Hop til indhold

Nybegynder har brug for et par råd


Isbjoernen
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg er den heldige ejer af Stella, en blandingshund(far: dobberman, mor: ½ rottweiler og så er der mastiff og retriever i hende)

 

Hun er speciel og dejlig selvom hun kan være rimelig træls engang imellem, men hun er en glad hund og hun eeeelsker at møde mennesker og der er intet problem med hunde, hun skal lii finde ud a de bestemmer og sådan og hun har det med at lyde som en stukket gris når det er :shock:

Men så går der lidt og så løsner hun op og vil meget gerne lege, noglegange mere end den anden hund vil og så bliver der lii markeret og hun stopper et stykke tid.

 

Men jeg har nogle ting der frustrere mig(Jeg er ikk den person med mest tålmodighed må jeg indrømme :genert: )

- Hun jagter kattene. Hvordan får jeg hende til at stoppe eller gøre så jeg kan forhindre hun jagter dem, for det er da ikk sjovt for min fars velpolstrede katte at blive jagtet.

Hun fiksere lidt på dem når det er og det er ikke altid let at distrahere hende. Hvordan gør jeg, have hende i snor altid og så kunne bremse hende på den måde ? For prøver jeg a skælde hende ud eller få fat i hende, løber hun bare i en cirkel rundt om mig og grrrrr.... Det gør mig mildest talt en anelse hidsig :genert:

- Hun glemmer at lytte når hun render løs udenfor og enten ikk synes hun skal lytte til en eller når hun finder noget spændende. Er der nogle der har en løsning og nogle gode kontaktøvelser eller sådan noget?

- Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg udmatter hende på anden måde end a gå tur? Vi går normalt et stykke på måske et par km i hendes tempo, måske lidt længere og det tager lidt længere tid, men det er bare for at snuse rundt og evt møde et par flinke mennesker hun kan hilse på. Sådan en tur er vi ude på en gang om dagen, eller 2 kortere ture samt diverse tisse-ture.

- Hun er begyndt a åbne døre. Er der nogle gode råd til udover a fange hende i det og låse døren så hun ikk får belønningen at hun kan komme ud ? Det er når jeg er gået ud a døren og der er heldigvis en dør mere før hun kommer ned til hoveddøren.

 

Og der er sikkert en million andre spørgsmål og hjælp jeg skal have :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Jeg er den heldige ejer af Stella, en blandingshund(far: dobberman, mor: ½ rottweiler og så er der mastiff og retriever i hende)

 

Hun er speciel og dejlig selvom hun kan være rimelig træls engang imellem, men hun er en glad hund og hun eeeelsker at møde mennesker og der er intet problem med hunde, hun skal lii finde ud a de bestemmer og sådan og hun har det med at lyde som en stukket gris når det er :shock:

Men så går der lidt og så løsner hun op og vil meget gerne lege, noglegange mere end den anden hund vil og så bliver der lii markeret og hun stopper et stykke tid.

 

Men jeg har nogle ting der frustrere mig(Jeg er ikk den person med mest tålmodighed må jeg indrømme :genert: )

- Hun jagter kattene. Hvordan får jeg hende til at stoppe eller gøre så jeg kan forhindre hun jagter dem, for det er da ikk sjovt for min fars velpolstrede katte at blive jagtet.

Hun fiksere lidt på dem når det er og det er ikke altid let at distrahere hende. Hvordan gør jeg, have hende i snor altid og så kunne bremse hende på den måde ? For prøver jeg a skælde hende ud eller få fat i hende, løber hun bare i en cirkel rundt om mig og grrrrr.... Det gør mig mildest talt en anelse hidsig :genert:

Jeg har ingen erfaring med at lære en hund at lade være med at jagte katte, så det vil jeg lade andre svare på. Dog synes jeg det er ærgerligt, at du bliver hidsig over hendes reaktion på din skæld ud og prøver at tage fat i hende. Hun er jo godt klar over, at du er sur og prøver sandsynligvis at undgå en konflikt ved at reagere som hun gør. Jeg læser det i hvert fald som om hun lægger op til leg og at hun dermed prøver at undgå at konflikten bliver værre. Måske kan du have gavn af at læse om dæmpende og truende/afstandssøgende signaler?

- Hun glemmer at lytte når hun render løs udenfor og enten ikk synes hun skal lytte til en eller når hun finder noget spændende. Er der nogle der har en løsning og nogle gode kontaktøvelser eller sådan noget?

Allerførst vil jeg anbefale dig kun at kalde, når du er 98 % sikker på at hun kommer. Hun skal helst ikke have flere erfaringer med at hun kan vælge at lade være med at høre efter.

