Hop til indhold

Udfordring


qqkanin
 Share

Recommended Posts

Jeg træner med min 2-årige collie. Vi har tidligere trænet på hvalpe- og lydighedshold. For tiden træner vi selv, men jeg kan godt tænke mig at vi kan blive endnu bedre.

 

Min hund laver øvelserne pænt hjemme generelt. Jeg har flyttet træningsstedet til en park, hvor forstyrrelser er større.

 

Det svinger meget med træning i parken. På en god dag gør min hund alt det, som jeg siger til ham, men tit er han distraheret, således jeg ikke engang kan få kontakt med ham.

 

Når andre hunde passerer ham, bliver det også nærmest umuligt at lave kontaktøvelse.

 

Er der nogle garvede ejere som kan komme med nogle råd? Jeg har ikke kunnet mærke forbedring i vores træning. Mange tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden kan øvelserne hjemme, så skal de generaliseres. Et godt billede er, at hvis en hund kunne cykle (......) derhjemme, så ville den slet ikke både kunne holde balancen, trampe og styre hvis den kom ud på en vej.

 

Så det er næsten helt nyt! Det vil sige at kriterierne skal sættes ned, og belønningen skal sættes op-op-op! Måske skal du i starten give max belønning for sid eller 2 skridt i lineføring, men det er sådan hunden lærer at generalisere. Når den har "lært" en øvelse på et nyt sted, så skal øvelsen gøres sværere, og du sætter kriterierne op. Det er lige så farligt at blive hængende i lave kriterier som det er at sætte for høje kriterier. Så sørg for at i flytter jer i træningen når det går godt:-)

 

Måske du skal tilbage og starte med kontaktøvelser i parken, og så begynde at bakke og til sidst vender du med uret rundt og går fvf med hunden. Belønningen må gerne veksle (forskellige slags mad og legetøj), og husk at holde pauser i løbet af en session.

 

Håber det giver en smule mening:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som andre skriver: Sænk kravene så de passer til forholdene (forstyrrelserne), du er gået for hurtigt frem.

 

Nogle retningslinier:

 

Etableringsfasen.

Hunden lærer at vise et bestemt adfærdsmønster, vha. et instruktionsord

(verbalt signal) i en bestemt situation, ofte overfor en bestemt

person.

 

 

Opretholdelsesfasen.

Vi hjælper hunden til at opretholde adfærdsmønstret med mindre

anvendelse af hjælperne i kontrollerede miljøer.

Vedligeholdelsesfasen.

Fasen hvor vi mindsker hjælpen og overfører forstærkningsforholdet til

ros og f.eks. kropssprog som udtrykker glæde, samtidig med at vi

gradvis introducerer hunden til nye miljøer, andre tidspunkter og

andre personer, som det kan blive aktuelt at arbejde med.

 

 

Generaliseringsfasen.

Fasen hvor hunden har forstået at vise adfærden uanset miljø,

tidspunkter og personer.

Varige ændringer.

Fasen hvor hunden viser indlærte og etablerede adfærdsmønstre i alle

situationer, altid og overfor de fleste personer. Dette sker med

minimal hjælp eller forstærkning. Hele adfærdskæden opretholdes

naturligt gennem forstærkning af slutadfærden, eller adfærden

udløses og opretholdes at kontrollerede stimuli.

 

Giver det mening?

 

 

 


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alles svar. Ja det giver mening!

 

Jeg skal lige finde et sted, som ikke er for svær for min hund. Vi prøvede en sidegade i går og det gik bedre end i parken. Men han blev hurtigt distraheret hvis en bil kører forbi eller hvis han ser en fodgænger.

 

Min hun er vist også lidt træt af hans godebidder. Jeg må hellere koge kyllingbryst til ham.

 

Kan vi nogensinde komme til fasen: "varige ændringer"? Ville en lydig hanhund være i stand til at udføre øvelser med en løbsk tæve ved siden af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...