme tilbage i topform. Så sød og skøn en hund har en masse tilgode, for alle hendes sjove påfund og den glæde hun spreder, og det bliver NU det bliver brugt - så hun hurtigt kan komme tilbage i Kaia-topform! :hjerte: ALT krydset herfra d28/7 for at alt kommer til at gå præcis som det skal, og inden i får set jer om, har i jeres gode "gamle" Kaia igen.

 

Og så vil jeg for øvrigt ud og nusse hende igen så :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så er operationen overstået - Og den gik efter bogen uden nogen komplikationer overhovedet.

 

Så prognosen er nu rigtig, rigtig god!

Nu er hun indlagt nogle dage, indtil den værste risiko for blødning i rygmarven er ovre og hun kan komme af med afføring og tisse selv.

 

Når hun kommer hjem står den på RO!! I et par uger, mens vi starter en smule genoptræning.

Planen har vi fået lagt før operationen og en del af øvelserne er kendte fra sidst. Men synes virkelig det er rart, at både hun og jeg kender øvelserne og de er indlært positivt, så vi ikke skal til at bakse med det, med en hund der er øm.

 

Måske kan vi hente hende fredag, men er de den mindste smule i tvivl beholder de hende weekenden over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dagens status er, at det stadig går godt og hun ville gerne spise godbidder, selvom hun naturligvis er ret øm.

 

Måske kan vi få hende hjem i morgen, da hun ikke er helt vild med at være der.

Håber dog, at hun begynder at slappe godt af og finder god ro. For manden og jeg har snakket lidt om det og selvom vi gerne vil have hende hjem lige nu, så er der også en vis tryghed i, at hun bliver behandlet præcis som man skal for at sikre den bedst mulige heling.

De kan jo også fange evt komplikationer med det samme.

 

Herhjemme skal vi nok kunne holde hende i ro og gøre det nødvendige - og måske hun slapper mere af herhjemme .

Men synes sørme det er et stort ansvar.

 

Så nu må vi se hvad de siger i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men det gav så helt sig selv.

 

Blev ringet op lige efter de havde tilset hende.

Kaia er meget bedre end de havde forventet så kort tid efter operationen. Så hun skal hjem!

 

Faktisk var det en stor smilende vet-sygeplejerske jeg havde i røret, der smågrinende sagde at hun MEGET gerne ville fremad, så det var BUR og meget kort snor :mrgreen:

Hun går rigtig pænt på alle 4 ben og det er kun operationssåret der er ømt.

 

Så det er jo fantastiske nyheder! Men ok.... Kender jo også Kaia som en meget bestemt lille dame.

Men håber hun falder noget til ro, når hun kommer hjem i vante omgivelser og er med på at slappe af - Vi går vist et par interessante måneder i møde :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som ide til ro, så kender jeg nogen der havde stor succes med en vogn at køre hunden i, bære den rundt og sidde i sofaen med den i snorSå den kan være mere med, uden at bevæge sig.Især at komme med på tur i vogn kan gøre trætMen det er nok ikke lige det her skal starte med.

 

 

Har faktisk selv tænkt tanken - Det er slet ikke så dumt endda.

 

Det er naturligvis ikke lige nu, at den skal bruges, men der kommer nogle lange måneder, hvor hun selv tror hun kan mere end hun må.

Så for at hun får set lidt andet end indersiden af buret og haven, så er det jo en rigtig god løsning :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er hun hjemme!!

 

For dælen - kræet aner virkelig ikke hun lige har været igennem en stor og kompliceret operation og hun var lige ved at hoppe i favnen på os da vi hentede hende!

 

Hun har lige lagt lidt på maven af mig og slikket mig i hele hovedet, inden hun røg i buret.

Hun gik direkte i gang med et ben og hygger sig med det.

 

Hun er virkelig top-frisk!! Så det bliver virkelig konsekvent med bur og at blive båret rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er hun hjemme!!

