Hop til indhold

Diskusprolaps - Ideer til at holde kræet i ro?


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Kaia har jo som bekendt fået en diskusprolaps, som vi håber går i orden med akupunktur og total bur-ro i op til 4 uger.

Den er med al sandsynlighed opstået fordi Yoda glemte at kigge sig for og torpederende hende med 120 i timen og der er heldigvis intet andet i skelettet der ser ud til at bære præg af nogen former for slid eller konstruktionsfejl - Hun er virkelig gennemtjekket for ALT nu, så skal forhåbentlig bare over det her og så er hun frisk igen.

 

Jeg er så småt ved at have fordøjet den trælse besked og begynder at tænke lidt praktisk, for det er snart hverdag igen og der er lidt udfordringer vi skal have løst.

 

Et af dem er, at Kaia i forvejen ikke rigtig gider være i bur alene.

Det går fint til konkurrencer når Yoda er der, men alene så bliver hun temmelig utilfreds.

 

I og med hun virkelig bare SKAL være i ro, så er buret et nødvendigt onde og der er ikke nogen vej udenom. Når vi er hjemme, så tænker jeg ikke det bliver så slemt, for så kan vi lave en hvalpegård vi kan være sammen med hende i eller putte på sofaen.

 

Men det med at være alene hjemme kan jeg ikke lige gennemskue hvordan vi fixer.

Hun har alene hjemmeproblemer og er dybt ulykkelig, hvis hun ikke er sammen med Yoda eller Bamse

Drengene kan ikke lide at være inde i huset, men vil normalt helst være i hundegården.

 

Så vi overvejer lidt om et bur ude i hundegården kunne være en mulighed?

På den måde er hun stadig sammen med drengene, men kan ikke lave ulykker - Men gode ideer modtages gerne!!

 

Og er der noget naturmedicin i har gode erfaringer med, der kan gøre hende noget mere afslappet med det hele?

 

I og med der virkelig menes ro, som i RO, så er noget så simpelt som et fodersøg udelukket i ca. 2 uger.

Så hvordan dælen aktivere man hunden, når den vitterlig ikke må bevæge sig, andet end det absolut nødvendige for at besørge?

Er helt blank! Kaia er jo mega vims når vi træner og tilbyder alt for meget, til at jeg tør begynde på ret meget.

Så nogle med gode ideer, så hun ikke går helt i spåner?

 

Og så et sidste spørgsmål - Ledtilskud?

Hvad kan i anbefale, som måske kan hjælpe bare en lille smule på sigt, til at holde hende fri for sådanne ting fremover?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 96
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Øv det var da rigtig træls og synd for hende! Og intet bekendt over...

 

Bare lige kort vil jeg foreslå hvad hun siger til at være med I bilen?

I har jo vejret med jer nu. Hverken for varmt eller for koldt.

 

Ellers må I øve I weekenden hvad alene hjemme scenarie der er bedst.

 

Angående aktivering så er hun jo heldigvis lille og kan måske køres I en vogn eller bares med rundt.

 

Eller I kan lave massage eller hold forskellige ting I munden leg. Om nødvendigt I buret.

 

Baldrian plejer at give lyst til at sove.

 

Led tilskud er der en masse tråde om, god ide sammen med olie.

 

Rigtig god bedring.

Link til indlæg
Del på andre sites

umiddelbart tænker jeg at "helt ro" ikke harmonener med at skulle balancerer i en bil under kørsel? Hvis din hundegård ikke er for kold, kan jeg ikke se hvorfor hendes bur ikke skulle kunne stå derude, men jeg ville nok være meget opmærksom på at der netop ikke bliver for køligt omkring hende, hvilket måske kunne give spændinger etc.

Træls situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vejret er til det, synes jeg da bur i hundegården er en god ide.

 

Jeg tror egentlig ikke du skal bekymre dig så meget om aktivering. Sådan en diskusprolaps gør ondt, og jeg tvivler på, hun har lyst til at lave andet end at hvile. Akupunktur virker i øvrigt også afslappende, hun vil garanteret sove meget efter behandlingerne.

