Hop til indhold

Gør vi det rigtigt ?


TrineBF
 Share

Recommended Posts

Hej :-).

 

Jeg synes egentlig, vores lille cocker spaniel, Ella, trives godt. Hun er altid glad med en logrende hale.

hun er snart et halvt år gammel og vi har meget længe kæmpet med alene-hjemme-træning.

Nu er hun alene i 3-4 timer og klarer det uden en lyd :klap:. Dog skal hun om en måneds tid begynde at være hjemme en hel arbejdsdag, dvs. 8 timer ialt gennemsnitligt 3 gange om ugen. De andre dage vil der være en hos hende hele dagen udover de daglige gøremål som at handle og sådan :-).

Egentlig tror ieg mit spørgsmål skyldes min dårlige samvittighed over, at hun skal være alene så længe... :/ men har hun behov for mere motion og aktivering end følgende, når hun skal være alene det længere:

 

Morgen: står op kl. 05.15 og går en tur på en lille times tid, her trænes der lidt, snuses, findes mad på græsset og sådan. Dernæst tager vi hjem, hun får resten af sin morgenmad og ellers sidder vi stille og hygger og nusser, mens jeg samtidig gør mig klar til at tage afsted.. Kl. 07.15 forlades hun med radioen tændt og et ben med leverpostej..

Når vi kommer hjem: en times gåtur på stranden og i skoven, hvor der især lægges vægt på apportering og indkald..

når vi kommer hjem herfra slappes der af, indtil der laves aftensmad og Ella får sin tørfoder. Derefter en lille gåtur på 15 min og lidt leg med hendes legetøj..

kl. 22 får hun aftengåtur på 15 min igen..

så hun får ca. 2,5 times aktivering/motion udendørs, men så nusser og hygger vi også indendørs..

hun sover ved os om natten..

 

hun virker til at trives med dette, så tænker, at vi skal fortsætte med det. Men vil meget gerne høre nogle erfarne hundemennesker om vores rutiner :-).

 

mvh Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser ud som om det er et skema, der kan fungere godt for jer alle, -tobenede så vel som firbenet.. :-)

Der er jo ikke een bestemt måde, der er den bedste for alle hunde og ejere..

Men hun kommer da i hvert fald ikke til at være alt for meget alene. ;-)

 

I skal måske lige prøve at øge alentiden nogle dage, inden det bliver alvor, så det ikke lige pludselig er en fordobling af alenehjemme tiden der sker.. Men jeg tror at det har I allerede tænkt på..

 

er det de samme tre dage hver uge hun skal være alene i 8 timer?

 

... Og nu hvor I træner alene hjemme, står I så op kl. 5.15 for at lade hende være alene i de 3-4 timer som hun kan være alene? Eller er det på skiftende tider i løbet af dagen hun er alene?

 

Jeg tænker også på, om hun kan holde sig i timerne fra 7.15 til 15.15. Hun er jo i øjeblikket vant til at hun altid kommer ud "ligestraks" Måske kan I nogle dage bare blive hjemme efter morgenturen og så se, hvor længe der går før hun bliver rastløs og trænger til at komme ud... Eller være væk i 4 timer efter morgenturen, og derefter VENTER med at gå tur til nogle timer efter I er kommet hjem?

Det er sikkert ikke noget problem.. For hun er jo ikke meget ung mere. Men hun ved jo ikke, hvor længe der går før hun kommer ud igen.. I øjeblikket behøver hun jo ikke holde sig så længe. Hun skal bare lære at det er vigtigt at få gjort hvad man skal på morgenturen.. At hun ikke skal regne med at komme ud igen før ud på eftermiddagen.

 

Men det er småting. Hun skal nok klare sig fint! Du kommer nok til at savne hende mere end hun savner dig.. :-D

Mange hunde nyyyder altså freden i huset hvor de kan få lov til at sove rigtig længe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange Tak for jeres svar! :-).

 

Det er ikke de samme dage, hun er alene hver uge.. Nogle uger skal hun fx også være alene i 4 dage, mens andre uger er det kun 1 eller 2 dage, det vil svinge meget grundet skiftende vagter.

vi kommer langsomt til at øge tiden, da jeg er ved at trappe op på arbejde efter en sygemelding og det passer dermed, at Ella skal lære at være længere og længere tid alene.

vi havde ikke overvejet det med, at hun skal holde sig længere tid, men hun har ingen problemer med at holde sig 9 timer om natten, de gange vi har sovet længe, så idet hun er inaktiv i de timer, vi er væk, tror jeg ikke, det bliver et problem for hende? :-).

de dage hvor vi ikke er på arbejde, er det ikke kl. 05.15, vi går morgentur. Der planlægger vi det med, at hun er alene, mens vi er ude at handle eller lign., så det dermed også er kortere tid, men hun er alene hver dag, men hvor lang tid varierer.. Vi går meget op i, at hun altid kun bliver efterladt alene én gang om dagen.

