Hop til indhold

Hvilke egenskaber - kompetance træner du


PBC
 Share

Recommended Posts

Mange tænker lineføring, fri ved fod, indkald, stå, dæk osv. altså de klassiske lydigheds discipliner. Det er det jo sådan set også træning, men det er nu ikke det jeg bruger tiden på når jeg træner. Jeg er ret ligeglad med om Maggie sidder lige eller skævt, om hun går perfekt ved fod og lineføring. Det skal bare være ”godt nok”.

 

90% af tiden bruger jeg på at træne jagtkompetencer. Jeg træner Maggie i at markere og huske, at bruge fært og vind til at finde fugle (eller dummyer) selvstændigt og tage de nødvendige initiativer (indenfor visse rammer), når hun arbejder selv, at have tillid til at samarbejde med mig lønner sig, fx i dirigering, at være rolig ”steady”, når hun ikke skal arbejde, at ignorere andre hunde og jægere, når hun arbejder, at forcere forhindringer (større og større) med og uden dummy eller vildt i munden.

Hun kan jo sådan set alle tingene, så hun har ”lært dem”. Nu træner vi så for at gøre hende bedre til det hele. På samme måde som man træner i at løbe eller læse (hvis man er et menneske) – jo mere man træner, jo bedre bliver man til det.

 

Sideløbende med det træner vi at kunne alle de samme ting med mere og mere distraktion. Altså prøver jeg at komme ud i nye terræner og gerne med nye træningspartnere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner jo masser af øvelser - men sådan helt grundlæggende for al min træning træner jeg fokus, motivation, samarbejde, initiativ og kreativitet, fart, udholdenhed (at kunne arbejde længere, før belønningen falder), kropsbevidsthed og -kontrol samt at kunne arbejde trods forstyrrelser (målet er at kunne arbejde under alle forhold/alle typer forstyrrelser).

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tænker lineføring, fri ved fod, indkald, stå, dæk osv. altså de klassiske lydigheds discipliner. Det er det jo sådan set også træning...

 

hvad menes med det markeret?

det lyder lidt som om det ikke er rigtig træning? :D

 

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du spørger om?

 

Tænker du hvilken avlsmæssige egenskaber inden for den race man har valgt man bruger i sin træning (når det nu ikke lige er lineføring, indkald, stå, dæk osv du tænker på) eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner jo masser af øvelser - men sådan helt grundlæggende for al min træning træner jeg fokus, motivation, samarbejde, initiativ og kreativitet, fart, udholdenhed (at kunne arbejde længere, før belønningen falder), kropsbevidsthed og -kontrol samt at kunne arbejde trods forstyrrelser (målet er at kunne arbejde under alle forhold/alle typer forstyrrelser).

 

 

har det samme i tankerne med fokus/ opmærksomhed, motivation, og samarbejde som de vigtigste ting - så er lydighedsøvelserne meget nemmere at gennemføre ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tænker lineføring, fri ved fod, indkald, stå, dæk osv. altså de klassiske lydigheds discipliner. Det er det jo sådan set også træning, men det er nu ikke det jeg bruger tiden på når jeg træner. Jeg er ret ligeglad med om Maggie sidder lige eller skævt, om hun går perfekt ved fod og lineføring. Det skal bare være ”godt nok”.

 

90% af tiden bruger jeg på at træne jagtkompetencer. Jeg træner Maggie i at markere og huske, at bruge fært og vind til at finde fugle (eller dummyer) selvstændigt og tage de nødvendige initiativer (indenfor visse rammer), når hun arbejder selv, at have tillid til at samarbejde med mig lønner sig, fx i dirigering, at være rolig ”steady”, når hun ikke skal arbejde, at ignorere andre hunde og jægere, når hun arbejder, at forcere forhindringer (større og større) med og uden dummy eller vildt i munden.