 

Udover det er du inde på noget af det rigtige med hensyn til kontaktøvelser og at være sjov at være sammen med. Jeg bruger gerne at gemme nogle lækre godbidder, når hunden ikke kigger og derefter "finde" dem igen og kalde på hunden med glad stemme, mens jeg eventuelt roder lidt ved stedet, hvor jeg gemte godbidderne for at lokke hunden til. Hunden ser jo ikke, at du gemmer noget og derfor bliver du efterhånden rigtig interessant at holde øje med, fordi du finder lækker mad, som hunden endda tror den har overset :blink:

 

Og så er det altid en god ide at lave noget sjovt med hende på gåturen såsom lege, træning og aktivering.

- Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg udmatter hende på anden måde end a gå tur? Vi går normalt et stykke på måske et par km i hendes tempo, måske lidt længere og det tager lidt længere tid, men det er bare for at snuse rundt og evt møde et par flinke mennesker hun kan hilse på. Sådan en tur er vi ude på en gang om dagen, eller 2 kortere ture samt diverse tisse-ture.

Ja, du kan lave hende gå spor eller fodersøg og du kan lære hende en masse tricks. Jeg er sikker på, at du kan finde en masse på google :-)

- Hun er begyndt a åbne døre. Er der nogle gode råd til udover a fange hende i det og låse døren så hun ikk får belønningen at hun kan komme ud ? Det er når jeg er gået ud a døren og der er heldigvis en dør mere før hun kommer ned til hoveddøren.

 

Og der er sikkert en million andre spørgsmål og hjælp jeg skal have :D

Her kan jeg heller ikke hjælpe :lol:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen erfaring med at lære en hund at lade være med at jagte katte, så det vil jeg lade andre svare på. Dog synes jeg det er ærgerligt, at du bliver hidsig over hendes reaktion på din skæld ud og prøver at tage fat i hende. Hun er jo godt klar over, at du er sur og prøver sandsynligvis at undgå en konflikt ved at reagere som hun gør. Jeg læser det i hvert fald som om hun lægger op til leg og at hun dermed prøver at undgå at konflikten bliver værre. Måske kan du have gavn af at læse om dæmpende og truende/afstandssøgende signaler? Allerførst vil jeg anbefale dig kun at kalde, når du er 98 % sikker på at hun kommer. Hun skal helst ikke have flere erfaringer med at hun kan vælge at lade være med at høre efter.

 

Udover det er du inde på noget af det rigtige med hensyn til kontaktøvelser og at være sjov at være sammen med. Jeg bruger gerne at gemme nogle lækre godbidder, når hunden ikke kigger og derefter "finde" dem igen og kalde på hunden med glad stemme, mens jeg eventuelt roder lidt ved stedet, hvor jeg gemte godbidderne for at lokke hunden til. Hunden ser jo ikke, at du gemmer noget og derfor bliver du efterhånden rigtig interessant at holde øje med, fordi du finder lækker mad, som hunden endda tror den har overset :blink:

 

Og så er det altid en god ide at lave noget sjovt med hende på gåturen såsom lege, træning og aktivering. Ja, du kan lave hende gå spor eller fodersøg og du kan lære hende en masse tricks. Jeg er sikker på, at du kan finde en masse på google :-) Her kan jeg heller ikke hjælpe :lol:

Du har nok ret i det med når jeg mister tålmodigheden med hende, uden tvivl hun kan mærke det og prøver at undgå det. Jeg må lige finde en måde til hvordan jeg ikk mister tålmodigheden... Nogle ideer ? :D

 

God ide med godbidderne, det vil jeg prøve for hun eeeelsker mad :D

Jeg var ude med hende i dag hvor hun gik løs og hun var meget mere opmærksom og kom oftere når jeg kaldte og hun nød a jagte pindene jeg kastede :D

Så jeg har tro på det nok skal lykkes en dag.

Jeg skal åbenbart bare have snor på hende når hun er nye steder, for jeg er bange for hun kommer for langt væk :(

 

Spor er noget jeg gerne vil prøve, så det var en god ide :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er 4 mdr :D

 

Jeg vil se om jeg kan vende dem rundt ;)

 

Så synes jeg da bestemt du skal få meldt dig til et hvalpe træning hold I en fart og dertil tage en tur på biblioteket og lån nogle boger om hvalpe og hunde træning.

 

De er jo op til dig at forme den hund du vil have og du har alle muligheder hvis du vil lære og udvikle dig og ikke mindst lytte til din hund undervejs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Medmindre Stella er en hvalp er de ture du beskriver alt for lidt.

 

Kan du fortælle lidt om hvad du ellers laver med hende, hendes alder og hvordan du har opdraget hende?

