Hop til indhold

Diskusprolaps - Ideer til at holde kræet i ro?


Miss_M
 Share

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Så er det 14 dage efter operationen og det går bare stadig rigtig godt.

 

Hun har fået lov at gå nogle små ture de sidste par dage.

Vi er nød til at prøve os lidt frem med hvor meget hun kan holde til, da hun bliver vildt hurtigt træt.

Omkring en ½ km. er max, før jeg synes hun begynder at gå lidt mere slingrende, fordi musklerne er trætte.

 

Der er sørme heller ikke mange muskler på hende, selvom vi troligt laver øvelser 3 gange om dagen - Men der havde nok været endnu færre, hvis vi ikke gjorde det.

Jeg mærker også hun virkelig har en forbedret stabilitet i lænden og bagparten nu :5up:

 

Men hun kommer dog på lidt længere ture - Bare på armen af mig :mrgreen: Det passer hende også fint, bare at sidde der og snuse til alle duftene i luften.

 

Hun opføre sig virkelig overraskende pænt og tager det hele så flot.

Er virkelig overrasket over, hvor meget man kan vænne en hund til når det gælder ro. Måske det går nemmere denne gang, fordi hun kender rutinerne fra første gang og også har haft et operationssår der gjorde lidt ondt.

Så det har nok hjulpet lidt på lysten til at være vild ;-)

 

Tilgengæld har vi fået trænet vores "frys" ret meget og hun er ved at være ret god til det.

Altså, hun er ret eksplosiv i hendes bevægelser, når hun f.eks skal op og stå på balancepuden, det er virkelig en stå der kan gøre LP folket jaloux - Men så skal jeg sørme også love for, at hun står stille.

Måske jeg burde træne æresplads nu "bliv i position" er stort set det eneste vi må træne :blink:

 

Lidt video af hvordan hun bevæger sig:

 

 

Hendes ar ser også rigtig fint ud efterhånden og hævelsen er ved at være væk.

Hun er stadig lidt hævet i en muskel, men det bliver hele tiden mindre og mindre og har haft en menneske-sygeplejerske og en hundemassør inde over, at det er som det skal være:

 

IMG_0071.jpg

 

 

Og så lige lidt flere billeder.... Bare fordi....

 

IMG_0068.jpg

IMG_0055.jpg

IMG_0062.jpg

IMG_0064.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er rigtig dejligt at vi kan gå ture.

 

De sagde også, at hun var en absolut solstråle historie so far - Al roen op til, de hurtige reaktioner på tegn på forværring og den løbende styrketræning har gjort, at hun er rigtig, rigtig langt allerede.

Havde hun været dårligere da hun blev opereret havde forløbet efter operationen jo været en helt anden.

 

Vi skal naturligvis passe på hende og holde hende fra vilde bevægelser endnu - Og gåturene skal vi moderere, så jeg kan se hun bruger sine muskler rigtigt hele vejen.

Nå hun begynder at blive "slingrende" i hendes gang, så skal hun på armen, for så er musklerne ved at være brugt og så er det ikke sundt at gå længere.

 

Hun må endelig ikke overbelastet.

Men samtidig er det guld værd, at hun må bevæge sig og kan holde sig bare lidt i gang for muskelmassen og blodomløbets skyld.

Man lære virkelig at SE sin hund, efter sådan en omgang. Der bliver lagt mærke til alt :blink:

 

Den står på laser behandling i morgen, plus lidt massage og nusning - Og massage de næste to lørdage.

Det er lige noget der passer damen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh hvor er jeg bare glad.

 

Har været hos Christian i dag og fået bekræftet, at jeg ikke bare bilder mig selv ind, at hun er virkelig langt.

 

Han synes også hun var et stjerne eksempel på, hvordan sådan et forløb skal være og at hun ser rigtig, rigtig fin ud :5up:

Faktisk synes han hun var lidt kedelig, for der var slet ikke noget han skulle pille i :mrgreen:

 

Så i morgen ryger hun i waterwalker og et par gange i løbet af næste uge.

 

Hun må endda begynde at træne igen :banan: Altså.... Alt med måde.

Men alt hvor der er 3 ben på jorden af gangen må hun. Små korte pas - og hele tiden med fokus på at undgå overbelastning.

 

Men vi må træne :yeah:

 

Det er så dejligt, er virkelig lettet over, at han mener vi har gjort alt rigtigt og det var de rigtige beslutninger vi tog.

 

Så nu skal jeg bare holde Kaia og mig selv i ørerne, så det hele bliver stille og roligt og vi ikke forcere noget - Som Christian siger, når man siger A må man også sige B.... Og C og D :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Status nu knap 3½ uge efter operationen - Det går bare forrygende :banan:

 

Hun går pænt i water walker.

Her er et lille klip af hendes første tur, hvor hun synes det var liiiidt mystisk :mrgreen:

 

 

 

 

I går fik hun lov at gå lidt løs i det område jeg havde smidt lidt godbidder på turen ud, så jeg vidste der var lidt styring på hende.