Hun kan jo sådan set alle tingene, så hun har ”lært dem”. Nu træner vi så for at gøre hende bedre til det hele. På samme måde som man træner i at løbe eller læse (hvis man er et menneske) – jo mere man træner, jo bedre bliver man til det.

 

Sideløbende med det træner vi at kunne alle de samme ting med mere og mere distraktion. Altså prøver jeg at komme ud i nye terræner og gerne med nye træningspartnere.

 

Sjov bemærkning, for det er da absolut træning! :blink:

Når man har en hund som min, og træner og går til konkurrencer i DcH, så ER det de klassiske lydighedsøvelser der har fokus. Her er det nemlig ikke ligegyldigt om hunden sidder skævt, eller ikke går rigtigt ved lineføring og fri ved fod osv.

Og som du gør, så trænes det også med mere og mere forstyrelse, da det jo kan være væsentligt for resultatet på en konkurrencedag.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad menes med det markeret?

det lyder lidt som om det ikke er rigtig træning? :D

 

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du spørger om?

 

Tænker du hvilken avlsmæssige egenskaber inden for den race man har valgt man bruger i sin træning (når det nu ikke lige er lineføring, indkald, stå, dæk osv du tænker på) eller?

 

Jeg vil bare gerne gentage det Ninkamus skriver ovenfor:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

har det samme i tankerne med fokus/ opmærksomhed, motivation, og samarbejde som de vigtigste ting - så er lydighedsøvelserne meget nemmere at gennemføre ;-)

 

Det er det jeg mener - de traditionelle lydighedsøvelser er lette med mindre man kræver 100% perfektion - så er de vist svære.

 

@Ninkamus, jeg tænker "hvad opøver du hunden i" - altså min hund har fra starten evner til at kunne finde en dummy som den ser blive smit (markeret) på en fodboldbane, men den skal lære at finde den også i lidt højere græs - fx 15-20 græs der netop kan dække en dummy set fra hundehøjde. Når den kan det skal den lære at finden den smidt længere ud og i højere græs og i buske og i grøfter og i brombær og i - listen er uendelig - og det er det jeg træner. Den skal kan finden den i modvind - i medvind - i sidevind - i lidt vind og i meget vind - i stormvejr og i regn. Man kan sige at hunden er født med visse evner, men de skal opøves/trænes (på samme måder som man træner alt hvad man skal blive bedre til) - det er derfor jeg træner dette. Altså "markerede" apporteringer.

 

Når den kan dette, skal den lære også at kunne det samme, men "blindt" - dvs hunden har ikke set dummyen falde. Jeg har set den falde (eller ved hvor den ligger) og så skal jeg blive stående samme sted og dirigere hunden ud på faldstedet og få hunden til at søge og finde dummyen. Her er det naturligvis en række signaler (håndsignaler og fløjte signaler den skal lære) - men det vigtigste og vanskeligste er at stole "blindt" på føreren. At tro på at når far siger jeg skal søge et sted, så er der noget at finde - altid. Jo mere selvtillid en hund har, jo mere træning skal der til - ikke for at lære hunden signalerne, men til at tro på at far ved bedst - i disse situationer - i de markerede skal den helst selv kunne arbejde og finde.

 

Du kan gåvidere med alle jagtkompetancer og sige - først skal hunden lære hvad det er så skal det trænes, så den kan det i alle situationer og under alle forhold. mens der går andre jægere og hunde rundt og i al slags vejr og i alt terræn.

 

Jagthunde skal trænes og opbygge evner indenfor alle relevante discipliner og så - når de kan det meste - skal de jagttrænes -altså alt det samme, men på jagt. Når de kan det skal de samle erfaring på jagter.

 

Man kan sige: Jeg træner ikke lydighed, men evner - at hunden skal udvikle de medfødte evner den har og udnytte sit potentiale.