 

For dælen - kræet aner virkelig ikke hun lige har været igennem en stor og kompliceret operation og hun var lige ved at hoppe i favnen på os da vi hentede hende!

 

Hun har lige lagt lidt på maven af mig og slikket mig i hele hovedet, inden hun røg i buret.

Hun gik direkte i gang med et ben og hygger sig med det.

 

Hun er virkelig top-frisk!! Så det bliver virkelig konsekvent med bur og at blive båret rundt.

 

Måske hun skal spændes fast i en babysele :mrgreen: Hvor er det dejligt at høre hun er hjemme ved jer igen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske hun skal spændes fast i en babysele :mrgreen: Hvor er det dejligt at høre hun er hjemme ved jer igen :5up:

 

 

Haha, ja noget i den stil. Hun er pt i en sele så snart hun er udenfor buret og får ikke lov at gå nogen steder - Passer hende vist fint, for hun har et kæmpe behov for fysisk kontakt nu :lun:

Hun spiser fint, har god appetit og har været ude og tisse to gange indtil nu.

Men kan afslører at morfin plaster forstærker Diva-tendenser og hun er MEGET ihærdig i sit forsøg på at fortælle hun vil putte med os og ikke være i bur :mrgreen:

Selvom hun bevæger sig fint, så er hun øm - Hun gider ikke drengene kommer i nærheden af hende og hendes personlige rum er meget stort.

Det forstår de heldigvis godt og holder sig på pæn afstand af buret.

 

Meldingen fra dyrlægen var meget positiv.

Selve operationen var som nævnt gået fuldstændig som den skulle. Hun har fuld bevægelighed og følelse i bagben og poter og bevæger sig rigtig fint.

Igen, hun ser meget bedre ud end forventet og er rimelig meget forud for tidsplanen allerede.

 

Hun får penicillin to gange dagligt, smertestillende i flydende form og har morfin plaster på - Plasteret ryger nok snart af, men skal af senest mandag uanset.

 

De næste 10 dage, er de kritiske.

Der skal ro til og endnu mere ro. Hun må godt gå i haven i snor og besørge og trisse en smule rundt i huset (i Kaias tilfælde i snor, fordi hun er halv kat og springer op af ting så snart hun får muligheden).

 

Hun skal skånes for stort set alt, men må meget gerne starte genoptræning nu og han mente hun temmelig hurtigt er klar til øvelser på den hårde balancepude.

Når de 10 dage er gået må hun begynde på små ture udenfor haven i snor, fodersøg, spor og den slags rolige (ok, tur i snor... Om det er roligt, deeet....) aktiviteter.

Og så ellers bare de genoptræningsøvelser kiropraktoren mener hun skal igennem.

 

Hun må starte laserbehandling mandag og mild massage fra midt i næste uge.

 

Fuld gas ifht. træning, hundeleg og hoppen rundt, forventes om ca. 2 mdr. og max 3.

Hvilket faktisk er en del hurtigere end jeg regnede med, men fordi alt er gået så godt og operationen ikke har gjort ryggen ustabil, men udelukkende har lettet trykket og forebygget en ny/forværring af diskus samme sted, så er hun ret hurtigt kørende igen. Der er ingen nerveskader at tage hensyn til - Faktisk udelukkende heling af sår og ryg.

 

Så med operationen er hun faktisk hurtigere helt klar igen, end uden.

Er helt vildt glad for den melding og glæder mig til vi er igennem de næste par måneder og er spændt på genoptræningsforløbet.

 

11793363_10153098666518471_795026329_n.jpg

1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dagens mini-mus update.

 

Vi sov i stuen i nat - Kaia i hendes bur og mig på en luftmadras op af buret.

Hun havde lagt sig og snorkede med 4 stænger i luften, så synes ikke lige jeg ville vække hende og slæbe hende op i soveværelse, når hun nu var faldet så godt til ro i buret i stuen.

