Hop til indhold

Gode råd modtages med kyshånd


AllanJ
 Share

Recommended Posts

Vi har 3 hunde, alle tæver: En 7 år gammel Kongepuddel, en 5½ år gammel Kongepuddel...og så har vi smertensbarnet vores 8 mdr. gamle Dværgpuddel.

 

Det er en gammel sandhed at pudler er meget kloge, og det kan hele familien bekræfte at de er, men hvor de to gamle hunde var stuerene efter 8 nanosekunder,

bliver den lille ved, og ved, og ved med at tisse og lave overalt rundt i huset, vore tre drenges senge og vores seng inklusive, når hun får sneget sig ind.

 

Vi lufter hende, og kun kommer ud på vores lukkede terrasse/græsplæne RIGTIG mange gange om dagen, og hun får selvsagt storros når hun har været

dygtig, men det siver simpelthen ikke ind ved hende - hun kan finde på at tisse/lave i hendes egen hundekurv ???

 

Vi er ved at blive vanvittige. Hun er fuldstændig bedårende, charmerende og rigtig sjov etc., men for dælen det er frustrerende at hun ikke bliver renlig.

 

Gode råd modtages med stor taknemmelighed.

 

Bedste hilsner

Allan

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at der er tale om usikkerhed og at det er blevet til en vane, mit bud ville være at have hunden hos mig konstant, fx med snor på, gå med den ud hver gang den skal ud, det vil sige ikke lukke den ud selv.

gå samme sted hen hver gang, jeg ville finde et sted hvor de andre hunde ikke kommer, jeg ville ikke tage de andre hunde med ud;) rose roligt ikke bliver overgearet.

det vil sige, bryd vanen og skab ro og forudsigelighed;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tænker det samme som Alfen.

 

Evt. hvis hun nu laver bæ indenfor i dag - tage bæen med ud i haven og lig den på græsset - det kan måske være med til at få hende til at gøre det på græsset, idet hun kan lugte sin egen bæ :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej - mange tak for svar. Det lyder som forslag der skal sættes i værk omgående.

 

Må jeg høre Jer hvad I foreslår vi gør om natten med den lille - normalt sover alle 3 hunde ude på nogle

skind der ligger i gangen - med andre ord ikke hos nogle af os 5 i husstanden, men lige udenfor

soveværelset/drengenes værelser.

 

Ligeledes når hundene er alene hjemme, det er sjældent, men det sker selvsagt - og der er hun også

slem til at forrette sin nødtørft, på trods af en god lang tur inden vi kører, og vi behøver blot være væk

en time eller to, så har hun været igang. (Hun er hele tiden sammen med de to store hunde, det må give

hende en vis tryghed i sig selv).

 

Bedste hilsner herfra

Allan

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør I rent efterfølgende med Rodalon, så hun ikke kan dufte sig selv?

 

Jeg ville begrænse hendes område - både ved alene-hjemme og om natten - evt. burtræne hende?

 

Om natten ville jeg nok placere hende ved siden af min seng og med en snor fra hunden og rundt om den ene arm... så man vågner når hun begynder at møffe rundt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Urenlighed når hunden er alene hjemme tyder rigtig meget på utryghed, hvordan har du trænet alene hjemme ? Et forslag kunne være at adskille hende fra de store hunde med et børnegitter, lad hende få et lidt mindre rum fx et værelse på 4-6m2 hvis det er muligt, gitter op så hun kan se de store men ikke er direkte sammen med dem, jeg har rigtig gode erfaringer med DAP i stikkontakten, det ville jeg nok også forsøge.

jeg er så en af dem der bestemt ikke er for bur til hunde der er alene, med mindre lågen står åben, hvis hunden fx får diarre eller opkastninger skal den kunne komme væk, et åbent bur med et tæppe over som en hule kan mange hunde godt lyde det kunne man samtidig forsøge;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bøvler også lidt med at få min hvalp renlig... Han er så godt nok kun 10 uger... Men jeg bruger tricket med en snor i ham om natten.. For han piver ikke, hvis han skal ud... (Og hvis han har, har jeg ikke rigtig hørt det)

Men nu kan jeg mærke hvis han går ud af sin kurv... Så prøv det... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Alle,

 

Tak for rådene, som vi satte i værk straks i går. Hun sov ved siden af os i soveværelset, hvor jeg havde hendes snor rundt

om håndleddet. Hun rørte sig ikke ud af flækken hele natten, hvilket kunne tyde på at I har ret når I peger på utryghed, så

vi vil fortsætte hen ad den vej, ligesom vi g.d. indkøbte DAP, for også at prøve det.

