Hop til indhold

Hvilken hvalp skal vi vælge?


carl1024
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

 

Min kæreste og jeg har en lejlighed på 75 m2 (tæt på vand og natur) og vi tænker at få en hund, men vi er ikke sikre på hvilken.

 

Min kæreste har haft hund i mange år, men jeg kun få år (dog altid andre dyr - kat, får, kaniner m.fl.).

 

Vi søger en hund at løbe med (er forholdvist aktive begge), lege med og ellers bare den dejlige tryghed de giver. Det skal være en hund, som man kan lege med uden at den går i stykker, forstå mig ret - altså ikke en for lille hund.

 

Hvad kan være interessant for os? Jeg har altid syntes at en boxer er en tiltalende hund!

 

Jeg er håndværker og har korte dage, mens min kæreste er studerende og har vekslende tider i skolen/fritidsjob, så vi mener bestemt, vi har tiden til det.

 

Vi har iøvrigt tænkt os at gå til hundetræning og få den opdraget ordentligt - er 29 og 24 år.

 

Mvh Peter

Redigeret af carl1024
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lige mig!

 

!. sal, men jeg er godt klar over, den skal transporteres op og ned uden at gå på dem det første år, er det ikke korrekt? :)

 

Jeg ville mene stort set altid... Jeg ville fravælge en race hvor der var benproblemer, når jeg boede på alt over stueetage...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg i baghovedet! Jeg kan dog sagtens løfte en voksen boxer.

 

Og det kan din kæreste også? Eller skal du være der altid?

 

Jeg ville hvis det bare er for løb og ellers hygge, måske kigge efter en mindre aktiv hund end en boxer. De er meget aktive, og meget legesyge, jeg ville anbefale at man skal dyrke noget hundetræning med den, eller bruge dens hjerne på en eller anden måde. Jeg havde en boxer, og den ville aldrig have haft det sjovt i en lejlighed.

 

For løb kan alle hunde jo bruges til, de fleste hunde ville ikke have noget imod at løbe hver eller hver anden dag, hvis de blot er trænet op til det. Min svigerfar har samme race som os (Lowchen, 6 kilo), og den har han næsten altid med når han træner til marathon, nogengange løber de sagtens 10 km igennem skoven; Harry render løs i sit eget tempo, men følger fint med.

 

Man kan lave sådan nogle tests online, som viser en hvilke racer der måske vil passe til en, de kan faktisk nogengange få øjnene op for nogle racer, man måske ikke lige havde haft i tankerne fra start; Ofte vælger man jo udfra at man har set en smuk eller sød hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lige mig!

 

!. sal, men jeg er godt klar over, den skal transporteres op og ned uden at gå på dem det første år, er det ikke korrekt? :)

Jo det er som sådan korrekt.

 

Når det kun er første sal, kan en voksen boxer sikkert fint klare det. Men du skal finde en hund af ordentlig avl, da boxer desværre har en del helbreds problemer, blandt andet ryg problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en Boxer. En hanhund. Det var ingen succes sammen med små børn. Den jeg havde var for voldsom. Væltede børnene og var i det hele taget meget hård i den fysiske kontakt.

 

Det viste sig også senere at den var aggressiv overfor andre hanhunde. Så aggressiv at at den overfaldt en sagesløs hund som passerede forbi mine forældres grund på et tidspunkt hvor den ved et uheld kunne smutte ud af døren.

 

Jeg ville nok kigge efter Labrador, Golden eller Flatcoated Retriever af arbejdslinjer, hvis jeg skulle have en sporty hund, som også er nem at have med at gøre.

 

Airedale terrier, Kerry blue eller softcoated terrier er også kvikke hunde der kan være med til det hele. Mellem Schnauzer og så en herlig hund. Aussie og de belgiske hyrdehunde også dejlige - og sådan kan man blive ved.

 

Jeg tror alle disse hunde også vil kunne tåle at gå (ikke springe) på trappen når de er voksne. Hunde er vel trods alt ikke mere skrøbelige end mennesker. men jo lettere ifht. størrelsen jo bedre - en elegant Airedale klarer det nok bedre end en tung Labrador, men man kan også få relativt lette labrador - og er det arbejdslinjer, klarer de det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er en staffordshire Bull terrier det som nogle betegner for en 'kamphund'?