Vil gerne hun bevæger sig lidt mere frit, end hun gør i line for at hun bruger de rigtige muskler.

I line kan hun ikke lade være med at "kompensere" lidt for den.

Så Århus har givet grønt lys til den slags frie aktiviteter - Og skulle hun tage en spurte tur, så må hun også det. Det eneste hun ikke må er at hoppe op.

 

 

 

I dag har hun fået massage og det er virkelig meget lidt der var at finde på hende.

Allerede nu er muskulaturen bedre og mere ens end sidst, men hun sætter altså også muskler vildt hurtigt.

I bagparten var der stort set ingenting at komme efter, så det er et rigtig godt tegn på, at det vi gør passer til det stadie hun er på.

 

 

Hun er top-frisk og vil gerne alting! Dog har hun ingen kondition, så den skal også stille og roligt bygges op og fra nu af handler det stort set kun om muskler og kondition.

Hun er stadig i bur og line herhjemme, for at holde hende fra at hoppe op på ting, men hun tager det pænt. Sådan bliver det ca. 2½-3 uger endnu, men vi er over halvvejs.

Så der er ikke længe til hun må begynde at være rigtig hund igen :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Ja, det er virkelig fantastisk så godt det går.

Der har ikke været nogen set-backs overhovedet, hvilket er temmelig ualmindeligt.

 

Så store og grimme diagnoser, med store operationer kan godt ende lykkeligt.

 

Nu er det 6 uger siden hun blev opereret og om 2 uger må hun lege med de andre - med måde naturligvis.

 

Men nu går hun ture, må træne det meste og lever i det hele taget igen.

Hun mangler stadig muskler, men det hjælper på det og når de er tilbage så er der ingen restriktioner på hvad hun må.

Omend det er rimelig dumt med f.eks ag - hun har jo ingen disk i det led længere, så hun vil få slidgigt på et tidspunkt hvis hun belaster det unormalt.

Men helt almindelige hundeting og træning må hun fuldstændig som vi har lyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det 7 uger siden operationen.... Synes tiden er gået hurtigt, trods alt.

 

I dag stod den på et besøg hos Christian hvor hun blev tjekket igennem og vi fik en status på fremgangen, samt 8 gang i waterwalker.

 

Og status er, at det går PISSE godt! :klap:

Faktisk kan det ikke gå bedre - Kaia er rask!

 

I princippet må hun alt! Vi skal naturligvis lige have lidt flere muskler på, men hun har allerede en rigtig fin muskelmasse og der er faktisk ikke nogle restriktioner længere :banan:

 

 

Det med leg med de andre venter vi stadig lidt med, men hun er RASK!!!! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hembo er fantastisk! Han har helt ærligt reddet livet på min Tara kat, da fire forskellige dyrlæger ville aflive fredag, rettede han hele katten op onsdag. Jeg kommer altid til at bruge ham, for hvor har han bare ret, når han siger, at MAGTOR står for MAGicdocTOR :)

 

Ja, han er fantastisk!

 

Han fixede tilsyneladende også Bamse (igen) som vi ellers virkelig var frustrerede over ikke at kunne hjælpe.

Det kostede ham et tandsæt i hånden, men han ville ikke putte mundkurv på ham - Så måtte det koste et blåt mærke.

Men Bamse ser allerede meget, meget bedre ud nu!

 

Han er altså en fantastisk mand.

 

Den første pokal/sløjfe Kaia vinder når vi er i gang på konkurrencebanerne igen, kommer også op til Christian og stå, sammen med en gavekurv :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tuder faktisk en lille smule af glæde nu.... Vi er i mål.... D. 20/3 fik vi beskeden om at hun havde en diskusprolaps.

 

Og nu er vi der hvor vi havde hååååååbet vi ville være. Men sikke da en tur....

 

Alle de bekymringer og tårer.

Alle de spekulationer og svære beslutninger.

 

Nu er vi i mål - Kaia er RASK!!

Et halvt år... Og eeeeendelig, endelig må hun leve livet igen!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tuder faktisk en lille smule af glæde nu.... Vi er i mål.... D. 20/3 fik vi beskeden om at hun havde en diskusprolaps.

 

Og nu er vi der hvor vi havde hååååååbet vi ville være. Men sikke da en tur....

 

Alle de bekymringer og tårer.

Alle de spekulationer og svære beslutninger.

 

Nu er vi i mål - Kaia er RASK!!

Et halvt år... Og eeeeendelig, endelig må hun leve livet igen!!

 

Det kan jeg godt forstå, hvor er det bare dejlig læsning :banan:

 

Også med Bamse, håber han er helt frisk igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må hun egentlig - men prøver at holde hende fra de vildeste stunts og vil heller ikke hun leger med de andre endnu.

Men det er egentlig de eneste restriktioner.

Men det er sørme også tiltrængt - hold da op en omgang.

I dag var hun med til en rallykonkurrence og gik en enkelt bane for sjov. Og nu er hun totalt udmattet, for hun suuuger alle indtryk til sig... Bette fis :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...