 

Hun havde frygtelig hård mave i går aftes og havde svært ved at komme af med det - Og det gjorde ondt!

Så hun fik en klat dåsemad med en masse olie i og det har virket så fint, så hun kom af med en ordentlig portion i morges uden problemer.

Jaja, det er vigtigt, den slags :mrgreen:

Især fordi hun jo får både smertestillende, morfin og penicillin der alt sammen kan være hårdt ved maven.

 

Hun var rimelig øm da hun vågnede i morges og meget stiv i musklerne, så det var først efter en halv times tid, hun var klar til morgen-tisning og først da det smertestillende virkede, var hun helt på dupperne.

Men hun har været rigtig nem i dag.

Det er ret tydeligt, at morfinen doper og hun er noget mere "fraværende" end normalt og vi lå to timer på en madras i stuen, hvor hun havde placeret sig på min mave - Og så skulle jeg ellers bare ligge og holde om hende. Basta!!

Først efter et par timer, så synes hun, at hun skulle nusses på maven og jeg skulle have en ansigtsvask - Og hun mente hun skulle ligge og trille rundt.

Så der røg hun i buret igen :blink:

 

Men hun går rigtig fint og (desværre) er der så fin bevægelighed, at hun mener hun godt kan trække mig rundt for at udforske hele haven igen.

Så det er meget korte ture og meget sidden og nussen udenfor, indtil hun skal tisse så meget, at hun er nød til at få det overstået der hvor vi er :mrgreen:

 

Nå ja... Og hendes nye frisure:

 

DSC_0566.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Glæææder mig til næste mandag..... For så kan hun nemlig få lov at sove i sengen igen, når bare vi lægger madrasserne på gulvet.

Madammen kan nemlig overhovedet ikke finde ud af, at sove i bur i soveværelset og holdt mig vågen med piveri og ynk.

 

Så vi rykkede ned i stuen igen og så sov hun lige så fint.

Tænker vi bare lægger os der den næste uge, så hun kan få slappet af om natten og jeg kan få noget søvn.... Diva!!

 

Hævelsen omkring såret er begyndt at falde, så det ser mindre drabeligt ud.

 

Hun har sovet rigtig meget på en madras sammen med skiftevis manden og jeg i dag og morfinplasteret virker stadig, for hun er noget groggy og fraværende i ret lang tid efter hun vågner.

Men i dag er sidste dag det skulle virke.

 

Vi er startet genoptræningsøvelserne og hun synes det er skide fedt, selvom hun bare skal stå stille - Men det gør hun fandeme også :mrgreen:

Det mest opløftende er, at hun faktisk virker til at have noget bedre stabilitet i bagparten nu ifht. før operationen.

Hun står noget mere stabilt imod presset på bagparten end før :5up:

 

Og dagens mini-mus billeder:

 

DSC_0622.jpg

DSC_0612.jpg

DSC_0617.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker!

 

Det går rigtig, rigtig godt med hende.

I morges har hun ikke været smertedækket, da vi sov længe og hun fik sit smertestillende meget tidligt i går og plastret er røget af.

 

Og hun har ikke ondt!! Lidt øm måske, men det er virkelig minimalt. :klap:

Men vi skal viiirkelig være over hende, for hun mener selv hun kan alt nu!

 

Såret ser igen i dag meget pænere ud.

 

Så nu skal vi lige have hørt Christian om vi stadig skal holde os til de små øvelser, eller om hun må komme på balancepuden.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag er det en uge siden hun blev opereret.

 

Og hun har det virkelig godt.

Hun går stort set normalt - Det er lidt svært at vurdere, da vi jo skal holde hende i snor og hun synes det er skide irriterende at have sele på. :mrgreen:

Men det jeg kan se, er at hun er fuldstændig normalt gående.

 

Halen har været lidt mystisk og hængt i sådan en sjov bue, men mistænker det er lidt pga. såret, for jo mere det heler, jo mere ser halen normal ud igen.