 

Ninkamus, det var faktisk tråden om kastration - og hvad der har med træning at gøre og ikke, der fik mig til at tænke: Vi forstår vist ikke helt det samme ved træning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjov bemærkning, for det er da absolut træning! :blink:

Når man har en hund som min, og træner og går til konkurrencer i DcH, så ER det de klassiske lydighedsøvelser der har fokus. Her er det nemlig ikke ligegyldigt om hunden sidder skævt, eller ikke går rigtigt ved lineføring og fri ved fod osv.

Og som du gør, så trænes det også med mere og mere forstyrelse, da det jo kan være væsentligt for resultatet på en konkurrencedag.

 

Præcis - det ved jeg godt. Det er ikke det at lære hunden disciplinerne der er svært det er perfektionen og under alle forhold-. Jeg har trænet LP i gamle dage. Nu om dage er jeg ligeglad med om det er perfekt. Det skal bare være ok, så det er ikke det jeg træner - altså bruger tid på. Og undskyld hvis det lød lidt nedladende. det var ikke meningen, jeg ved godt hvad det kræver at få hunden til at sidde perfekt hver gang - ikke trivielt

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det jeg mener - de traditionelle lydighedsøvelser er lette med mindre man kræver 100% perfektion - så er de vist svære.

 

Men er det ikke sådan med al træning? Altså, min hund kan også løbe ud og hente en død and. Og hun er en schæfer. Men jeg er helt sikker på at en jæger ikke vil synes hun er en god jagthund af dén grund:-)

 

 

Man kan sige: Jeg træner ikke lydighed, men evner - at hunden skal udvikle de medfødte evner den har og udnytte sit potentiale.

 

Så..... Lydighed er ikke evner? Lad os forestille os at lydighed er grundstenen i en hunds evner. DcH programmet (som jeg bedst kan udtale mig om) læner sig op ad redningshundeprogrammet. Og hvis man forestiller sig en redningshund, er det altså vigtigt at den er lydig. Rigtig mange af vores øvelser skal også bygges op med lydighed og villighed. Jeg tror næppe en hund uden grundfærdigheder inden for lydighed, kan trænes op til at gå fx en eftersøgning - det er faktisk også svært for en lydig hund.

 

Ninkamus, det var faktisk tråden om kastration - og hvad der har med træning at gøre og ikke, der fik mig til at tænke: Vi forstår vist ikke helt det samme ved træning :-)

 

Den tråd har jeg ikke fulgt med i, men du kan måske oplyse hvad du så forstår ved "træning". Er det kun decideret brugstræning, eller? Og hvad er brugstræning i dine øjne? For hvis fx DcH programmet ikke tæller, så gør markprøver vel heller ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner MEGET ro på post, samt lineføring.. er som dig også lidt "ligeglad" med om mine sidde helt lige osv.

 

Men jeg vil have en hund der kan gå Fri ved Fod i ALLE situtationer, også når fasaner flyver om ørene ect. :drille:

Men mine er markering og brug af vinden aldrig noget jeg har trænet, det har de bare kunne fra starten.

Træner naturligvis appotering, dirigiering osv. men vil have RO og mere RO først. :engel:

 

(HADER hunde på jagter der ikke kan sidde stille og/eller piver)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den tråd har jeg ikke fulgt med i, men du kan måske oplyse hvad du så forstår ved "træning". Er det kun decideret brugstræning, eller? Og hvad er brugstræning i dine øjne? For hvis fx DcH programmet ikke tæller, så gør markprøver vel heller ikke?

 

Det er træning altsammen også "lydighed" - men "lydighed kan nok forståes på 2 måder - altså at hunden er grundlæggende lydig=gør hvad man siger, som er vel basis for al videre træning: Som jagttræning, redningsarbejde, narko og "lydighedstræning i den anden forstand - som disciplin"

 

Man kan sige: Når lydigheden (gør hvad jeg siger delen) er på plads, hvad træner du så - opøver hunden i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner MEGET ro på post, samt lineføring.. er som dig også lidt "ligeglad" med om mine sidde helt lige osv.