 

Når hun begynder at få det bedre, kan du vel give hende frosne kongs eller marvben med guf der er længe om at komme ud. Jeg mener du sagde prolapsen sidder lang nede i ryggen, så der burde ikke være fare for at irritere den, selvom hun bruger hals/nakke.

 

Mht tilskud, så kender jeg ikke rigtig markedet i DK, men jeg ville prøve at finde noget med glucosamin, chondroitin og MSM.

 

Rigitg god bedring med hende. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det lige pt er for koldt til at ligge i total ro udendørs i hundegård, men man kunne jo håbe foråret kommer igen efter weekenden :-) er det en mulighed med et bur ved siden af kaias med en af de andre hunde i? Her tænker jeg hvis hun skulle være alene hjemme indendørs.

 

Af af beroligende tænker jeg baldrian som vi har snakket om. Prøv evt at kontakte staldplus.dk de har homøopatiske dråber og skulle være ret søde til at hjælpe med at finde det helt rigtige produkt.

 

Havens, et firma som bla laver tilskud til heste, har et rigtig godt ledprodukt med et meget koncentreret indhold af alle de gode sager til ledene. Matrix hund hedder det. Søg evt på matrix hest, der kommer nok lidt mere frem og er stortset det samme. Min pony fik engang nogle homøopatiske dråber i den akutte fase, da den havde noget med ledene. Så for at hjælpe bedst mulig på vej, kunne det måske også være en ide.

 

Aktivering til hende kunne være en stor gulerod, ben eller kong. Da jeg kender kaia tror jeg måske at alt søgearbejde selvom det er lige foran hende vil gøre hende for vims.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle de gode indput. :5up:

Baldrian står øverst på indkøbslisten i dag :mrgreen:

 

Det har været en træls nat. Hun har stadig været lidt påvirket af narkosen, så jeg lå på gulvet med hende noget af natten indtil hun selv gik ind i buret og sov videre.

Her til morgen trængte hun så noget nærhed igen og ville op i sengen og nusses.

Men appetitten er vendt tilbage, hun har tisset og går ret fint. Tilgengæld er hun meeeega utilfreds med buret :lol:

 

Bilen er desværre udelukket. Hun er simpelthen en lille dramaqueen og har altid som mål, at bryde ud af bilen.

Ikke at hun er utryg ved at være der, bare møghamrende utilfreds, fordi hun ikke er med der hvor det sjove sker :roll:

 

Men er også en smule nervøs for om vejret bliver egnet til hun kan være i hundegården.

Heldigvis er hun hos dyrlægen fra mandag til og med onsdag da hun skal have akupunktur, så man kan håbe vejret blive bedre efter onsdag.

Ellers er ideen med en af drengene i bur ved siden af hende ikke helt tosset.

 

Er der nogen der har erfaringer med om vådfoder fungere i en kong?

Hun er jo så bette, så der skal ikke ret meget mad til, at hun bliver for rund og slet ikke når hun skal være i ro.

Så tænkte om jeg kunne køre hende over på vådfoder i perioden og hun så får det i en frossen kong nogle gange dagligt?

 

Og så er jeg bare dybt taknemmelig for hundenes fantastiske kiropraktor - Christian Hembo.

Skrev en mail sent i går aftes, for dyrlægen sagde at det nok var en god ide ret hurtigt at få kigget på vedligehold af muskler, massage og små styrkeøvelser der ikke belaster diskus'en.

Og med mit skema og Christians popularitet, så ved jeg jo at jeg skal være ret hurtigt ude.

Han ringede her til morgen og spurgte ind til hvordan og hvorledes og vil se hende i næste uge - Han er booket op, men vil finde tid til hende.

Det er fandeme service :lun:

 

Så der får vi sikkert nogle småting vi kan arbejde med ud over de super gode ideer med bære-øvelser i buret!

 

Vil lige få kigget på det tilskud Winnie, synes jeg har læst om det i andre tråde også og det ser super godt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger vådfoder i kong og ben, og det fungerer rigtig godt. Jeg mener det var Aussiepower der skrev at man kunne mose vådfoderet, putte det i en pose og sprøjte det i kong/ben - det gør livet lidt nemmere.

