Hop til indhold

Hvilke egenskaber - kompetance træner du


PBC
 Share

Recommended Posts

Lige præcis. Jeg spørger for at høre om hvad de forskellige arbejder mest med "tidsmæssigt". Jeg tænker, at noget af det lyder kedeligt og noget lyder sjovt, men jeg er nok lidt "bange for", at det meste ikke vil kunne være så sjovt for mig, som jagttræningen. Jeg synes det er enormt inspirerende, at det jeg træner også skal bruges "i det virkelige liv". Altså ikke kun som træning, men i praksis.

 

Så det bliver nok svært at finde noget, som jeg faktisk ville gå op i med liv og sjæl, som jeg gør med jagthundetræningen.

 

Men derfor er det nu alligevel interessant at høre om hvad andre arbejder med.

 

Det er nemt: det du beslutter dig for skal være sjovt, bliver sjovt:-)

 

Hvis du fx begyndte til rally, ville du enten traske rundt og agere som til jagttræning (hvor jeg formoder at rammerne er ret faste), eller du ville slippe hæmningerne fuldstændig og te dig som en tosse med din hund. Hvis du laver den første udgave, vil rally være røvsygt for jer begge, men hvis du vælger den anden model, vil i have verdens største fest.

 

Jeg tror egentlig at vores hunde et langt stykke hen ad vejen er fuldstændig ligeglade med hvad de laver - bare vi har det sjovt sammen. Og førerens entusiasme smitter jo:-)

 

Ps. Ville ELSKE at se dig gå rally:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg begynder at forstår hvad du mener og hvor du vil hen :)

 

og ved at grundtræningen naturligvis er en helt nødvendig basis, men når hunden er 1½ år skulle man jo da senest gerne kunne gå videre til noget sjovere, synes jeg.

 

Haha!! Sorry jeg er flad af grin over denne!

tænker lige at LP og rally folk (specielt) hele deres liv aldrig når videre til "noget sjovere"

 

hvad sjovt er det, er jo nok som man ser det!

Det fedeste jeg ved er når hunden går en fvf, og den bare er der, og man MÆRKER det! Man kan ikke se hunden, man kigger ligefrem, men man ved den er der, lige der den skal gå! Lige der hvor alle på sidelinjen står og ønsker at deres hund gik sådan - der er ikke noget sjovere! :)

 

sikker på du ikke skal ud og starte en DcH C konkurrence Per :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemt: det du beslutter dig for skal være sjovt, bliver sjovt:-)

 

Hvis du fx begyndte til rally, ville du enten traske rundt og agere som til jagttræning (hvor jeg formoder at rammerne er ret faste), eller du ville slippe hæmningerne fuldstændig og te dig som en tosse med din hund. Hvis du laver den første udgave, vil rally være røvsygt for jer begge, men hvis du vælger den anden model, vil i have verdens største fest.

 

Jeg tror egentlig at vores hunde et langt stykke hen ad vejen er fuldstændig ligeglade med hvad de laver - bare vi har det sjovt sammen. Og førerens entusiasme smitter jo:-)

 

Ps. Ville ELSKE at se dig gå rally:lol:

 

Jagthundetræning er en fest - ikke alle steder, men når det er bedst er det en fest. Man snakker og hygger, koncentrerer sig og arbejder, jubler og græder snot - og fester under alle omstændigheder over en øl, en vand eller en kop kaffe bagefter.

 

Men det er især en fest fordi hundene er en fest at arbejde med og en fest at se på.

 

Jagthunde der arbejder er "A feast for the eyes"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke diskutere - eller debattere, bare udveksle erfaringer og snakke om, hvad det er man bruger tiden på, når man "arbejder" med sin hund.

.

Jeg misforstod nok dit indlæg så.. det jeg bruger tid på, er agilitytræning, men de kvaliteter jeg gerne vil dyrke i min hund, er dem jeg skrev om tidligere, som ikke er specifikke til agility, men til at en hund bliver til at holde ud at leve og arbejde med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg misforstod nok dit indlæg så.. det jeg bruger tid på, er agilitytræning, men de kvaliteter jeg gerne vil dyrke i min hund, er dem jeg skrev om tidligere, som ikke er specifikke til agility, men til at en hund bliver til at holde ud at leve og arbejde med.

