Hop til indhold

Test din hunds IQ


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke gjort det endnu, men det skal da prøves. Hunden skal være 1 år og have boet i dit hjem i mindst 3 måneder. Der er 12 opgaver. De bør udføres over to dage, måske tre.

 

Tænkte vi kunne poste resultaterne her og se om de matcher Stanlay Corens bog, der er meget udskældt :)

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke gjort det endnu, men det skal da prøves. Hunden skal være 1 år og have boet i dit hjem i mindst 3 måneder. Der er 12 opgaver. De bør udføres over to dage, måske tre.

 

Tænkte vi kunne poste resultaterne her og se om de matcher Stanlay Corens bog, der er meget udskældt :)

 

 

Kan du prøve at klikke på filmstrimmel-ikonet og sætte linket ind igen - kan ikke åbne linket fra iPhone:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set de første par tests, og allerede der er der mange vi ikke vil kunne teste, fordi det er ting vi har trænet før, f.eks. godbidden gemt i en dåse, eller tæppet over hovedet (Det træner vi pga. børn i familien, så skulle det ske så panikker de ikke).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
en sulten og energisk hund er intelligent :-)

 

Labber er altid sultne, så Zeus er altid intelligent, dog kniber det lidt med Walther han er faktisk ikke så kvik :-) selvom han er sulten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha... Åh nej, det tør jeg næsten ikke :scared: :mrgreen:

 

Ej, det kunne da være meget sjovt at prøve :-D Men hvor vigtigt tror du det er at hunden har boet det samme sted i 10 uger, inden man går i gang? For jeg er jo lige flyttet og vi har altså ikke boet her i 10 uger :genert:

 

Har kikket testene igennem... En af dem går ud på, at man forlader hjemmet med hunden og får nogen til at ommøblere, flytte rundt på møblerne mens man er væk... Og noterer om hunden reagerer på det, når I kommer hjem til det ommøblerede hus.. Jeg tror det var øvelse 3.

 

Det er den eneste øvelse, der nok kræver, at hjemmet har set nogenlunde ens ud i 10 uger.

De andre øvelser er der ingen problemer i. Uanset om du har boet der længe eller i få dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har kikket testene igennem... En af dem går ud på, at man forlader hjemmet med hunden og får nogen til at ommøblere, flytte rundt på møblerne mens man er væk... Og noterer om hunden reagerer på det, når I kommer hjem til det ommøblerede hus.. Jeg tror det var øvelse 3.

 

Det er den eneste øvelse, der nok kræver, at hjemmet har set nogenlunde ens ud i 10 uger.

De andre øvelser er der ingen problemer i. Uanset om du har boet der længe eller i få dage.

 

Det er jo ikke kun det, det handler om. Det handle rom at hunden skal lave øvelserne i et hjem/sted hvor den er neutral, og hvor den ikke pludselig reagere på noget ukendt f.eks. lyde eller lignende, som kan påvirke resultatet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set de første par tests, og allerede der er der mange vi ikke vil kunne teste, fordi det er ting vi har trænet før, f.eks. godbidden gemt i en dåse, eller tæppet over hovedet (Det træner vi pga. børn i familien, så skulle det ske så panikker de ikke).

 

Der er ikke noget galt med at have prøvet øvelserne før. Hunde, der er blevet stimuleret og trænet, vil være kvikkere end hunde, der aldrig har haft en træningsudfordring.. Uanset om de kender de forskellige øvelser i forvejen eller ej.

 

Det betyder jo også, at resultatet ikke er "stationært" som menneske-intelligens. Så hvis man opdager at man står med en overraskende uintelligent hund, så kan man faktisk gøre meget for at rette op på det, hvis man ønsker det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Shii, hvis hunden har boet et sted med kendte møbler i en uge, så kan man da godt teste.

Hvis noget går helt skævt, så kan man bare teste om en måned senere..

 

Det er jo ikke nogen optagelsesprøve. Det er bare en måde at få bekræftet noget man sikkert ved i forvejen.

 

Det er mest en sjov leg.