 

Ledtilskud har vel ret beset ingen virkning på disk? Altså, ledtilskud opbygger brusk og ledvæske, og en disk er jo en bruskskive der er smuttet ud. Den holdes på plads af muskler. Men det skader nok ikke at give hende noget:-)

 

I øvrigt vil Hembo nok anbefale Athlet fra Svensk Dyreapotek. Det forhandler han nemlig selv:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Super, så skal vi bare have købt noget vådfoder :5up:

 

Tror nu heller ikke tilskud hjælper noget på hendes disk, men tænker det i hvertfald ikke skader at sørge for, at kroppen har alt den skal bruge for at komme ovenpå og forblive der.

Om ikke andet, så kan det give mig en følelse af bare at gøre et eller andet, nu jeg ikke kan gøre noget som helst.

 

Det er noget nemmere med genoptræning og den slags, hvor man aktivt kan gøre noget.

Alt det her ro og venten synes jeg er ret svært og har nok lidt behov for at bilde mig selv om jeg gør bare et eller andet :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

I stedet for et foderskift til vådfoder, så havde jeg valgt at bløde hendes normale foder op til en grød og så komme det i kong og ben og evt i fryseren :-D

 

Hembo bo er en flink og betænksom mand ;-) godt han fandt tiden til jer :-)

 

Hmm... Kan det godt lade sig gi' sig?

 

Tænker bare, at vådfoder skal de have ret store mængder af, fordi der er så meget vand i det.

Så der er til en del flere måltider og dermed mere aktivering, end der er i hendes alm. foder.

Men ok... Det bliver jo selvfølgelig også blødt op i vand og fylder derfor mere :blink:

 

Og ja - Christian er en skat!

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille lort altså....

 

Det bliver ret spændende 4 uger.

Allerede i dag, så mener hun, at hun kan stå på bagben og gå op af trapper - Så det hedder vist line på konstant, når hun er ude af buret og total opsyn konstant. :stupid:

 

Men for dælen en lettelse at se, at smertestillende, binyrebarkhormon og et døgns total ro, allerede giver så store fremskridt. :klap:

Så tør jeg vist godt håbe på, at det kan klare med ro og hun bliver total frisk igen!

Øhj, for en lettelse!

 

Nu skal vi bare have fundet ud af hvad vi gør ved maven.

Hun har kastet op hele dagen, men virker ikke vildt berørt af det og har en fin appetit.

Så det er vist mest vaskemaskinen der er påvirket af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

i stedet for kong, så købte vi nogle billige børneglas i ikea i plastik (hård) og så når vi havde boullion så hældte vi noget i et glas og i fryseren.

Lækker smag, god aktivering og uden det feder ;)

Det var perfekt til hvalp dengang.

 

 

Skide god idé :5up:

 

Tak!

 

Kommer til at skulle variere meget, for at hun ikke bliver træt af det, så det er en super ide!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha... Tanken om en hvalp i ro så længe :scared:

 

Men det er guld værd med de gode ideer, for det er sgu' svært at opfinde den dybe tallerken selv, når der er så få valgmuligheder.

Synes det er rigeligt svært bare at få lavet nye rutiner, som alle kan indordne sig under.

Jeg fik også en masse råd herinde og de første dage var PANIIIIIKKKK men det gik alt sammen og ja vi fejlede og var ikke perfekte, men vi gjorde vores aller bedste og Luna kom hel igennem.

Dog har hun lært en masse ting som folk siger er unødvendigt, men hey en hvalp i ro har gavn af at lære sære ting for at være i gang ;)

 

Boede jeg i nærheden så var hun bare her i bur imens du var på job.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik også en masse råd herinde og de første dage var PANIIIIIKKKK men det gik alt sammen og ja vi fejlede og var ikke perfekte, men vi gjorde vores aller bedste og Luna kom hel igennem.

Dog har hun lært en masse ting som folk siger er unødvendigt, men hey en hvalp i ro har gavn af at lære sære ting for at være i gang ;)

 

Boede jeg i nærheden så var hun bare her i bur imens du var på job.

 

Du er simpelthen så sød :bighug:

 

Og kan være jeg endelig kan få lært Kaia at holde hovedet i ro på min hånd eller på jorden og vi kan få gjort noget ved de færdighedsprøver når hun er frisk igen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...