 

Men jeg vil have en hund der kan gå Fri ved Fod i ALLE situtationer, også når fasaner flyver om ørene ect. :drille:

Men mine er markering og brug af vinden aldrig noget jeg har trænet, det har de bare kunne fra starten.

Træner naturligvis appotering, dirigiering osv. men vil have RO og mere RO først. :engel:

 

(HADER hunde på jagter der ikke kan sidde stille og/eller piver)

 

ja, joooo - det kan enhver FT Spaniel naturligvis - lige som jeg kan løbe, men det kræver træning at blive bedre og bedre. Du kunne naturligvis også kalde det erfaring, men det kræver altså øvelse.

 

Hvis du vil teste, så tag en stor græsmark med ret højt græs. En tennisbold og en ketcher. Skyd bolden meget fladt henover marken i modvind - 30-50 m ud, lad hunden vente lidt. giv den en godbid - og send den så. Hvis den kan klare det let og ubesværet, har du en naturlig supergod apportør til markeringer.

 

hvis ikke den kan klarede så start med noget lettere og byg på. Hvad gør det svært:

 

  • Modvind på meget lange apporteringer - en spaniel vil gå i søg for tidligt
  • terrænskift - grøft/vandløb, markskel, hegn, bevoksning,
  • flade landinger - hunden ser det lande mange m før det faktisk lander - og hvis det så også ruller/løber bliver det svært
  • Hårdt vejr - meget vind hvor alt bare kører rundt
  • stor afstand - 30-100 m
  • osv

 

Hvis din unge og uerfarne hund kan apportere markerede dummyer under alle disse forhold - er der ingen grund til at træne, så skal du gå i gang med at avle

 

Men du har ret i at det hele er værdiløst hvis den ikke har RO også - og det er ikke nært så sjov at træne, så det glemmer vi ofte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg deler al min træning ind i 2 - færdigheder og kapacitet. Færdigheder er de helt håndgribelige momenter og øvelser (hvad hunden gør) og kapacitet er de mere komplekse egenskaber, der ofte er styret af race, motivation, følelser osv osv (hvordan og hvorfor hunden gør noget). Jeg træner nok 50/50 i de to grupper. Det kan eksempelvis være at jeg en dag træner: spring, fokus under fri ved fod, søg (næseprøve) og motivation og glæde i indløb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg deler al min træning ind i 2 - færdigheder og kapacitet. Færdigheder er de helt håndgribelige momenter og øvelser (hvad hunden gør) og kapacitet er de mere komplekse egenskaber, der ofte er styret af race, motivation, følelser osv osv (hvordan og hvorfor hunden gør noget). Jeg træner nok 50/50 i de to grupper. Det kan eksempelvis være at jeg en dag træner: spring, fokus under fri ved fod, søg (næseprøve) og motivation og glæde i indløb.

 

Men en god (genetisk) BC bliver vel også kun eminent til jobbet, hvis man træner alle de forskellige aspekter i arbejdet. Altså selv om den grundlæggende har det "mønster" og de evner en hyrdehund skal have, skal der vel bygger bunkevis af dels kommunikation og samarbejde med dig op samt træning/erfaring i hvordan fårene påvirkes og opfører sig under alle forhold? Lidt på sammen måde som at blive god til at spille fodbold. man kan være født med talent, men der skal bunkevis af træning til før man bliver rigtig god til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men en god (genetisk) BC bliver vel også kun eminent til jobbet, hvis man træner alle de forskellige aspekter i arbejdet. Altså selv om den grundlæggende har det "mønster" og de evner en hyrdehund skal have, skal der vel bygger bunkevis af dels kommunikation og samarbejde med dig op samt træning/erfaring i hvordan fårene påvirkes og opfører sig under alle forhold? Lidt på sammen måde som at blive god til at spille fodbold. man kan være født med talent, men der skal bunkevis af træning til før man bliver rigtig god til det.