 

Mange hilsner og tak

Allan

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej derude,

 

Så er den gal igen. Her til aften var vi alle hjemme, og Pi, som er den lille bølle jeg har skrevet om i første indlæg i denne, var igen på udflugt.

 

Fuldstændig ud af det blå, lister hus sig ovenpå - hun skal flytte sig til det fjerneste sted fra vores køkken hvor vi var - og laver stort i vores søns seng.

 

Vi har lige været ude med hende i længere tid, hun kan bare smutte hen til døren som hun trods alt også gør iblandt, og alligevel vælger hun at flytte sig hele vejen ovenpå og lave stort oppe i sønnikes seng.

 

Så hvorfor i alverdens riger og lande finder den bette slyngel på at lave stort i sengene eller værelserne ovenpå, i stedet for blot

at gå hen til døren, og blive lukket ud, og derefter få en godbid ????

 

Lidt baggrund:

- hun er nu ca. 9 mdr

- hun sover i soveværelset, hvor jeg har hende i en snor så jeg vågner hvis hun begynder at bevæge sig rundt, og kan

gå ud med hende (det er dog ikke sket endnu, siden denne snor startede !)

- hun kommer ud så mange gang hun har lyst i løbet af 24 timer (min bedre halvdel er hjemme hver dag med hende og vore 2 andre hunde)

- hun får kæmperos og godbid, i samme splitsekund hun har lavet udenfor

- vi fik(købte) Pi ved Kennel Brei-Ca da hun var knap 4 mdr. gammel, så vi ved ikke hvordan hun har haft det førend hun kom os. (Da vi

købte Pi sagde kennelen at de selvfølgelig ville følge op og komme forbi, men vi har ikke hørt noget-som-helst fra dem) - kan det være

der den hænger, hvis det nu viser sig at være en stald kennel forklædt som stue kennel. Ihvertilfælde skulle vi komme på et bestemt

tidspunkt da Pi "boede et andet sted og skulle flyttes hjem til kennelejeren til fremvisningen"...

Jeg skal understrege at det er en formodning, men en formodning der giver god mening.

- hvis det nu forholder sig således at Pi kommer fra en staldkennel, og har rendt rundt i sin egen, og andres, afføring til hun blev 4 mdr.,

hvad i alverden gør man så for at komme videre med hende ?

 

På forhånd mange tak for venlige svar.

 

Bedste hilsner

Allan

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der er en del der tyder på at hun I sin tidlige prægning ikke har fået mulighed for at være renlig. Evt. Boet et sted hvor de bare fik lov at tisse hvor de også sov og spiste.

 

Det kan være rigtig svært men der er trods alt mange internat og gade hunde der har haft problemet I årevis før de endelig får et hjem hvor det trænes. Og det lykkes jo som regel.

 

Hvis det var mig så ville jeg have snor på konstant når indenfor. Det ville også give muligheded for at træne mange andre ting.

 

Køre dette strengt måske 14 dage uden uheld og så langsom begynde at lempe kontrollen.

Link til indlæg
Del på andre sites

enig med luckyluna

 

mine har haft tilbagefald da de var ca 8 mdr - både med at være alene hjemme og besørge indendørs - men jeg synes det ser ud til at der har været problemer hele tiden?

 

måske er det bare et enkeltstående tilfælde når det nu er gået godt i længere tid :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden søgervæk fra jer for at besørge, (den lister sig ovenpå) jeg må indrømme at min første tanke er, i har "fanget" jeres hund i at besørge inde, i har "irettesat" den, det har fået hunden til at forbinde det at besørge nær jer med ubehag, derfor søger den væk fra jer for at gøre det.

løsningen er uanset hvorfor hunden gør som den gør, at sørge for at den ikke får mulighed for at søge væk, det vil sige sørg for at hunden altid er i samme rum som jer, bryd vanen og for alt i verden, skæld ikke ud ved uheld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...