 

En SBT er den engelske udgave, og er principielt en "kamphund", men den er ikke ulovlig - vist ingen steder i verden. Det er en mindre hund, hvis man måler i højde, men i drøjde er den ikke lille. Det er i øvrigt sådan en Linse Kessler har:-) Det er en super sjov og glad lille fætter. Masser af ballade og opfindsomhed. Jeg tror at jeg har hørt om en enkelt som har haft det stramt med andre hunde, resten er bare sjove og lalleglade:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en Boxer. En hanhund. Det var ingen succes sammen med små børn. Den jeg havde var for voldsom. Væltede børnene og var i det hele taget meget hård i den fysiske kontakt.

 

Det viste sig også senere at den var aggressiv overfor andre hanhunde. Så aggressiv at at den overfaldt en sagesløs hund som passerede forbi mine forældres grund på et tidspunkt hvor den ved et uheld kunne smutte ud af døren.

 

Jeg ville nok kigge efter Labrador, Golden eller Flatcoated Retriever af arbejdslinjer, hvis jeg skulle have en sporty hund, som også er nem at have med at gøre.

 

Airedale terrier, Kerry blue eller softcoated terrier er også kvikke hunde der kan være med til det hele. Mellem Schnauzer og så en herlig hund. Aussie og de belgiske hyrdehunde også dejlige - og sådan kan man blive ved.

 

Jeg tror alle disse hunde også vil kunne tåle at gå (ikke springe) på trappen når de er voksne. Hunde er vel trods alt ikke mere skrøbelige end mennesker. men jo lettere ifht. størrelsen jo bedre - en elegant Airedale klarer det nok bedre end en tung Labrador, men man kan også få relativt lette labrador - og er det arbejdslinjer, klarer de det hele.

 

Jeg er faktisk helt enig i overstående. Boxer er virkelig en skøn race, men de er også bare klodsede og kan let vælte børn og de, ja, boxer når de leger, der er meget "daskeri" over deres leg.

 

Jeg tror der findes super skønne boxere derude, men så skal man altså gøre et godt arbejde. Ham jeg købte viste det sig at der var fusket med hans papirer, og det var et stort rod, og han endte ud med at være en rigtig dyr hund i dyrlæge regninger, og til sidst aflivet pga. aggresivitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Staffy'en (english staffordshire halløj) som andre nævner, er en skøn hund. Den har det brede hoved, som nogle mener er kamphunde-agtigt, men den er jo ikke stor og dens sind... :hjerte:

 

Jeg har aldrig mødt en sur eller tvær staffy. Når min egen sure hund knurrede eller gøede af dem vi har mødt, bliver de helt paf og halvdelen af tiden begynder de at lave gak og løjer, som at vælte om på ryggen og møffe lidt rundt, som om de siger "Se hvor lækker jeg er! Kom nuu... Lege?!"

 

Jeg får grundet tidligere sygdom lavet nogle skønshedsbehandlinger inde i KBH, min "skønhedsdame" havde en staffy og da jeg sagde god for det, kom den op at ligge på briksen ved siden af mig, hvor den lå og snorkede lykkeligt. :hjerte:

Og så hed den Arnold, altså! :hjerte:

 

Jeg har endnu til gode at møde en staffy, der ikke elskede alle mennesker og dyr. Jeg boede på Nørrebro en overgang, så jeg har altså mødt rigtig mange af slagsen. Og de er både aktive, og nogle rigtig møffe-sofa dyr.

 

Det er en hund, som har en god størrelse i mine øjne. Den er stor nok til, at være "en rigtig hund" og ikke en af de små taske-racer. Men samtidig er den ikke så stor, at din kæreste nogensinde behøver at sige "Jeg kan ikke gå med ham", for om der er damer i løbetid eller andet, vil hun stadig kunne sætte hælene i holde ham i snoren.

Og så længe hun ikke er et skravl, kan hun også bære den op/ned ad trapperne (det er særligt ned, som er et problem for de fleste hunde).

 

 

Boxer er ikke den nemmeste race, men man får alt det bedste fra en boxer i en staffy, i en mere håndterbar størrelse. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom jeg faktisk har en idé om, at en staffordshire kunne være interessant, er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt min kæreste er enig. Jeg tror hun frygter udseendet på den - eller forbinder det med negative ting.

 

Er der andre hunde, som besidder de samme egenskaber, men måske ser en anelse anderledes ud?