 

Ja, men det er nu mest ift. lydighedstræningen at jeg bruger det. For hyrdetræningen er noget helt andet. Det er virkelig en kunst, som jeg på ingen måde mestrer endnu :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er træning altsammen også "lydighed" - men "lydighed kan nok forståes på 2 måder - altså at hunden er grundlæggende lydig=gør hvad man siger, som er vel basis for al videre træning: Som jagttræning, redningsarbejde, narko og "lydighedstræning i den anden forstand - som disciplin"

 

Man kan sige: Når lydigheden (gør hvad jeg siger delen) er på plads, hvad træner du så - opøver hunden i?

 

Jeg er egentlig ked af at kalde lydighed for lydighed - det er nemlig "gør hvad jeg siger". Jeg vil hellere kalde det for villighed - hunden gør som den gør, fordi jeg beder den om det, og fordi den har lyst! Den gør det fordi den ved at der kommer en belønning:-)

 

Men jeg ved nu stadig ikke helt hvor du vil hen med spørgsmålet. Men for at forklare det, så er stuedressuren (som vist er det du kalder lydighed?) noget der udvikles gennem klasserne i DcH programmet. Den klassiske stå-sid-dæk laves fx i løb i E-klassen, apporten bliver en dobbelt apport, springet bliver med apport og sid/dæk/stå før tilbagespringet. Men det er vel egentlig eftersøgningen der virkelig trækker på både villighed og hundens egen arbejdslyst. Hunden skal på førerens anvisning eftersøge en strækning (400 skridt lang, 100 skridt bred i E-klassen), med udslag til begge sider. Her skal hunden rette sig efter HF's kommandoer (hvilken retning, hvor langt), og samtidig selv arbejde for at finde genstande og figuranter.

 

Feltsøget er også et eksempel, da det er HF's opgave at dirigere hunden til at have afsøgt hele feltet (i E-klassen er det 4 genstande, 70x70 skridt og 10 minutter), mens det jo er hundens næse der laver det egentlige arbejde.

 

Men det er nogle af de situationer, hvor "lydighed" er grundstenen, og derfor trænes der rigtig meget på grundfærdighederne - uanset niveau:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint indlæg Annemangetal - det var den vej jeg tænkte. Jeg tror jeg kalder det du kalder stuedressur for grundtræning af lydighed, men det er jo bare et spil om ord, som er nødvendigt for at forstå hinanden.

 

Hvor meget tid bruger du så på de forskellige områder du træner? Jeg tænker at for at blive super god til "feltsøg" under alle omstændigheder - vejr, vind, terræn, distraktioner som vildt og andre hunde og førere, motorlarm, råben og skrigen osv., må det kræve bunkevis af træningstimer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint indlæg Annemangetal - det var den vej jeg tænkte. Jeg tror jeg kalder det du kalder stuedressur for grundtræning af lydighed, men det er jo bare et spil om ord, som er nødvendigt for at forstå hinanden.

 

Hvor meget tid bruger du så på de forskellige områder du træner? Jeg tænker at for at blive super god til "feltsøg" under alle omstændigheder - vejr, vind, terræn, distraktioner som vildt og andre hunde og førere, motorlarm, råben og skrigen osv., må det kræve bunkevis af træningstimer.

 

Puh, det har jeg ikke tal på. Det har taget RIGTIG lang tid! Jeg har en hund som ikke altid har syntes at det selvstændige søg var særlig fedt, så det har taget mange, mange timer at træne det!

 

Men sådan nogle ting som fri ved fod, sid, stå og dæk er jo rigtig nemme at træne når man går tur. Og det er feltet faktisk også. Så det er nok den måde vi har trænet det rigtig meget på.

 

Men altså, sådan noget som en eftersøgning, er vi jo ikke rigtigt igang med endnu. Vi er stadig ved at bygge elementerne op, og det synes hunden heldigvis er skide sjovt. Det der gør den type træning svært, er at det er meget tidskrævende, og kræver at man enten selv går en rute og sætter spande eller andet op til udslagene, eller at man finder nogle figuranter der gider bruge et par timer af deres tid på det:-)

 

I søndags (tror jeg det var) trænede jeg eftersøgning/løbearbejde, bare mig og hunden, og lagde et spor. Min app fortalte mig da jeg kom hjem, at jeg havde gået 5,7 km, og i alt havde jeg brugt knap 3 timer på det (inkl. oprydning). Så det er et stort arbejde, som kræver at både hund og fører gider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu citere jeg ikke, for det bliver "bare" et stid om ord.

