Hop til indhold

Hvilken race skal jeg vælge? Drømmehunden eller den mest fornuftige?


Kamilla_korn
 Share

Recommended Posts

Hvordan fa'en kan en bil være af ædel afstamning? Den er jo lissom sammensat af døde ting (fra forskellige fabrikker):hmm:

 

I øvrigt er jeg enig med PBC og Amocca - "fuldblods" henviser til egenskaberne, ikke afstamningen:blink:

 

Og jo, en blodhund er en hund der søger efter blodspor.

 

 

TS, hvis jeg var dig, ville jeg klart tage Welsh'en. Der skal muligvis lægges mere arbejde i sådan én, men jeg tror ikke det er på dét område risikoen for at fejle er størst. Du skal nok få en god og dygtig hund, uanset racen. Dér hvor risikoen for fejl er størst, vil være at du er nødt til at omplacere hunden/lade den flytte hjem til dine forældre om et par år når du skal uddanne dig videre eller får job og familie.

 

Jeg er efterhånden ret voksen, har mand, job og 2 hunde. Jeg har et helt igennem fantastisk liv, men jeg prioriterer mine hunde meget, meget højt. Ud over daglige ture, går der rigtig meget tid med træning (både på hold og alene), konkurrencer m.m. Jeg arbejder i det offentlige, og har ikke vildt meget transporttid. Men min uge er fyldt HELT op med hund, trods det at jeg "kun" bruger ca. 45-50 timer om ugen væk fra hjemmet, og altså ikke har børn, fester eller andet at bruge min tid på.

 

Men hvis du er klar på at lægge den tid det kræver og ofre dele af fremtiden, så go!

Øhhh ædle bilmærker hvis det siger dig noget (bla. Marsarati).. Altså fuldblodshestene stammer alle fra en bestemt hingst, ellers kan de ikke kalde sig fra fuldblod (de kan dog stadig være nogle lorteheste der dårligt kan gå).. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

Og jo, en blodhund er en hund der søger efter blodspor.

 

 

Nej det tror jeg ikke, men det er en almindelig misforståelse. Man brugte renavlede hunde som var avlet til at følge spor (ikke speciels blodspor for det var ofte undvegne slaver eller forbrydere). Da disse hunde var renavlede - rent blod kaldte man den fuldblodshunde eller bare blodhunde. Så fuldblod har med ædel avl at gøre - eller ren avl.

 

http://da.wikipedia.org/wiki/Blodhund

 

Men man kan godt bruge Blodhunde til at følge sweiss - altså blodspor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhhh ædle bilmærker hvis det siger dig noget (bla. Marsarati).. Altså fuldblodshestene stammer alle fra en bestemt hingst, ellers kan de ikke kalde sig fra fuldblod (de kan dog stadig være nogle lorteheste der dårligt kan gå).. :vedikke:

 

Jeg er ganske klar over hvordan det forholder sig med heste, og med al respekt for hestesporten, så er det måske dem der er lidt til en side fsv. angår brugen af udtrykket:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ganske klar over hvordan det forholder sig med heste, og med al respekt for hestesporten, så er det måske dem der er lidt til en side fsv. angår brugen af udtrykket:-)

Jeg syntes nu de fleste i toppen af hestesporten er en flok psykopater.. Men det har ikke så meget med krikkerne at gøre, eller deres afstamning...

 

og nu må vi hellere høre efter hvad Sonja siger...:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ts.

 

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med valg af race, da jeg ikke kender de to racer nok til at udtale mig, men vil bare sige at jeg synes det er nogle gode overvejelser du gør dig, og det er godt du er ude i meget god tid.

 

Til gengæld har jeg nogle andre tanker til dig. Jeg fik selv hund da jeg var meget ung, men jeg har ikke et øjeblik fortrudt det! Ja fremtiden er usikker, men hvor mange hunde er ikke til salg på gul og gratis, fordi de er blevet til skilsmissehunde? Et par i vores by boede i et fantastisk hus. En dag udbryder der brand, og huset skal renoveres, hvilket vil tage et halvt år. De bor nu et andet sted med deres hund (som heldigvis blev reddet ud af en vaks nabo). Der er ingen garantier her i livet, ej heller hvor man skal bo, og at man er godt etableret er jo ingen garanti. Jeg synes ikke det har været svært at finde steder vi kunne bo med hund, men nu bor vi heller ikke lige midt i storbyen.