 

det var også fint i dit første indlæg - det var ikke så specifikt jeg spurgte - og måske skulle jeg have spurgt - hvilken del af det du træner, bruger du mest tig på og hvad er sjovest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jagthundetræning er en fest - ikke alle steder, men når det er bedst er det en fest. Man snakker og hygger, koncentrerer sig og arbejder, jubler og græder snot - og fester under alle omstændigheder over en øl, en vand eller en kop kaffe bagefter.

 

Men det er især en fest fordi hundene er en fest at arbejde med og en fest at se på.

 

Jagthunde der arbejder er "A feast for the eyes"

 

I så fald glæder jeg mig til at se dig gå rally:mrgreen:

 

det var også fint i dit første indlæg - det var ikke så specifikt jeg spurgte - og måske skulle jeg have spurgt - hvilken del af det du træner, bruger du mest tig på og hvad er sjovest.

 

Det man træner meget, er jo ikke nødvendigvis det der er sjovest:hmm: Fx kan en øvelse der volder problemer jo i dén grad være påkrævet at træne. Men det er da sjovest at træne ting man véd går godt - hver gang! Og det er vel det der er udfordringen når man træner hund - at sørge for at det er succes, samtidig med at man gør kriterierne sværere, samtidig med at man selv har gejst nok til både sig selv og hund, så det bliver sjovt at træne.

 

Men jeg tror egentlig at der er ret stor forskel på at træne en jagthund og så stort set alt andet. Jeg mener, der er jo grænser for hvor meget man reelt kan ændre på kriterierne i en jagt. Og du har vist selv på et tidspunkt fortalt, at en jagthund er "færdiguddannet" i 3-4 års alderen. I lydighed, AG, brugsarbejde m.m., kan man jo altid gøre kriterierne sværere, fordi man bevidst udfordrer hunden (længere spor der har ligget i flere timer, større søgefelt, bedre gemt figurant m.m.), men gør man også det i jagttræningen? Altså, øger sværhedsgraden - ud over det man ville risikere på en rigtig jagt? Eller fokuseres der mere på at hunden skal kunne præstere det der kræves på en jagt? Og hvordan holder man gejsten oppe hos både hund og fører?

 

Hilsen Spørge Jørgen:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tager ca 3 år at "lave en jegthund" så har den grundtræning og lidt erfaring på plads og man kan bruge den under alle relevante forhold, men vi træner da videre og forbedrer og tilføjer hele tiden.

 

tag fx en Tysk Ruhår. Ejeren bruger 3 år på at træne den færdig i markarbejdet som indbefatter det store flotte marksøg, stand, rejsning af vildt, ro i opfløj samt efterfølgende apportering fra hvor den døde eller anskudte fugl nu måtte lange.

 

Mange fortsætter så hundens træning med Spor, slæb, vand og udvidet vand osv. - man sigter her mod den fornemmeste prøve i jagthunde regi: Fuldbrugsprøven. det vil føre for vidt her at beskrive den, men den foregår over 2 dage og hunden skal rundt i mange discipliner. Du kan få en ide om omfanget her:

 

http://www.danskjagthundeudvalg.dk/images/stories/PDF/2010_Regler_fuldbrugspr.pdf

 

Selv træner jeg stadig med Bonnie på 10 år. Hun blev nr 3 på apporteringsprøve sidste år i en alder af godt 9 år. Hun mistede point på en dirigering - ikke FT Spaniels ønske disciplin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt spørgsmål.

Jeg er begyndt at definere mit arbejde med mine hunde i to kategorier:

Udvikling af de medfødte egenskaber (fx. følge et spor, løbe langt ud, forholde sig i ro, holde fokus, være menneskeglad) og

Indlæring af specifikke adfærdsmønstre (fx fri ved fod, dæk, halsgivning, legerutine)

 

Pt. skal min Bayerske Bjergschweisshund lære at arbejde med sporfærten, når der samtidig er kraftig direkte fært fra det menneske hun skal finde. Min opgave er at tilrettelægge hendes opgaver, læse hendes tanker og støtte hende, når hun træffer nogle gode valg.

Min Working Kelpie skal have en masse erfaring i arbejdet med den direkte fært fra mennesker under forskellige forhold. Han skal også have lært nogle specifikke adfærdsmønstre og her mærker jeg tydeligt at han ikke er en naturlig apportør, så apportøvelsen vil kræve en del træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken race er den optimale til Rally på konkurenceplan?