 

Hun er hvalp, ellers vidste jeg godt at gåturene var for lidt :D

 

Jamen hun har nogenlunde lært ordene:

NEJ

Ned

Vente

Værsgo - både med legetøj, godbidder på næsen og når hun skal fodres. Lidt svært når det er spredt ud i haven, men hun sitter altid lidt inden hun får kommandoen og styrter afsted efter maden.

Fri - når hun får selen a hjemme og til træning eller andre situationer når enten selen eller linen er a.

Ta' bamsen eller hvad det nu er(den er vi ved at arbejde på)

Sit

Dæk

Gi pote - begge to

Vinke

Ind/ud af bilen

 

Hun er vant til at sitte og vente på værsgo når hun fodres og hun får tit besked på at vente når vi skal ind/ud af døren.

Jeg øver lidt øvelser med hende om dagen, sådan et par gange om dagen hvor vi sidder og træner.

 

Hmm...

Hun er vant til at sove lidt længe hvis hun har været ude omkring midnat-1, til omkring kl 9 ellers vækker hun en (:

Hun laver efterhånden sjældent uheld indenfor hvilket er fantastisk!

 

Var det svar nok eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så synes jeg da bestemt du skal få meldt dig til et hvalpe træning hold I en fart og dertil tage en tur på biblioteket og lån nogle boger om hvalpe og hunde træning.

 

De er jo op til dig at forme den hund du vil have og du har alle muligheder hvis du vil lære og udvikle dig og ikke mindst lytte til din hund undervejs.

Vi er begyndt til træning (:

Men det vil jeg gøre, det skal nok blive sjovt (:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er hvalp, ellers vidste jeg godt at gåturene var for lidt :D

 

Jamen hun har nogenlunde lært ordene:

NEJ

Ned

Vente

Værsgo - både med legetøj, godbidder på næsen og når hun skal fodres. Lidt svært når det er spredt ud i haven, men hun sitter altid lidt inden hun får kommandoen og styrter afsted efter maden.

Fri - når hun får selen a hjemme og til træning eller andre situationer når enten selen eller linen er a.

Ta' bamsen eller hvad det nu er(den er vi ved at arbejde på)

Sit

Dæk

Gi pote - begge to

Vinke

Ind/ud af bilen

 

Hun er vant til at sitte og vente på værsgo når hun fodres og hun får tit besked på at vente når vi skal ind/ud af døren.

Jeg øver lidt øvelser med hende om dagen, sådan et par gange om dagen hvor vi sidder og træner.

 

Hmm...

Hun er vant til at sove lidt længe hvis hun har været ude omkring midnat-1, til omkring kl 9 ellers vækker hun en (:

Hun laver efterhånden sjældent uheld indenfor hvilket er fantastisk!

 

Var det svar nok eller?

 

 

ja tak, det var svar nok :-D

 

Jeg savner noget mere mental stimulering som (mere?) næsearbejde samt problemløsning.

 

Når Stella ikke er ældre synes jeg, at en langline har en god funktion idet den giver dig tryghed + forhindrer at Stella kan danne vane for at løbe langt væk og glemme dig.

 

Jeg er ret sikker på, at du kan få noget godt ud af at følge anvisningerne i denne bog Sjov på turen med din hund.jpg

Den er skrevet til hundeejere, som gerne vil lære deres hunde at holde kontakten på turene, gøre turene meningsfuld for hunden og der er ideer til ture i forskellige miljøer

 

Du har lært Stella mange ting, som er sjove at lave sammen, dog kræver mange af disse øvelser ikke så meget af hende, hun kan så at sige udføre mange af de nævnte øvelser uden den store mentale tilstedeværelse :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

ja tak, det var svar nok :-D

 

Jeg savner noget mere mental stimulering som (mere?) næsearbejde samt problemløsning.

 

Når Stella ikke er ældre synes jeg, at en langline har en god funktion idet den giver dig tryghed + forhindrer at Stella kan danne vane for at løbe langt væk og glemme dig.

 

Jeg er ret sikker på, at du kan få noget godt ud af at følge anvisningerne i denne bog [ATTACH=CONFIG]125252[/ATTACH]

Den er skrevet til hundeejere, som gerne vil lære deres hunde at holde kontakten på turene, gøre turene meningsfuld for hunden og der er ideer til ture i forskellige miljøer

 

Du har lært Stella mange ting, som er sjove at lave sammen, dog kræver mange af disse øvelser ikke så meget af hende, hun kan så at sige udføre mange af de nævnte øvelser uden den store mentale tilstedeværelse :-D

Hvilke mentale øvelser og næsearbejde tænker du på ?

 

Jeg må helt klart prøve at se om jeg kan finde den bog, det kunne være interessant læsning ;)

 

Det har du nok fuldstændig ret i, hun sætter sig altid hvis der nu var noget mad der kunne falde a ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...