Såret er ved at være godt helet op.

Kan også se hun ligger en del på ryggen og i de mærkelige stillinger hun plejer igen, så tror ikke det genere længere.

Men utroligt nok, så har hun faktisk ikke været det mindste interesseret i det.

 

Hun har fået lov at komme på balancepuden til hendes genoptræningsøvelser og hun synes det er feeeeedt!! Helt vildt mærkeligt, hvor meget sjovere alting bliver, når bare hun får sig sådan en lille platform.

Men tænker det er fordi, at hun nu ikke bare skal stå stille, men også stå stille PÅ noget og det gør godt til hendes klatre-gen :lol:

Hun er meget muskelfattig efterhånden, men vi skruer stille og roligt på for øvelserne efterhånden som hun er udenfor risiko (på mandag) og vi har en tid hos Christian i næste uge.

 

Det er dog ret tydeligt, hun viiiiirkelig er ved at være træt af at være i bur.

Som udgangspunkt opfører hun sig pænt, når bare hun får en del tid, hvor hun er tæt og kan være i fysisk kontakt med os. Det koster altså nogle timer foran fjernsynet, men hun har virkelig brug for det og hun har det skidt, når hun ikke får nogle timer om dagen sammen med os på den måde.

Så vi skiftes til at ligge på en madras i stuen med hende og hygge hver dag.

Heldigvis så må hun få en del mere frihed, når min ferie er ovre, hvilket gør det noget nemmere.

 

Får hun ikke tilpas meget fysisk kontakt hver dag, så bliver hun virkelig ulykkelig og hun giver højlydt udtryk for det.

Vægten holder vi også pænt nede, selvom vi virkelig må være kreative med mad og ben - Hun har aldrig været helt fanatisk med de her ting, ligesom drengene. Så det bliver nemt ret kedeligt for hende.

Men tricket er så, at lade drengene snuse til hendes bur, mens hun er ude - Så bliver hun pludselig væææældig interesseret i de ting der ligger derinde, for drengene skal sørme ikke have dem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er hun bare lækker og hvor er hun dygtig og sikke øjne hun har - hun er altså kær :lun:

 

Taaak! Hun er altså også en lille bedårende dame :lun:

 

Omend hendes lydregister er rimelig omfattende og vi kender efterhånden enhver tone, fordi hun lige prøver af for at se hvilken der virker, når hun synes vi er nogle idioter at hun skal være i bur! :genert:

 

 

I går var jeg lidt nervøs, for hun havde rimelig ondt fra morgenen af og var i tvivl om det var maven der drillede pga. alt den medicin hun får, eller om det var ryggen.

Det var heldigvis maven, for hun har ikke haft spor ondt her til morgen og hun har fået en del olie i maden, for at gøre det nemmere at komme af med det hun nu skal - Hun får frygtelig hård mave af penicillinen og det smertestillinde.

Så det er dejligt, det bare var det.

 

Har lige snakket med Århus i dag og vi må begynde at gå små ture med hende fra i dag - Ih, hvor bliver det godt!!

Der skal stadig gå 4 uger, inden hun må hoppe op og ned af ting og yderligere 2 uger inden hun må give den gas med drengene - Alt efter hvordan genoptræningen forløber, naturligvis.

Men da hun bevæger sig så fint som hun gør, så tror jeg det kommer til at holde nogenlunde stik.

 

Skal op til Christian Hembo torsdag og få en gang laser behandling og så må vi se om genoptræningsplanen skal udvides lidt.

 

Hun er begyndt at lave hendes "Kaia bevægelser" - Altså det der med at stå på bagben så snart muligheden er der og det må vi åbenbart leve med.

For selv i buret, kan hun komme op på bagdelen og sidde og vi kan næsten ikke finde mindre bur til hende, når hun også lige skal kunne bevæge sig lidt :mrgreen:

 

 

11866455_10153118247613471_2162874017786538358_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...