 

vi vil da helt sikkert begynde at lade hende søge efter ting i det høje græs. Det elsker hun i forvejen at rende rundt i :-D

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

For det første hvor er hun bare sød :lun:

 

Jeg synes I gør et fantastisk arbejde for hende, og det lyder godt det hele ;-) hun skal nok lære at være alene hjemme de 8 timer på et tidspunkt når hun er lært op ;-)

Mht det I laver med hende synes jeg det lyder rigtig godt, søg som Alfen skriv er et hit og trætter meget. Noget spor træning er også trættende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I skal lave noget om, så skal I lære hende, at der ikke hele tiden sker noget - i det antal timer hun skal kunne være alene. Og samtidig skal hun lære at holde sig i det antal timer.

 

I laver meget med hende. Det kan være en fordel at lære hunden, at veksle, så der ikke behøver ske lige meget hver eneste dag. At ligge ned i ro er noget mange hunde kan have svært ved. Især hvis de hele tiden er vant til, at der sker noget. Men det kan I jo teste. I kan jo filme og gå fra hende i længere og længere tid og så se om det er ok.

 

Når I er på 4 timer kan I sagtens gå 5-6 timer - og filme det. Hvis hun kan holde sig så længe naturligvis. Ellers skal det oplæres først.

 

Husk at det første år skal hunden som gylden regel forlades hver dag, hvis man vil have et super varigt indlært resultat. Det behøver dog ikke være 8 timer hver dag, men også i weekender og ferie pga vedligeholdelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle inputs og tilbagemeldinger! :-)

Det er alt sammen noget, vi vil tage til os og arbejde videre med :-)

hun er nu alene i 4 timer uden nogen problemer, hun ligger bare og sover. Så ingen hylen, ødelagte ting eller lign. Det er simpelthen så rart, at vi nu er på halvdelen af den tid, vi gerne vil have lært hende op til :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle inputs og tilbagemeldinger! :-)

Det er alt sammen noget, vi vil tage til os og arbejde videre med :-)

hun er nu alene i 4 timer uden nogen problemer, hun ligger bare og sover. Så ingen hylen, ødelagte ting eller lign. Det er simpelthen så rart, at vi nu er på halvdelen af den tid, vi gerne vil have lært hende op til :-).

Dejligt at høre, men husk at hun er nødt til at komme på besøg på Holtevej alligevel en gang i mellem;) i må jo skulle på ferie ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder jo som om i har fat i den lange ende og det er super godt.

 

Med den alder hun har kan man godt begynde grundtræning til jagthund. Uanset om man har tanker om at skulle bruge hunden til jagt er det en virkelig relevant træning forcat finde den rette aktivering til en Cocker Spaniel. Apportering, søg, dirigering, steadynes, stop og ro.

 

Senere kan man jo så overveje om man har lyst til at tage hunden med på jagt hvis mulighed byder sig. Det er nok den største og bedste oplevelse man kan give en Cocker Spaniel, men den kan naturligvis sagtens få et godt liv uden:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder jo som om i har fat i den lange ende og det er super godt.

 

Med den alder hun har kan man godt begynde grundtræning til jagthund. Uanset om man har tanker om at skulle bruge hunden til jagt er det en virkelig relevant træning forcat finde den rette aktivering til en Cocker Spaniel. Apportering, søg, dirigering, steadynes, stop og ro.

 

Senere kan man jo så overveje om man har lyst til at tage hunden med på jagt hvis mulighed byder sig. Det er nok den største og bedste oplevelse man kan give en Cocker Spaniel, men den kan naturligvis sagtens få et godt liv uden:-D

 

Det lyder som en god ide :-). Hun er blevet meget fugleinteresseret.. Faktisk så meget at hun ikke længere kan gå uden snor, da hun løber afsted efter dem :/

har du nogen sider, du kan anbefale til at lære omkring grundtræningen? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en god ide :-). Hun er blevet meget fugleinteresseret.. Faktisk så meget at hun ikke længere kan gå uden snor, da hun løber afsted efter dem :/

har du nogen sider, du kan anbefale til at lære omkring grundtræningen? :-)

 

Hvis du kigger i spanielsforummet, så har PBC faktisk reviewet et par videoer om spanielstræning. Men ellers kan jeg anbefale at finde et godt hold. Jagttræningen er sindssygt fascinerende, men for mig har det også været så anderledes en form for træning, at jeg virkelig har haft brug for at blive "holdt i hånden". Men man bliver helt høj af at se sin hund afsøge sådan en mark og stoppe når den støder noget! Det er vanedannende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...