 

Man vil nok sige border, men de bedste pt (som har ligget ret stabilt i toppen de sidste par år) er hhv. kelpie, aussie og kooiker:-) Til det skal nok siges at hundene var lydighedshunde inden de begyndte på rally. Rally er jo ret nyt, så det er nok først nu og nogle år frem vi ser de hunde der kun er trænet til rally.

 

Men alle hunde kan bruges! Det er det fantastiske ved rally. En af dem der også har gjort sig rigtig godt bemærket, har en dalmantiner og en kleiner münsterländer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du kommer i E, så vægter stuedressuren så lidt, (vi snakker 120 point samlet af 400, for alle stuedressursøvelserne) så hvis hunden bare har en nogenlunde hæderlig fvf, så skide være med den sidder lidt skæv, hvis du får 6 så der trukket 6 point ud af 400, hvorimod sporet tæller de 130 point.

 

Det måske også derfor man siger mange dch-hunde ikke går så godt fvf som dkk hundene, men det handler jo om hvor pointene er at hente.

 

Så man træner/dyrker jo lige præcis de momenter som ens sport, hvad enten det er at bruge hunden til jagt, eller om det er i kampen på point. :)

 

Som DCH-programmet er bygget op, ligger de fleste point bare i arbejdsøvelserne. Så hjælper det ikke meget, at man kan gå en fvf til 10, hvis hunden ikke kan finde sporet.

 

Helt naturligt vil det så også være dér, man lægger hovedparten af sine træningstimer.

 

Jeg aner jo ikke hvad det er. Det fandtes slet ikke da jeg trænede "ikke jagthunde" i 80'erne det var bare LP1 -2 og 3 så vidt jeg husker - og så tjenestehunde træning i DcH og Politihundeforeningen.

 

 

og som du kan se, kan det foregå hvor som helst

 

Hvilken race er den optimale til Rally på konkurenceplan?

 

Alle

Når du kigger på de hunde, som er champions, er der lige fra papillioner over beagle til Grand Danois.

Link til indlæg
Del på andre sites

DcH programmet (som jeg bedst kan udtale mig om) læner sig op ad redningshundeprogrammet. Og hvis man forestiller sig en redningshund, er det altså vigtigt at den er lydig.

Redningshundeuddannelsen har elementer fra DcH-programmet. Begge steder skal en hund være lydig, men den bagvedliggende årsag er helt forskellig. I DcH er der tale om en slags skønhedskonkurrence (øvelserne skal udføres med iver og præcision), hvor det for en redningshund er kravet til sikkerhed, der ligger til grund for lydigheden. Hunden skal kunne styres i et indsatsområde, hvor der kan være mange farlige fælder garneret med knald, maskinlarm, åben ild og røg.

 

Redningshundeuddannelsen har også elementer fra AG-programmet, men hvor en AG-hund skal udføre øvelserne i stor fart, gælder det stik modsatte for en redningshund på en færdighedsbane, hvor hunden skal bevæge sig rundt på underlige og ofte rullende forhindringer - måske i 1½ meters højde.

 

En hund, der fjumrer rundt på færdighedsbanen eller i ruinområdet kan komme noget så gevaldigt til skade, hvis den ikke er lydig = ikke kan styres.

 

Men når det så er sagt, så er Dch-programmet det sjoveste, man kan lave med sin hund - næst efter redningshundeprogrammet. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker Airedale terier, Aussi, Finsk Spids fx. - og så var det jeg tænkte: hvad bruger alle de andre (dem der ikke træner jagthunde) tiden på at træne? For jeg gider altså ikke perfektionere fvf og stå og sid og lineføring. Jeg gad godt "feltsøgning" osv - og ved at grundtræningen naturligvis er en helt nødvendig basis, men når hunden er 1½ år skulle man jo da senest gerne kunne gå videre til noget sjovere, synes jeg.

 

Aha, så misforstod jeg dit oprindelige indlæg - måske var det ordet "kompetence" i overskriften, der forvirrede mig. :-) Jamen, så er mit svar, at jeg træner freestyle (primært) og agility (sekundært) - men jeg ser ikke lige umiddelbart for mig, at du vil kaste dig over en af de sportsgrene. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner jo ikke hvad det er. Det fandtes slet ikke da jeg trænede "ikke jagthunde" i 80'erne det var bare LP1 -2 og 3 så vidt jeg husker - og så tjenestehunde træning i DcH og Politihundeforeningen.