 

I dagligdagen har jeg sjældent brug for hjælp til pasning, og synes det fungerer fint, og som du skriver kan din mor eller søster passe hvis du har brug for det.

 

Jeg har ikke oplevet problemer med at have hund, selvom jeg var ung og ikke anede hvor jeg skulle hen i verden, eller hvad jeg skulle lave. Så hvis man prioriterer at have hund, så synes jeg ikke det er så vanskeligt. Og min hund har været mindre alene mens jeg har studeret, end han kommer til, når jeg får fast arbejde.

 

Held og lykke med projektet, jeg håber, at du finder den helt rigtige hund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i at selv inde for samme race, så er der forskel.

Men en schæferes personlighed er unægtelig anderledes end en goldens, der er ens karaktertræk inden for racen, det er jo det der gør racen til at være unik fra andre racer - ellers kunne det jo være lige meget hvilke personer man matcher op med hvilke racer, så kunne vi gå efter udelukkende udsegne!

 

Jeg tænker mere det er racens egenskaber brugsmæssigt, der udgør den store forskel.

 

Jeg har set f.eks. schäfere som totalt hjælpeløse ligesom jeg har set schäfere som var alt for selvstændige. Det samme med goldens og andre racer. Min cairn var initiativrig og tillidsfuld hvorimod den cairn min søster har overtaget er passiv og selvudslettende i sin tilgang til mennesker. Det er vel det vi forstår ved "personlighed"?

 

Hundene er blevet sådan pga. miljø og ikke pga. racens "personlighed". Personligheden dannes af en del medfødte karaktertræk, men i mine øjne i lige så stor grad af erfaring og miljø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker mere det er racens egenskaber brugsmæssigt, der udgør den store forskel.

 

Jeg har set f.eks. schäfere som totalt hjælpeløse ligesom jeg har set schäfere som var alt for selvstændige. Det samme med goldens og andre racer. Min cairn var initiativrig og tillidsfuld hvorimod den cairn min søster har overtaget er passiv og selvudslettende i sin tilgang til mennesker. Det er vel det vi forstår ved "personlighed"?

 

Hundene er blevet sådan pga. miljø og ikke pga. racens "personlighed". Personligheden dannes af en del medfødte karaktertræk, men i mine øjne i lige så stor grad af erfaring og miljø.

 

Men alle karaktertræk er da en del af hundens personlighed, også deres brugsegenskaber :)

 

tag et hold tvillinger, selv om de helt fra start er udsat for ens miljøpåvirkning, til de selv kan begynde at undersøge så har de hver deres personlighed! Personligheden er medfødt, så kan den yderligere påvirkes af miljøet, men det er arveanlæggende der "bestemmer" om man f.eks påvirkers positivt eller negativ på en given miljøpåvirkning :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke selv haft hverken puddel eller springer spaniel, men jeg synes du skal tænke over hvad hunden skal bruges til. Hvilken type træning fungerer du bedst med? Hvis indbegrebet af jagttræning for dig er schweiss-spor, er springer spaniel nok ikke det oplagte valg, da den er en stødende jagthund. Den er avlet til at krydse foran føreren fremfor at følge en lineær fært. Skal man bruge springeren til schweiss-spor skal den trænes til at søge på en helt anden måde end dens instinkt siger, og det er svært at bruge samme hund som både stødende og schweiss-hund. Puddelen er en apporterende jagthund og derfor en helt anden type hund end springeren. De konge-pudler jeg træner schweiss med virker meget koncentrerede og har nemmere ved at følge et lineært spor end springerne. Men det kommer jo helt an på hvilken type jagt du vil træne.

 

Som en anden skriver, foregår meget jagttræning langt væk, så det er en nødvendighed at have bil til rådighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...