Det er jo heller ikke alle hunde, der er så vilde med godbidder, at de anstrenger sig for at få dem. Utrænede hunde skal først lære, AT de kan gøre noget for at få en godbid. De vil virke meget "uintelligente", men de skal bare lære først. Så stiger intelligensen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har kikket testene igennem... En af dem går ud på, at man forlader hjemmet med hunden og får nogen til at ommøblere, flytte rundt på møblerne mens man er væk... Og noterer om hunden reagerer på det, når I kommer hjem til det ommøblerede hus.. Jeg tror det var øvelse 3.

 

Det er den eneste øvelse, der nok kræver, at hjemmet har set nogenlunde ens ud i 10 uger.

De andre øvelser er der ingen problemer i. Uanset om du har boet der længe eller i få dage.

Okay, så langt havde jeg ikke set :-D Men så venter jeg nok - i hvert fald lige med den øvelse ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke noget galt med at have prøvet øvelserne før. Hunde, der er blevet stimuleret og trænet, vil være kvikkere end hunde, der aldrig har haft en træningsudfordring.. Uanset om de kender de forskellige øvelser i forvejen eller ej.

 

Det betyder jo også, at resultatet ikke er "stationært" som menneske-intelligens. Så hvis man opdager at man står med en overraskende uintelligent hund, så kan man faktisk gøre meget for at rette op på det, hvis man ønsker det..

 

Shii, hvis hunden har boet et sted med kendte møbler i en uge, så kan man da godt teste.

Hvis noget går helt skævt, så kan man bare teste om en måned senere..

 

Det er jo ikke nogen optagelsesprøve. Det er bare en måde at få bekræftet noget man sikkert ved i forvejen.

 

Det er mest en sjov leg.

Det er jo heller ikke alle hunde, der er så vilde med godbidder, at de anstrenger sig for at få dem. Utrænede hunde skal først lære, AT de kan gøre noget for at få en godbid. De vil virke meget "uintelligente", men de skal bare lære først. Så stiger intelligensen.

 

Men hvis man har lært en hund f.eks. at tippe dåsen over, så vil testen bare ikke kunne bruges til f.eks. at sammenligne sine hunde. Det svarer til at teste hvilken hund der er bedst til at hyrde; En border collie eller en Husky. Selvfølgelig vil en hund der er trænet, være klogere end en der ikke er; Hvis man skal lave en IQ test for at finde ud af det score man sgu nok selv ret lavt i en IQ test :lol:

 

Og jeg vil stadig mene at hvis man ønsker et resultat som er neutralt nytter det ikke noget man lige er flyttet i lejlighed og pludselig bliver ens hund mere fokuseret på en eller anden gæst i naboens lejlighed, end selve øvelsen. Det frustrere jo både hund og ejer. Jeg er skam helt enig om at man helt sikkert kan gøre det når hunden har boet der et par uger, men jeg oplever da at mine hunde er langt sværer at få til at koncentrere sig på et nyt sted, end herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fik jeg testet den første og jeg tror han er en 4'er :hmm: Han reagerede i hvert fald ikke på, at jeg tog sko og jakke på og stillede mig i døren til stuen med flexlinen. Han kom først ud i gangen, da jeg tog hans sele ned af knagen - men om det skyldes, at han bare forbinder selen mere med "gå-tur" end mig i jakke og sko er jo svært at sige :-) Men flexlinen var i hvert fald for ham ikke nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fik jeg testet den første og jeg tror han er en 4'er :hmm: Han reagerede i hvert fald ikke på, at jeg tog sko og jakke på og stillede mig i døren til stuen med flexlinen. Han kom først ud i gangen, da jeg tog hans sele ned af knagen - men om det skyldes, at han bare forbinder selen mere med "gå-tur" end mig i jakke og sko er jo svært at sige :-) Men flexlinen var i hvert fald for ham ikke nok.

 

Men kan det også have noget at gøre med rutine? Hvis I lige er flyttet, er rutinerne jo også nye.