 

det kan man jo lære - og ikke for at presse dig, men du tør ikke :mrgreen:

 

Som DCH-programmet er bygget op, ligger de fleste point bare i arbejdsøvelserne. Så hjælper det ikke meget, at man kan gå en fvf til 10, hvis hunden ikke kan finde sporet.

 

Helt naturligt vil det så også være dér, man lægger hovedparten af sine træningstimer.

 

 

måske jeg ikke udtrykte mig klart nok, men det er i hvert fald også det jeg mener :)

man træner jo efter det der giver point (hvis man er konkurrencemenneske)

Link til indlæg
Del på andre sites

det kan man jo lære - og ikke for at presse dig, men du tør ikke :mrgreen:

 

 

Hvis jeg skulle arbejde med andet end jagthunde, ville det nok være målet at lave en eftersøgningshund af en eller anden art. Så vidt jeg kan se på den video der er om Rally er det bestemt ikke noget som appellerer til mig.

 

hvor er hun sød, som hun bare hopper direkte ind i vandkanten :)

 

Sjovt nok er det jo lige præcis hvad denne tråd også handler om. nemlig at træne hundene så de bliver bedre til at vurdere situationen. Bonnie gik lidt længere ned mod vandet og sprang til gengæld over på den anden bred uden problemer, mens hun på tilbage vejen gjorde som maggie - gik i vandet. lidt ærgerligt at jeg ikke fik en video af Bonnie også, for det viser at en erfaren - veltrænet hund på over 10 år slår den store hvalp på alle områder. også markeringen var nemlig betydelig mere præcis hos Bonnie.

 

En ting der er sjov at bemærke er at Maggie får fært 30 sekunder inde i klippet. det er bare så tydeligt at se næsen trække hunden rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må være en af dem der træner "kedelige" ting med min hund, som ikke skal bruges i det vrkelige liv.

Vi træner DcH programmet, og da vi er rykket op i klasserne, er der hele tiden nye øvelser at arbejde på. Herunder spor og eftersøgning.

Så træner vi agility og har gået en enkelt rally konkurrence.

 

Vi træner en del på gåturen, med indkald, søg osv. Men det er mest for hyggens skyld.

så træner jeg en masse kropslontrol (med hunden, ikke mig �). Dette finder jeg vigtigt for at undgå skader og for at hunden bedst muligt kan udfører øvelserne i konkurrence (både lydighed, agility og rally). Så styrketræner jeg min hund, for at han kan holde til det hele.

Så træner jeg en masse fjollede kæder, udelukkende for at finde vores svage punkter, forstærke dem, men også for at gøre min hund meget dygtigere og lærer ham at arbejde koncentreret længere tid.

 

 

Jeg har forsøgt at bruge ham til det han er avlet til, men på trods af dygtige jagt forældre der både bruges praktisk og i vinderklassen på markprøver, så nægter han at opsamle fugle og kaniner. Han samler alt andet op når vi træner, også nøgler selvom han ikke synes det er så rart. Men ikke vildt.

Så vi nøjes nok med lidt dummy træning engang ude i fremtiden.

 

Når jeg har været til en konkurrence går jeg nærmest altid smilende og glad hjem, for det betyder meget for mig at min hund har været sød at have med på dagen og har opført sig pænt på konkurrence pladsen, og det gør han heldigvis altid. Så det er vigtige kompetencer for mig.

 

Jeg bliver aldrig færing med at træne, og min motivation er følelsen det giver når tingene lykkedes. Eller når jeg på forhånd kan sige hvordan mon hund vil løse en given opgave fordi jeg kender ham så godt.

 

Men alt i alt så er det vigtigste for mig at vi hygger os sammen, uanset hvad. Jeg er ikke det store konkurrence menneske, altså jeg går i konkurrencer og synes det er sjovt, men det gør ikke noget at vi ikke vinder. Sidst vi var afsted kom en tilskuer og sagde at hun havde fået tårer i øjnene af at se vores stuedressur. Det gjorde mig virkelig glad og så var alt andet nærmest ligegyldigt for mig. For mig handler det om godt hundearbejde og kan vi vise det, så er jeg glad, uanset point :-)

 

så det vigtigste for mig er at min hund har en god fysik, sim vi arbejder aktivt på, og at han er velfungerende i alle situationer han optræder i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...