 

Og tusind tak for alle svarene! I er til stor hjælp!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville da tage ud og besøge racen :mrgreen: møde den i virkeligheden, hav den mellem hænderne, så er det meget nemmere at få en følelse af om det kunne være rigtigt for en.

Jeg må indrømme at selvom jeg er pjattet med boxere så ville jeg måske ikke have en ung boxer i lejlighed med en baby... det ville måske være lidt mere kaos en mine nerver kunne klare :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så lige modsat jeg har altså ofte oplevet at folk har været så fokuserede på den konkurrence situation de er i, at der ikke har været så meget tid til at svare på spørgsmål. Jeg ville tage kontakt dansk terrier klub, og høre om der var nogle racerepræsentanter i nærheden. Så kan man møde hunden i en hjemmesituation, hvor ejer har sat sig tid til at snakke med dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så lige modsat jeg har altså ofte oplevet at folk har været så fokuserede på den konkurrence situation de er i, at der ikke har været så meget tid til at svare på spørgsmål. Jeg ville tage kontakt dansk terrier klub, og høre om der var nogle racerepræsentanter i nærheden. Så kan man møde hunden i en hjemmesituation, hvor ejer har sat sig tid til at snakke med dig.

 

Ja hvis man kommer først, hvor folk er på så er der meget koncentration, men det svarer jo til at spørge en fodboldtræner om reglerne i forbold under kampen :lol:

 

Men så snart racen er bedømt, så er de fleste til at snakke med. Og jeg er helt enig hvis man ved den specifikke race kan man hellere kontakte dem direkte.

 

Åhr kan se det var for at møde racer generelt... troede du mente kun for at møde STB'er

Ja så ville en udstilling da være en glimrende idé, se de forskellige racer, og om der er nogle som kunne være spændende at kigge nærmere på.

 

Netop, for at få inspiration, man kan se meget på en udstilling, og få øjnene op for racer man ikke vidste fandtes.

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, jeg synes, at der er mange ting, i mangler at tage stilling til. nærmest alle racer vil kunne passe ind i beskrivelsen af jeres hverdag. ikke fordi en staffie (eller en bokser) ikke kan være et godt bud, det kan de sagtens! men overvej f.eks.

 

ønsker vi os en hund, der kan komme i hundeskove/har lyst til at omgås fremmede hunde som voksen (i modsætning til de andre her i tråden, har jeg altså mødt en del egetkønsaggressive staffier) - hvis i bor i en storby med mange hunde, er det ikke altid sjovt med en hund, som skal i en bue uden om andre hunde

 

ønsker vi en hund, der kan gå løs, eller er det ok at skulle have den i snor de fleste steder?

 

ønsker vi os en blid hund eller en mere mentalt stærk og selvstændig hund?

 

skal vores hund være vagtsom, eller er det ligemeget/diskvalificerende?

 

skal/må den være reserveret, eller er det ok, at den springer op i skødet på gæster?

 

hvor meget tid vil vi bruge på træning og motionering (løbeture er sekundære og først når hunden er voksen) - og hvilken type træning tiltaler os?

 

hvilket energiniveau ønsker vi? langt de fleste hunde vil elske alt det, som i gerne vil tilbyde - løb, gåture, træning - det kræver ikke en "ekstra" energisk race. skal jeres hund være en sofakartoffel hjemme, eller er det ok, at den er vims og meget i gang og også "kræver" aktivering indenfor?

 

jo mere i overvejer, hvilke karaktertræk i ønsker og ikke ønsker i en hund, jo større chancer har i (selvfølgelig) for at få den helt rigtige hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal da ud begge to, og møde nogle staffy'er. Snakke med ejerne osv.

 

Jeg syntes også, at staffy'en så farlig ud på billeder. Så mødte jeg dem. Hold nu op. :lun: Og jeg er ellers til spidshunde, sådan nogle ræve-agtige hunde. Men det er klart staffy'ens sind, som gør at man ikke kan lade være med at grine og smile inden for 5 sekunder.

 

 

Ift. børn, bliver staffy'en også kaldt for "nanny dog". Se her: https://www.google.dk/search?q=nanny+dog&oq=nanny+dog&aqs=chrome..69i57j0l5.1045j0j4&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

 

 

Vanilla_Kahvi_NannyDog.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...