 

Her skal jeg bare rører ved deres snor, så står de klar ved døren, om jeg så gjorde det kl. 4 om natten :lol: Det sagt så går vi aldrig rigtig ture på bestemte tidspunkter, så det kan jo ikke rigtig bruges til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis man har lært en hund f.eks. at tippe dåsen over, så vil testen bare ikke kunne bruges til f.eks. at sammenligne sine hunde. Det svarer til at teste hvilken hund der er bedst til at hyrde; En border collie eller en Husky. Selvfølgelig vil en hund der er trænet, være klogere end en der ikke er; Hvis man skal lave en IQ test for at finde ud af det score man sgu nok selv ret lavt i en IQ test :lol:

 

Og jeg vil stadig mene at hvis man ønsker et resultat som er neutralt nytter det ikke noget man lige er flyttet i lejlighed og pludselig bliver ens hund mere fokuseret på en eller anden gæst i naboens lejlighed, end selve øvelsen. Det frustrere jo både hund og ejer. Jeg er skam helt enig om at man helt sikkert kan gøre det når hunden har boet der et par uger, men jeg oplever da at mine hunde er langt sværer at få til at koncentrere sig på et nyt sted, end herhjemme.

Jeg har besluttet mig for at prøve nogen af dem alligevel. Hvis han scorer lavt i mange af dem fordi han bliver forstyrret, prøver jeg bare igen om 9 uger :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men kan det også have noget at gøre med rutine? Hvis I lige er flyttet, er rutinerne jo også nye.

 

Her skal jeg bare rører ved deres snor, så står de klar ved døren, om jeg så gjorde det kl. 4 om natten :lol: Det sagt så går vi aldrig rigtig ture på bestemte tidspunkter, så det kan jo ikke rigtig bruges til noget.

Jo, måske. Jeg plejer også at spørge om han vil med ud og det måtte man jo ikke i den øvelse, så det kan også sagtens være det der forvirrede ham :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Eii.. det er da ikke nogen seriøs test. Lige så lidt som det viser noget, hvis man tester børns intelligens med skolekundskaber som nitabellen eller alfabetet. Hvis man indøver tingene så bliver præstationerne jo bedre.

 

Det er en hyggelig test, som man altid selv kan videreudvikle med nye opgaver, hvis man f.eks. gerne vil teste sine hunde, som du nævner, Shii. Det er jo ikke højere videnskab at lave sådan en specialsammenstrikket test, der lige netop ikke bruger de ting, som man ved at hundene kender på forhånd..

 

Silke kender jo stort set alle de tests, --bortset fra den med at flytte rundt på møblerne. Men hun reagerede øjeblikkeligt, dengang hun var ganske ung, og vi kom hjem til et indbrud, allerede da vi stod i entreen foran den halvt lukkede dør ind til stuen med kaos, så brummede hun med en dyb lyd, som jeg hverken har hørt før eller siden.. :shock:

 

Hvis nogen flytter om mens vi er ude og gå, så vil hun enten pive og bjæffe af begejstring eller brumme dybt, -alt efter hvem der har været i lejligheden mens vi var væk. Hun registrerer med snuden. Ikke med øjnene.

 

---

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du prøve at klikke på filmstrimmel-ikonet og sætte linket ind igen - kan ikke åbne linket fra iPhone:-)

 

 

virker det nu?

 

 

Jeg kan se, at Aslan og jeg skal vente 3 måneder, før vi kan svare selv i tråden:stupid: Øv havde sådan glædet mig :mrgreen: Jeg tror jeg vil lave testen nu og så igen om tre måneder så kan vi se om der er forskel :slem: - også så ejeren ikke skal vente så lang tid hehehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke noget galt med at have prøvet øvelserne før. Hunde, der er blevet stimuleret og trænet, vil være kvikkere end hunde, der aldrig har haft en træningsudfordring.. Uanset om de kender de forskellige øvelser i forvejen eller ej.

 

Det betyder jo også, at resultatet ikke er "stationært" som menneske-intelligens. Så hvis man opdager at man står med en overraskende uintelligent hund, så kan man faktisk gøre meget for at rette op på det, hvis man ønsker det..

 

Så må jeg hellere prøve at lave den, for Aslan er jo aldrig trænet gennem 3 år bortset fra en uges liv her hos os, hvor han er flyttet ind. Så giver det endnu mere mening at prøve at gøre det nu og så igen om tre måneder - jeg er i øvrigt meget skeptisk på den slags undersøgelser og enig med jer i det I skriver

 

Jeg har forresten stillet en KÆMPE papkasse ind i stuen til kattene at lege i - Aslan registrerer den ikke - men han kom jo også for en uge siden - lad os håbe det er derfor hehehe joker bare - jeg er heller ikke fan af den her bog med listen over de klogeste racer osv... Men jeg vil prøve at lave den her test :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...