 

jeg er stadig ikke helt med på hvor du vil hen @PBC - jeg kan godt forstå det arbejde du ligger i dine hunde, og hvor du vil hen med træningen der :) men hvad er det du spørger os om, hvad er det du gerne vil diskutere - jeg er jo en af dem der har brug for tingene bliver håndgribelige :mrgreen:

 

er det hvad træning er, eller?

 

For mig er træning jo stuedressuren, (når vi snakker om træning til konkurrence), sådan er det i hvert fald i C og B, på B begynder "de store øvelser" som man kalder dem at vægte højere, men C er jo nærmest ren stuedressur.

Når du kommer i E, så vægter stuedressuren så lidt, (vi snakker 120 point samlet af 400, for alle stuedressursøvelserne) så hvis hunden bare har en nogenlunde hæderlig fvf, så skide være med den sidder lidt skæv, hvis du får 6 så der trukket 6 point ud af 400, hvorimod sporet tæller de 130 point.

 

Det måske også derfor man siger mange dch-hunde ikke går så godt fvf som dkk hundene, men det handler jo om hvor pointene er at hente.

 

Så man træner/dyrker jo lige præcis de momenter som ens sport, hvad enten det er at bruge hunden til jagt, eller om det er i kampen på point. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke diskutere - eller debattere, bare udveksle erfaringer og snakke om, hvad det er man bruger tiden på, når man "arbejder" med sin hund.

 

Jeg er nysgerrig - også fordi jeg somme tider tænker på at anskaffe (det er bare spekulationer, som når du Ninkamus spørger, hvad skal jeg have næste gang) en "gårdhund" - altså en hund, som min kone kan have herhjemme, når jeg tager jagthundene med på jagt. Der bliver så tomt - og min kone elsker jo hunde, kan bare (af helbredsmæssige årsager) ikke arbejde med dem, så det ville måske være den største gave jeg kunne give hende: "En hund, som er som hun vil have den" og trænet, så den er så let at have med at gøre, som overhovedet mulig for hende. Også en lidt vagtsom hund, så den kan give tryghed, hvis vi flytter lidt udenfor byen en dag.

 

Jeg tænker Airedale terier, Aussi, Finsk Spids fx. - og så var det jeg tænkte: hvad bruger alle de andre (dem der ikke træner jagthunde) tiden på at træne? For jeg gider altså ikke perfektionere fvf og stå og sid og lineføring. Jeg gad godt "feltsøgning" osv - og ved at grundtræningen naturligvis er en helt nødvendig basis, men når hunden er 1½ år skulle man jo da senest gerne kunne gå videre til noget sjovere, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke diskutere - eller debattere, bare udveksle erfaringer og snakke om, hvad det er man bruger tiden på, når man "arbejder" med sin hund.

 

Jeg er nysgerrig - også fordi jeg somme tider tænker på at anskaffe (det er bare spekulationer, som når du Ninkamus spørger, hvad skal jeg have næste gang) en "gårdhund" - altså en hund, som min kone kan have herhjemme, når jeg tager jagthundene med på jagt. Der bliver så tomt - og min kone elsker jo hunde, kan bare (af helbredsmæssige årsager) ikke arbejde med dem, så det ville måske være den største gave jeg kunne give hende: "En hund, som er som hun vil have den" og trænet, så den er så let at have med at gøre, som overhovedet mulig for hende. Også en lidt vagtsom hund, så den kan give tryghed, hvis vi flytter lidt udenfor byen en dag.

 

Jeg tænker Airedale terier, Aussi, Finsk Spids fx. - og så var det jeg tænkte: hvad bruger alle de andre (dem der ikke træner jagthunde) tiden på at træne? For jeg gider altså ikke perfektionere fvf og stå og sid og lineføring. Jeg gad godt "feltsøgning" osv - og ved at grundtræningen naturligvis er en helt nødvendig basis, men når hunden er 1½ år skulle man jo da senest gerne kunne gå videre til noget sjovere, synes jeg.

 

Jeg kan fortælle dig, at jeg udover DcH-træning bruger rigtig mange timer hver uge på at gå spor med Sinus. Men jeg tror der er forskel på hvad folk (og ikke mindst hunden) finder sjovere. Med min forrige hund fandt jeg spor så kedeligt, at jeg ind imellem "pjækkede" når det var på planen til træning. Men med Sinus er det bare et helt andet univers, der har åbnet sig for mig. Især fordi jeg kan se at han elsker det, så blir jeg ekstra motiveret. Men da han også blir dygtigere og dygtigere, så kommer lysten til at udfordre ham :-D

Feltsøg laver vi også tit på alle mulige (og umulige) steder, igen fordi han er så glad for at bruge sin store tud - og så er det sjovere end de almindelige stuedressurøvelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke diskutere - eller debattere, bare udveksle erfaringer og snakke om, hvad det er man bruger tiden på, når man "arbejder" med sin hund.

 

Jeg er nysgerrig - også fordi jeg somme tider tænker på at anskaffe (det er bare spekulationer, som når du Ninkamus spørger, hvad skal jeg have næste gang) en "gårdhund" - altså en hund, som min kone kan have herhjemme, når jeg tager jagthundene med på jagt. Der bliver så tomt - og min kone elsker jo hunde, kan bare (af helbredsmæssige årsager) ikke arbejde med dem, så det ville måske være den største gave jeg kunne give hende: "En hund, som er som hun vil have den" og trænet, så den er så let at have med at gøre, som overhovedet mulig for hende. Også en lidt vagtsom hund, så den kan give tryghed, hvis vi flytter lidt udenfor byen en dag.

 

Jeg tænker Airedale terier, Aussi, Finsk Spids fx. - og så var det jeg tænkte: hvad bruger alle de andre (dem der ikke træner jagthunde) tiden på at træne? For jeg gider altså ikke perfektionere fvf og stå og sid og lineføring. Jeg gad godt "feltsøgning" osv - og ved at grundtræningen naturligvis er en helt nødvendig basis, men når hunden er 1½ år skulle man jo da senest gerne kunne gå videre til noget sjovere, synes jeg.

 

Men det kommer jo an på hvad man synes er sjovt:-) Jeg har jo en klappekagehund, som ikke bruges til noget som helst fornuftigt. Vi træner tricks, fvf og så går hun af og til et spor, that's it! Hun ville under ingen omstændigheder klare sig i hverken DcH eller DKK's lydighed, redningshundearbejde eller jagt. Dog ville hun måske synes at AG eller rally kunne være sjovt. Var hun blevet grundtrænet noget mere, havde hendes muligheder været bedre, men hånden på hjertet, så synes hun at hendes liv er ret fedt som det er nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det kommer jo an på hvad man synes er sjovt:-)

 

Lige præcis. Jeg spørger for at høre om hvad de forskellige arbejder mest med "tidsmæssigt". Jeg tænker, at noget af det lyder kedeligt og noget lyder sjovt, men jeg er nok lidt "bange for", at det meste ikke vil kunne være så sjovt for mig, som jagttræningen. Jeg synes det er enormt inspirerende, at det jeg træner også skal bruges "i det virkelige liv". Altså ikke kun som træning, men i praksis.

 

Så det bliver nok svært at finde noget, som jeg faktisk ville gå op i med liv og sjæl, som jeg gør med jagthundetræningen.

 

Men derfor er det nu alligevel interessant at høre om hvad andre arbejder med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...